Jos lapsi ei syö kaverilla tarjottuja ruokia..?
Mitä ajattelet, jos lapsesi kaveri tulee teille ja kohteliaasti kieltäytyy syömästä mitään (tai suurtaa osaa) mitä teillä tarjotaan? On mielellään syömättä koko vierailun ajan, voi kyllä juoda vettä. Jos kysyt mitä haluaisi syödä, niin syö mielellään ihan tavallisia asioita esim. ruisleipää ja vettä tai omenan.
t. Nirson lapsen äiti
Kommentit (58)
Jos meillä on yökyläilijöitä tai muuten ruoka-aikana lapsivieraita, kysyn haluavatko syödä ja saa jos haluaa. Jos lapsi ei halua vaikka iltapuuroa, sitten tarjoan leipää tai jotain muuta. En ajattele kyllä sen enempää, vanhemmat kasvattavat lapsen, joten jos ei halua, en todellakaan ala pakottamaan. Kaikille on tähän mennessä löytynyt jotain suuhun pantavaa.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 20:53"]
Meidän keskimmäinen on aika nirso, mutta syö kyllä normaalia ruokaa. Kyllä mua hiukan ihmtetyttää, jos ei lapselle edes leipä ja jogurtti kelpaa. Tai perunat/spagetti ja jauhelihakastike tms. hyvin tavallinen ruoka. Tulee aika turhautunut olo, jos lapsi on vaikka viikonloppuhoidossa ja itse on miettinyt sellaiset ruoat, joiden luulisi maistuvan kaikille, mutta sitten lapsi ei syö juuri mitään. Ja vähän huolestuttaa, kuinka lapsi pärjää syömättä, vaikkei kukaan parin päivän vähäiseen syömiseen kuole.
Kaikken eniten mua ärsyttää ne lapset, jotka haluavat kaikkea, mutta eivät sitten syö juuri mitään, kun annetaan. Aina ne samat lapset ruinaa ruokaa/herkkuja, mutta koskaan eivät syö mitään loppuun. Pahimmille ei kelpaa edes kaikki karkit, sipsit ja jäätelöt. Niitäkin otetaan, mutta aina jää syömättä.
[/quote]
Kun oma poikani oli allerginen sekä maidolle, rukiille että venhälle, ei hän noita oppinut syömään myöhemminkään, paitsi pastaa. Aikuisiällä vehnä alkoi aiheuttaa oireita uudelleen, paljon pahempana kuin ennen, joten turhaan oppi sitä makaronia syömään. Pojan reaktio sopimattomalle ruuualle ei ole mitään pientä ihottumaa, vaan pahoja vatsaoireita pian syönnin jälkeen, joten se on kylässä ollut aika kiusallista, kun on ollut näitä "testaajia", mitä täälläkin joskus on nähty kirjoittelemassa. No sehän kuitataan sillä, että ei ole tottunut, kun ei omaa mokaa myönnetä.
On ihan sota-aikaista loukkaantua jos joku ei syö jotain tarjottua. Eli en loukkaantuisi enkä suuttuisi jos kohteliaasti kieltäytyy. Tietysti asia erikseen jos joku lapsen kaveri istahtaisi pöytään ja tilaisia jotain tiettyä ruokalajia jota meillä ei tietenkään ole. Eli tarjottuja ei ole pakko syödä, tietenkään, mutta tilalle ei välttämättä kauhean montaa sorttia ole.
Ärsyttävin vastaus mielestäni jos jotain kysytään on "ihan sama". Haluatko maitoa vai mehua? Ihan sama. Kumpaa syöt mieluummin, kanaa vai jauhelihaa? Ihan sama. Ja sitten kun ruuan saa pöytään, se kakara jolle oli hetkeä aiemmin ihan sama, toteaa että mä tykkään kyllä enemmän kanasta, jos lautasella on jauhelihaa. Tai on muuten vaan naama norsun vitulla osoittaakseen että ei se nyt hei ihan sama ollut, sun ois pitäny lukea mun ajatukset.
Jotkut vanhemmat kun kouluttavat lapsensa siten että kohteliaisuutta on olla ilmaisematta mielipidettään - edes kysyttäessä.
Tarjoan kylässä olevalle samaa ruokaa kun me syödään, saa syödä tai olla syömättä. En loukkaannu enkä muutenkaan analysoi pahemmin sitä syökö vai ei. Tämä siis lyhyillä vierailuilla. Varmasti saa kotiin mennessään mieleistä ruokaa jos se ruoka mitä minä tarjosin ei jostain syystä maistunut.
Sen sijaan minua ärsyttää vanhemmat joilla on kylään tullessaan mukana keksit, mehut jne. Ja kun minun tarjoama kunnon ruoka ei kelpaa, kaivaa sitten nuo esiin (että lapsi edes jotain söisi). Lienee sanomattakin selvää että kyseinen lapsi elää lähes herkuilla. Mutta tossa tilanteessa on kurja ottaa noi herkut pöytään kun muut (ja siis myös omat lapseni) syövät sitä kunnon ruokaa. Tottakai hekin sitten haluavat mehua ja keksejä! Omat lapset on sitten saanut ne keksit jälkkäriksi...
Minä inhoan nirsoja ihmisiä, enkä halua heitä kotiini.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 21:05"]
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 19:37"]
Minullakin on nirso lapsi. En murehdi muiden mielipiteitä, ainoastaan hävettää omat entiset mielipiteet.
Joskus luulin minäkin että lapsi nirsoksi kasvatetaan....
[/quote]
Niin kasvatetaankin. Se, että sinä olet epäonnistunut tuossa asiassa kasvattajana, ei tarkoita sitä, etteikö tuo aiempi luulosi olisi ihan todellakin fakta.
Kuten myös nukkumisrutiinit opetetaan. Paitsi he ketkä siinä epäonnistuvat selittävät kuinka sekään ei ole kasvatuksesta kiinni.
Kuten myös moni muu asia lastenkasvatuksessa.
[/quote]
Täällä yksi epäonnistuja, joka on yrittänyt tehdä kaikkensa saadakseen toisen lapsen syömään monipuolisemmin, lisänä vielä allergiat. Sen sijaan toisen lapsen kohdalla olen onnistunut kasvatuksessa hyvin, kun hän on luonnostaan ollut utelias ja halunnut maistaa kaikkea, ilman mitään sen kummempaa yrittämistä. Eli oikein hyvä esimerkki, toista ei ole tarvinnut kasvattaa syömään mitään, vaan itsestään menee lähes kaikki. Vain harva ruokalaji ei maistu ja nekin ovat lähinnä sellaisia, mitä ilman pärjää mainiosti, kuten jotkut säilykeoliivit. Sen sijaan toisen kanssa on tehty paljon töitä ja silti on ollut vaikea saada edes maistamaan mitään. Kyllä se olisi helppo päteä minunkin, jos molemmat olisivat samanlaisia - mutta kun makuaisti on luontainen ominaisuus, jota voi kasvatuksella kehittää sen verran kuin voi, mutta väkisin ei voi suuhun mitään työntää jos ruoka tulee kuitenkin ulos. Moni vertaa karkkeihin, mutta eipä meidän esikoinen ole erityisemmin piitannut niistäkään.
Riippuu parista asiasta.
Jos lapsi kieltäytyy kohteliaasti, niin kuin kirjoitit, niin annan asian olla tai tarjoan vaikka voileivän. Mutta jos alkaa arvostelemaan tarjolla olevaa ruokaa, tyyliin "mä en tykkää tästä ruuasta", niin sitten pahoittaisin mieleni.
Ja jos tämä vieras on meillä vain pienen ajan, niin silloin en välttämättä edes tarjoa ruokaa (esim. kavereille koulun jälkeen, paitsi välipalan). Mutta jos on yökylässä, niin sitten saattaisin kysyä etukäteen, että kai sinä tykkäät esim. makaronilaatikosta? Tarjoaisin jotain, mistä lapset yleensä tykkää.
Herkkuja meillä ei saa, jos ei syö ruokaa.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 19:31"]
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 19:26"]
Vähän riippuu lapsen iästä, kuinka paljon sitä ihmetettelisin.
[/quote]
Ihmettelisitkö vaan, vaan loukkaantuisitko tai ajattelisitko että lapsi on huonosti kasvatettu?
Tämä kyseinen lapsi on nyt 10 v.
ap
[/quote]
Tämä riippuu varmaan täysin tavasta, jolla lapsi asian ilmaisee. Kirjotit aiemmin, että lapsi sanoo asian kohteliaasti, joten siinä tapauksessa en sen kummemmin ihmettelisi tai edes pohtisi asiaa. Noin iso lapsi osaa päättää asian ihan itse.
Mulla menee hermot.
Meillä käy 12v lapsen kaveri, jolle kelpaa vain roskaruoka, spagetti, letut jne.
Kun syö meillä, jokaisesta ruasta jää osa lautaselle tai valittaa ruoan olevan jollakin lailla huonoa.
Kerran kun oli tulosaa meille yökylään, erikseen kysyin mitä halauaisi syödä. Ostin ja tein juuri sitä "herkkua" lopputuloksena sain arvostelun, että oli liian mausteista. Ruoka oli bratwurst, jossa on jo mausteet valmiina. Valokoin nimenomaan sellaisen, jossa ei ollut mausteita... vaan ei kelvannut silloinkaan.
Kaikki valmiit mauttomat einekset kelpaa... tai sitten ei.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2013 klo 15:51"]
Mulla menee hermot.
Meillä käy 12v lapsen kaveri, jolle kelpaa vain roskaruoka, spagetti, letut jne.
Kun syö meillä, jokaisesta ruasta jää osa lautaselle tai valittaa ruoan olevan jollakin lailla huonoa.
Kerran kun oli tulosaa meille yökylään, erikseen kysyin mitä halauaisi syödä. Ostin ja tein juuri sitä "herkkua" lopputuloksena sain arvostelun, että oli liian mausteista. Ruoka oli bratwurst, jossa on jo mausteet valmiina. Valokoin nimenomaan sellaisen, jossa ei ollut mausteita... vaan ei kelvannut silloinkaan.
Kaikki valmiit mauttomat einekset kelpaa... tai sitten ei.
[/quote]
Ai niin, tää samainen lapsi on aina ekana keittiössä, kun laitan ruokaa, norkoilee vieressä... :(
Meillä syödään sitä mitä tarjotaan. Laitan aina lapsille ruokaa vain vähän, koska ei ne kuitenkaan mitään syö. Mitään ekstraa ei saa kukaan jos ei sitä varsinaista ruokaa syödä.
Nirsoilu on todella ärsyttävää, onneksi oma lapseni syö toistaiseksi ainakin kaikkea, ikää reilu 1v.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2013 klo 17:00"]
Meillä syödään sitä mitä tarjotaan. Laitan aina lapsille ruokaa vain vähän, koska ei ne kuitenkaan mitään syö. Mitään ekstraa ei saa kukaan jos ei sitä varsinaista ruokaa syödä.
Nirsoilu on todella ärsyttävää, onneksi oma lapseni syö toistaiseksi ainakin kaikkea, ikää reilu 1v.
[/quote]
Täytyypä vielä mainita että miehen 5v on myöskin todella nirso. Minä en nirsoilusta välitä, koska oikeasti lapselle maistuisi vain hampurilaiset, ranskikset, kalapuikot ja ehkä joku spagetti ja jauhelihakastike. Ikävä kyllä mikään noista ei kuulu meidän vakioruokalistaan... Teen sitten sitä mitä teen ja suunnilleen 9/10 kerrasta lapsi näyttää pitkää naamaa ja vain nyppii ruokaansa. Ja mä teen ihan tavallisia ruokia, mutta lapsi nyrpistelee jopa esim. riisille ja kanakastikkeelle. Sietämätöntä.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 20:22"]
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 20:20"]
Kyllä lapsen kasvatuksessa on jotain pahasti pielessä, jos mitään tarjottavaa ei uskalla edes maistaa edellyttäen että lapsi on kouluikäinen. Joitakin ruokia pitää maistaa useita kymmeniä kertoja ennenkuin voi sanoa ettei tykkää siitä...
[/quote]
On helppo kuitata lapsen nirsoilut sillä, että kyse on kasvatuksesta, mutta oikeastihan se ei ole niin: saman perheen lapset voivat suhtautua aivan eri tavoilla ruokaan.
Ja mulla ei ole mitenkään oma lehmä ojassa tässä, toistaiseksi lapseni on syönyt kaikkea, mitä hänelle on annettu.
[/quote]
Tämä on täysin totta. Toinen lapsi on kaikkiruokainen ja toinen supernirso, ihan samalla tavalla kasvatettu ja ruokittu. Ainoa ero on sukupuolessa (:
Minulle ihan ok, sanon aina lapsille jotka tulevat meille ekaa kertaa käymään/syömään, että saa ottaa mistä tykkää ja mitään ei ole pakko syödä tai edes maistaa. Tällä tavalla on aina selvitty.
missään ei vihata lapsia niinkuin suomessa.
Minusta lapsen kaverit, jotka eivät ole heti ruokaa kerjäämässä, ovat ihan parhaita. Ajattelen, että onpa hyvin kasvatettu, kun ei kerjää. Jotkut härskisti menee suoraan kaapille vetämään suoraan muroja paketista. Heidät ohjaan koteihinsa syömään. Välipalaa, jotain pientä esim. mehua tai mandariinin voin tarjota, mutta kyllä ruoka-aikaan tenavat saa odottaa lasten huoneissa tai käydä kotonaan syömässä. Eli ole ihan relax vaan. :D
[quote author="Vierailija" time="17.11.2013 klo 18:01"]
Minulle ihan ok, sanon aina lapsille jotka tulevat meille ekaa kertaa käymään/syömään, että saa ottaa mistä tykkää ja mitään ei ole pakko syödä tai edes maistaa. Tällä tavalla on aina selvitty.
[/quote]
Samoin. Muistan vieläkin kun lapsena "tädit" tuputtivat jotain ruokaa, joka oli pakko syödä vaikka ei olisi halunnut.
Meillä ainakin poika oppi ilmeisesti yhdistämään pienenä värikkään ruuan kipuun, allergiaa eikä hitaasti puhumaan oppineena osannut sanoa, että ruoka satuttaa suuta. Sen lisäksi hänellä on todella tarkka makuaisti, hän on maistanut huijaukset, vaikka ne olisivat vähäisiä, kun olen koettanut huiputtaa maistelemaan ruokia, joille ei tiettävästi ole allerginen. Mutta kun tuorekurkku, banaani ja lehtisalaatti käy, syökööt sitten niillä vihanneskiintiönsä täyteen. Lääkäri sanoi, että turha stressata, jos arvot on hyvät ja kun ei makeaa kuitenkaan syö. Poika jopa erottaa ulkomaisen kurkun lähipuutarhan kurkusta...vaikka ei tietäisi.
Minulla oli vaikeuksia oppia syömään aikuisiällä mieheni sukulaisten tekemiä ruokia. Mieheni kun on Kainuusta, missä suolaa, voita ja sokeria laitetaan joka paikkaan tolkuttomia määriä. Anoppi on muuten mukava, mutta hänen mielestään vähäsuolainen ruoka on minulle sellaista, etten pysty syömään. Minun syömättömyyttäni on paheksuttu siellä, mutta kun ei pysty niin ei pysty. Samoin riistalintuja tai jänistä en pystynyt syömään, liian voimakas maku minulle. Loppujen lopuksi aika harvassa on ne, jotka syövät kaikkea. Toinen poikani, joka on allergioilta säästynyt, syö lähes kaikkea. Kaipa toisen kasvatin paremmin...