Apua, miten huono ymmärrys ihmisillä voi olla ihan normaaleista asioista!
Teen viimeistä harjoittelua (sairaanhoitaja) sairaalassa. Eilen kahvitauolla yksi parikymppinen lähihoitaja ihmetteli, että oli ensimmäistä kertaa käyttänyt luottokorttiaan ja oli tilannut sadoilla euroilla tavaraa netistä. Oli siis maksanut visalla. Nyt ihmetteli, kun Osuuspankilta oli tullut Visa-kortin lasku ja oli "tiukkana", että hänhän ei sitä maksa kun netistä tilatut tuotteet on jo maksettu - siis sillä visalla! Hän luuli, että Visalla maksettu raha on hänen omaa rahaansa eikä tajunnut, että tottakai hänen pitää maksaa luottokorttilasku pois. "Mutta kun mulla on siellä tonnin raja eikä nämä olleet kuin 240 euroa"- tyyppisiä argumentteja tuli myös.
Samaan hengenvetoon toinen keski-ikäinen ihminen kertoi, että hänelle oli Osuuspankin toimesta "pakotettu" ottamaan debitin oheen credit-kortti, vaikka ei olisi halunnut. Hänellä oli älytön teoria, että jos jotain maksaa netissä luottokortilla, tili voidaan tyhjentää helposti. Onhan hän siinä oikeassa, ettei luottokortin tietoja kannata ihan mihin tahansa epämääräisiin jatkuviin tilauksiin laittaa, mutta hän ei yhtään tajunnut sitä, että jos vaikka lento tms. perutaan, tai tilattu tuote ei saavukaan konkurssin tms. vuoksi, on luottokorttiyhtiön kautta kuitenkin mahdollista saada rahat helpommin takaisin kuin nettipankissa maksaen. Ei peruisteluista huolimatta uskonut tuota, vaan jääräpäisesti pysyi kannassaan, että kaikki luottokortin käyttö = huijausta ja tili tyhjenee.
Raha-asioista kun puhuttiin, niin kolmas keskustelija (eläkeikää lähestyvä) taas oli sitä mieltä, ettei käytä korttirahaa ylipäätään ollenkaan. Maksaa kaiken käteisellä ja valitteli, ettei koronan aikaan käteinen kelvannut kaikkialla. Ei edes hoitoalan ihmisenä ymmärtänyt käteisen käyttöön liittyviä hygieniaongelmia. Lisäksi hän kertoi, että säästää palkastaan käteisenä eikä pankin tileillä tai sijoitusrahastoissa. Hänellä oli vahva usko siihen, että pankit voi mennä konkurssiin tuosta vaan ja silloin rahat häviää. Muisteli myös edesmenneen Åke Blomqvistin tappioita Nordean sijoitusrahastoihin (olivat korkean riskin rahastoja tietääkseni) ja sillä perusteli, että parempi säästää käteisenä kuin rahastoissa tai edes pitkäaikaissäästötilillä.
Olen toki aiemminkin tiennyt, että ihmisillä on omituisia käsityksiä ja foliohattuteorioita, mutta tuo eilinen oli kerrassaan hirvittävää kuunnteltavaa, kun melkeinpä jokaisella keskusteluun osallistujalla oli älyttömiä käsityksiä ja tietysti vielä komppasivat toisiaan. Kaikkea en edes jaksa tähän kirjoittaa.
Kommentit (73)
Kävin pitkään "kirjeenvaihtoa" kahden lentoyhtiön kanssa: toinen ei suostunut korvaamaan muuttuneita lentoja, toinen ei hyödyntämätöntä palvelua. Kunhan pompottelivat asiaani kysellen aina vain uusia dokumentteja, silti hyläten ne antamatta mitään perusteluja.
Lopulta kyllästyin ja tein reklamaatiot luottokortin myöntäneelle pankille. Rahat tulivat takaisin kortille tuota pikaa.
Tuota ap:n sepusta en usko.
Jotain tuollaisia on olemassa kuin hän kirjoittelee, mutta ei noin raaka p.skaa kuin ap kuvailee.
Kukaan nykypäivän ihminen ei säilytä suuria rahamääriä kotona, ellei hänellä sitten todellakin ole tulen-ja vedenkestävää kassakaappia ja erikoislukoilla.
Koti voi palaa tai joutua mihin tahansa onnettomuuteen, ulkomainen rikollisuus valta Suomeakin vauhdilla, joten olipa asunto kerrostalossa, rivitalossa tai omakotitalo, mikään niistä ei ryöstöilät ja varkauksilta suojattu.
Nuo töissä olevat ihmiset ovat kaikki alle 63 vuotiaita, joten ei ainakaan vanhuus voi olla tietämättömyyden syynä.
Heillä voi olla myös perheet, joissa ainakin toinen osapuoli voi neuvoa rahajutuissa, Tietoa on muutenkin pilvin pimein tarjolla, lehdissä ja muissa medioissa.
Sama juttu luottokortti jutuissa.
Joten ap valehtelee noista muka kertomistaan työkavereista!
Vierailija kirjoitti:
Varmaan näin on, mutta aloitusta sivuten kysymys, johon en ole saanut mistään selvää vastausta:
Miksi luottokortissa on pin-koodi näkyvillä? Eikö sen voisi toimittaa kuten pankkikortin tunnusluvunkin erikseen vain kortinhaltijan näkyviin?
Alapeukuttajat! Kertokaa, miksi tämä ei olisi hyvä idea?
Nykyisellään kortin väärinkäyttö on liian helppoa.
Piruilivat vain sulle, kun olet noin fanaattinen kaikkeen maksamiseen liittyvään 😅
No Klarnan kanssahan ON monilla ollut huonoja kokemuksia, että sikäli en ihmettele.
Mutta tuo että luottokortti on saat. nasta, on tuttu asenne tältäkin palstalta, vaikka luottokorttihan on oikein käytettynä turvallisin maksamismuoto mm. netissä ja ulkomailla ja konkurssien varalta (kuten taas nähtiin kun Anttila meni nurin). Monet eivät vaan suostu sitä ymmärtämään, vaan pelkäävät että raha-asiat menee heti nurin jos lompakossa on Credit-kortti.
Vierailija kirjoitti:
Piruilivat vain sulle, kun olet noin fanaattinen kaikkeen maksamiseen liittyvään 😅
Mä lähinnä kuuntelin, kun he keskustelivat.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä lähinnä kuuntelin, kun he keskustelivat.
ap
No olit kuulemassa, se riitti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan näin on, mutta aloitusta sivuten kysymys, johon en ole saanut mistään selvää vastausta:
Miksi luottokortissa on pin-koodi näkyvillä? Eikö sen voisi toimittaa kuten pankkikortin tunnusluvunkin erikseen vain kortinhaltijan näkyviin?
Nykyisellään kortin väärinkäyttö on liian helppoa.
Missä luottokortissa on pin näkyvillä?
Vierailija kirjoitti:
Tuota ap:n sepusta en usko.
Jotain tuollaisia on olemassa kuin hän kirjoittelee, mutta ei noin raaka p.skaa kuin ap kuvailee.
Kukaan nykypäivän ihminen ei säilytä suuria rahamääriä kotona, ellei hänellä sitten todellakin ole tulen-ja vedenkestävää kassakaappia ja erikoislukoilla.
Koti voi palaa tai joutua mihin tahansa onnettomuuteen, ulkomainen rikollisuus valta Suomeakin vauhdilla, joten olipa asunto kerrostalossa, rivitalossa tai omakotitalo, mikään niistä ei ryöstöilät ja varkauksilta suojattu.
Nuo töissä olevat ihmiset ovat kaikki alle 63 vuotiaita, joten ei ainakaan vanhuus voi olla tietämättömyyden syynä.
Heillä voi olla myös perheet, joissa ainakin toinen osapuoli voi neuvoa rahajutuissa, Tietoa on muutenkin pilvin pimein tarjolla, lehdissä ja muissa medioissa.
Sama juttu luottokortti jutuissa.
Joten ap valehtelee noista muka kertomistaan työkavereista!
Itseasiassa yllättävän monella on yllättävän paljon rahaa käteisenä. Esimerkiksi mun äidillä, joka on nippa nappa 60 v. On pienestä palkastaan säästänyt 100-200 euroa kuussa käteisenä ja kun tätä on tehnyt vuosikymmeniä, niin onhan silloin tullut ihan hyvä potti. Äiti vilpittömästi uskoo, että pankissa rahat olisivat hävinneet "taivaan tuuliin" ja kokee, että rahat ovat makuuhuoneen vaatekaapissa olevassa laatikossa paremmassa turvassa. Ei auta järkipuhe. "Mistä tänne tulipalo tulis kun on palovarotinkin". "Kuka nyt tänne tulis varkaisiin, rikkaille alueille ne menee".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisellään kortin väärinkäyttö on liian helppoa.Missä luottokortissa on pin näkyvillä?
Joko kyseessä provo tai sitten parka sekoittaa sen turvakoodiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisellään kortin väärinkäyttö on liian helppoa.Missä luottokortissa on pin näkyvillä?
Varmaan tarkoittaa sitä kolminumeroista turvanumeroa, mikä löytyy kortin takapuolelta. Pin-koodia ei tosiaankaan luottokortissa tietenkään ole missään esillä. Mulla kyllä aina luottokortilla netin kautta maksaessani ei riitä, että näpyttelee luottokortin numeron, turvanumeron ja viimeisen voimassaolopäivän, mitkä kaikki näkyvät pelkästä kortista, vaan pitää mennä myös tunnistautumaan omaan verkkopankkiin, jotta maksu tulee hyväksytyksi. Eli pitäisi silloin tietää mun verkkopankin käyttäjätunnus ja salasana (ne on vain mun päässä) tai mobiiliavain (sekin vain mun päässä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisellään kortin väärinkäyttö on liian helppoa.Missä luottokortissa on pin näkyvillä?[/quote
Visassa.
En tiedä, onko sen nimi pin, mutta maksamiseen tarvottava numerokoodi on kortissa näktvillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan tarkoittaa sitä kolminumeroista turvanumeroa, mikä löytyy kortin takapuolelta. Pin-koodia ei tosiaankaan luottokortissa tietenkään ole missään esillä. Mulla kyllä aina luottokortilla netin kautta maksaessani ei riitä, että näpyttelee luottokortin numeron, turvanumeron ja viimeisen voimassaolopäivän, mitkä kaikki näkyvät pelkästä kortista, vaan pitää mennä myös tunnistautumaan omaan verkkopankkiin, jotta maksu tulee hyväksytyksi. Eli pitäisi silloin tietää mun verkkopankin käyttäjätunnus ja salasana (ne on vain mun päässä) tai mobiiliavain (sekin vain mun päässä).
Luotolla voi maksaa muuallakin kuin netissä, pelkkä kortissa näkyvä koodi riittää. Esim ravintolassa jne.
En käsitä, miksi se on näkyvillä. ???
Vierailija kirjoitti:
Älykkyys noudattelee normaalijaukmaa.
Et sinä itsekään laakson valkoisin muumi ole, jos et tätä tiedä.
Kaikilla ihmisillä ei ole samaa älykkyysosamäärää. Ei se kenestäkään sen huonompaa ihmisenä tee.
Tottakai tiedän, että ÄO on normaalisti jakautunut. Eiliseen keskusteluun osallistujat olivat varmasti älykkyydeltään ihan keskitasoa kuten suurin osa meistä, eivät mitään heikkolahjaisia. Lähinnä kyseessä oli ensimmäisen keskustelijan kohdalla tietynlainen henkinen laiskuus, ei ollut vaivautunut luottokorttia hankkiessaan selvittämään, miten luottokortit ylipäätään toimivat. Ei edes silloin, kun käytti sitä luottokorttia ensimmäisen kerran. Muilla keskustelijoilla kyseessä vaikutti olevan pikemminkin tietynlaiset pinttyneet asenteet ja uskomukset, joista halutaan pitää kynsin hampain kiinni.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luotolla voi maksaa muuallakin kuin netissä, pelkkä kortissa näkyvä koodi riittää. Esim ravintolassa jne.
Mitä helvettiä nyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo lauan ennen verkkopankkia ja mobiiliavainta luottokortissa on näkynyt turvakoodi. Siksi ennen varoiteltiin siitä, kun kortti vietiin höylättäväksi takahuoneeseen.
Edelleen sama tilanne, että kortin varastaja saa samalla turvakoodin ja vou käyttää korttia ennen sen kuolettamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisellään kortin väärinkäyttö on liian helppoa.Missä luottokortissa on pin näkyvillä?[/quote
Visassa.
En tiedä, onko sen nimi pin, mutta maksamiseen tarvottava numerokoodi on kortissa näktvillä.
Höpö höpö, ei pidä paikkaansa. Jos antaisin sulle mun Visan, et pystyisi mssään ravintolassa tai kaupassa maksamaan yhtään mitään ilman pin-lukua, joka on vain ja ainoastaan mun päässäni. Samoin verkosta tilatessa ainakin Osuuspankin kautta hankittu Visa-korttini vaatii tunnustautumista Osuuspankin verkkopankissa, ja sinnekään et pääsisi pelkän Visa-kortin lukujen perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ööööö...Ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Visassa.
Höpö höpö, ei pidä paikkaansa. Jos antaisin sulle mun Visan, et pystyisi mssään ravintolassa tai kaupassa maksamaan yhtään mitään ilman pin-lukua, joka on vain ja ainoastaan mun päässäni. Samoin verkosta tilatessa ainakin Osuuspankin kautta hankittu Visa-korttini vaatii tunnustautumista Osuuspankin verkkopankissa, ja sinnekään et pääsisi pelkän Visa-kortin lukujen perusteella.
No kyllähän pystyy.
Pelkät lennotkin varaan netissä niin, että vain se koodi pitää antaa.
Olin töissä vuoden puhelinaspana ja se tietämättömyyden määrä oli enemmän kuin shokeraavaa :0