Riitely siivouksesta uuvuttaa
Olen n. 30-vuotias nainen ja ollut useamman vuoden avoliitossa samanikäisen miehen kanssa. Suhteemme on monin tavoin täydellinen ja rakastan miestäni enkä edes harkitse eroa jne.
Emme riitele mistään muusta kuin siivouksesta. Vaikka olen tasa-arvoa vakaasti kannattava nainen ja aina ollut sitä mieltä, että kotityöt jaetaan 50/50 (minäkin vaihdan renkaat autoon ja leikkaan nurmikon omalla vuorolla) on alkanut tuntumaan siltä, että olisi vain helpompi siivota yksin kuin riidellä aina siitä siivouksesta.
Mies siivoaa kyllä, meillä on vain eri tavat siivota. Hänen mielestään riittää että pyyhkii murut pöydältä ja käyttää silmän lumeeksi imuria asunnossa. Minun mielestäni pitää kahden viikon välein pyyhkiä pölyt, imuroida, luututa, pestä vessa ja jääkaappi. Lisäksi mielestäni siivoaminen on pakollinen kotityö, eikä mielipide asia, sillä asunnon arvo säilyy paremmin siivoamalla. Mies ei haluaisi ja aina valittaa tai päätyy siivoamaan niin huolimattomasti, että itse joudun kuitenkin siivoilemaan hänen jälkeensä. Tiedän ettei kannattaisi useastakaan syystä, mutta muuten jää sormenjälkiä oviin, villakoiria kaapin taakse ja kahvirinkuloita sohvapöytään.
En millään jaksaisi riidellä turhasta joka toinen viikonloppu. Miten teillä muilla on sovittu siivoamisesta?
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käviskö sellanen kompromissi, että siivoatte vähemmän/harvemmin kuin sinä haluat mutta enemmän kuin miehesi haluaa?
Miten tuosta voi enää harventaa, jos vessakin siivotaan vain 2 viikon välein?
Eikö teillä osata korjata omia jälkiä heti?
Oletteko keskustelleet tästä ongelmastanne?
Vessa kahden viikon välein? Yök.
Miehen kanssa ollaan keskusteltu siitä, että on kahdenlaista siivottavaa, on sotkua ja on likaa. Mies kuvittelin pitkään, että kun ei tee sotkua, ei tarvitse koskaan siivota. Tajusi sitten viimein, että siitä huolimatta tulee likaa, mistä syystä pitää siivotakin välillä, ei vain siksi, että pintapuolisesti näyttäisi siistiltä.
Siivotaan kerran viikossa. Mies imuroi, mä pesen vessan (peili, lavuaari, pönttö, suihkuseinä, lattia). Joka viikko ei pyyhitä parkettia. Kumpikin järjestellään tavaroita. Tahrat pyyhitään kumpikin silloin kun niitä syntyy.
Hmm...miten pöly pilaa asunnon? Ja mitä hiton sotkua teillä on jääkaapissa ja vessassa?
Kotityöt kannattaa tehdä yhdessä ja jakaa kiinnostuksen mukaan.
Meillä mies hoitaa nurmikon leikkuun, lumityöt, remontti-, autonkorjaus-, puu - hommat ja saunan pesun. Minä teen isommat siivoukset, pölyjen pyyhinnät, pyykinpesun, astiat ja järjestelyt. Yhdessä hoidetaan juurikin nuo pöytien pyyhkimiset, keittiön ylläpidot ja pikaimuroinnit.
Aiemmassa parisuhteessa oli samoja ongelmia kuin teillä. Päädyttiin sellaiseen ratkaisuun, että joka päivä pidettiin 15min yhteinen siivoushetki. Molemmat teki mahdollisimman paljon ja kun kello soi niin sai lopettaa. Pysyi yllättävän siistinä ja kun mies lähti autokorjaushommiin, niin minä imuroin sohvan takaa ja mattojen alta. Tajusin, ettei sen siivouksen tarvitse olla mikään yhden päivän monen tunnin maraton, jos joka päivä tekee vähän, vaikka huonosti.
Vinkki - Älä riitele. Se tekee siivoamisesta vain vastenmielisempää kumppanillesi. Siivotkaa yhdessä. Huolehdi sinä vessan siivoaminen, jos miestäsi ei se kiinnosta. Eihän siinä mene viittä minuuttia kauempaa. Keksikää joku kiva palkinto, kun koti on siivottu, esim. leffailta ja jotain hyvää syötävää. Kehu miestäsi, kun hän tekee jotain: ”Miten osaatkin järjestää niin hyvin jääkaapin. En olisi itse keksinyt noin hyvää järjestystä.”
Suostuisitko olemaan parisuhteessa ihmisen kanssa, joka mollaisi sinua?
Vierailija kirjoitti:
miksi miehen pitäisi maksaa siivooja, jos ap on hysteerikko?
Siksi, koska sitä likaa tulee kuitenkin ja pinttynyt lika on hankala siivota. Pahasti pinttyneet pinnat eivät puhdistu enää siivouksella vaan pitää tehdä pintaremontti. Huonosti hoidetun asunnon arvo laskee.
Vierailija kirjoitti:
Vinkki - Älä riitele. Se tekee siivoamisesta vain vastenmielisempää kumppanillesi. Siivotkaa yhdessä. Huolehdi sinä vessan siivoaminen, jos miestäsi ei se kiinnosta. Eihän siinä mene viittä minuuttia kauempaa. Keksikää joku kiva palkinto, kun koti on siivottu, esim. leffailta ja jotain hyvää syötävää. Kehu miestäsi, kun hän tekee jotain: ”Miten osaatkin järjestää niin hyvin jääkaapin. En olisi itse keksinyt noin hyvää järjestystä.”
Tuo on lapsen kannustamista, ei aikuisen.
Vierailija kirjoitti:
Vessan pesu kahden viikon välein hysteriaa!? Tiedän ihmisiä jotka pesevät päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Siivotaan kerran viikossa. Mies imuroi, mä pesen vessan (peili, lavuaari, pönttö, suihkuseinä, lattia). Joka viikko ei pyyhitä parkettia. Kumpikin järjestellään tavaroita. Tahrat pyyhitään kumpikin silloin kun niitä syntyy.
Tuota tavaroiden järjestelmistä en ole koskaan ymmärtänyt. Onko teillä tosiaan tavarat riipin raapin siinä teidän arjessa?
Yhteinen asunto, yhteinen elämä, yhdessä huolehditaan asumisviihtyvyydestä ja asunnon arvon säilymisestä. Minähän en katsele sikapossuja enkä vapaamatkustajia. Jos ei riitä ukolla mielenkiintoa huolehtia yhteisestä kodista niin voipi vapaasti kerätä kamansa ja lähteä etsimään parempaa vaihtoehtoa itselleen muualta.
Minä en riitele, kerron tosiasiat kerralla ja sen jälkeen tulee monoa persuuksille. Kummasti on elämänlaatu parantunut kun laittaa moocherit pihalle.
Vierailija kirjoitti:
Istu, anna tassu. Kiltti poika.
Vierailija kirjoitti:
Kotityöt kannattaa tehdä yhdessä ja jakaa kiinnostuksen mukaan.
Meillä mies hoitaa nurmikon leikkuun, lumityöt, remontti-, autonkorjaus-, puu - hommat ja saunan pesun. Minä teen isommat siivoukset, pölyjen pyyhinnät, pyykinpesun, astiat ja järjestelyt. Yhdessä hoidetaan juurikin nuo pöytien pyyhkimiset, keittiön ylläpidot ja pikaimuroinnit.
Aiemmassa parisuhteessa oli samoja ongelmia kuin teillä. Päädyttiin sellaiseen ratkaisuun, että joka päivä pidettiin 15min yhteinen siivoushetki. Molemmat teki mahdollisimman paljon ja kun kello soi niin sai lopettaa. Pysyi yllättävän siistinä ja kun mies lähti autokorjaushommiin, niin minä imuroin sohvan takaa ja mattojen alta. Tajusin, ettei sen siivouksen tarvitse olla mikään yhden päivän monen tunnin maraton, jos joka päivä tekee vähän, vaikka huonosti.
Meilläkin sovittiin siivoushetki. Riitelyksi meni, kun tarpeeksi monta kertaa löysin miehen selaamasta kännykkää kun mikä siivosin yksin.
Vierailija kirjoitti:
Aivan! Kahdelle ailuiselle riittäis siivooja kolmen viikon välein ja siinä mallissa jäis ylläpito siivous kummallekki yksi. JA maksu puoliksi.
Ei siivooja maksa kauheasti ja saahan veroeden,vähäisen mutta kuiteskin.
Minusta sen pitää tilata ja maksaa siivooja, jota sotku haittaa. Miehelle riittäisi vähempikin siisteystaso, miksi ei voida mennä sen mukaan?
Meillä ei koskaan ole riidelty siivouksesta. Kumpikaan ei tykkää sotkuisesta kodista, mutta ei olla mitään siivousfanaatikkojakaan. Perussiisteys riittää, ei todellakaan tarvitse pyyhkiä pölyjä (ellei ole näkyvää) tai imuroida mattojen alta. Jos mies alkaisi mäkättää minulle etten siivoa riittävän hyvin, niin varmaan räjähtäisin. Siivotkoon itse paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi, koska sitä likaa tulee kuitenkin ja pinttynyt lika on hankala siivota. Pahasti pinttyneet pinnat eivät puhdistu enää siivouksella vaan pitää tehdä pintaremontti. Huonosti hoidetun asunnon arvo laskee.
Lisäksi se on terveysriski. Itse allergikkona ja ajoittain astmaatikkona tunnen siivouksen vaikutukset välittömästi. Voin hyvin vain puhtaassa kodissa.
Vierailija kirjoitti:
Yhteinen asunto, yhteinen elämä, yhdessä huolehditaan asumisviihtyvyydestä ja asunnon arvon säilymisestä. Minähän en katsele sikapossuja enkä vapaamatkustajia. Jos ei riitä ukolla mielenkiintoa huolehtia yhteisestä kodista niin voipi vapaasti kerätä kamansa ja lähteä etsimään parempaa vaihtoehtoa itselleen muualta.
Minä en riitele, kerron tosiasiat kerralla ja sen jälkeen tulee monoa persuuksille. Kummasti on elämänlaatu parantunut kun laittaa moocherit pihalle.
Mutta entäs kun siihen sikapossuun on rakastunut ja se tietää kyllä, että en heitä pihalle? Silloin pitää vain riidellä siivoamisesta joka kerta.