Tutkijat: aivot eivät voi synnyttää tietoisuutta, vaan tietoisuus on irrallaan fyysisestä aivoista
Kommentit (787)
Vierailija kirjoitti:
Mistä sitten johtuu se, kun aivoni siirtyvät sohvalta keittiöön niin tietoisuutenikin siirtyy?
Mistä tiedät tai päättelet, että tietoisuutesi siirtyy?
Kaikki muut neurotieteilijät on yhtä mieltä paitsi yksi joka selittää jotain ihme huuhaata. Ja jengi on innoissaan siitä että tää yks on nyt keksinyt jotain tosi hienoa ja merkittävää.
Vai olisko kuitenkin kaikki ne muut keskenään samaa mieltä olevat neurotietelijöt oikeassa?
Tuskin tietoisuus muuta on kun evoluution kehittämä tapa hyödyntää hermostoa varmistaen monisoluisen eliön mahdollisimman todennäköinen selviytyminen, mahdollistamalla esimerkiksi ennakoinnin, suunnittelun tai ihan vaan aistihavaintojen koostamisen mahdollisimman tehokkaasti käsiteltäväksi kokonaisuudeksi.
Occamin partaveitsi jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sitten johtuu se, kun aivoni siirtyvät sohvalta keittiöön niin tietoisuutenikin siirtyy?
Jos se ei siirtyisi niin sehän jäisi sohvalle.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on känny taskussa. Kännyssä on google, whatsup, insta, twitter, facebook uudella nimellä, pinterest, linkedin, snapchat... korjaan: ei se känny ole taskussa, se on kädessäsi, siirtyessäsi katsot ohjeet olutpurkin avaamiseen ja perunalastujen tarjoamiseen ja syömiseen, kuinka suu pitää avata ja sulkea.
Niin, en tiedä tieteellisyydestä, mutta mulla on aina ollut tunne, että jokin ajatteleva osa minussa ei ole kokonaan kehossani sisällä. En osaa selittää, tuntuu vaan, että se osa minusta on ennemminkin sekä sisälläni, että kehoni ulkopuolella. Muutaman kerran olen kokenut oudon ilmiön, jossa ikäänkuin olen kokonaan kehoni ulkopuolella, katselen siis omaa kehoani ulkopuolelta. Olen hereillä ja nämä ovat tapahtuneet päivällä ja valoisassa.
Mitähän nämä kokemukset ovat? Olen ihan tavallinen tallaaja, enkä näistä pahemmin huutele.
Jonkun pitäis kertoa tää GOP:lle
Sinänsä ymmärrettävä teoria. Osa ihmisistä on puna-vihersokeita, ja eivät näe maailmaa samalla tavalla kuin suuri osa meistä muista sen hahmottaa. Mutta sinänsä täysin epäymmärrettävä, että tietoisuuteen liittyy vahvasti yksilötasolla tehtäviä valintoja (joskin kasvatuksen ja ympäristön vaikuttamia), joissa päätetään vaikka onko vasemmalle vai oikealla nojaava politiikka yksilön mielestä hyvä.
Puna-vihersokeudessa tällaista valintaa ei tapahdu. He eivät lakkaa näkemästä tiettyä väriä ympäristön vaikutuksesta, vaan se on aina ollut synnynnäinen ominaisuus. Samoin vasemmiston ja oikeiston väliin ei voida piirtää fyysisten ominaisuuksien rajaamaa viivaa, koska näitä mielipiteitä ihmiset kykenevät vaihtamaan eläessään (yhtenä hyvin tunnettuna esimerkkinä Nalle Wahlroos).
Tietoisuus on kvanttifysiikkaa. Mutta se tai mikään muu tässä maailmankaikkeudessa ei pysy kasassa ellei olisi olemassa Higgsin bosoneja. Tästä Nobel-palkintokin saatu.
Vierailija kirjoitti:
Mun tietoisuus taitaa majailla jääkaapin ovella, vaikka olisin missä.
Materia ei synnytä tietoisuutta, mutta kvanttifluktuaatio voi synnyttää. Mekanismia emme kuitenkaan tunne. Ja voi olla, että sellaista ei olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Materia ei synnytä tietoisuutta, mutta kvanttifluktuaatio voi synnyttää. Mekanismia emme kuitenkaan tunne. Ja voi olla, että sellaista ei olekaan.
Minua kiinnostaa voiko tietoisuus esiintyä ilman aivoja?
Olen eittämättä eri henkilö kuin juuri tänään näkemäni kollega, meillä on eri arvot ja erilaiset kannat monestakin asiasta. Väitän, että meillä on eri tietoisuus.
Edustammeko kuitenkin molemmat tiettyä osaa samasta tietoisuudesta, vai olemmeko yksittäiset tietoisuutemme? Jos tietoisuus esiintyy ei-materiana, se viittaisi jälkimmäiseen, mutta toisaalta ihmisten käytös kautta aikojen viittaisi yhteisen tietoisuuden puuttumiseen, ja individualistisen ajattelun valtaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki muut neurotieteilijät on yhtä mieltä paitsi yksi joka selittää jotain ihme huuhaata. Ja jengi on innoissaan siitä että tää yks on nyt keksinyt jotain tosi hienoa ja merkittävää.
Vai olisko kuitenkin kaikki ne muut keskenään samaa mieltä olevat neurotietelijöt oikeassa?
Tuskin tietoisuus muuta on kun evoluution kehittämä tapa hyödyntää hermostoa varmistaen monisoluisen eliön mahdollisimman todennäköinen selviytyminen, mahdollistamalla esimerkiksi ennakoinnin, suunnittelun tai ihan vaan aistihavaintojen koostamisen mahdollisimman tehokkaasti käsiteltäväksi kokonaisuudeksi.
Occamin partaveitsi jne.
Jos tietoisuus olisi tehokkuutta, eivätkö tietyn tehokkuuden alle jäävät geenit olisi jääneet syntymättä tai ainakin lisääntymättä? Onko tietoisuudessa kyse vain tehosta?
Ap, psychologytoday on roskasivusto :D
Tästä oli mielenkiintoinen raportti julkaistu CIA:n ex-salatuista arkistoista. Siinä käsiteltiin tällaisen tietoisuuden saavuttamista tietynlaisen menetelmän kautta.
CIA: Project gateway
Järjestyksiä on monenlaisia.
Pikselitkin ovat mössöä, jos ne on randomina, mutta järjestyksissä niistä muodostuu kuvia.
Aivot ovat järjestys kunnes kuolee ja menee takaisin mössöksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Tietoisuuteen sisältöä, tiedostettava tuottavat havaintoelimet siirtyy. Silmät, korvat, aivot siirtyy. Mutta tietoisuus on eri asia kuin sen sisältö.
Erilaiset henkisten opettajien oppi on aina ollut se, että tietoisuus on ikään kuin taivas ja ajatukset, aistimukset, tunteet jne ikään kuin pilviä sillä. Ei taivas mihinkään katoa jos pilviä ei ole. Mutta useimmat ihmiset on niin tottuneita kiinnittämään huomiota vain tietoisuuden kohteisiin että he kokevat olevansa tajuttomia jos aistinkoneisto on esim. syvässä unessa. Näin ei ole tiettävästi valaistuneilla, he kertovat tiedostavansa itsensä tietoisena läsnäolona myös ilman mitään sisältöä, jopa syvässä unessa.
Vierailija kirjoitti:
Järjestyksiä on monenlaisia.
Pikselitkin ovat mössöä, jos ne on randomina, mutta järjestyksissä niistä muodostuu kuvia.
Aivot ovat järjestys kunnes kuolee ja menee takaisin mössöksi.
Voi olla noin, mutta pikseli tarvitsee ihmisen väliin. Mikä on aivojen "ihminen", joka puuttuu kiveltä, molemmat ovat materiaa?
Koko maailmankaikkeus on yksi ja sama Turingin kone, joka kelaa edestakaisin luoden kuvitelman maailmasta, ihmisitä, avaruudesta , tähdistä ja kaikesta muusta.
Alussa on rajaton, ääretön olemassa olo, (Tietoisuus) joka on energian liikettä.
Siitä erkanee toinen liike joka on myös energian liikettä, joka ilmenee ajatuksena. Minä ajatuksena ja niin maailmankaikkeus, siinä olevat ilmiöt saavat alkunsa.