Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua, miten huono ymmärrys ihmisillä voi olla ihan normaaleista asioista!

Vierailija
20.09.2020 |

Teen viimeistä harjoittelua (sairaanhoitaja) sairaalassa. Eilen kahvitauolla yksi parikymppinen lähihoitaja ihmetteli, että oli ensimmäistä kertaa käyttänyt luottokorttiaan ja oli tilannut sadoilla euroilla tavaraa netistä. Oli siis maksanut visalla. Nyt ihmetteli, kun Osuuspankilta oli tullut Visa-kortin lasku ja oli "tiukkana", että hänhän ei sitä maksa kun netistä tilatut tuotteet on jo maksettu - siis sillä visalla! Hän luuli, että Visalla maksettu raha on hänen omaa rahaansa eikä tajunnut, että tottakai hänen pitää maksaa luottokorttilasku pois. "Mutta kun mulla on siellä tonnin raja eikä nämä olleet kuin 240 euroa"- tyyppisiä argumentteja tuli myös.

Samaan hengenvetoon toinen keski-ikäinen ihminen kertoi, että hänelle oli Osuuspankin toimesta "pakotettu" ottamaan debitin oheen credit-kortti, vaikka ei olisi halunnut. Hänellä oli älytön teoria, että jos jotain maksaa netissä luottokortilla, tili voidaan tyhjentää helposti. Onhan hän siinä oikeassa, ettei luottokortin tietoja kannata ihan mihin tahansa epämääräisiin jatkuviin tilauksiin laittaa, mutta hän ei yhtään tajunnut sitä, että jos vaikka lento tms. perutaan, tai tilattu tuote ei saavukaan konkurssin tms. vuoksi, on luottokorttiyhtiön kautta kuitenkin mahdollista saada rahat helpommin takaisin kuin nettipankissa maksaen. Ei peruisteluista huolimatta uskonut tuota, vaan jääräpäisesti pysyi kannassaan, että kaikki luottokortin käyttö = huijausta ja tili tyhjenee.

Raha-asioista kun puhuttiin, niin kolmas keskustelija (eläkeikää lähestyvä) taas oli sitä mieltä, ettei käytä korttirahaa ylipäätään ollenkaan. Maksaa kaiken käteisellä ja valitteli, ettei koronan aikaan käteinen kelvannut kaikkialla. Ei edes hoitoalan ihmisenä ymmärtänyt käteisen käyttöön liittyviä hygieniaongelmia. Lisäksi hän kertoi, että säästää palkastaan käteisenä eikä pankin tileillä tai sijoitusrahastoissa. Hänellä oli vahva usko siihen, että pankit voi mennä konkurssiin tuosta vaan ja silloin rahat häviää. Muisteli myös edesmenneen Åke Blomqvistin tappioita Nordean sijoitusrahastoihin (olivat korkean riskin rahastoja tietääkseni) ja sillä perusteli, että parempi säästää käteisenä kuin rahastoissa tai edes pitkäaikaissäästötilillä.

Olen toki aiemminkin tiennyt, että ihmisillä on omituisia käsityksiä ja foliohattuteorioita, mutta tuo eilinen oli kerrassaan hirvittävää kuunnteltavaa, kun melkeinpä jokaisella keskusteluun osallistujalla oli älyttömiä käsityksiä ja tietysti vielä komppasivat toisiaan. Kaikkea en edes jaksa tähän kirjoittaa.

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa nyt herranjestas ihmisten olla käyttämättä luottokorttia jos eivät halua.

Itse en käytä, koska tunnen oman ostokäyttäytymiseni, joten parempi olla ilman luottokorttia. Ei sitä kenenkään mielestäni tarvitse toiselle perustella, ärsyttävimpiä juuri ap:n kaltaiset jotka jankkaa ja jankkaa siitä mikä on paras ja oikein tapa elää ja olla.

Vierailija
42/73 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvita verkkopankkitunnuksia luotolla maksamiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös käteisen kieltäminen ole laitonta? Mun käsittääkseni kauppa ei voi kieltäytyä ottamasta vastaan käypää rahaa maksuvälineenä ihan omin luvin. Toki voi suositella kortilla maksamista.

Ei ole. Suomessa on sopimusvapaus, joten kauppakin voi ihan vapaasti valita, millaisia maksuvälineitä vastaan myy tuotteitaan.

Käteinen on kuitenkin hyväksyttävä maksuksi jo syntyneestä saatavasta. Eli jos olet jo jollekin velkaa, hänen on hyväksyttävä maksuksi käteinen.

Vierailija
44/73 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan näin on, mutta aloitusta sivuten kysymys, johon en ole saanut mistään selvää vastausta:

Miksi luottokortissa on pin-koodi näkyvillä? Eikö sen voisi toimittaa kuten pankkikortin tunnusluvunkin erikseen vain kortinhaltijan näkyviin?

Alapeukuttajat! Kertokaa, miksi tämä ei olisi hyvä idea?

Nykyisellään kortin väärinkäyttö on liian helppoa.

Missä luottokortissa on pin näkyvillä?

Joko kyseessä provo tai sitten parka sekoittaa sen turvakoodiin.

Kyllä, käytin väärää termiä, mutta ei ole sinulta asiallista paratella.

Vierailija
45/73 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan näin on, mutta aloitusta sivuten kysymys, johon en ole saanut mistään selvää vastausta:

Miksi luottokortissa on pin-koodi näkyvillä? Eikö sen voisi toimittaa kuten pankkikortin tunnusluvunkin erikseen vain kortinhaltijan näkyviin?

Missä luottokortissa on pin näkyvillä?[/quote

Visassa.

En tiedä, onko sen nimi pin, mutta maksamiseen tarvottava numerokoodi on kortissa näktvillä.

Höpö höpö, ei pidä paikkaansa. Jos antaisin sulle mun Visan, et pystyisi mssään ravintolassa tai kaupassa maksamaan yhtään mitään ilman pin-lukua, joka on vain ja ainoastaan mun päässäni. Samoin verkosta tilatessa ainakin Osuuspankin kautta hankittu Visa-korttini vaatii tunnustautumista Osuuspankin verkkopankissa, ja sinnekään et pääsisi pelkän Visa-kortin lukujen perusteella.  

No kyllähän pystyy.

Pelkät lennotkin varaan netissä niin, että vain se koodi pitää antaa.

En tiedä, millainen luottokortti sulla on, mutta mun OP:n yhdistelmä debit/credit-kortti kyllä vaatii juuri vaikka lentoja varatessa creditin puolelta, että käyn itse tunnistautumassa OP:n verkkopankissa. Muuten jää lennot varaamatta. 

Vierailija
46/73 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antakaa nyt herranjestas ihmisten olla käyttämättä luottokorttia jos eivät halua.

Itse en käytä, koska tunnen oman ostokäyttäytymiseni, joten parempi olla ilman luottokorttia. Ei sitä kenenkään mielestäni tarvitse toiselle perustella, ärsyttävimpiä juuri ap:n kaltaiset jotka jankkaa ja jankkaa siitä mikä on paras ja oikein tapa elää ja olla.

En mä jankkaa luottokortista, tuota keskustelua lähinnä vain kuuntelin ja tulin tänne ihmettelemään. Mun mielestä on ihan ok syy vältellä luottokorttia juuri sen takia, jos tietää että lähtisi sitten shoppailemaan ja elämään yli varojensa. Sehän on vaan fiksua. Sen sijaan en ymmärrä näitä, jotka eivät usko että joissain tilanteissa luottokortti on oikeasti turvallisempi maksuväline vaan pitävät sitä lähtökohtaisesti ihan saa-ta-nas-ta. 

ap 

Vierailija
47/73 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajat on tyhmiä. Monesti laitoshuollon työkavereiden kanssa katsottiin vierestä sitä menoa ja ihmeteltiin kun hoitajat ei tapa enempää ihmisiä. Sen verran yksinkertaista sakkia että huh.

Vierailija
48/73 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Visassa.

En tiedä, onko sen nimi pin, mutta maksamiseen tarvottava numerokoodi on kortissa näktvillä.

Höpö höpö, ei pidä paikkaansa. Jos antaisin sulle mun Visan, et pystyisi mssään ravintolassa tai kaupassa maksamaan yhtään mitään ilman pin-lukua, joka on vain ja ainoastaan mun päässäni. Samoin verkosta tilatessa ainakin Osuuspankin kautta hankittu Visa-korttini vaatii tunnustautumista Osuuspankin verkkopankissa, ja sinnekään et pääsisi pelkän Visa-kortin lukujen perusteella.  

No kyllähän pystyy.

En tiedä, millainen luottokortti sulla on, mutta mun OP:n yhdistelmä debit/credit-kortti kyllä vaatii juuri vaikka lentoja varatessa creditin puolelta, että käyn itse tunnistautumassa OP:n verkkopankissa. Muuten jää lennot varaamatta. 

No minulla tosiaan ei vaadi.

Hyvä kommentti edellisellä sivulla tuo takahuoneessa höylääminen. Sitä tapahtuu joissakin maissa yvä, joissa käytetään sitä tekniikkaa.

Ylipäätään se ei ole turvakoodi, kun se on kortissa näkyvillä.

Vierailija
49/73 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Visassa.

No kyllähän pystyy.

Hyvä kommentti edellisellä sivulla tuo takahuoneessa höylääminen. Sitä tapahtuu joissakin maissa yvä, joissa käytetään sitä tekniikkaa.

Itse paljon ulkomailla matkustelevana ja ulkomailla asuneena en vaan voi ymmärtää näitä, jotka antavat kulmiaan kutristellen luottokorttinsa tarjoilijalle tms takahuoneeseen vietäväksi ja sitten jäljestäpäin jännittävät, että mitäköhän oikein tapahtui. Kyllä minä ainakin nousen heti jaloilleni ja tarjoilijan perään ja saan suuni auki eri kielillä sen verran, että tarjoilija/työntekijä ymmärtää, ettei lähde korttini kanssa yhtään minnekään. Eikä oikeastaan näin ole meinannut käydä kuin pari kertaa viimeisen 20 vuoden aikana. 

Vierailija
50/73 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tyttö ostaa netissä pelejä mun luottokortilla ja luvalla, en tiedä sivustoa, mutta ihan pelkällä kortilla on saanut niitä ostettua. Ei mun ole tarvinnut tunnistautua silloin, vaan tyttö on pystynyt alusta loppuun tilaamaan ne omin päin. Itse olen joutunut kyllä monella ostossivustolla tunnistautumaan pankin kautta.

Vierailija
51/73 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ap:n esiin nostamat korttijutut ym. ole ainoita. Säännöllisin väliajoin mediassa on juttuja mm.isännöitsijöille tulleista ihmettelyistä tyyliin pitääkö mun maksaa omasta asunnosta jotain, tehdä sähkösopimus jne.

Asuntokaupoilla ainakin osa tuijottanee vain kh:n kaakelien värimaailmaa sen joustavan vuokratontin sijasta.

Itselle nykymuotoinen veroilmoitus on aika mysteeri, en ole kyllä edes kauheasti yrittänyt selvittää sitä. Vuonna jotain laskin vielä itse tuleeko palautusta vai maksettavaa.

Vierailija
52/73 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen lähihoitajaksi. Tuntuu pahalta sanoa näin, mutta opiskelukavereissani on todella paljon tietämätöntä ja sivistymätöntä porukkaa. Yleistieto on useimmilla aivan olematonta ja luku- ja kirjoitustaito heikkoa. Tunnen hyvin usein olevani aivan väärässä paikassa.

Vierailija
53/73 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai hyvänen aika näitä riittää. Näitä riittää niin paljon, että pakko laittaa yksitellen, muuten vielä tunnistetaan.

Vierailija
54/73 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ap:n esiin nostamat korttijutut ym. ole ainoita. Säännöllisin väliajoin mediassa on juttuja mm.isännöitsijöille tulleista ihmettelyistä tyyliin pitääkö mun maksaa omasta asunnosta jotain, tehdä sähkösopimus jne.

Asuntokaupoilla ainakin osa tuijottanee vain kh:n kaakelien värimaailmaa sen joustavan vuokratontin sijasta.

Itselle nykymuotoinen veroilmoitus on aika mysteeri, en ole kyllä edes kauheasti yrittänyt selvittää sitä. Vuonna jotain laskin vielä itse tuleeko palautusta vai maksettavaa.

Apua tämä on totta! Mulle aikanaan entinen luokkakaveri (olimme silloin jo aikuisia) ihmetteli, että "mitäs hyötyä on asunnon omistamisesta jos kuitenkin pitää maksaa joka kuukausi yhtiövastike". Taannoin yksi työkaveri taas osti asunnon Helsingistä, jonka tontin edullinen vuokrasopimus loppuu 2020-luvulla eli aika pian. Sanoi, ettei sillä ole hänelle väliä, onko tontti vuokra vai oma, koska "eihän nyt kaupunki ala purkamaan isoa kerrostaloa kun vuokrasopimus loppuu". Joo ei pura, mutta erittäin suurella todennäköisyydellä se vuokra moninkertaistuu, sillä on vuosikymmenten ajan ollut alihinnoiteltu. 

Vierailija
55/73 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvita verkkopankkitunnuksia luotolla maksamiseen.

Juuri eilen tarvitsin

Vierailija
56/73 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelen lähihoitajaksi. Tuntuu pahalta sanoa näin, mutta opiskelukavereissani on todella paljon tietämätöntä ja sivistymätöntä porukkaa. Yleistieto on useimmilla aivan olematonta ja luku- ja kirjoitustaito heikkoa. Tunnen hyvin usein olevani aivan väärässä paikassa.

He, jotka eivät lopulta pystyneet edes kyseistä tutkintoa suorittamaan omasivat kyllä vastaukset kaikkiin monimutkaisiin ja ikiaikaisiin filosofisiin ja eettisiin kysymyksiin tuosta vain ja ne myös tuotiin kovaan kaikkien tietoon. Aivan jäätävää.

Tästä eteenpäin menen anonyymina.

Vierailija
57/73 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki opiskelukavereistasi ei tule edes saamaan lähihoitajan tutkintoa, sillä YTO-aineet ja lääkelaskut ovat heille liian vaikeita. Siksi osa rummuttaa hoiva-avustajan koulutusta ja töitä näille ihmisille, joille lähihoitajan tutkinto on liikaa. Ongelma on, että lähihoitajaksi pääsee opiskelmaan liian helpolla, vaikka työ on vastuullista ja tärkeää. Osa opiskelijoista on ihan oikeasti luku- ja kirjoitustaidotonta ja heidän opiskeluvalmiudet on heikot. Lisäksi ammattikoulujen rahoitusta on leikattu niin paljon, ettei opetus pysty millään kuromaan kiinni näitä aukkoja. 

t. lähihoitajia opettava 

Vierailija
58/73 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä luottokortissa on pin näkyvillä?

Varmaan tarkoittaa sitä kolminumeroista turvanumeroa, mikä löytyy kortin takapuolelta. Pin-koodia ei tosiaankaan luottokortissa tietenkään ole missään esillä. Mulla kyllä  aina luottokortilla  netin kautta maksaessani ei riitä, että näpyttelee luottokortin numeron, turvanumeron ja viimeisen voimassaolopäivän, mitkä kaikki näkyvät pelkästä kortista, vaan pitää mennä myös tunnistautumaan omaan verkkopankkiin, jotta maksu tulee hyväksytyksi. Eli pitäisi silloin tietää mun verkkopankin käyttäjätunnus ja salasana (ne on vain mun päässä) tai mobiiliavain (sekin vain mun päässä). 

Jo lauan ennen verkkopankkia ja mobiiliavainta luottokortissa on näkynyt turvakoodi. Siksi ennen varoiteltiin siitä, kun kortti vietiin höylättäväksi takahuoneeseen.

Edelleen sama tilanne, että kortin varastaja saa samalla turvakoodin ja vou käyttää korttia ennen sen kuolettamista.

Millä tavalla tuo turvakoodi suojaa missään tilanteessa?

Vierailija
59/73 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta sairaanhoitaja kysyi kaksosistani, jotka ovat tyttö ja poika (ja hän siis tiesi sukupuolet) : "Ovatko ne identtiset?"

Vierailija
60/73 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Visassa.

No kyllähän pystyy.

Mikä luottokortti sinulla on käytössä? Olisin kortin myöntäneeseen tahoon yhteydessä jos noin todella on. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi seitsemän