Apua, osaisiko joku asiantuntevampi auttaa labravastauksissa!!
Mulla oli ensimmäinen clomikuuri ja kierron 22. päivä otettiin S-PROG -koe. Vastaus tuli postissa kotiin (gyne aika vasta joulukuun puolessa välissä). Siinä oli vain tälläinen teksti: PROGESTERONI 4.0 ja alla oli viitearvot: follikkelivaihe 1,3 - 3,4, ovulaatiovaihe 2,7 - 5,2, luteaalivaihe 12 - 69 ja postmenopaussi alle 3,0.
Siis mitä tuo arvo 4 tarkoittaa?? Mä olen ihan pihalla. Olen kärsinyt estrogeenin puutteesta ja siihen olen syönyt nyt Divinaa ja viimeisimmän kuurin jälkeen Clomeja. Nyt olisi tarkoitus jatkaa näitä clomeja mutta kun ei taas tule menkkoja niin ei voi aloittaa:(
Kommentit (8)
Niin masentavaa kuin se onkin:( Mulla oli toivo jotenkin korkealla noiden clomien suhteen... no ilmankos kaksi raskaustestiäkin oli sitten negatiivista:((
että noita labra-arvoja voi tutkailla esim. Yhtyneiden laboratorioiden sivuilta, www.yhtyneetlaboratoriot.fi --> laboratoriokäsikirja
Löytyy kaikki viite-arvot ja tulkintoja :)
Ja tosiaan, kuten jo sinulla vastattiinkin, on tuo 4 ihan liian alhainen. Luteaalivaiheen puolessa välissä arvon tulisi olla vähintään 25, jotta ovulaatio olisi tapahtunut ja keltarauhanen toimisi riittävästi.
Mun s-prog arvo oli heinäkuussa 7.2, mutta niin vaan plussasin ja kierto ei ollut ylipitkä. Mulla tosin alkoi tuhruttaa heti seuraavasta päivästä kun s-prog koe oli otettu, joten olin aika ihmeissäni plussasta. No se raskaus ei kestänyt eli meni viikolla kahdeksan kesken. Kehitys oli loppunut viikkoon kuusi +. Lääkärikin ihmetteli että miten olin voinut plussata, mutta kyllä se ihan todellinen oli ultralla todettu.
minulla myös s-prog on ollut alhainen yhdessä kierrossa, jossa sain roskishaamun ja jossa menkat kuitenkin alkoivat jo pp9 - mitä ei todellakaan tapahdu, ellen ole ovuloinut tai syönyt progesteron-lääkekuuria. Eli sama tilanne kuin typolla.
Lääkärin mukaan verikoe otettiin joko liian myöhään tai sitten keltarauhaseni ei todellakaan toimi oikealla tavalla. Seuraavaan hoitoon määrättiin sitten vielä lugesteronit keltarauhastueksi. Eli alhainen arvo silloin, kun menkat kuitenkin tulevat, voi liittyä keltarauhasen vajaatoimintaan (eli keltarauhanen romahtaa liian aikaisin). Jos menkkoja taas ei kuulu, alhainen arvo lienee pääsääntöisesti merkki siitä, ettei munasolu ole irronnut.
Ikävää typo, että raskautesi meni kesken. Toiko lääkäri esiin sitä mahdollisuutta, että elimistösi ei vain pysty tuottamaan alkuraskaudessa riittävästi keltarauhashormonia ennen kuin istukka ottaa tämän tehtävän vastaan? Minulle siis ennustettiin tällaista.
Se lääkäri joka totesi että oli mennyt kesken sanoi että meidän tapauksessa lääkitys voisi auttaa. Kertoi kuitenkin että tutkimukset ei tue tätä väitettä eli sen mukaan aivan turha ottaa lääkitystä tueksi. Mutta jälleen jatkoi että voisi ehkä olla kuitenkin mulle hyödyksi. Mun oma gyne on ollut koko ajan sitä mieltä että clomit ja metformiini pitäisi riittää. Eli clomit vahvistaa ovulaatiota jolloin ei tarvitsisi ottaa keltarauhashormoonia. Vaikka mulla on koko ajan loppukierto 9-10 päivää eli siinä ja siinä että riittää. Lopputarkastuksessa kirjoitti mulle kyllä nyt pyynnöstä kahden viikon luget jos sattuis niin onnellisesti että raskaus onnistuisi niin voisin ne sitten aloittaa. En sitten tiedä riittäiskö kahden viikon luget vai pitäiskö niitä ottaa pidempään. Asia mietityttää välillä aikalailla.
kuulostaa kyllä tosi omituiselta nuo lääkärisi kommentit. Jos luteaalivaihe on koko ajan 9-10 päivää sen " normaalin" 12-16 vrk:n sijasta, niin kyllähän siinä voisi luget auttaa tukemaan keltarauhastuotantoa. Onhan se tietysti niin, että clomeilla voisi aikaansaada vahvan ovulaation, jolloin keltarauhanenkin olisi vahvempi, mutta aina se ei toimi niin - valitettavasti. Monesti ovulaatio tapahtuu ihan ok, mutta keltarauhanen on silti liian heikko. Koska lugeista ei ole todettu olevan mitään haittaakaan, niin miksei niitä voisi aloittaa esim. 3 vrk oviksen jälkeen? Maalaisjärjellä ajateltuna raskauden alkamisella pitäisi olla silloin paremmat mahdollisuudet..
Kannattaa vaatia luget vaikka pariin kiertoon, jospa niistä olisi kuitenkin apua.
Olet oikeassa. Päätettiin miehen kanssa tänään että seuraava kierto katsotaan vielä näin ja sitten lähdetään johonkin hoitoihin. Täytyy vaan päättää mihin, johonkin lapsettomuusklinikalle kuitenkin. Nykyinen gyne on ihan ok. mutta on erikoistunut muihin aihealueisiin. Tosin on nytkin konsultoinut kolleegoita, että tuntuu kyllä miettivän asioita. Mutta taitaa olla aika siirtyä eteenpäin.
Eli s-prog arvon pitäisi olla tuon luteaalivaiheen mukainen, jos olisit ovuloinut ja follikkelin paikalle olisi muodostunut keltarauhanen. Eli kun arvosi on 4, se on merkki siitä, ettei clomit ole saaneet aikaan ovulaatiota. Siksi myöskään menkkasi eivät ala.
Minulla tilanne on ollut sikäli samanlainen, että clomikierrossa ovulaatiota ei saatu aikaiseksi vaikka ultrassa nähtiin kasvanut munasolu ja piikitin irrotuspiikin. Seuraavaan hoitoon vaihdettiin lääkettä ja lisättiin pregnyl-irrotuspiikin annostusta.
Joillekin clomit vaan ei toimi, koska ne ilmeisesti vaativat nimenomaan kohtuullista omaa estrogeenitoimintaa ja pystyvät vain tehostamaan oman kehon kiertoa. Ja toisaalta niiden vaikutus voi vaihdella yksittäiselläkin henkilöllä kierrosta toiseen. Kannattaa siis ottaa yhteyttä lääkäriin ja kysellä vaihdettaisko lääkitystä. Lääkärillä on parempi mielipide ja näkemys siitä, mitä kannattaisi tehdä.