Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Riitely siivouksesta uuvuttaa

Vierailija
19.09.2020 |

Olen n. 30-vuotias nainen ja ollut useamman vuoden avoliitossa samanikäisen miehen kanssa. Suhteemme on monin tavoin täydellinen ja rakastan miestäni enkä edes harkitse eroa jne.

Emme riitele mistään muusta kuin siivouksesta. Vaikka olen tasa-arvoa vakaasti kannattava nainen ja aina ollut sitä mieltä, että kotityöt jaetaan 50/50 (minäkin vaihdan renkaat autoon ja leikkaan nurmikon omalla vuorolla) on alkanut tuntumaan siltä, että olisi vain helpompi siivota yksin kuin riidellä aina siitä siivouksesta.

Mies siivoaa kyllä, meillä on vain eri tavat siivota. Hänen mielestään riittää että pyyhkii murut pöydältä ja käyttää silmän lumeeksi imuria asunnossa. Minun mielestäni pitää kahden viikon välein pyyhkiä pölyt, imuroida, luututa, pestä vessa ja jääkaappi. Lisäksi mielestäni siivoaminen on pakollinen kotityö, eikä mielipide asia, sillä asunnon arvo säilyy paremmin siivoamalla. Mies ei haluaisi ja aina valittaa tai päätyy siivoamaan niin huolimattomasti, että itse joudun kuitenkin siivoilemaan hänen jälkeensä. Tiedän ettei kannattaisi useastakaan syystä, mutta muuten jää sormenjälkiä oviin, villakoiria kaapin taakse ja kahvirinkuloita sohvapöytään.

En millään jaksaisi riidellä turhasta joka toinen viikonloppu. Miten teillä muilla on sovittu siivoamisesta?

Kommentit (110)

Vierailija
81/110 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

missä kunnossa oli oma kämppäsi ennen kuin sait miehen maksamaan elämistästi? paljonko tuot rahaa talouteen?

Ressukka. 

Valtaosa suomalaisnaisista käy töissä ja tekee ilmaiseksi kotitöitä ja lastenhoitoa yhteisessä kodissa. 

Onneksi elän yksin.

N

Vierailija
82/110 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetat siivoamisen. Joudut tosin hetken kestään sotkua. Jos ei mies sitä sotkua nää viikossa niin on toivoton tapaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/110 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä itke Iines. Siivoaminen on vaimon tehtävä. Miehet tekee miesten töitä. Luonnon laki. Kiertoon tollanen ämmä.

Mites naisrintamalla? Onko oma ämmåsi Thaimaasta vai tehtaasta?

Vierailija
84/110 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on siivouspäivä joka torstai töiden jälkeen. Mies on myös haluttomampi ja laiskempi siivooja. Tekee asiat usein huolimattomasti. Itse taas olen luonnostani siisti, tarkka ja ahkera.  Sen vuoksi ollaan keksitty tehtävien jako sen mukaan, missä kummankin ominaisuudet on huomioitu.

Miehen hommat:

- roskien vienti (vaikea tehdä mitenkään "lepsuillen")

- moppaus (hyvin imuroidulla lattialla se moppaus ei ole niin justiinsa, jos ei ihan joka nurkasta hinkkaa)

- vessan pesu (kun kerran viikossa pestään, ei ole koskaan kuitenkaan super likainen).

Mun hommat:

- keittiön siivous: tiskikoneen tyhjennys ja täyttö, keittiön tasojen, ruokapöydän ja hellan pyyhintä jne.

- pölyjen pyyhintä (tähän menee aikaa ehkä 5 min)

- imurointi

Mun hommat on hiukan työläämmät ja hitaammat kuin miehen, kun vielä huomioi sen, että itse teen huolella asiat. Sen takia jos mies on mua ennen valmis, hän lähtee vielä koiran kanssa lenkille / kauppaan tai tekee jotain muuta "yleishyödyllistä." Suosittelen tämän tyylistä jakoa muillekin, jotka aiheesta riitelee. Tosin kyllä meillä on mennyt useampi vuosi, että ollaan päästy tähän pisteeseen, ja silti usein riidellään siivouksesta. 

Vierailija
85/110 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä alkoi lapset siivoamaan kun sanoin että soitan supernannyn meille.

Vierailija
86/110 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tilanne on niinpäin, että minä miehenä valitan siivouksesta. Jos en olisi siivoamassa, niin pölyä kertyisi kuukausikaupalla, lakanat vaihdettaisiin kerran vuodessa, lattiakaivoa ei pestäisi eikä varsinkaan vessanpönttöä. Ikkunat pestäisiin ehkä muutettaessa. Vaimo toki tekee sitten ruuan, jonka valmistamisen jäljet minä tosin siivoan. Joten tässä taloudessa minä olen se tarkempi osapuoli, joka näistä asioista saa riidan aikaiseksi.

M32

Vierailija
87/110 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei ole typerämpää kuin riidellä siivoamisesta. Fakta on, että jokaisella meillä on oma siisteyskäsityksemme ja sitä on aika vaikea muuttaa. Samat asiat eivät ole yhtä tärkeitä eri ihmisille. Itse pidän siisteydestä, siis siitä että tavarat ovat omilla paikoillaan, mutta en ole pätkääkään kiinnostunut pölyjen pyyhkimisestä. Mieskään ei tykkää, joten pölyt meillä pyyhitään joskus ja jouluna. Ei ole kummankaan asukkaan psyyke vielä siihen hajonnut.

Vierailija
88/110 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tilanne on niinpäin, että minä miehenä valitan siivouksesta. Jos en olisi siivoamassa, niin pölyä kertyisi kuukausikaupalla, lakanat vaihdettaisiin kerran vuodessa, lattiakaivoa ei pestäisi eikä varsinkaan vessanpönttöä. Ikkunat pestäisiin ehkä muutettaessa. Vaimo toki tekee sitten ruuan, jonka valmistamisen jäljet minä tosin siivoan. Joten tässä taloudessa minä olen se tarkempi osapuoli, joka näistä asioista saa riidan aikaiseksi.

M32

Naiset on miehiä saastaisempia kaikin puolin. "Kotityöt" tehdään palstalla makaamalla ja temppareita tuijotellen. Suominainen ei osaa edes kokata 

Vierailija
89/110 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M32

Naiset on miehiä saastaisempia kaikin puolin. "Kotityöt" tehdään palstalla makaamalla ja temppareita tuijotellen. Suominainen ei osaa edes kokata 

Valita äidilles kun makaronilaatikko oli kuivaa eikä puhtaita kalsareitakaan enää ollut laatikossa.

Vierailija
90/110 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M32

Valita äidilles kun makaronilaatikko oli kuivaa eikä puhtaita kalsareitakaan enää ollut laatikossa.

Voi että kun keksisitte joskus jotain uutta. Onko tukka rasvassa ja sidukkaa ja sipsejä huivissa? 

Vierailija
91/110 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M32

Joo, kyllä. Tämä suominainen ei osaa kokata sen paremmin kuin osa suomimiehistäkään, koska me suomi-ihmiset ollaan kasvatettu molemmat samalla tavalla, ensisijaisesti huolehtimaan itsensä ja perheen elatuksesta palkkatyössä. 

Vierailija
92/110 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M32

No mutta sehän on ihan mahtavaa, että sinulta luonnistuu siivous ja kokkaus. Perheessähän on viisainta jakaa tehtävät luontaisten vahvuuksien mukaan. Antaa naisen tienata rahat, luultavasti onnistuu helposti paremmin kuin sinulta. 

Vierailija
93/110 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä ole sovittu siivoamisesta millään tavalla. Molemmat tekee kotitöitä oma-aloitteisesti.

Vierailija
94/110 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoidan kaikki kotityöt itse ja se mulle täysin ok. Ei tulis edes mieleen että miksi tuo mies ikinä siivoa.

Meinaatko, että toinen saa sotkea ihan vapaasti ja sinä vaan tyytyväisenä siivoat?

Kaikki eivät tykkäisi tuollaisesta.

Vierailija
95/110 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vinkki - Älä riitele. Se tekee siivoamisesta vain vastenmielisempää kumppanillesi. Siivotkaa yhdessä. Huolehdi sinä vessan siivoaminen, jos miestäsi ei se kiinnosta. Eihän siinä mene viittä minuuttia kauempaa. Keksikää joku kiva palkinto, kun koti on siivottu, esim. leffailta ja jotain hyvää syötävää. Kehu miestäsi, kun hän tekee jotain: ”Miten osaatkin järjestää niin hyvin jääkaapin. En olisi itse keksinyt noin hyvää järjestystä.”

Suostuisitko olemaan parisuhteessa ihmisen kanssa, joka mollaisi sinua?

Miten vessan siivoukseen menee vain 5 minuuttia? Tarkoitatko pöntön ja käsienpesualtaan pesua?

Vierailija
96/110 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä sitten riitele. Sinulla on monta vaihtoehtoa. Asutte eri kämpissä,  etsit sellaisen miehen, jolla on samanlainen siisteyskäsitys kuin sinulla, siivoat omalla tavallasi joka toinen viikonloppu ja joka toisen siedät miehen miedompaa siivousta, tai jaatte työt sen mukaan, mikä kummaltakin paremmin onnistuu. Meillä on jokseenkin perinteinen työnjako, kun minä en halua sekaantua autoremontteihin ja maataloustöihin, vaikka tarvittaessa voin kyllä vaihtaa renkaan ja saan traktorin liikkeelle. Meillä niitä ns. perinteisiä miestentöitä todella riittää, puunhankinnasta hevosenkengitykseen.

Vierailija
97/110 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä sitten riitele. Sinulla on monta vaihtoehtoa. Asutte eri kämpissä,  etsit sellaisen miehen, jolla on samanlainen siisteyskäsitys kuin sinulla, siivoat omalla tavallasi joka toinen viikonloppu ja joka toisen siedät miehen miedompaa siivousta, tai jaatte työt sen mukaan, mikä kummaltakin paremmin onnistuu. Meillä on jokseenkin perinteinen työnjako, kun minä en halua sekaantua autoremontteihin ja maataloustöihin, vaikka tarvittaessa voin kyllä vaihtaa renkaan ja saan traktorin liikkeelle. Meillä niitä ns. perinteisiä miestentöitä todella riittää, puunhankinnasta hevosenkengitykseen.

Tässä on se ongelma, että keskiverto kaupunkilais/lähiöperhe niin molemmat käyvät töissä (rasittaa molempia yhtä paljon), usein molemmat osallistuvat yhteisen talouden kuluihin (rasittaa molemia yhtä paljon) ja jos kotityöt ja ruokahuolto jäävät rasittamaan vain naista, miten mies kompensoi sen vai tuleeko ero?

Vierailija
98/110 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siivotaan kerran viikossa. Mies imuroi, mä pesen vessan (peili, lavuaari, pönttö, suihkuseinä, lattia). Joka viikko ei pyyhitä parkettia. Kumpikin järjestellään tavaroita. Tahrat pyyhitään kumpikin silloin kun niitä syntyy.

Tuota tavaroiden järjestelmistä en ole koskaan ymmärtänyt. Onko teillä tosiaan tavarat riipin raapin siinä teidän arjessa?

En minäkään ymmärtänyt ennen kuin muutin naisen kanssa yhteen. Minulla on sellainen tapa että korjaan jälkeni ja laitan tavarat paikoilleen kun olen valmis, hänellä taas sellainen että kaikki jää levälleen, kunnes jonkin epämääräisen ajan jälkeen "järjestellään" koska kaikki mahdollinen laskutila on täynnä näitä keskeneräisiä projekteja. Lisäksi tavaroiden paikoilleen vieminen tarkoittaa sitä että ne survotaan sikinsokin lähimpään kaappiin (tai kaapin päälle tai viereen sopivalle tasolle), jotta säännöllisesti päästään järjestelemään kaappeja joista ei enää pysty löytämään mitään. 

Vierailija
99/110 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teillä on siis maatila? Yleensä puolisot eivät mene toisen työpaikalle tekemään puolison töitä.

Vierailija
100/110 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aina riidellään turhista asioista? Sopikaa yksi päivä viikossa, kun siivoatte kunnolla. Jaatte tehtävät siten, että asiat tulee tehdyksi. Jos sinä omasta mielestäsi teet asiat x,y ja z paremmin, niin tee ne itse. Anna miehellesi muuta hommaa. Meillä esim. mies ei pyyhi pölyjä koskaan, joten minä teen sen. Itse inhoan imurointia yli kaiken, joten mies hoitaa sen. Minä moppaan lattiat, mutta mies auttaa kuivaamalla. Minä lajittelen pyykit koneeseen ja varmistan oikean ohjelman, mies ripustaa pyykit narulle,  mutta minä taas viikkaan kaikki puhtaat pyykit ja laitan ne paikoilleen. Mies ajaa nurmikot, minä kolaan lumet. Koti on yhteinen ja työt yhteisiä, kaikista kotitöistä ei tarvitse pitää. Jos ei kestä sitä, että toinen esim. lataa tiskikoneen väärin, niin sitten sen voi tehdä itse tai opetella pitämään sen lärvin ummessa. Puhdasta tulee kuitenkin. Joka viikko ei tarvitse nuohota kaikkia koloja, tehkää suurempi siivous harvemmin, mutta tarkemmin.  Näin naisena ihmettelen sitä, että miksi niin moni nainen haastaa riitaa pikkuasioista. Kaikkea ei tarvitse myöskään jakaa millimetrien mukaan tasan. Itseltäni ainakin hajoaisi pää, jos toinen olisi koko ajan neuvomassa ja jänkkäämässä miten joku päivittäinen rutiini  kuuluisi tehdä toisin. Esim. kumpikin meidän taloudessa täyttää tiskikoneen omalla tavallaan ja ollaan kyllä huumorilla keskusteltu miten toinen sen tekee kertakaikkisen väärin, mutta se kuka homman sillä kerralla tekee, tekee sen niinkuin itse haluaa ilman kommentointia. Pääasia että tulee tehtyä.