Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua, miten huono ymmärrys ihmisillä voi olla ihan normaaleista asioista!

Vierailija
20.09.2020 |

Teen viimeistä harjoittelua (sairaanhoitaja) sairaalassa. Eilen kahvitauolla yksi parikymppinen lähihoitaja ihmetteli, että oli ensimmäistä kertaa käyttänyt luottokorttiaan ja oli tilannut sadoilla euroilla tavaraa netistä. Oli siis maksanut visalla. Nyt ihmetteli, kun Osuuspankilta oli tullut Visa-kortin lasku ja oli "tiukkana", että hänhän ei sitä maksa kun netistä tilatut tuotteet on jo maksettu - siis sillä visalla! Hän luuli, että Visalla maksettu raha on hänen omaa rahaansa eikä tajunnut, että tottakai hänen pitää maksaa luottokorttilasku pois. "Mutta kun mulla on siellä tonnin raja eikä nämä olleet kuin 240 euroa"- tyyppisiä argumentteja tuli myös.

Samaan hengenvetoon toinen keski-ikäinen ihminen kertoi, että hänelle oli Osuuspankin toimesta "pakotettu" ottamaan debitin oheen credit-kortti, vaikka ei olisi halunnut. Hänellä oli älytön teoria, että jos jotain maksaa netissä luottokortilla, tili voidaan tyhjentää helposti. Onhan hän siinä oikeassa, ettei luottokortin tietoja kannata ihan mihin tahansa epämääräisiin jatkuviin tilauksiin laittaa, mutta hän ei yhtään tajunnut sitä, että jos vaikka lento tms. perutaan, tai tilattu tuote ei saavukaan konkurssin tms. vuoksi, on luottokorttiyhtiön kautta kuitenkin mahdollista saada rahat helpommin takaisin kuin nettipankissa maksaen. Ei peruisteluista huolimatta uskonut tuota, vaan jääräpäisesti pysyi kannassaan, että kaikki luottokortin käyttö = huijausta ja tili tyhjenee.

Raha-asioista kun puhuttiin, niin kolmas keskustelija (eläkeikää lähestyvä) taas oli sitä mieltä, ettei käytä korttirahaa ylipäätään ollenkaan. Maksaa kaiken käteisellä ja valitteli, ettei koronan aikaan käteinen kelvannut kaikkialla. Ei edes hoitoalan ihmisenä ymmärtänyt käteisen käyttöön liittyviä hygieniaongelmia. Lisäksi hän kertoi, että säästää palkastaan käteisenä eikä pankin tileillä tai sijoitusrahastoissa. Hänellä oli vahva usko siihen, että pankit voi mennä konkurssiin tuosta vaan ja silloin rahat häviää. Muisteli myös edesmenneen Åke Blomqvistin tappioita Nordean sijoitusrahastoihin (olivat korkean riskin rahastoja tietääkseni) ja sillä perusteli, että parempi säästää käteisenä kuin rahastoissa tai edes pitkäaikaissäästötilillä.

Olen toki aiemminkin tiennyt, että ihmisillä on omituisia käsityksiä ja foliohattuteorioita, mutta tuo eilinen oli kerrassaan hirvittävää kuunnteltavaa, kun melkeinpä jokaisella keskusteluun osallistujalla oli älyttömiä käsityksiä ja tietysti vielä komppasivat toisiaan. Kaikkea en edes jaksa tähän kirjoittaa.

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelen lähihoitajaksi. Tuntuu pahalta sanoa näin, mutta opiskelukavereissani on todella paljon tietämätöntä ja sivistymätöntä porukkaa. Yleistieto on useimmilla aivan olematonta ja luku- ja kirjoitustaito heikkoa. Tunnen hyvin usein olevani aivan väärässä paikassa.

Kaikki opiskelukavereistasi ei tule edes saamaan lähihoitajan tutkintoa, sillä YTO-aineet ja lääkelaskut ovat heille liian vaikeita. Siksi osa rummuttaa hoiva-avustajan koulutusta ja töitä näille ihmisille, joille lähihoitajan tutkinto on liikaa. Ongelma on, että lähihoitajaksi pääsee opiskelmaan liian helpolla, vaikka työ on vastuullista ja tärkeää. Osa opiskelijoista on ihan oikeasti luku- ja kirjoitustaidotonta ja heidän opiskeluvalmiudet on heikot. Lisäksi ammattikoulujen rahoitusta on leikattu niin paljon, ettei opetus pysty millään kuromaan kiinni näitä aukkoja. 

t. lähihoitajia opettava 

Ystäväni opiskeli lähihoitajaksi. Opettaja ei osannut selittää, mitä tarkoittaa geneerinen lääkevalmiste. Suomeksi sanottuna hän ei siis tiennyt.

Ystäväni tekstasi minulle kesken työpäivän ja minä selitin hänelle tämän yksinkertaisen asian ja hän puolestaan selitti opiskelukavereilleen.

En ole terveydenhuoltoalalla.

Vierailija
62/73 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelen lähihoitajaksi. Tuntuu pahalta sanoa näin, mutta opiskelukavereissani on todella paljon tietämätöntä ja sivistymätöntä porukkaa. Yleistieto on useimmilla aivan olematonta ja luku- ja kirjoitustaito heikkoa. Tunnen hyvin usein olevani aivan väärässä paikassa.

Kaikki opiskelukavereistasi ei tule edes saamaan lähihoitajan tutkintoa, sillä YTO-aineet ja lääkelaskut ovat heille liian vaikeita. Siksi osa rummuttaa hoiva-avustajan koulutusta ja töitä näille ihmisille, joille lähihoitajan tutkinto on liikaa. Ongelma on, että lähihoitajaksi pääsee opiskelmaan liian helpolla, vaikka työ on vastuullista ja tärkeää. Osa opiskelijoista on ihan oikeasti luku- ja kirjoitustaidotonta ja heidän opiskeluvalmiudet on heikot. Lisäksi ammattikoulujen rahoitusta on leikattu niin paljon, ettei opetus pysty millään kuromaan kiinni näitä aukkoja. 

t. lähihoitajia opettava 

Ystäväni opiskeli lähihoitajaksi. Opettaja ei osannut selittää, mitä tarkoittaa geneerinen lääkevalmiste. Suomeksi sanottuna hän ei siis tiennyt.

Ystäväni tekstasi minulle kesken työpäivän ja minä selitin hänelle tämän yksinkertaisen asian ja hän puolestaan selitti opiskelukavereilleen.

En ole terveydenhuoltoalalla.

Kyllä, uskon tämän. Myös pätevistä opettajista on pulaa. 

t. Se lähihoitajia opettava 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. lähihoitajia opettava 

Voi hyvinkin olla. Lisäksi suurin osa oman alan sisällöistä toteutetaan "tiimioppimisena", mistä seuraa se, että osa porukasta tekee hommia ja osa vain siipeilee. Ihmettelen suuresti tiimioppimis-suuntausta, koska oppimistulokset jäävät heikoksi ja monet tärkeät asiat käydään läpi hutaisten. Itselleni tämä kaikki on hyvin turhauttavaa. Kaipaan vanhanaikaista opiskelua, kokeita ja tenttejä sekä sitä, että jokainen on vastuussa vain omasta oppimisestaan. Lisäksi ryhmässäni myöhästely on arkipäivää: koulu alkaisi klo 8, mutta yleensä pääsemme aloittamaan kunnolla vasta puoli yhdeksältä.

Aikaa menee muutenkin paljon hukkaan, ja opiskelu on hidasta ja raskassoutuista. Jos opettaja kehottaa meitä lukemaan etukäteen jostain aiheesta, suurin osa ei tee sitä. Joudumme siis käyttämään monta tuntia koulupäivästä "aiheeseen tutustumiseen tiimeissä" (eli käytännössä jokainen lukee aiheesta itsekseen), vaikka aihealueen lukeminen kotona olisi nopeuttanut itse aiheeseen pääsemistä huomattavasti. 

Jos teemme Power Point -esityksiä eri aiheista, monen esityksestä puuttuu juuri se tärkein ja olennaisin asia. Esimerkiksi diabetekseen "perehtynyt" ryhmä ei osannut selittää, mitä "insuliini" on. Power Pointit vilisevät kirjoitus- ja asiavirheitä. Osa kopioi pitkiä tekstinpätkiä suoraan netistä. 

Ryhmässäni on muutama tunnollinen ja lahjakas nuori, joiden paikka olisi lukiossa. Osa nuorista hihittelee ja räplää kännykkää koko tunnin ajan, eivätkä kaikki opettajat puutu siihen ollenkaan. Tuntuu, että olen joutunut johonkin kummalliseen ihmiskokeeseen. 

- Tuo lähihoitajaopiskelija, jolle vastasit

P.S. Pahoittelen, jos tämä poikkesi liian paljon alkuperäisestä aiheesta!

Vierailija
64/73 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, olet niin oikeassa. 😀

En enää viitsi edes keskustella luottokortin eduista, kun (suuri) osa ihmisistä on omaksunut kummallisia käsityksiä asiasta. "Paras" on tietty tämä, 'kyllä mulla käteistä/tilillä on riittävästi, ei tarvi luotolla ostaa."

Olen 42-vuotias ja vielä kertaakaan en ole tarvinnut luottokorttia, ei ole siis tullut edes vastaan tilannetta, että olisin tarvinnut luottokorttia. Tileillä on riittävästi rahaa ja elämä sovitellaan sen mukaan, että rahat riittää. Mistään ei ole, eikä ole ollut puutetta. Mikä on siis se etu, mikä minulta on jäänyt saamatta ilman luottokorttia?

Vierailija
65/73 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerin asia, minkä viime aikoina olen kuulut, oli salilla. Pari nuorta naista teki vatsalihaksia ihan hirveitä toistomääriä jollain laitteella ja puhuivat siitä etteivät todellakaan treenaa yläkropasta muuta kuin vatsaa, jonka haluavat olevan litteä. Julistivat, että eivät todellakaan halua tehdä selkälihasliikkeitä, koska eivät halua isoa, muhkuraista selkää. Sama myös rintalihastreenin kohdalla, sillä tulisi lihakset ylärintaan eikä "oikean rinnan" kohdalle. 

Jäin vain suu auki miettimään heidän logiikkaansa: 

- miten samat lihasliikkeet voivat vatsaan kohdistettuna muka saada aikaan litteän vatsan, mutta selkään ja rintaan kohdistettuna olisikin lopputuloksena hirveän isot lihasklöntit?

- eivätkö he tiedä, että lihastasapainon vuoksi olisi hyvä treenata myös vastakkaisia lihaksia, eli vatsan ollessa kyseessä, myös selkää? Ihan jo ryhdin kannalta. 

- luulin tuon myytin "jos vähänkin teen naisena lihasliikkeitä, tuloksena on kamalan isot ja rumat lihakset"- jo jääneen jonnekin 90-luvun hämärään. 

Vierailija
66/73 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En enää viitsi edes keskustella luottokortin eduista, kun (suuri) osa ihmisistä on omaksunut kummallisia käsityksiä asiasta. "Paras" on tietty tämä, 'kyllä mulla käteistä/tilillä on riittävästi, ei tarvi luotolla ostaa."

Olen 42-vuotias ja vielä kertaakaan en ole tarvinnut luottokorttia, ei ole siis tullut edes vastaan tilannetta, että olisin tarvinnut luottokorttia. Tileillä on riittävästi rahaa ja elämä sovitellaan sen mukaan, että rahat riittää. Mistään ei ole, eikä ole ollut puutetta. Mikä on siis se etu, mikä minulta on jäänyt saamatta ilman luottokorttia?

No luultavasti ei juuri mitään. Lähinnä jos vaikkapa matkustelet paljon, varaat lentoja, ulkomailla junalippuja jne., on luottokortti kätevä. Siis jos on riskiä siitä, että ostamasi tuote (kuten lento) peruuntuu etkä saakaan välttämättä rahoja takaisin. Esim. koronan aikaan lentoyhtiöt tekivät sitä, että eivät vain kiltisti palauttaneet rahoja vaan antoivat lahjakortteja, mikä esim. Norwegianin konkurssi-uhan alla on varsin kyseenalaista toimintaa. Voit saada lahjakortin konkurssikypsään yritykseen ja kärsit tappion, ellet sitten ostanut koko lentoa luottokortilla ,jolloin saat rahat sitä kautta takaisin. 

Vierailija
67/73 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No luultavasti ei juuri mitään. Lähinnä jos vaikkapa matkustelet paljon, varaat lentoja, ulkomailla junalippuja jne., on luottokortti kätevä. Siis jos on riskiä siitä, että ostamasi tuote (kuten lento) peruuntuu etkä saakaan välttämättä rahoja takaisin. Esim. koronan aikaan lentoyhtiöt tekivät sitä, että eivät vain kiltisti palauttaneet rahoja vaan antoivat lahjakortteja, mikä esim. Norwegianin konkurssi-uhan alla on varsin kyseenalaista toimintaa. Voit saada lahjakortin konkurssikypsään yritykseen ja kärsit tappion, ellet sitten ostanut koko lentoa luottokortilla ,jolloin saat rahat sitä kautta takaisin. 

En matkusta lentäen.

Vierailija
68/73 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei edes hoitoalan ihmisenä ymmärtänyt käteisen käyttöön liittyviä hygieniaongelmia."

Oletko kaupassa esim. kassalla yhtään laittanut merkille, miten kassaneiti koskettelee niitä samoja tuotteita mitä asiakas kätösinsä latoo hihnalle. Asiakas saattaa kätösinsä ojentaa kassaneidille myös pullonpalautuskuitin. Mutta kaipa sillä se maailma taas pelastuu, että asiakas ottaa itse sen kuitin tulostimesta, eikä kassaneidin kädestä...

Ja näin kassaneitinä ihmettelen, että miksei ihmiset osaa toimia niiden kumihanskojen kanssa. Niiden kanssa tullaan kassalle, kosketaan silmälaseihin, puhelimeen, otetaan se lompakko käteen, kaivetaan kortti esiin, näytellään pin, taas kosketaan silmälaseihin tai hiuksiin, kortti ja lompakko pois ja lähdetään kaupasta pois ne hanskat kädessä autoon istumaan.. Urgh.

Vierailija
69/73 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et siis ostele netistä mitään, et tilaa mitään esim huonekalua liikkeestä siten että huonekalu toimitetaan myöhemmin, etkä käy ulkomailla?

Kaikissa näissä tapauksissa luottokortti on turvallisin, sillä saat rahasi takaisin jos vaikka tilattu tuote jää saamatta, liike tekee konkurssin tai sinua huijataan.

Vierailija
70/73 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ei edes hoitoalan ihmisenä ymmärtänyt käteisen käyttöön liittyviä hygieniaongelmia."

Oletko kaupassa esim. kassalla yhtään laittanut merkille, miten kassaneiti koskettelee niitä samoja tuotteita mitä asiakas kätösinsä latoo hihnalle. Asiakas saattaa kätösinsä ojentaa kassaneidille myös pullonpalautuskuitin. Mutta kaipa sillä se maailma taas pelastuu, että asiakas ottaa itse sen kuitin tulostimesta, eikä kassaneidin kädestä...

Ja näin kassaneitinä ihmettelen, että miksei ihmiset osaa toimia niiden kumihanskojen kanssa. Niiden kanssa tullaan kassalle, kosketaan silmälaseihin, puhelimeen, otetaan se lompakko käteen, kaivetaan kortti esiin, näytellään pin, taas kosketaan silmälaseihin tai hiuksiin, kortti ja lompakko pois ja lähdetään kaupasta pois ne hanskat kädessä autoon istumaan.. Urgh.

.

Toinen kaupassa työskentelevä täällä. Ihan saman ilmiön olen huomannut. Kasvoja ja etenkin kännykkää hipelöidään niillä kumihanskaisilla käsillä kuten ennenkin. Varmaan monille hanskat luo väärää turvallisuuden tunnetta. Itse ostoksilla käydessäni pidän pientä käsidesiä koko ajan taskussani ja käytön sitä useamman kerran. Terveenä olen pysynyt vaikka koko korona-ajan asiakaspalvelussa töissä.

Vierailija
71/73 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini on sanonut monta kertaa, että omaa tilinumeroa ei kannata missään nimessä antaa kenellekään. Pelkää ilmeisesti, että tililtä voidaan viedä rahat pelkän numeron avulla.

Vierailija
72/73 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä luottokortti keskustelussa menee nyt mielestäni sekaisin kolme eri asiaa. Tunnistautuminen, kortilla maksaminen ja verkossa maksaminen. Esim Klarnalle tunnistaudutaan verkkossa, omilla pankkitunnuksilla. Kortilla maksettaessa käytetään päin koodia. Ja sitten tulee se osuus, mitä ihmiset eivät usein tule ajatelleeksi, eli esim vaikka Booking.com-sivustojen kautta hotellia varatessa pyydetään luottokortin numero, voimassa oloaika ja kolminumeroinen suojaluku kortin takaa. Kun nämä tiedot esim viruksen kautta päätyvät vääriin käsiin, kuka tahansa voi tilata ja maksaa näitä tietoja käyttäen netistä mitä vain. Ihan sama, jos kortti varastetaan, alkaa näillä tiedoilla varkaan paratiisi. Voi pelata esim netissä tuhansia euroja vaikka ulkomaisia nettipelejä. Ainoa keino välttää tämä, on verkkopankista laittaa ulkomaan ja metrillään asetukset niin, ettei netissä pysty maksamaan, jos ei aseta niitä pois.

Vierailija
73/73 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elisabeth B kirjoitti:

Tässä luottokortti keskustelussa menee nyt mielestäni sekaisin kolme eri asiaa. Tunnistautuminen, kortilla maksaminen ja verkossa maksaminen. Esim Klarnalle tunnistaudutaan verkkossa, omilla pankkitunnuksilla. Kortilla maksettaessa käytetään päin koodia. Ja sitten tulee se osuus, mitä ihmiset eivät usein tule ajatelleeksi, eli esim vaikka Booking.com-sivustojen kautta hotellia varatessa pyydetään luottokortin numero, voimassa oloaika ja kolminumeroinen suojaluku kortin takaa. Kun nämä tiedot esim viruksen kautta päätyvät vääriin käsiin, kuka tahansa voi tilata ja maksaa näitä tietoja käyttäen netistä mitä vain. Ihan sama, jos kortti varastetaan, alkaa näillä tiedoilla varkaan paratiisi. Voi pelata esim netissä tuhansia euroja vaikka ulkomaisia nettipelejä. Ainoa keino välttää tämä, on verkkopankista laittaa ulkomaan ja metrillään asetukset niin, ettei netissä pysty maksamaan, jos ei aseta niitä pois.

Yllättävän moni ei tiedä, että on mahdollista laittaa noita asetuksia. Toisaalta ainakin Osuuspankilla näyttää olevan kohtuullisen hyvä seuranta epäilyttävien ostosten tekemiseen. Mulla on pari kertaa suljettu visa pankin toimesta, sillä sen on epäilty joutuneen varastetuksi. Kummallakin kerralla olin siirtynyt maasta toiseen ja sitten kolmanteen kahden päivän sisällä. Yhdellä kertaa sulkivat kortin suoraan, toisella kerralla mulle soitettiin ja kysyttiin, että olenko itse tehnyt tietyt korttimaksut. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kahdeksan