Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Riitely siivouksesta uuvuttaa

Vierailija
19.09.2020 |

Olen n. 30-vuotias nainen ja ollut useamman vuoden avoliitossa samanikäisen miehen kanssa. Suhteemme on monin tavoin täydellinen ja rakastan miestäni enkä edes harkitse eroa jne.

Emme riitele mistään muusta kuin siivouksesta. Vaikka olen tasa-arvoa vakaasti kannattava nainen ja aina ollut sitä mieltä, että kotityöt jaetaan 50/50 (minäkin vaihdan renkaat autoon ja leikkaan nurmikon omalla vuorolla) on alkanut tuntumaan siltä, että olisi vain helpompi siivota yksin kuin riidellä aina siitä siivouksesta.

Mies siivoaa kyllä, meillä on vain eri tavat siivota. Hänen mielestään riittää että pyyhkii murut pöydältä ja käyttää silmän lumeeksi imuria asunnossa. Minun mielestäni pitää kahden viikon välein pyyhkiä pölyt, imuroida, luututa, pestä vessa ja jääkaappi. Lisäksi mielestäni siivoaminen on pakollinen kotityö, eikä mielipide asia, sillä asunnon arvo säilyy paremmin siivoamalla. Mies ei haluaisi ja aina valittaa tai päätyy siivoamaan niin huolimattomasti, että itse joudun kuitenkin siivoilemaan hänen jälkeensä. Tiedän ettei kannattaisi useastakaan syystä, mutta muuten jää sormenjälkiä oviin, villakoiria kaapin taakse ja kahvirinkuloita sohvapöytään.

En millään jaksaisi riidellä turhasta joka toinen viikonloppu. Miten teillä muilla on sovittu siivoamisesta?

Kommentit (110)

Vierailija
61/110 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh, kuulostaa kyllä aika ehdottomalta päsmäröinniltä sinun puolelta tämä. Miestä saattaisi ehkä alkaa kiinnostaa enemmän, jos hän kokisi olevansa tasaveroinen osapuoli, jonka näkemykset huomioidaan saman arvoisina kuin sinun näkemykset, ja jolla on yhtä suuri päätäntävalta asiassa kuin sinulla. Nyt selvästikään näin ei ole, vaan hän on pelkkä käskytettävä omassa kodissaan. Aloitetaan vaikka siitä, että tuollainen täyssiivous kahden viikon välein (siis todellako kuuraat jääkaapin noin usein??) ei ole mikään universumin lainalaisuuksiin kirjoitettu sääntö, vaan sinun henkilökohtainen mieltymyksesi. Miehellä on omansa, ja se ei ole sen enempää oikein tai väärin kuin sinunkaan. Olettaen siis, että puhutaan sellaisista aikaväleistä, jotka eivät aiheuta asuntoon sen arvoa oikeasti laskevaa vahinkoa. Joko sinun on opeteltava joustamaan omista vaatimuksistasi, hoidettava siivoaminen itse tai hankitte siivoajan.

Mun näkökulmasta, 2 viikon siivousväli kotioloissa on sellainen, että ei vielä iljetä. Jääkaappi on muuten siivottava säännöllisesti, jos sen aikoo pitää puhtaana (roiskeet, vanhenevat, höyry). Aikanaan ammattiin opiskellessa opetettiin, että kotona riittävä taso on se, jossa pysyy terveenä ja viihtyy. - ent. sairaalahuoltaja

Vierailija
62/110 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 1 kerran eronnut 4 lapsen äiti, joka siivoaa yksin isoa ok-taloa ja hoitaa yksin lapsia. Eka mies (ja toinenkin) ei halunnut osallistua siivoukseen. Pakoili asiaa töihin, ei pitänyt luoaustaan tulla kotiin pe klo 17 jolloin siivotaan. Erosin.

Nykyisen miehen kanssa homma menee siten, että mä siivoan yksin, mutta mies maksaa yksin. Oma palkkani jää itselleni säästöön 🙂 Toimii 🙃

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/110 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyviä ehdotuksia, mutta pystyykö mies neuvottelemaan? Hänen tavoitteenaan saattaa olla täydellinen irtisanoutuminen kotitöistä, ja kaiken jättäminen aapeen hommiksi. Miksi hän silloin suostuisi kompromissiin tai siivoojan palkkaamiseen? Sillähän hän sotisi omaa tavoitettaan vastaan.

Tämä on ainut oikeasti hyödyllinen kommentti koko ketjussa. On vaikka mitä jätäse-ohjetta ja lastenhankkimiskieltoa, mutta ne ovat turhia.

Tuon perempaa kommenttia tähän tuskin tulee.

Vierailija
64/110 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteinen asunto, yhteinen elämä, yhdessä huolehditaan asumisviihtyvyydestä ja asunnon arvon säilymisestä. Minähän en katsele sikapossuja  enkä vapaamatkustajia. Jos ei riitä ukolla mielenkiintoa huolehtia yhteisestä kodista niin voipi vapaasti kerätä kamansa ja lähteä etsimään parempaa vaihtoehtoa itselleen muualta. 

Minä en riitele, kerron tosiasiat kerralla ja sen jälkeen tulee monoa persuuksille. Kummasti on elämänlaatu parantunut kun laittaa moocherit pihalle. 

Mutta entäs kun siihen sikapossuun on rakastunut ja se tietää kyllä, että en heitä pihalle? Silloin pitää vain riidellä siivoamisesta joka kerta.

Kyllä se helpottaa vuosien varrella, rakastuminen nimittäin. Se katoaa varsin pian kunnioituksen jälkeen, ja näiden kohdallahan se on nopeasti hoidettu, jotka kippaavat arjen vastuut kumppaninsa kontolle. Käytä toki aikasi riidellen, jos haluat, kannattaa kuitenkin jättää lapset tekemättä tuohon suhteeseen.

Kiitos oikein paljon. Nyt sitten olen kommenttisi myötä syyllinen siihen meidän riitelyymmekin. Ja ilmeisesti kun olen ihminen joka riitelee mieluummin kuin on piikana, en osaa edes päättää lasten hankinnastani vaan ventovieras palstalainen alkaa neuvoa tässä äärimmäisen henkilökohtaisessa asiassa.

Voisiko tätä kommentointia viedä hiukan rakentavampaan suuntaan tai sitten vain olla osallistumatta? Sinusta nimittäin ei ollut mitään apua.

No voi. Tunnevellonta ei taida auttaa ongelmassasi, vai auttaako? Kokenut tietää tämänkin, vaihdoin parempaan. Elämänlaatu parani huimasti jatkuvien pettymysten jäädessä pois. Toista ei voi muuttaa, lapsiperheessä saat mieslapsen, ja kirjoitat väsyneenä vauvapalstalle. No, täällähän tämä on silloinkin.

Vierailija
65/110 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos te riitelette joka kerta kun miehen pitää siivota, niin suhteenne ennuste on huono. Usko pois.

Asia on pakko selvittää keskustelemalla vakavasti ja kunnolla.

Jos mies sluibailee jo nyt ihan kodinhoidon perusasiassa, niin hän luultavasti tulee sluibailemaan siinä aina. Ja jos hankitte lapsia, sluibailu tulee luultavasti ulottumaan lastenhoitoonkin. Sinulle jää ikävimmät hommat, siivouksen lisäksi.

Vierailija
66/110 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoliksi pitäisi tehdä, mutta toisen pitäisi saada määritellä miten ja koska?

Vierailija
67/110 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteinen asunto, yhteinen elämä, yhdessä huolehditaan asumisviihtyvyydestä ja asunnon arvon säilymisestä. Minähän en katsele sikapossuja  enkä vapaamatkustajia. Jos ei riitä ukolla mielenkiintoa huolehtia yhteisestä kodista niin voipi vapaasti kerätä kamansa ja lähteä etsimään parempaa vaihtoehtoa itselleen muualta. 

Minä en riitele, kerron tosiasiat kerralla ja sen jälkeen tulee monoa persuuksille. Kummasti on elämänlaatu parantunut kun laittaa moocherit pihalle. 

Mutta entäs kun siihen sikapossuun on rakastunut ja se tietää kyllä, että en heitä pihalle? Silloin pitää vain riidellä siivoamisesta joka kerta.

Kyllä se helpottaa vuosien varrella, rakastuminen nimittäin. Se katoaa varsin pian kunnioituksen jälkeen, ja näiden kohdallahan se on nopeasti hoidettu, jotka kippaavat arjen vastuut kumppaninsa kontolle. Käytä toki aikasi riidellen, jos haluat, kannattaa kuitenkin jättää lapset tekemättä tuohon suhteeseen.

Kiitos oikein paljon. Nyt sitten olen kommenttisi myötä syyllinen siihen meidän riitelyymmekin. Ja ilmeisesti kun olen ihminen joka riitelee mieluummin kuin on piikana, en osaa edes päättää lasten hankinnastani vaan ventovieras palstalainen alkaa neuvoa tässä äärimmäisen henkilökohtaisessa asiassa.

Voisiko tätä kommentointia viedä hiukan rakentavampaan suuntaan tai sitten vain olla osallistumatta? Sinusta nimittäin ei ollut mitään apua.

No voi. Tunnevellonta ei taida auttaa ongelmassasi, vai auttaako? Kokenut tietää tämänkin, vaihdoin parempaan. Elämänlaatu parani huimasti jatkuvien pettymysten jäädessä pois. Toista ei voi muuttaa, lapsiperheessä saat mieslapsen, ja kirjoitat väsyneenä vauvapalstalle. No, täällähän tämä on silloinkin.

On se hassua. Sen sijaan että sanoisit yhtään mitään hyödyllistä, käyt kimppuuni syyttäen riitelystä, tunnevellonnasta, siitä että en jätä miestäni vain koska tämä ei siivoa ja lopuksi alat neuvoa jopa lastenhankinnasta. Kun osoittaa jotakin heikkoutta, palstalta löytyy kyllä heti joku joka haluaa sivaltaa mahdollisimman ilkeästi.

Etkä sinä kokenut ole, tai et ainakaan osaa opettaa muille mitään. Kuka tahansa osaa sanoa että lopeta suhde kun sinulla on ongelma x. Ei se vaadi yhtään mitään.

Vierailija
68/110 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

miksi miehen pitäisi maksaa siivooja, jos ap on hysteerikko? 

Siksi, koska sitä likaa tulee kuitenkin ja pinttynyt lika on hankala siivota. Pahasti pinttyneet pinnat eivät puhdistu enää siivouksella vaan pitää tehdä pintaremontti. Huonosti hoidetun asunnon arvo laskee.

Ja lika pyyhitään HETI pois, eikä anneta pinttyä. Siis-te-yt-tä kun ylläpitää joka päivä ei tarvitse järjestää mitään hysteerisiä siivouspäiviä, jolloin kiukutellaan kuin pikkulapset joilta on viety kaikki lelut ja karkit, kun kaikki ei mene niin kuin rouva haluaa.

Ai ei tartte koskaan esimerkiksi imuroida ja mopata?

Nuo ei ole sinusta sitä siisteyden ylläpitämistä? Imuroimalla ja moppaamisellahan sitä siisteyttä nimenomaan ylläpidetään ettei tarvitse siivota pinttynyttä likaa.

Vierailija
69/110 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi, koska sitä likaa tulee kuitenkin ja pinttynyt lika on hankala siivota. Pahasti pinttyneet pinnat eivät puhdistu enää siivouksella vaan pitää tehdä pintaremontti. Huonosti hoidetun asunnon arvo laskee.

Ja lika pyyhitään HETI pois, eikä anneta pinttyä. Siis-te-yt-tä kun ylläpitää joka päivä ei tarvitse järjestää mitään hysteerisiä siivouspäiviä, jolloin kiukutellaan kuin pikkulapset joilta on viety kaikki lelut ja karkit, kun kaikki ei mene niin kuin rouva haluaa.

Nuo ei ole sinusta sitä siisteyden ylläpitämistä? Imuroimalla ja moppaamisellahan sitä siisteyttä nimenomaan ylläpidetään ettei tarvitse siivota pinttynyttä likaa.

Eli joka päivä ylläpidetään siisteyttä imuroimalla ja moppaamalla?

Vierailija
70/110 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se hassua. Sen sijaan että sanoisit yhtään mitään hyödyllistä, käyt kimppuuni syyttäen riitelystä, tunnevellonnasta, siitä että en jätä miestäni vain koska tämä ei siivoa ja lopuksi alat neuvoa jopa lastenhankinnasta. Kun osoittaa jotakin heikkoutta, palstalta löytyy kyllä heti joku joka haluaa sivaltaa mahdollisimman ilkeästi.

Etkä sinä kokenut ole, tai et ainakaan osaa opettaa muille mitään. Kuka tahansa osaa sanoa että lopeta suhde kun sinulla on ongelma x. Ei se vaadi yhtään mitään.

Onhan sinulle esitetty vaihtoehdot. Jatka riitelyä, tee itse tai ulkoista siivous miehen laskuun, ihan mikä vaikuttaa mielekkäältä. Itse ihmettelin aikanaan, miksen ymmärtänyt luovuttaa aiemmin. Osallistumattoman kivireen poistaminen kuviosta on toimiva ratkaisu, siis sitten kun se osallistumattomuus on tappanut tunteet. Mulla on perhe-elämä jo vietetty, osa huonon ja osa hyvän puolison kanssa, siitä näkökulmaero. Ehkä teilllä tapahtuu ihme, jos vapaamatkustelu on vain ajattelemattomuutta eikä asenne.

Vierailija
71/110 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee yleensä niin, että minä aloitan imuroimalla saunan, pesuhuoneen ja kodinhoitohuoneen, joskus enemmänkin alakertaa. Mies vie matot ulos ja jatkaa imurointia ja minä siirryn pesemään vessoja, siistimään keittiötä ja tarpeen mukaan pyyhkimään pölyjä jne. Kun mies on imuroinut loput talosta, hän moppaa. Sitten laitetaan matot ja muut paikalleen.

Vierailija
72/110 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

uliuliuliuliuliuhhuhhuhhuuuuuuuuuuuuuu

Aloittajan mies ehti vastaamaan.

Vierailija
73/110 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja se, joka yrittää luistaa siivoamisesta, ei yritä luistaa lähes päivittäisestä imuroinnista ja moppauksesta?

Vierailija
74/110 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan sinulle esitetty vaihtoehdot. Jatka riitelyä, tee itse tai ulkoista siivous miehen laskuun, ihan mikä vaikuttaa mielekkäältä. Itse ihmettelin aikanaan, miksen ymmärtänyt luovuttaa aiemmin. Osallistumattoman kivireen poistaminen kuviosta on toimiva ratkaisu, siis sitten kun se osallistumattomuus on tappanut tunteet. Mulla on perhe-elämä jo vietetty, osa huonon ja osa hyvän puolison kanssa, siitä näkökulmaero. Ehkä teilllä tapahtuu ihme, jos vapaamatkustelu on vain ajattelemattomuutta eikä asenne.

Kiitos tästä. Nuo vaihtoehdot tietää ihan jokainen eli kuten sanoin, olet hyödytön. Oli ensimmäinen ja viimeinen kerta kun kerron palstalla mitään ongelmiani. Ei siksi että en saanut apua vaan siksi, että sain niskaani vain syyllistämistä ja röyhkeän tungettelevia neuvoja perheen perustamisesta joita en pyytänyt. Kai palsta vetää puoleensa näitä jyrkän ehdottomia besserwisser-tyyppejä.

Toivottavasti aloittaja huomaa myös miten turhaa tämä on. Ei täältä oikeasti saa kukaan muuta neuvoa kuin jss. Ikinä.

Vierailija
75/110 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

[wappuquote=Vierailija]

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tästä. Nuo vaihtoehdot tietää ihan jokainen eli kuten sanoin, olet hyödytön. Oli ensimmäinen ja viimeinen kerta kun kerron palstalla mitään ongelmiani. Ei siksi että en saanut apua vaan siksi, että sain niskaani vain syyllistämistä ja röyhkeän tungettelevia neuvoja perheen perustamisesta joita en pyytänyt. Kai palsta vetää puoleensa näitä jyrkän ehdottomia besserwisser-tyyppejä.

Toivottavasti aloittaja huomaa myös miten turhaa tämä on. Ei täältä oikeasti saa kukaan muuta neuvoa kuin jss. Ikinä.

Luet mitä haluat. Naisena neuvon vilpittömästi toista naista olemasta yhtä naiivi. Vaihtoehdot tosiaan ovat tuossa. Minkälaisia neuvoja haluat? Keskustele miehesi kanssa? Se auttaa, jos mies on halukas ymmärtämään ja löytämään tässä asiassa yhteisen sävelen. Jos ei ole, ja kaikki eivät ole, on viime kädessä kyse siitä, ettei sinun toiveitasi tarvitse ottaa huomioon.

Vierailija
76/110 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivooja ei ole ratkaisu, jos sitä käytetään vain miehen siivousvuoroina. Jos siivoojan päädytään, sen pitää helpottaa kumpaakin yhtä paljon.

Vierailija
77/110 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyviä neuvoja on tässäkin ketjussa ollut, riitelyn ja sekoilun ohessa. Eli ihan perusketju.

Meilläkin toimi tuo päivittäinen yhteinen pikainen siivous. Aloittajan mukaan mies siivoaa "huonosti, se sopii siihen päivittäiseen siivoamiseen paremmin kuin urakkaan kerran parissa viikossa. 10 minuuttia on meillä aika työpäivinä ja 20 minuuttia viikonloppuna, lapsetkin osallistuu. Kännykät laitetaan lataukseen siksi aikaa ja netti kytketään pois. Ja sattumalta minä siivoan aina siellä mistä latauspiste ja netti näkyy :D Yhden kerran viikossa ollaan pyykkivuorossa eli käy laittamassa koneen päälle ja ripustaa pyykit kun se sammuu. Astianpesukoneen tyhjennän itse ruokaa laittaessa tai joku lapsista auttaa.

Yhdessä ollaan sovittu, että siivousaika tehdään täysiä ja sen lisäksi normaalit astiat koneeseen, kaatuneet pyyhitään ja pyykit koriin, niin kukaan ei siivoamisesta stressaa, nalkuta tai riitele. Jos jotakuta (= minua tai vanhimpaa poikaa) joku sotku ärsyttää sen ohessa niin siivoaa itse.

Vierailija
78/110 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä imuroin ja moppaan joka päivä. Varsi-Imuri on kätevässä paikassa ja moppi sellainen johon saa varteen pesuaineen, niin joka päivä otan jostain, ehkä sellaiset 5min menee päivässä. Ikinä ei tartte pitää koko päivän siivoustalkoita. Paitsi keväällä kun mies päätti pahimpana siitepölykautena avata kaikki ikkunat huoneista joissa en ollut, oli pakko siivota koko päivä, yhtä tuskaa.

Vierailija
79/110 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tunteen. Ei tähän oikeasti ole muuta vaihtoehtoa kuin ero. Olen kuusi vuotta jo tapellut ihan normaalien arkisiivouksien kanssa. Mies raivoaa rivien välistä, kuinka siivous pitäisi olla enemmän minun hommani, koska olen nainen. Olen kokeillut kaikki mahdolliset siivoussopimukset, listat, pikasiivoukset, keskustelut, neuvottelut jne. Mutta kun toinen ei pidä samanarvoisena ihmisenä niin minkä teet. Itseään sitä saa syyttää, kun on tuollaisen sovinistin kanssa, sama kun hakkaisin päätä seinään. Siivouksesta riitely on lähes joka viikkoista. Lisäksi toinen ei osaa omia sotkujaan siivota heti, vaan kaikki jää siihen mihin kädestä tippuu, tavarat ja roskat. Sitten voivottelee kun omien jälkien siivoukseen menee kauan, kun liat jämähtää kiinni ja pyykkikasaan saisi iglun sisälle. Ja tuo hutiloiden siivous on myös yksi nähty taktiikka täällä, että saisi minut siivoamaan puolestaan. Elämänlaatu on kyllä jumalattoman heikko. Jssap (ja minä).

Suosittelen terapiaa sinulle. Minulla alkoi silmät aueta tähän tilanteeseen terapian myötä, ja kuinka paljon ongelmia meillä on (ja nimenomaan miehen takia)! Aiemmin olisin myös kirjoittanut, kuinka on ihana mies ja mitään muuta ongelmaa ei ole, mutta oma mieleni oli kierosti muuttanut totuutta. Sovinisti se on.

Vierailija
80/110 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sinä tiedät miten ap tai sen mies siivoaa? Ap nostaa asunnon arvoa ? Tsukinpa