Päiväkoti-ikäisten vanhemmat - saako teille tulla arkena kylään?
Minun on vaikea sopia näkemisiä kaverini ja hänen päiväkoti-ikäisen lapsensa kanssa. Itselläni on harvoin vapaita viikonloppuja, mutta kaverini ei koskaan halua sopia näkemisiä töiden jälkeen arki-illoille, vaan syyllistävään sävyyn vaatii tapaamisia vain viikonlopuille.
Asumme hyvin lähellä toisiamme, joten etäisyyden takia arki-iltojen vierailut eivät koidu ongelmaksi. Ja tosiaan, tarkoitus on nähdä yhdessä lapsen kanssa, ja useimmiten niin että minä tulisin kylään (tarjoilut mukana) tai ulkoilisimme kaikki yhdessä. Näettekö te päiväkoti-ikäisten vanhemmat kavereita tai kaveriperheitä iltaisin, vai onko tämä haaste kaikille?
Kommentit (447)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsellanne on säännöllinen unirytmi, nukahtaako hän tavalliseen aikaan silloinkin, kun talossa on vieraita? Toinen kysymys: Nukutatteko lapsenne vai viettekö vain sänkyyn ja annatte nukahtaa yksin?
Ei meillä ole paikkaa jossa kestitä vieraita kun lapset nukkuu. Ulko-ovikin on suoraan lasten huoneen alla.
Minä olen ollut kylässä perheessä, jossa kuusivuotias nukkui olohuoneessa, ja minä sitten hänen kanssaan siinä, kunhan aloimme nukkumaan. Yömyöhään juttelimme lapsen vanhempien kanssa. He sanoivat vain, ettei pojan nukahtamista tai nukkumista haittaa, vaikka valot tai televisio on päällä tai vaikka kuuluu ääniä. Eikä haitannutkaan.
Itse muistan lapsuudesta kivoina ne kerrat, kun meillä oli käymässä vieraita ja sain nukahtaa omaan huoneeseeni kuunnellen toisesta huoneesta kuuluvaa puheensorinaa.
Toivottavasti tästä ei suututa. Tarkoitus on sanoa, että on erilaisia tapoja ja erilaisia ihmisiä, eikä toinen ole välttämättä toista huonompi.
No tuo on jo lastensuojeluasia.
Lapselle pitää turvata rauhallinen paikka nukkua ja tarpeeksi unta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsellanne on säännöllinen unirytmi, nukahtaako hän tavalliseen aikaan silloinkin, kun talossa on vieraita? Toinen kysymys: Nukutatteko lapsenne vai viettekö vain sänkyyn ja annatte nukahtaa yksin?
Ei meillä ole paikkaa jossa kestitä vieraita kun lapset nukkuu. Ulko-ovikin on suoraan lasten huoneen alla.
Minä olen ollut kylässä perheessä, jossa kuusivuotias nukkui olohuoneessa, ja minä sitten hänen kanssaan siinä, kunhan aloimme nukkumaan. Yömyöhään juttelimme lapsen vanhempien kanssa. He sanoivat vain, ettei pojan nukahtamista tai nukkumista haittaa, vaikka valot tai televisio on päällä tai vaikka kuuluu ääniä. Eikä haitannutkaan.
Itse muistan lapsuudesta kivoina ne kerrat, kun meillä oli käymässä vieraita ja sain nukahtaa omaan huoneeseeni kuunnellen toisesta huoneesta kuuluvaa puheensorinaa.
Toivottavasti tästä ei suututa. Tarkoitus on sanoa, että on erilaisia tapoja ja erilaisia ihmisiä, eikä toinen ole välttämättä toista huonompi.
Tämä ei siis ollut arkena., vaan kaikki olivat tuolloin kesälomalla. Seuraavana päivänä heräsimme joskus kahdeksan tai yhdeksän aikoihin, Lapsi oli tuolloinkin pirteä ja normaali itsensä.. Minä aikuisena pystyny nukkumaan, vaikka ympärillä on hälinää, tai siis tuttujen ihmitsen ääniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei siis ollut arkena., vaan kaikki olivat tuolloin kesälomalla. Seuraavana päivänä heräsimme joskus kahdeksan tai yhdeksän aikoihin, Lapsi oli tuolloinkin pirteä ja normaali itsensä.. Minä aikuisena pystyny nukkumaan, vaikka ympärillä on hälinää, tai siis tuttujen ihmitsen ääniä.
No nyt puhutaan arki-illoista.
Vierailija kirjoitti:
Ei nähdä. Meillä kotona vastasyntyneet kaksoset, joten esim. iltatoimet alkaa meillä jo varhain ja vauvat ovat seitsemältä yöunilla. Päiväkotilainenkin menee ennen kahdeksaa nukkumaan. Joten yksinkertaisesti arkena ei ole aikaa vierailuille.
Kuulostaa maanpäälliselle helvetille.
Moni pienten lasten äiti on uniongelmainen. Itse valvoin kuusi vuotta ja jouduin opettelemaan koko nukkumisen uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Näistä teiden kommenteista saa sen käsityksen, että se lapsi menee rikki jos se ei yhtenä iltana pääse nukkumaan kl. 19.20. Tarkka aika. Mitä jos menee tunnin yli.
Mihin aikaan nämä lapset heräävät jotka joutuvat menemään nukkumaan heti jo ilta seiskan aikoihin?
Mun kaverit ja sukulaiset kyläillessään menee perheen rytmissä ja on vaan kiva lisä päivään. Syövät, kokkaavat, siivoavat, leikkivät lasten kanssa tms.
Tarvittaessa meidän rytmit myös joustaa, mutta toisaalta meillä on harrastuksia myös useana iltana että kovin usein täällä ei aikuiset kaverit (perheellä tai ilman) tai sukulaiset ramppaa. Usein on myös lapsenvahteja arki-iltoina kun puolison kanssa on yhteinen harrastus.
Viikonloput yleensä mökkeillään tai puuhastellaan perheen kesken. Ehkä yhteinen illallinen kavereiden tai sukulaisten kanssa satunnaisesti mutta pääosin ollaan omissa oloissamme. Mua jopa vähän ärsyttää isompien lasten kaverit viikonloppuisin kun haluan hiljaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Mielummin näkis ilman niitä lapsia. Lasten kanssa vain silloin, jos kyse on tosiaan lasten välisestä kaveruudesta, mutta aikuisten kesken ei oikeen mitään yhteistä. Miten ihmeessä muuten saatte lapset nukkuun seitsemältä illalla? Siis ehdittekö te edes olla niiden lasten kanssa ollenkaan? Itse haen lapsen klo 16 päiväkodista ja ollaan koko ilta yhdeksään asti (jolloin hän menee nukkumaan) yhdessä touhuten.
Ihmettelen myös tuota todella aikaista nukkumaan laittoa, seitsemältä illalla? Ei siinä päiväkotipäivän jälkeen paljon oo yhteistä aikaa. Vai sekö siinä onkin, äkkiä lapset nukkumaan että saa sitä omaa aikaa? Omien lasten kanssa ei monet tunnu jaksavan olla..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielummin näkis ilman niitä lapsia. Lasten kanssa vain silloin, jos kyse on tosiaan lasten välisestä kaveruudesta, mutta aikuisten kesken ei oikeen mitään yhteistä. Miten ihmeessä muuten saatte lapset nukkuun seitsemältä illalla? Siis ehdittekö te edes olla niiden lasten kanssa ollenkaan? Itse haen lapsen klo 16 päiväkodista ja ollaan koko ilta yhdeksään asti (jolloin hän menee nukkumaan) yhdessä touhuten.
Ihmettelen myös tuota todella aikaista nukkumaan laittoa, seitsemältä illalla? Ei siinä päiväkotipäivän jälkeen paljon oo yhteistä aikaa. Vai sekö siinä onkin, äkkiä lapset nukkumaan että saa sitä omaa aikaa? Omien lasten kanssa ei monet tunnu jaksavan olla..
Jos lapsi joutuu heräämään 6.30 niin kyllä se rauhoittuminen alkaa seiskalta.
Huomaa että varmaan 96% suomalaisista kieltäytyisi kyläilystä, mikä on outoa koska paras paikka missä voi nähdä toisia on oma koti. Siis eihän siinä tarvitse mitään vaivaa nähdä, kunhan on vain ja seurustelee. Kyllähän aikuinen tarvitsee toisen aikuisen seuraa välillä.
Töistä pois klo 16.15. Päiväkodilla 16.45. Kotona 17.00. Koira ulos. Päivällisen laittoa (jos ei edelliseltä päivältä ole jäänyt) ja ruokailu, klo noin 17-18 maissa. Harrastukset (perheessä 3 lasta) yleensä 17-20 välillä, joten eri päivinä kuskataan eri aikoina eri suuntiin. Pyykin pesua, siivoilua, kaupassa käyntiä, läksyjen tarkistamista, koira vielä uudelleen ulos. Ehkä joku jumppa itselle jos joskus ehtii. Klo 20 on ensimmäinen iltapuuhissa. Meille kyllä saa tulla käymään, koska vain, mutta jotkut vieraat tuntuvat odottavan kahvipöydän ääressä kivaa jutustelua. Se ei valitettavasti onnistu, joskus viikkaan pyykkejä samalla tai paistetaan jauhelihaa. Joskus istutaan takeaway-mukin kanssa kuskausreissulla. Niitä joita on asia häirinnyt, harvemmin tulevat enää käymään, näitäkin on.
Vierailija kirjoitti:
Huomaa että varmaan 96% suomalaisista kieltäytyisi kyläilystä, mikä on outoa koska paras paikka missä voi nähdä toisia on oma koti. Siis eihän siinä tarvitse mitään vaivaa nähdä, kunhan on vain ja seurustelee. Kyllähän aikuinen tarvitsee toisen aikuisen seuraa välillä.
Ja viikonloppunako se ei käy? Pitää päästä just sinne arki-iltaan?
En ymmärrä miten lankeatte tuohon yhteen grilliin, joka kirjoittaa samalla tyylillä viestejä. Teemat on nämä 1) hui kun teillä on ankeaa lapsiperhe-elämää, ei ihme etteivät ihmiset halua lapsia kun perhe-elämä on ankeaa 2) meille tulee vieraita tämän tästä :) yhdessä syödään pitsaa ja jutellaan, lapset leikkii keskenään ja nauttii ja oppii olemaan samalla :) ja 3) miten teillä lapset menee nukkumaan aikaisin, ettekö halua viettää aikaa heidän kanssaan?
Siis ihan sama kirjoitustyyli varmaan n. 50 ketjun viestissä.
Meidän lapset herää seitsemältä. Menee päiväkotiin kahdeksalta. Haetaan kolmelta. Nähdään ehkä jotain kaveria silloin päivällä (hyvää kaveria, ei mitään vaativaa, ahdistavaa, mököttävää joka ei itse osaa joustaa mitenkään). Lapsilla alkaa iltapuuhat klo 18.30 jälkeen. Lapset nukahtaa n. Klo 20. Nukkuvat suositusten mukaiset unet. Meillä ei lapset mitään yhdeksän tunnin yöunia nuku palstatrollien vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkäsin myös nukahtaa puheensorinaan. Meillä harvoin oli vanhempien yövieraita, kun oli niin jäivät hyvinä muistoina mieleen. Meitä tosin oli monta lastakin, ja opin nukahtamaan käytännössä missä vain. Äärimmäisen hyvä taito, joka säilynyt aikuisuuteen saakka.
Kaverini on pienestä asti nukutettu hiljaisuuteen, ovikelloa ei saanut soittaa jne. Nyt manaa sitä, ja joutuu pitämään korvatulppia lähes aina.
Meidän lapset nukahti usein vauvana olkkariin, jossa oli vieraita. Sain lapset aika nuorena, ja meillä kävi paljon minun ja miehen kavereita. Nyt ovat eka- ja tokaluokalla ja nukkuvat ja nukahtavat hyvin.
Ärsyttää, kun yksi kaveri lupaa tulla kuudelta kylään, tuleekin vasta puoli kahdeksalta, illalla siis, ja minua nukuttaa jo puoli yhdeksältä,kun on aamulla herätys ennen kuutta. Kun vihdoin lähtee, en saa unta,kun kaikki jutut pyörii päässä. Nykyään en enää ota viikolla ketään kylään enkä mene minnekään. Ihan hyvää elämää näinkin.
Itselläni on ehkä sellainen positiivinen ongelma, että kavereita ja ystäviä on tosi paljon. Kyllä se arki on ihan mahdotonta hässäkkää kun kaikille pitäisi järjestää aikaa "edes sen kerran viikossa", muuten valitetaan että kun ihan liian harvoin nähdään. Kaiken lisäksi oma työ on (erityisesti sosiaalisesti) kuormittavaa ja minuuttiaikataulutettua ja harvoin etukäteen tietää loppuuko päivä klo 15, 16:30 vai joskus siinä välillä tai onko kotona sittenkin vasta klo 17.
Maanantai-iltana pitäisi nähdä perhettä A, tiistaina ystävää B joka haluaa kyläillä pitkän kaavan mukaan. Keskiviikkona kaveri C lapsineen, jonka kanssa sovitaan näkevämme vaikka ennen viittä mutta jotka ilmestyvät paikalle klo 18:15, 18:30 tai sittenkin vasta 18:45. Torstaina kaveri B haluaa taas nähdä, mutta on sovittu tapaaminen ystävän D kanssa. Kaveri B haluaa ehdottomasti sopia näkemisen valmiiksi viimeistään seuraavalle viikolle kun muuten ei "koskaan nähdä".
Viikonloppuna pitäisi tavata vanhaa kaveriporukkaa 1 tai 2, käydä sukulaisten luona, sukulaislasten synttäreillä jne.
Jossain välissä täytyisi käydä kaupassa ja tehdä kotitöitäkin, sitä pyykkiäkin on pakko joskus pestä. Omankin perheen kanssa olisi mukava viettää aikaa. Ehkä vähän inhottavan kuuloinen kommentti mutta moni ei tunnu ymmärtävän sitä, etteivät ole ainoita jotka haluavat tavata, ja että jos sanon etten ehdi joka viikko nähdä, ei tarkoita etteikö ystävyytemme olisi tärkeää.
Lapsilla Täys työpäivä päivähoidossa, sekä vanhemmilla työssä. Minusta on ihan ok, että arki - illat rauhoitutaan kotiin ja jos vkl halutaan ihan vaan levätä tai olla perheen kanssa, on ok. Ei pieni jaksa, kun ei aina aikuinenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkäsin myös nukahtaa puheensorinaan. Meillä harvoin oli vanhempien yövieraita, kun oli niin jäivät hyvinä muistoina mieleen. Meitä tosin oli monta lastakin, ja opin nukahtamaan käytännössä missä vain. Äärimmäisen hyvä taito, joka säilynyt aikuisuuteen saakka.
Kaverini on pienestä asti nukutettu hiljaisuuteen, ovikelloa ei saanut soittaa jne. Nyt manaa sitä, ja joutuu pitämään korvatulppia lähes aina.
Meidän lapset nukahti usein vauvana olkkariin, jossa oli vieraita. Sain lapset aika nuorena, ja meillä kävi paljon minun ja miehen kavereita. Nyt ovat eka- ja tokaluokalla ja nukkuvat ja nukahtavat hyvin.
Meillä ei arki-iltana oteta vieraita. Lapsille kunnon nukkumisrauha ja itselle myös mahdollisuus nukkua kunnolla ja ajoissa.
Olisi kiva nähdä useammin kavereita, jos tietäisi että tapaamiseksi riittäisi vain ne nopeat kahvit tai tunnin porinat. Mutta useimmat haluaisivat nähdä tuntitolkulla kerrallaan ja/tai monena päivänä viikossa.
Jos yrittää sopia vaikka puistotreffit josta itse pääsisi livahtamaan ajoissa, niin kärtetään että "no jos tultais vielä teille", "voitais kyllä käydä vielä siellä ja tuolla" jne.