Kuluneimmat sisustuskliseet
Aloitetaans ketju sisustustarraketjun innoittamana, että mitkä "muka-tyylikkäät" sisustusideat ovat aivan liikaa nähtyjä jo:
Esim.
-sisustustarrat
-puukirjaimet
-Mustavalkoinen IKEA:n blogimatto
-mustavalkoisuus
Kommentit (81)
Onhan näitä:
- Ikean mustavalkoinen raitamatto
-kaikki missä lukee keep calm and carry on
-lokki valaisin
-tuplakupla valaisin
-läpinäkyvä Ghost tuoli
-iittalan kivi-tuikut
-peuran, suden, ketun yms eläinpää tyynyt
-Artekin huonekalut
-kuparinväriset kynttilänjalat ja ritiläkorit
-Marimekko
-Vallila
-roikkavalaisimet
-home tekstit
-valkoisuus
-yksi tapettiseinä
-divaanisohvat
-viirinauhat
-lehmäntaljat
-kaikki tähtikuvioiset sisustusjutut
-vanhat ikkunanraamit
-euronlava sohvapöytäviritelmät
Paljastatko meille av-mammoille miltä sun kodissa sitten näyttää, kun listasit juuri kaikki mahdolliset sisustusjutut tyylittömiksi ja mauttomiksi? :)
Arvaan, että lähiökaksioon, ehkäpä Myyrmäessa, viritetty maalaistupa. Eteisessä kirnu, olkkarissa rukki koristeena, Nakkilan keinutuoli, ryijyjä, raanuja, koristeltuja rukinlapoja, järvenrantamaisemia seinillä, räsymatot. Kirjahyllyssä söpöjä kissafiguureja, ei montaa kirjaa. Makuuhuoneessa pitsiverhot kera tilkkupeiton ja kipsienkelten.
Siksi vaan kun näitä hän ei maininnut.
Katkerat av:laiset... Tsot tsot....
No ei sillä. Itse en mitään tähtikuoseja kotiini ottaisi - varsinkaan väreissä beige, vaal.pun., harmaa tai vaal.sininen. Yhhyh. Ne on mulle vaan sellasia no no no -juttuja.
Iänikuinen Kiurujen yö -tapetti! Ihan kuin mitään muuta kuviollista tapettia ei maailmassa olisi....
Ah niin ihanat teksti sisustustarrat! Olen aina pitänyt niitä kivan näkösenä, mut tekstit on typeriä. Nyt meilläkin kuitenkin sellainen on. Keksin siihen hyvän tekstin, lastemme huoneen ovessa lukee Vilman & Venlan huone ja tekstin yläpuolella on kuva lapsista. Ehkä on jo ihan out, mutta mä tykkään!
Uskomatonta - meidän talo sitten läpäisee AV raadin ankaran seulan pisteillä 9/10:D (Sori hymiö)
Ainoa mikä on (teidän mielestänne) kiellettyä on valkoiset kiiltävät keittiönkaapit! Uskomatonta. Tosin laitamme sellaiset vielä seuraavaankin taloon joten ei paljon arvostelu hetkauta.
Mitään muuta lueteltua ei meiltä löydy... Olemme siis onnistuneet luomaan persoonallisen ja ainutlaatuisen kodin ihan omalla tyylitajulla
Damn, me ei ihan läpäistä seulaa! Löytyy Kartellia, Marimekkoa, Vallilaa ja niitä saakelin roikkalamppujakin. Ja pahenemaan päin on tilanne, odottelen että Lokki-buumi laantuu entisestään ja saan sen kohta halvalla :D
Voi luoja teitä oikeesti? Teidän logiikalla esim. hiukset on aika out, kun niin monilla semmoiset on nähnyt?
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 15:49"]Onhan näitä:
-lokki valaisin
-tuplakupla valaisin
-läpinäkyvä Ghost tuoli
-iittalan kivi-tuikut
-Artekin huonekalut
-Marimekko
-Vallila
-roikkavalaisimet
-home tekstit
-valkoisuus
-yksi tapettiseinä
-divaanisohvat
-viirinauhat
-lehmäntaljat
-vanhat ikkunanraamit
[/quote]
Ot... Se on EUROLAVA, eikä Euronlava :)
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 08:46"]
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 15:49"]
Onhan näitä:
-lokki valaisin
-tuplakupla valaisin
-läpinäkyvä Ghost tuoli
-iittalan kivi-tuikut
-Artekin huonekalut
-Marimekko
-Vallila
-roikkavalaisimet
-home tekstit
-valkoisuus
-yksi tapettiseinä
-divaanisohvat
-viirinauhat
-lehmäntaljat
-vanhat ikkunanraamit
[/quote]
Paljastatko meille av-mammoille miltä sun kodissa sitten näyttää, kun listasit juuri kaikki mahdolliset sisustusjutut tyylittömiksi ja mauttomiksi? :)
[/quote]
Ai tässäkö sinusta oli listattu "kaikki mahdolliset sisustusjutut"? :D Ei ihmekään, että suomalaiskodit tuntuvat olevan toistensa kopioita.
T: ulkosuomalainen Keski-Euroopasta
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 08:18"]
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 10:12"]Yrh, mua ärsyttää kaikki tekstit mitä on seinille kirjotettu. Aina joku lässynlässyn "home is where your story begins" tms, aina niissä toistuu sanat home, family, love.. Ja kaikki mitä oon nähny on kirjoitettu (tai tarra) jollain ruskean tai harmaan sävyllä. [/quote] See teksti on aina sellainen, että jos sen kääntäisi suomeksi niin siitä tulisi vain vähän kökkö. "Koti on siellä missä tarinasi alkaa". Ei kuullosta kauhean järkevältä minusta.
[/quote]
Kököintä tässä on kyllä käännöksesi. Kyllähän tuon parin pennin viisauden voisi muokata myyvemmäksi lauseeksikin. Tarinasi alkaa kotoa? Kaikki lähtee kodista? Jne.
Divaanisohva, vaikka ei kunnolla mahtuisikaan pieneen olohuoneeseen. Vanhat kunnostamattomat kalusteet (suvun tai sitten ei), joissa maali hilseilee ja jotka kuvassakin haisevat melkein lemänp:ltä (löytynyt navetan nurkasta!). Kunnostetut sen sijaan ihan OK. Harmaa väri niin seinässä kuin kaapinovissa ja missä vaan. Samoin päällekäyvät tehostetapettiseinät. Verhottomuus, matottomuus, seinätekstiilittömyys. Seuraus: huushollissa kaikuu kuin hollituvassa. Baaritiskit ja saarekkeet. Eriparisen ruokapöydän tuolit. Ja vielä yksi, ei oikein sisustusjuttu, mutta joka tapauksessa: kunnollisen keittiön puuttuminen. En pidä siitä, että kyökki on olohuoneen nurkassa tai seinustalla.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 11:53"]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 11:51"][quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 08:18"] [quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 10:12"]Yrh, mua ärsyttää kaikki tekstit mitä on seinille kirjotettu. Aina joku lässynlässyn "home is where your story begins" tms, aina niissä toistuu sanat home, family, love.. Ja kaikki mitä oon nähny on kirjoitettu (tai tarra) jollain ruskean tai harmaan sävyllä. [/quote] See teksti on aina sellainen, että jos sen kääntäisi suomeksi niin siitä tulisi vain vähän kökkö. "Koti on siellä missä tarinasi alkaa". Ei kuullosta kauhean järkevältä minusta. [/quote] Kököintä tässä on kyllä käännöksesi. Kyllähän tuon parin pennin viisauden voisi muokata myyvemmäksi lauseeksikin. Tarinasi alkaa kotoa? Kaikki lähtee kodista? Jne. [/quote] Nythän täällä paneuduttiin olennaiseen. Idiootti.
[/quote]
Onneksi tämä sinun älykäs kommenttisi nosti tämän ketjun heti ihan uudelle tasolle.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 11:55"]
Ja vielä yksi, ei oikein sisustusjuttu, mutta joka tapauksessa: kunnollisen keittiön puuttuminen. En pidä siitä, että kyökki on olohuoneen nurkassa tai seinustalla.
[/quote]
Tämä! Todella epäkäytännöllistä, kun keittiön pienikin epäjärjestys ja kaikki hajut häiritsevät sitten olohuoneessakin. Ymmärrän tämän, jos asutaan komeron kokoisessa kopissa, mutta tämä tuntuu olevan joku ihme muotitrendi nykyään isommissakin asunnoissa. Luulen, että tästä sitten pyritään kovasti eroon muutaman vuoden kuluttua.
haha, nyt taitaa olla liikkeellä taas kateelliset mammat jotka ei itse viitsi/jaksa sisustaa tai eivät osaa. Miksi ihmeessä pitää haukkua toisten kodin sisältöä? jokanen taaplaa tyylillään, en ymmärrä tätä että joka asiasta täytyy tehdä haloo. Vaikka olis oman alapään kuva seinällä niin so what? ketä kiinnostaa jos muut viihtyy niin? relatkaa mammat! miettikää vaikka miten itse voisitte tehdä elämästänne mieluisampaa ettei tarvii märehtii täällä noin turhaakin turhempia asioita! ;)
Mummutyylin jeesustelu. Mummutyyli on usein toimivaa, kodikasta ja ennen kaikkea osoittaa yksilöllistä ajattelua nykymaailmassa nuoremmilta ihmisiltä. Ehkä säälittävintä on lukkiutua johonkin sisustuslehtien kliseisiin ja yökkäillä kaikkea muuta. Siskoni on juuri tälläinen. Hänestä kaikki on aina kamalaa, mummua ja yök paitsi sellainen sairaalamainen ja yksinkertainen tyyli. Joskus naurattaa, kun se puhuu mummutyylistä ja itse on pian 40 + jämähtänyt tyyliinsä jo 10 vuotta sitten. Nyt juuri sisusti asuntonsa saman maun mukaan kuin 10 vuotta sitten ja on olevinaan niin trendikäs. Ihan samalla tavalla ne kuusikymppiset noudattaa nuoruutensa tyyliä ja kuvittelee olevansa edelleen muodikkaita. Tästä syystä en jaksakaan välittää muodista. Omassa sisustuksessa kaduttaa eniten laumasieluinen valinta valita keittiöön korkeakiiltoiset ovet ja rosterikoneet muutamia vuosia sitten. Ne kuului olla sitä ja monesta tuo keittiö on edelleen nätti, mutta kun en tykkää siitä. Olisin vaan ottanut puuovet ja lämpimämmän kokonaisuuden. Se olisi ollut enemmän minua.:)
Tämä nyt ei taida ola varsinainen sisustusklisee, mutta kyllä silmääni hirveimmän näköisiä on ne Sotkan/Jyskin tms "puiset" lastulevykalusteet (tv-tasot, lipastot ym) ja kaikki vähän eri puun sävyä vielä. Sitten mekanisminojatuolit ja sellaiset 80- ja 90-luvun vihreät tms nahkasohvat. Kuviolliset käytävämatot tyyliä: http://www.sotka.fi/tuotteet/tuote/1358/23588/laurent-matto . Verhokapat (tyyliä kuviolliset hörhylät http://www.ellos.fi/jotex/skir-kappa/382223?N=1z141udZ1z141o7&Ns=RankValue3|1&Nao=17&selArt=854006 ) eivät myöskään ole makuuni.
Mielestäni kodin sisustus on kaunis silloin, kun se näyttää harkitulta ja omistajansa näköiseltä. Oli sitten kokovalkoista, harmaata tai mustavalkoista.
Sisustus suoraan lehdestä tms. ilman omaa näkemystä/makua.
Huikea ketju aiheesta: http://www.vauva.fi/keskustelu/1637813/ketju/arsyttavimmat_kliseet_sisustuslehdissa
- home-kyltit
- tähdet
- Tolix-tuolit
- valitettavasti Tine K
- kuormalavoista tehdyt pöydät
- viirinauhat
Marimekko on ihana. Artek on ihana. Voi kun näkiskin taas sellaisen kunnon tyylikodin eikä mitään näitä kusten juostuja, ostin ikeasta ja vähän hei hoota.