Riitely siivouksesta uuvuttaa
Olen n. 30-vuotias nainen ja ollut useamman vuoden avoliitossa samanikäisen miehen kanssa. Suhteemme on monin tavoin täydellinen ja rakastan miestäni enkä edes harkitse eroa jne.
Emme riitele mistään muusta kuin siivouksesta. Vaikka olen tasa-arvoa vakaasti kannattava nainen ja aina ollut sitä mieltä, että kotityöt jaetaan 50/50 (minäkin vaihdan renkaat autoon ja leikkaan nurmikon omalla vuorolla) on alkanut tuntumaan siltä, että olisi vain helpompi siivota yksin kuin riidellä aina siitä siivouksesta.
Mies siivoaa kyllä, meillä on vain eri tavat siivota. Hänen mielestään riittää että pyyhkii murut pöydältä ja käyttää silmän lumeeksi imuria asunnossa. Minun mielestäni pitää kahden viikon välein pyyhkiä pölyt, imuroida, luututa, pestä vessa ja jääkaappi. Lisäksi mielestäni siivoaminen on pakollinen kotityö, eikä mielipide asia, sillä asunnon arvo säilyy paremmin siivoamalla. Mies ei haluaisi ja aina valittaa tai päätyy siivoamaan niin huolimattomasti, että itse joudun kuitenkin siivoilemaan hänen jälkeensä. Tiedän ettei kannattaisi useastakaan syystä, mutta muuten jää sormenjälkiä oviin, villakoiria kaapin taakse ja kahvirinkuloita sohvapöytään.
En millään jaksaisi riidellä turhasta joka toinen viikonloppu. Miten teillä muilla on sovittu siivoamisesta?
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miksi miehen pitäisi maksaa siivooja, jos ap on hysteerikko?
Siksi, koska sitä likaa tulee kuitenkin ja pinttynyt lika on hankala siivota. Pahasti pinttyneet pinnat eivät puhdistu enää siivouksella vaan pitää tehdä pintaremontti. Huonosti hoidetun asunnon arvo laskee.
Mitä likaa teidän pinnoille oikein pinttyy? :D Miten voi vielä olla jollekin kodinhoito joku oman egon jatko, että siitä pitää tuollainen numero tehdä? Teillä esim kahvi tahra viikon siinä pöydällä tai lattialla tai se raita pöntössä?
Vierailija kirjoitti:
Minusta sen pitää tilata ja maksaa siivooja, jota sotku haittaa. Miehelle riittäisi vähempikin siisteystaso, miksi ei voida mennä sen mukaan?
Meillä ei koskaan ole riidelty siivouksesta. Kumpikaan ei tykkää sotkuisesta kodista, mutta ei olla mitään siivousfanaatikkojakaan. Perussiisteys riittää, ei todellakaan tarvitse pyyhkiä pölyjä (ellei ole näkyvää) tai imuroida mattojen alta. Jos mies alkaisi mäkättää minulle etten siivoa riittävän hyvin, niin varmaan räjähtäisin. Siivotkoon itse paremmin.
Perussiisteys riittää. Mutta kuka sen saa määritellä ja miksi?
Vierailija kirjoitti:
et ole miehesi. koska te naiset tajuatte tämän?
ja ei, et saa miestäsi mieleiseksi katalogista valittavaksi mieheksi ominaisuuksineen, ikinä, tajutkaa tämä naiset
Siivoaminen ei oikeastaan ole mikään "ominaisuus" vaan asia mikä täytyy tehdä. Jos et koskaan siivoa, asunto on loppujen lopuksi hirveä läävä ja lika haisee. Olen käynyt monessakin asunnossa joka on ollut ihmisellä jonka "ominaisuuksiin"ei ole kuulunut siivoaminen ja se on kamalaa katsottavaa/haistettavaa. Jalat jää kiinni lattiaan. Keittiön kaappien ovissa kulkee likajonot , hyvä ettei rottia ole nurkissa. Siivota siis täytyy vaikka se ei yhtään huvittaisi. Ja on todella ärsyttävää, jos toinen ei koskaan siivoa, vaan luulee olevansa vapaamatkustaja suhteessa. Eri juttu sitten, jos toinen tekee siitä edestä jotakin muuta, kuten valmistaa ateriat useammin tms.
Mun mielestä miehesi siivouskäsitys kuulostaa järkevämmältä kuin sinun. Ei ole mitään järkeä olla kokoajan siivoamassa kun on muutakin tekemistä. Onneksi voi palkata siivoojan, suosittelen sitä teille 1x/kk
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi, koska sitä likaa tulee kuitenkin ja pinttynyt lika on hankala siivota. Pahasti pinttyneet pinnat eivät puhdistu enää siivouksella vaan pitää tehdä pintaremontti. Huonosti hoidetun asunnon arvo laskee.
Mitä likaa teidän pinnoille oikein pinttyy? :D Miten voi vielä olla jollekin kodinhoito joku oman egon jatko, että siitä pitää tuollainen numero tehdä? Teillä esim kahvi tahra viikon siinä pöydällä tai lattialla tai se raita pöntössä?
Meillä ainakin joku älypää on keksinyt laittaa keittiöön työtasot massiivipuusta. Ovat niin pinttyneet että hiottava ne on. Pesuaine ei enää tehoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteinen asunto, yhteinen elämä, yhdessä huolehditaan asumisviihtyvyydestä ja asunnon arvon säilymisestä. Minähän en katsele sikapossuja enkä vapaamatkustajia. Jos ei riitä ukolla mielenkiintoa huolehtia yhteisestä kodista niin voipi vapaasti kerätä kamansa ja lähteä etsimään parempaa vaihtoehtoa itselleen muualta.
Minä en riitele, kerron tosiasiat kerralla ja sen jälkeen tulee monoa persuuksille. Kummasti on elämänlaatu parantunut kun laittaa moocherit pihalle.
Mutta entäs kun siihen sikapossuun on rakastunut ja se tietää kyllä, että en heitä pihalle? Silloin pitää vain riidellä siivoamisesta joka kerta.
No eihän se riitely auta ilmeisestikään.
Keskustelkaa vakavasti. Ja siivotkaa edes se vessa useammin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteinen asunto, yhteinen elämä, yhdessä huolehditaan asumisviihtyvyydestä ja asunnon arvon säilymisestä. Minähän en katsele sikapossuja enkä vapaamatkustajia. Jos ei riitä ukolla mielenkiintoa huolehtia yhteisestä kodista niin voipi vapaasti kerätä kamansa ja lähteä etsimään parempaa vaihtoehtoa itselleen muualta.
Minä en riitele, kerron tosiasiat kerralla ja sen jälkeen tulee monoa persuuksille. Kummasti on elämänlaatu parantunut kun laittaa moocherit pihalle.
Mutta entäs kun siihen sikapossuun on rakastunut ja se tietää kyllä, että en heitä pihalle? Silloin pitää vain riidellä siivoamisesta joka kerta.
Kyllä se helpottaa vuosien varrella, rakastuminen nimittäin. Se katoaa varsin pian kunnioituksen jälkeen, ja näiden kohdallahan se on nopeasti hoidettu, jotka kippaavat arjen vastuut kumppaninsa kontolle. Käytä toki aikasi riidellen, jos haluat, kannattaa kuitenkin jättää lapset tekemättä tuohon suhteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä miehesi siivouskäsitys kuulostaa järkevämmältä kuin sinun. Ei ole mitään järkeä olla kokoajan siivoamassa kun on muutakin tekemistä. Onneksi voi palkata siivoojan, suosittelen sitä teille 1x/kk
Kahden viikon välein = koko ajan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt usein sinkkututtavani asunnossa, missä on mustaa likaa lattialla seinänvierissä, wc-istuin puhdas kakasta, mutta sellaista punakeltaista pinttymää, samoin lavuaarissa, liesituulettimen lasi paksussa rasvassa, ikkunat harmaat, tahmeaa pölyä jne. Mutta asunto sinänsä on varsin siisti ja tavarat paikallaan. Puhdas se ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tuttavilla teinipoika ei antanut siivota huonettaan, mutta ei siivonnut sitä itsekään. Huone ei sinällään ollut kamalan epäsiisti, mutta sitä ei vuosiin pesty. Poika muutta sitten aikanaan pois kotoa, mutta haju jäi. Huonetta ei saa siivoamallakaan hajuttomksi. Jotenkin pinttynyt seiniin, kattoon? Piti rempata huone, että haju hävisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lika pyyhitään HETI pois, eikä anneta pinttyä. Siis-te-yt-tä kun ylläpitää joka päivä ei tarvitse järjestää mitään hysteerisiä siivouspäiviä, jolloin kiukutellaan kuin pikkulapset joilta on viety kaikki lelut ja karkit, kun kaikki ei mene niin kuin rouva haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen varmaan keskimääräistä herkempi, mutta mikäli en pesen pöntön istuinrengasta kahteen viikkoon, alan saada ihottumaa sillä istumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän se riitely auta ilmeisestikään.
Keskustelkaa vakavasti. Ja siivotkaa edes se vessa useammin.
Eipä olekaan näiden vuosien aikana tullut ikinä mieleen keskustella vakavasti... Tai tullut mieleen että likaisimmat paikat pitäisi siivota useimmin.
Jos jollain on jotain vähemmän itsestäänselviä neuvoja mikä todella auttaa, antaa tulla. Itsestäänselvyydet olen käynyt läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivotaan kerran viikossa. Mies imuroi, mä pesen vessan (peili, lavuaari, pönttö, suihkuseinä, lattia). Joka viikko ei pyyhitä parkettia. Kumpikin järjestellään tavaroita. Tahrat pyyhitään kumpikin silloin kun niitä syntyy.
Tuota tavaroiden järjestelmistä en ole koskaan ymmärtänyt. Onko teillä tosiaan tavarat riipin raapin siinä teidän arjessa?
Eihän kaikki ole mitään perfektionisteja joilla joka tavara pysyy omalla paikallaan, siksihän niitä sanoin säännöllisesti järjesteleväni. Mies ei juurikaan levittele tavaroitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lika pyyhitään HETI pois, eikä anneta pinttyä. Siis-te-yt-tä kun ylläpitää joka päivä ei tarvitse järjestää mitään hysteerisiä siivouspäiviä, jolloin kiukutellaan kuin pikkulapset joilta on viety kaikki lelut ja karkit, kun kaikki ei mene niin kuin rouva haluaa.
Ai ei tartte koskaan esimerkiksi imuroida ja mopata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saunaa ei ole pesty vuoteen. Se haisee ja lattiaviemäri kuulemma ei vedä kunnolla.
Suihkutilan kaakelit on töhnäiset ja siellä on jotain punaista kasvustoa. En ole tutkinut sitä tarkemmin.
Ulko-oven viereisen valokatkaisimen ympärillä on mustaa. Sen saanee maalaamalla korjattua.
Keittiön raitisilmasuodatin oli mennyt pölystä tukkoon. Se on hassussa paikassa enkä itse yllä sinne.
Vessanpyttyä ei ole pesty kahteen viikkoon, siinä on jotain kasvustoa.
Vieläkö haluat kuulla lisää?
Huh, kuulostaa kyllä aika ehdottomalta päsmäröinniltä sinun puolelta tämä. Miestä saattaisi ehkä alkaa kiinnostaa enemmän, jos hän kokisi olevansa tasaveroinen osapuoli, jonka näkemykset huomioidaan saman arvoisina kuin sinun näkemykset, ja jolla on yhtä suuri päätäntävalta asiassa kuin sinulla. Nyt selvästikään näin ei ole, vaan hän on pelkkä käskytettävä omassa kodissaan. Aloitetaan vaikka siitä, että tuollainen täyssiivous kahden viikon välein (siis todellako kuuraat jääkaapin noin usein??) ei ole mikään universumin lainalaisuuksiin kirjoitettu sääntö, vaan sinun henkilökohtainen mieltymyksesi. Miehellä on omansa, ja se ei ole sen enempää oikein tai väärin kuin sinunkaan. Olettaen siis, että puhutaan sellaisista aikaväleistä, jotka eivät aiheuta asuntoon sen arvoa oikeasti laskevaa vahinkoa. Joko sinun on opeteltava joustamaan omista vaatimuksistasi, hoidettava siivoaminen itse tai hankitte siivoajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se helpottaa vuosien varrella, rakastuminen nimittäin. Se katoaa varsin pian kunnioituksen jälkeen, ja näiden kohdallahan se on nopeasti hoidettu, jotka kippaavat arjen vastuut kumppaninsa kontolle. Käytä toki aikasi riidellen, jos haluat, kannattaa kuitenkin jättää lapset tekemättä tuohon suhteeseen.
Kiitos oikein paljon. Nyt sitten olen kommenttisi myötä syyllinen siihen meidän riitelyymmekin. Ja ilmeisesti kun olen ihminen joka riitelee mieluummin kuin on piikana, en osaa edes päättää lasten hankinnastani vaan ventovieras palstalainen alkaa neuvoa tässä äärimmäisen henkilökohtaisessa asiassa.
Voisiko tätä kommentointia viedä hiukan rakentavampaan suuntaan tai sitten vain olla osallistumatta? Sinusta nimittäin ei ollut mitään apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi se on terveysriski. Itse allergikkona ja ajoittain astmaatikkona tunnen siivouksen vaikutukset välittömästi. Voin hyvin vain puhtaassa kodissa.
Kummasti tutkimukset väittää muuta. Oikeastaan juuri päinvastoin. Kun kaikki on antibakteerisen siistiä, ei ole enää vastustuskykyä.
Me siivotaan harvoin. Ei olla ikinä kipeitä. Ei kuumetta, flunssaa, oksutauteja. No ehkä kerran 10. vuodessa. Siivousneurootikot sairastaa sitten taas monta kertaa vuodessa.
Sotku on esteettinen haitta ja jos se ei asukkaita häiritse, voi hyvin asua sotkussa. Lika sen sijaan pilaa pinnat ja on terveysriski.