Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En voi erota rahan takia

Vierailija
20.09.2020 |

Olemme pieni/keskituloinen pari. Raha-asiat ovat nyt ok ja meillä on kiva omakotitalo. Kaksi harrastavaa lasta, tähän menee myös rahaa. Eroaisin, mutta se ei ole taloudellisesti mitenkään järkevää. Jouduttaisiin pieniin asuntoihin tai vuokralle, lapsille ei ehkä olisi omia huoneita. Tuntuisi kohtuuttomalta viedä lapsilta tämä kiva koti vain siksi että itse haluaisin erota, ja vaihtaa koti johonkin ankeaan luukkuun ja pudottaa elintasoa ihan huimasti. Eroaminen on pienituloisille ihan mahdotonta. Eikä mieskään siis isotuloinen ole, mutta yhdessä olemme pärjänneet ihan ok taloudellisesti.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin suurimmalla osalla se yhdessä asumisen suurin syy on juurikin se, että kulut puolittuu. Minä erosin miehestä miehen sivusuhteen vuoksi, enkä kyllä hetkeäkään miettinyt jäämistä sen vuoksi, että talo tai raha tai muu materia. Tottakai piti alkaa elämään nuukemmin, kun ei ollut toisen rahoja kuluja puolittamassa, mutta minä en antaisi itselleni ikinä anteeksi sitä, että olisin jonkun kanssa vain sen vuoksi, että talo tai auto tai etelänmatka.

Vierailija
22/46 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä päin asut?

Voisitko harkita kommuuniasumista/ talon jakamista toisen eronneen naisen kanssa ?

Yhdessä voisi vuokrata esim omakotitalon sopivalla pohjaratkaisulla.

Kannattaa etsiä kaikkia vaihtoehtoja ja ilmoittaa esim Facebook ryhmissä mitä etsii. Pirkanmaalla esim on useita tällaisia naisten yhteisöjä, isojakin.

Itse vähän samassa tilanteessa. Minä olen raskaana ja tulee ero. Yksin asuminen hirvittää ja talous etenkin, mutta minkäs teet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu et nykyaikana erotaan heti jos on vähänkin epämukavaa tai joku ei miellytä. Sitten vaihdetaan toiseen kumppaniin, hetken on taas ihanaa mutta arki siihenkin tulee. Enkä nyt tarkoita niitä jotka ovat väkivaltaisessa suhteessa tai alkoholistin kanssa. Vaan ihan perusperheitä. Toinen käy tylsäksi, sanotaan ettei ole kipinää mutta mitään ei tehdä suhteen eteen.

Vierailija
24/46 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sanotaanko nyt näin, että hieman riippuen siitä miksi teidän pitäisi erota, kannattaa vielä harkita. 

Jos ette inhoa toisianne, ei ole väkivaltaa, alkoa tai muita pahoja ongelmia, on varmasti fiksuinta pysyä yhdessä ainakin niin kauan, kunnes lapset muuttavat omilleen. Taloudellinen hyvinvointi on kuitenkin erittäin iso asia ja toisaalta moni vaisuksi mennyt liitto on pelastettavissa kyllä.

Vierailija
25/46 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu et nykyaikana erotaan heti jos on vähänkin epämukavaa tai joku ei miellytä. Sitten vaihdetaan toiseen kumppaniin, hetken on taas ihanaa mutta arki siihenkin tulee. Enkä nyt tarkoita niitä jotka ovat väkivaltaisessa suhteessa tai alkoholistin kanssa. Vaan ihan perusperheitä. Toinen käy tylsäksi, sanotaan ettei ole kipinää mutta mitään ei tehdä suhteen eteen.

Niinhän sinusta näköjään tuntuu. Ap ei kertonut mitään eronsa syistä. Silti alat voivotella että ihmiset eroavat liian helposti.

Vierailija
26/46 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaista se on kun elää jonkun muun lompakolla.

1. Puhuttiin tilanteesta, jossa molemmat elävät toistensa lompakolla koska rahoitetaan yhteistä kotia joka tulee halvemmaksi kuin erilliskopit, ja jos tätä ei tapahdu lainkaan, ei oikein ole yhteiskuntaakaan, koska lapset jäävät tekemättä.

2. Jos haluat yhteiskunnan, jossa toisten lompakolla käydään mahdollisimman vähän, miten rahoitat lapset vai etkö edes halua yhteiskunnan jatkuvan? Jokainen rahoittaa oman möksäkonttinsa, jotka sitten liitetään yhteen siksi aikaa kun ollaan kimpassa?

Mitä siis haluat? Kerrohan nyt oikein, miten lasten tuottamisen kulut ja vaadittavat resurssit pitäisi jakaa? Herramiehet asuvat komeita kolmioita, ja naiset lapsineen kulkevat mierolla, isää ei kellään?

Vierailija
27/46 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko tehny ap ihan oikeet laskelmat tuosta? Huomioinut mahdolliset asumistuet, päivähoitomaksujen alennukset, pienemmän ruokalaskun?

Mäkin luulin noin, mutta vaikka oon edelleen kaikkinensa vain inan yli pienituloinen, mulla on kaikille omat huoneet hyvällä alueella. Ei oo autoa (tääl ei tarvii) tai etelänreissuja (kuka nyt täl hetkellä haluaisikaan) mutta kun tekee realistisen budjetin ja pysyy siinä niin hyvin pärjää. Ja tietenkin joka kk säännöllisesti edes satanen säästöön.

Ja jos laskujen jälkeen huomaatkin, että kotona on ihan hyvä vielä olla, niin sen parempi. Silloin tiedät et oot tehnyt valinnan itse.

Vierailija
28/46 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän sinusta näköjään tuntuu. Ap ei kertonut mitään eronsa syistä. Silti alat voivotella että ihmiset eroavat liian helposti.

No viitaten edellisiin kommentoijiin, sekä ystävien/tuttavien tilanteisiin, joilla on kaikki asiat olleet hyvin, mutta elämä käynyt tylsäksi, arkiseksi. Tulee mukamas neljänkympin kriisiä ym. Halutaan elämältä jotain ihan muuta ja oma puoliso ei muka täytä tätä aukkoa. Ja olen itsekin miettinyt eroa (johon ei mitään selkeää syytä). Mutta onneksi tulin järkiini.

Nykyinen mediakulttuuri syöttää ihmisille kohtuunta ihannetulvaa, elä hetkessä, toteuta unelmasi ym. Mihin on kadonnut se toisen ihmisen huomiointi ja arvostus. Itsekkyys on nyky-yhteiskunnan vitsaus.

Vierailija
29/46 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu et nykyaikana luullaan et toisten elämästä tietää kaiken kun seuraa somea.

Vierailija
30/46 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö hallituksen kuuluisi auttaa...

Vierailija
31/46 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minun exäkään voinut erota. Päätin sitten itse hakea eron, kun en jaksanut huonoa kohtelua ja miehen elättämistä.

Kahden viikon kuluttua muutostani exällä oli uusi maksaja-mamma.

Itse elelen mukavasti omalla palkalla. Mitään ei puutu.

Vierailija
32/46 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mäkin pienituloinen, mutta joka kerta elintasoni on kohentunut kun se parempituloisena esiintynyt mies on tippunut kelkasta pelaamasta senttipelejään. Kun itse on fiksumpi rahankäyttäjä, niin on aivan sama miten paljon tai vähän se mies tienaa. 

Vierailija
33/46 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on kyllä hieno mielipide. En tiedä yhtäkään turhaan eronnutta ja miksi eroaminen on edelleen tabu yhteiskunnassa..? 

Vierailija
34/46 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten ihmetellään, kun suomalaiset miehet kertovat naisten pitävän heitä lähinnä elättäjinä.

Toivottavasti karma toteutuu kohdallasi.

Oliko kyse suomalaisista naisista? Ulkomaille hakemaan, sieltä varmasti löytyy vielä innokkaampia miehen elättäjiä, jos täällä on huoltosuhde mielestäsi väärinpäin.

Vierailija
35/46 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No viitaten edellisiin kommentoijiin, sekä ystävien/tuttavien tilanteisiin, joilla on kaikki asiat olleet hyvin, mutta elämä käynyt tylsäksi, arkiseksi. Tulee mukamas neljänkympin kriisiä ym. Halutaan elämältä jotain ihan muuta ja oma puoliso ei muka täytä tätä aukkoa. Ja olen itsekin miettinyt eroa (johon ei mitään selkeää syytä). Mutta onneksi tulin järkiini.

Nykyinen mediakulttuuri syöttää ihmisille kohtuunta ihannetulvaa, elä hetkessä, toteuta unelmasi ym. Mihin on kadonnut se toisen ihmisen huomiointi ja arvostus. Itsekkyys on nyky-yhteiskunnan vitsaus.

Vitsaus ovat tuollaiset besserwisserit jotka luulevat olevansa päteviä sanelemaan muille miten pitää elää. Ihan kammottavaa jos omassa ystäväpiirissä olisi tuollainen, joka arvostelee naama kurtussa tekemiäni isoja päätöksiä.

Vierailija
36/46 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä erosin, vaikka olin silloin kotiäiti vailla työ- tai opiskelupaikkaa. Jatkoin kotiäitinä, kunnes menin opiskelemaan ja myöhemmin sain onneksi vakkarityön. No vuokralla asutaan edelleen, koska asuinalueemme on sen verran kallis enkä ole vielä saanut säästettyä riittävästi. Lapsi saa harrastaa mitä lystää, on rahaa matkustella ja tehdä asioita. Ex-mies on tällä välin lähinnä tuhonnut aivojaan ja elämäänsä viinalla.

Vierailija
37/46 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pinpillä tienaa sinkkuna paremmin.

Vierailija
38/46 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

just ku ammattivalittaja sai erottua, ni tulee toinen...

Vierailija
39/46 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua, miksi mietit lasten asumista, kun itsehän tässä erota haluat. Lapset jää tietenkin isänsä kanssa taloon asumaan, eikä mikään muutu kuin sinun osaltasi.

Vierailija
40/46 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. Jos eroaisin niin elintasoni putoasi huomattavasti, joutuisin muuttamaan yksiöön ja hakemaan asumistukea ja sossusta apua.

Työssäkäynti olisi sinulle liian rankka vaihtoehto?

Hävettää näin naisena lukea näitä.

Joo olisi, näin monisairaana ja työkyvyttömyyseläkkeellä, kyllä olisi, kiitos kysymästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kahdeksan