Tunteeko kukaan muu välillä ahdistusta muiden tyhmyydestä?
En koe itsekään olevani mikään Einstein ja maailman nopein älyämään, ehkä hiukan keskimääräistä fiksumpi korkeintaan. Silti joskus nieleskelen ahdistuneena, kun luen esim. Iltasanomien kommenttiosiota erinäisten uutisten tai "uutisten" yhteydessä. Hyvänä esimerkkinä tämän jutun kommenttiosio, jonka perusteella ilmiselvä sarkasmi viuhuu pelottavan isolta osalta ihan yli:
10 hyvää syytä kieltää muumit
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288621376857.html#comments-anchor
Mä en oikein osaa sanoa, mikä mua noiden kommenttien lukemisessa eniten ahdistaa, mutta jotenkin epämääräisesti se liittyy sellaiseen tulevaisuudenuskon katoamiseen. Joskus vaan alkaa pelottaa, että mihin tämä maailma on menossa jos noin moni on noin toope. Iltasanomien kommentoijat eivät toki edusta kattavasti koko väestöä, mutta kyllä se jo jotain kertoo, jos noin moni missaa jutun pointin...
Kommentit (28)
[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 18:08"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 17:54"]
Tää juttu oli jo eilen.
[/quote]
Saisko linkkiä?
[/quote]
En löytänyt kun en muista otsikosta mitään.
Ahdistaa. Olen syrjäytynyt juuri koska en jaksa ihmisiä. En tiedä olenko älykäs tyhmä koska tietynlaista fiksuutta se osoittaa mennä menestyä tyhmänä.
Taidan lähteä töistä koska en jaksa taaskaan ihmisiä, tietynlaista tyhmyyttä minulta.
Ei, tyhmyys on vain laiskuutta. Jokaikinen voi Suomessa sivistää itseään ihan ilmaiseksi mutta suurin osa tyytyy näkemään vain pikkuisen osan koko elämän kirjosta ja imemään mielipiteensä omasta suppeasta lähipiiristään.
Ahdistaaa sovinnaisuuden pakko - se ilmenee itsepetoksena, (tahallisena?) tyhmyytenä ja täydellisenä huumorintajuttomuutena. En käsitä, miksi ihmiset tahtovat tuomita itsensä iänkaikkiseen ankeuteen. Pelko ilmeisesti voittaa kaiken.
Ennen sanottiin, et kateus vie kalatkin vesistä. Nykyisin vissiin pelko. Ja media sen kuin lietsoo pelkoa ja käärii siitä hyvät rahat. Ihmiset lukevat jutuista vain otsikon ja ryntäävät kieli pitkälle musertamaan taas jonkun jeesustelullaan, herjailullaan, päivittelyillään. Toimittajilla on melkoinen valta valitessaan sen sävyn, millä otsikoidaan. Sarkasmia ei kuitenkaan kannata koskaan milloinkaan ikinä Suomessa käyttää. Menee niin monelta yli hilseen, näköjään.
Lähinnä ahdistaa maailmanmono, joka johtuu ihmisten tyhmyydestä ja ahneudesta. Minusta on ihan käsittämätöntä, etteivät ihmiset tajua, miten yksinkertaista olisi muuttaa maailma sellaiseksi, että kaikilla olisi hyvä elää siinä, jos vain haluttaisiin.
Olen tosin lakannut ahdistumasta, kun olen hyväksynyt sen tosiasian, että ihmiset tuskin koskaan tulevat tätä yleisesti hyväksymään. Toteutan näitä periaatteitani tässä lähellä siinä mittakaavassa, missä se on minulle mahdollista.
Jytkyn aikoihin ahdisti aika rankasti kun tyhmyys tuli rytinällä kaapeista ulos mutta pakkohan siihen on ollut tottua kuten myös ajatukseen että ihminen on melko toivoton eläin.
Välillä sellainen yksinkertaisuus kyllä hämmästyttää, mutta ei ahdista. Täytyy muistaa, että olemme jokainen saaneet eri lähtökohdat tähän maailmaan, joten toista ihmistä voi olla vaikea ymmärtää.
En viittaa tuohon muumijuttuun, mutta välillä toisen vieras näkökulma näyttää silkalta tyhmyydeltä, vaikka asia olisi kaikkea muuta kuin mustavalkoinen. Tästä tullaankin siihen, että se mitä sanoo toisesta, paljastaa monesti enemmän itse sanojasta.
On helppo naureskella paikkaansa hakeville teineille, nuorille(esim. tapaus Silver Gynninen), uskovaisille, aktivisteille, maahanmuuttajille jne. Erilainen maailmankuva vaikeuttaa yhteisymmärryksen löytymistä ja monesti tyhmänä pitämisessä onkin kyse vain ymmärtämättömyydestä.
Oikeasti tyhmiä toki on, mutta he ovat aika pieni vähemmistö.
sitku tänne kirjottaa jonku vastauksen niin luetaan rivien välistä tai ekat kaks riviä ja sit huudetaan vastausta tuhat huutomerkkiä!!1111 tai ei vaan ymmärretä oikeesti älykästä vitsiä tai sarkasmia ;D