Vaivattomasti yökuivaksi - missä iässä ja kuinka?
En haluaisi aloittaa kauheata lakananpesurumbaa, ja toivoisin siis vinkkejä tuohon yökuivaksi opetteluun.
Voiko odottaa, että vaippa alkaa yksinkertaisesti jäädä yöllä kuivaksi? Poika nyt 3.5, ja aina aamulla vaippa märkä. Kiirettä minulla kuivaksi opettamisessa ei ole, mutta saattaa olla että jos vaippaa pitää, niin siihen sitten myös tavasta pissaa. Vai onko muilla millaisia kokemuksia?
Ja jos lapsen herättä yöllä pissille, mihin aikaan se kannattaa tehdä?
Päikkikset poika kyllä nukkuu ilman vaippaa, ja vahinkoja ei satu.
Kommentit (18)
Kuopus oppi hieman alle 2-vuotiaana päiväkuivaksi ja yövaippa oli vielä jonkin aikaa tämän jälkeen käytössä, mutta oli lähes aina kuiva. Illalla ennen nukkumaanmenoa kävi pissalla ja sitten aamulla heti herättyä. Sitten vaippa vaan jätettiin pois ja yksi vahinko on tainnut sattua kerran, kun illalla joi poikkeuksellisen paljon.
Esikoinen oppi täysin päiväkuivaksi n.2,5-vuotiaana, mutta yövaippa oli ja pysyi märkänä. Aloin sitten seurailemaan vaipan tilaa yön aikana ja havaitsin, että tyttö ei pissannut vaippaan nukkuessaan, vaan ilmeisesti heti herättyä oli kätevää sinne päästellä, kun se kerran oli jalassa ;) Sitten vain otin sen pois. Jonkin aikaa pissatin häntä kerran yössä puolinukkuvana, kun itse menin nukkumaan. Jossain vaiheessa lopetin sen, mutta edelleen tyttö (nyt 4v7kk) käy pissalla 1-2 kertaa yössä ja potta on hänelle sängyn vieressä, koska pelkää lähteä pimeässä vessaan.
että kun poika 2v otettiin päivällä vaippa pois ja 2v2kk yöllä pois. Kävin yöllä puolikahden aikaan pissattamassa tai silloin kun heräsin. Viime syksynä oli kuivaa aikaa yöllä sitten tuli 3viikkoa että kaks viikossa pissa tuli sänkyyn,mietin että otanko vaipan mut en vaan pesin sitten petivaatteet ja se kannatti. tänä vuonna ei oletullut kertaakaan. Potta on edelleensängyn vieressä, poika ei käy jokayö pissallla, huutaa apuun ja joskus käy itsekseen.Poika nyt 2v11kk.
Pian olis tarkoitus aloittaa pikkukakkosen vaipan jättö 1v8kk
Voiko yökuivaksi opetella??? Ei kai.
Meillä poika oli vaipaton päiväsaikaan 2v7kk iässä ja yövaippa jäi pois ehkä 3 kk myöhemmin oltuaan ensin pitkän aikaa kuiva aamulla.
Miksi ihmeessä ryhtyä herättelemään lasta pissalle yöllä? Onhan se lapsellekin tärkeää saada katkeamaton yöuni!
Olen käyttänyt poikaa pissalla klo 23 eli ennen kuin olemme itse menneet nukkumaan (poika nukkumaan klo 21) ja joskus aamuyöllä siinä vaiheessa kun poika on kömpinyt meidän väliin. Mutta nuo olen tehnyt ihan vain siksi, ettei mua huvita pestä pissapyykkiä ;) Pojalla siis vaipat olleet viime aikoina lähes aina aamulla kuivat, joten ilmiselvästi on kyspä yövaipan jättämiseen.
kun lapsi ilmoitti, ettei mene iltapissalle, vaan tekee pissan vaippaan! Totesin siihen, ettei käy, vaan pissalle mennään ja vaippaa ei laiteta. Ikää oli tuolloin 2v6kk. Vahinkoja ei sattunut kuin muutaman kerran seuraavan kuukauden aikana.
Rohkeasti vain se yövaippa pois, joskushan se on jätettävä. Minusta 3.5v kuulostaa jo aika vanhalta yövaippailijalta, mutta tietenkin lapset ovat yksilöllisiä ja nämäkin asiat opitaan omaan tahtiin.
Tsemppiä öihin teille! Kannattaa laittaa muovitettu frotee petarin ja patjan väliin, niin ei tarvitse sitten pestä kuin petaria, joka kuivaa kyllä seuraavaksi yöksi. Suoraan lakanan alla muovinpala hiostaa.
...alkoi olla öisin kuiva yhä useammin. Kun oli ollut viikon yhtä mittaa kuivana, kyseltiin, josko jätettäisiin vaippa pois. Pari päivää poika mietti ja totesi sitten yhtenä iltana, että ei laiteta vaippaa. Siitä lähtien on ollut kuivana (nyt n. 3 kk), vahinkoja on tullut yksi, sekin ihan pieni liraus vain.
Eli meillä (vanhempien laiskuudesta johtuen...) odoteltiin ihan rauhassa, kunnes alkoi näkyä merkkejä siitä, että poika voisi pidätellä pissaa yölläkin. Ennen tuota viikon " kuivaa kautta" poika pissaili yöllä niin paljon, että välillä tuli vaippa ihan läpimäräksi. Satunnaisesti oli sitten öitä, jolloin vaippa oli aamulla kuiva. Kuivaa vaippaa sitten ihailtiin ja lasta kehuttiin, mistä herra oli hyvin polleana.
Jos olisimme itse olleet aktiivisempia, olisi yökuivaksi voitu tietysti oppia aikaisemminkin, mutta olimme tosiaan toisaalta laiskoja ja toisaalta emme halunneet painostaa poikaa " kasvamaan" , kun meille oli syntynyt pikkukakkonenkin - jotenkin isoveli joutui muutenkin olemaan koko ajan niin iso... Mutta meillä siis meni erittäin helposti tuo yövaipattomuus (päiväkuivaksi oppi jo yli vuosi aikaisemmin, reilu 2-vuotiaana).
Aurinkoista kevättä!
TEL ja muksut
...tarkoitti alkuperäisen viestin ikää, eli 3,5-vuotiaana alkoi vaippa pysyä kuivana.
Meilläkin on tullut vauva perheeseen, ja yöt muutenkin hyvin rikkonaisia, joten öinen lakananvaihto tai pissattaminen ei ole kauheasti kiehtonut. Eli ihan tässäkin on ollut omasta laikuudesta kyse.. :) Esikoisen kuivaksi opettelusta en muista muuta kuin tuon lakanapyykin! Olisikohan ollut sitten nuorempi kuin tämä nykyinen taapero, en edes sitä muista..
Päikkärivaipat jäi jo ajat sitten pois, kun huomasin, että vaippa oli itse asiassa kuiva, mutta sitten poika tahtoi siihen kiiresti pissata ennenkuin ehdin pois ottamaan.
Yhtään vahinkoa sänkyyn ei tullut ja lakanapyykiltä säästyttiin. Öisin ei lapset heränneet eikä herätetty pissalle, vaan pidättivät (vain jos jostain muusta syystä heräsivät ja olivat hereillä, niin saattoivat käydä pissalla, mutta nämä oli poikkeustapauksia). Eli meillä ei pidetty kiirettä tuon yökuivaksi opettamisen kanssa. Toisaalta meillä lapset oli esikoinen 2v4kk ja kakkonen 1v8kk kun yövaipat jätettiin pois, kun olivat tosiaan olleet useamman viikon ensin kuivana, eli meillä varsin aikaisin. Monella kaverilla kyllä vielä 4v ja jopa jokunen 5v käytti ja tarvitsi yövaippoja. Eli ei teillä minusta mitenkään myöhässä olla. Jokainen lapsi kun on omaan aikaansa valmis tuohon yökuivaksi (ja käsittääkseni johtuu jostain hormonista tms. korjatkaa viisaammat!).
ja edelleen sattuu joskus vahinkoja, pari kertaa kuukaudessa. Tosin itsekin olin yökastelija n. 8-vuotiaaksi. Ja me molemmat olemme todella sikeitä nukkujia.
Vielä 4-vuotiaana tyttö kasteli lähes joka yö, kunnes tajusin että hän juo illalla tosi paljon! Aloin pitämään kastelupäiväkirjaa ja kirjoitin ylös klo 18 jälkeen juodut juomat ja pissallakäymiset. Jo parin viikon jälkeen huomasin, että jos tyttö juo klo 19 jälkeen max. 0,5 dl, niin hän ei kastele yöllä, jos hän käy vielä klo 20 jälkeen pissalla (tyttö menee nukkumaan klo 21). Tuntui aika karskilta rajoittaa juomista, mutta toisaalta hän saa aamulla ja päivällä juoda enemmän. Nyt 5-vuotiaana riittää jo jos ei juo klo 20 jälkeen, mutta vieläkin tyttö kastelee, jos tuosta juomisen rajoittamisesta lipsuu. Aina ei pysty vahtimaan että tyttö ei käy jääkaapilla hakemassa maitoa. Mutta kyllä hän itsekin tietää iltajuomisen seuraukset, hän ei vain vielä osaa katsoa kelloa...
että koska tyttö on todella sikeäuninen, häntä ei saa hereille yöllä pissaamaan. Eli se piti unohtaa saman tien. Neuvolassakin ehdottivat sitä patjaa joka hälyttää pissan tullessa, mutta siitä ei olisi mitään hyötyä kun tyttö ei herää edes vieressä pärisevään vanhanaikaiseen herätyskelloon...
sitä aikaa, jolloin vaipat ovat kuivat aamuisin useamman päivän ajan. Iltaisin käydään pissalla vielä ennen yövaipan laittoa. Luulen, että poika pissaa joskus aamuyöstä unen keventyessä, kun mä syötän vauvaa. Aamupissat tehdään pönttöön heti herättyä.
En aio missään tapauksesa totuttaa siihen, että yöllä herätään pissalle!!!
Tuttavaperheessä esikoululainen vielä herättää vanhempiaan yöllä pisulle ja vettä juomaan useita kertoja yöllä. Sellaista rumbaa en toivo kenellekään.
Päiväkuivaksi meillä opittiin viime kesänä ja toiveena olisi yökuiva ennen joulua :D
Yökuivaksihan oppimiseen kypsytään ja se tapahtuu, kun elimistö alkaa riittävästi erittää virtsaneritystä öisin säätelevää hormonia. Tuon hormonin ansiosta myös lapsen uni keventyy, jotta hän herää itse pissahätäänsä.
Eli jos lapsen vaipat ovat aivan märkiä aamuisin, on mielestäni turhaa aloittaa ottamalla vaippa pois. Odotella voi ihan rauhassa. Jos vaipat ovat jo joskus kuivia, voi tarkkailla iltajuomisia ja katsoa tuleeko pissaa paljon enemmän niinä öinä, kun on illalla juotu paljon.
Itse en missään nimessä lähtisi lasta herättelemään pissalle.
Meillä on tyttö 4v5kk ja nyt parin viime viikon aikana on ollut useampi yö, jolloin ei ole pissaa tullut lainkaan vaippaan. Joskus neiti laiskuuksissaan tai kiukuspäissään pissaa aamulla vaippaan, ennen kuin ehditään ottaa pois. Ajattelin vielä muutaman yön katsella ja jos pissamäärät on yhtä vähäisiä, voitaisiin kokeilla yövaipattomuutta.
pois kun puolisen vuotta oli ollut vaippa aina aamuisin kuiva, meillä poika oli tuolloin 1 v 6 kk, eli vuoden vanhasta oli yövaippa kuiva (asiaan varmasti vaikuttaa kyllä kestovaippojen käyttö, jonka kautta toi kypsyminen ilmeisesti tapahtuu aiemmin)..eli oli siis ensin yökuiva ja sitten 1 v 6 kk päiväkuiva (silloin vasta jätin yövaipankin pois).muitakin tuttujen kestoilijoiden lapsia tiedän, joilla on tapahtunut kuivaksioppiminen juuri näin päin eli ensin yö sitten päivä. meillä siis ainakin kävi noin vaivattomasti, poika nyt 2 v 2 kk ja nukkunut alushoususillaan nyt 8 kk, aamulla ja illalla käy potalla, yleensä ei yöllä pissahata yllätä, mutta jos niin on niin herää potalle.
ehkä noin vanhalla voisi käyttää vaikka harjotteluhousuja yöllä, jotta tuntee itse kun tulee märäksi (ehkä sitä kautta se kypsyminenkin sitten tapahtuu?) ja tietenkin illalla ennen nukkumaanmenoa potalle..itse en herättelisi yöllä ainakaan, vaan antaisin lapsen nukkua rauhassa..
t.anni 39+
eli minunkin tietääkseni yökuivuus johtuu hormoneista. Jos lapsen elimistö ei vielä tuota tiettyä hormonia niin lapsi ei " osaa" olla yökuiva. Aikuisella munuaiset toimivat yöllä verkkaisesti eivätkä tuota pissaa paljoa ja sama siis lapsella sitten kun hän oppii yökuivaksi. Toiset ovat kuivia yöllä jo alle parivuotiaina ja toiset vasta lähempänä kouluikää.
Meillä on esikoinen ja keskimmäinen olleet yökuivia jo ennen kun olivat päiväkuivia, esikoinen oli 2v4kk ja keskimmäinen 2v7kk. Huomasin vaan yhdessä vaiheessa että vaippa ei enää ole märkä yöllä (kun se ennen oli likomärkä) ja kun jätin vaipan sitten pois niin vahinkoja ei ole tapahtunut.
ennen yö- kuin päiväkuiva. 1-vuotiaasta lähtien vaipat olivat yön jälkeen kuivia. 1v 7 kk on nyt sekä yö- että päiväkuiva.
Lapsi tosin pissasi vaippaan heti herättyään eli kannattaakin tarkastaa lapsen vielä nukkuessa onko vaippa kuiva ja mikäli näin on on lapsi varmaan kypsä luopumaan yövaipasta. Mikäli vaippa kastuu unen aikana ei kai kannata sitä jättää pois.
Yöllä pissalle herättäminen ei käsittääkseni edesauta kuivaksi oppimista.
Pissat lirahtelevat sänkyyn yhä silloin tällöin. Yleensä aina silloin, kun yöt ovat jostakin syystä kovin levottomia. Tai no, voihan ne olla levottomia juuri siksi, että on pissahätä. En kuitenkaan kannata yöllä pissalle herättämistä juuri siksi, että siitä helposti tulee sellainen rumba, jota kukaan ei jaksa eikä se myöskään edistä kuivaksioppimista sinänsä. Toki kuivempana pysyy, jos pissaa yöllä pönttöön tai pottaan.
Joillakuilla lapsilla yökuivaksioppiminen tapahtuu kertarysäyksellä. Osalla kehitys käy hitaammin. Itse kyllästyin siihen, että pidimme muuten vaipattomalla lapsella yövaippaa ja kuivia, nuhruisia vaippoja kertyi riesaksi asti, kun pissat tulivat öisin vain harvoin. Päätin silloin, että mielummin pesen joskus lakanapyykkiä, kun aina saastutan luontoa vaipoilla/pesemällä jatkuvasti " puhtaita" kestovaippoja /kuivaksiopetteluhousuja koneessa. Samaan aikaan oli kesä ja minua ahdisti sekin, että lapsi joutui kuumanakin yönä hikoamaan jossakin vaippasysteemeissä " ihan turhaan" . Lapsi itsekään ei halunnut vaippaa.
Erilaisilla järjestelyillä lakananvaihtoa voi helpottaa. Meillä muovifrotee on sängyssä petarin päällä muovipuoli päälläpäin ja siinä päällä on sitten pyyhe, jolloin vain pyyhe ja lakana menevät pyykkiin. Kun työ ei lakananvaihdossa ole hirmuinen, on lirahdus silloin tällöin helpompi kestää.
Joillakuilla lapsilla tulee kuivaksioppimisessa taantumia, mitä ei kannata pelästyä. Eli jo kuivana ollut lapsi saattaakin alkaa uudelleen lirutella housuihin. Useimmiten taantumat menevät käsittääkseni nopeasti ohi, mutta joskus menee pidempään ja silloin kannattaa siirtyä taas joksikin aikaa käyttämään varmuusvälineitä. :) Kokeilemalla selviää oman lapsen tilanne.
Terveisin Tituliini
Meillä tytär oppi kuivaksi noin 3 vuotiaana. Me ei pietetty kiirettä sen asian kanssa päätettiin että sitte kun se on valmis opettelee . Se ei suostunut pottaan niin me ostettiin wc-pöntön supistaja, siinä oli mukava käydä pissalla ja kakalla! Pari viikkoa meni sit että oli vain yöllä vaippa, tietenki päivällä tuli vahinkoja mutta aika nopeesti se oppi menemään pöntölle. Kun aloitettiin että yöksi otettiin vaippa pois niin laitettiin jätesäkki patjan ympärille niin se ei kastunut jos sattu vahinko. Mutta loppujen lopuksi se oppi äkkiä kuivaksi mutta ei kannata väkisin opettaa, se oppii sit ku se on valmis!!!