Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päiväkoti-ikäisten vanhemmat - saako teille tulla arkena kylään?

Vierailija
19.09.2020 |

Minun on vaikea sopia näkemisiä kaverini ja hänen päiväkoti-ikäisen lapsensa kanssa. Itselläni on harvoin vapaita viikonloppuja, mutta kaverini ei koskaan halua sopia näkemisiä töiden jälkeen arki-illoille, vaan syyllistävään sävyyn vaatii tapaamisia vain viikonlopuille.

Asumme hyvin lähellä toisiamme, joten etäisyyden takia arki-iltojen vierailut eivät koidu ongelmaksi. Ja tosiaan, tarkoitus on nähdä yhdessä lapsen kanssa, ja useimmiten niin että minä tulisin kylään (tarjoilut mukana) tai ulkoilisimme kaikki yhdessä. Näettekö te päiväkoti-ikäisten vanhemmat kavereita tai kaveriperheitä iltaisin, vai onko tämä haaste kaikille?

Kommentit (447)

Vierailija
241/447 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kovin mielellään nähdä. Päiväkotipäivän jälkeen jää yllättävän niukasti aikaa. Et ehkä hahmota, miten aikaisin iltatoimet lapsiperheessä alkavat? Mutta kyllä me satunnaisesti tehdään poikkeuksia, esim. voin hakea lapsen päiväkodista jo kolmelta ja sitten aika kyllä riittää.

tunnustan että olen miehetön ja lapseton henkilö, joka vain toisinaan vierailee perheissä, jossa on nyt päiväkoti-ikäisiä ja pikkukoululaisiakin ollut aikanaan, joten puhun vain hyvin rajoittuneesta kokemuksesta. Ainakin heilä iltatoimet tuntuvat koostuvan iltapalasta, jonka syönti onnistuu mainiosti aikuisten seurassakin, hampaiden pesusta ja omaan sänkyyn menemisestä (nyt on siis kysymys 4-6 vuotiasta, eli ei ihan pienistä), joskus sieltä huoneesta kuuluu kummallista kolinaa (varsinkin nyttemmin jo teinikaksosilta), mutta sekin sitten hetken päästä hiljenee.

Toki olen kuullut muista sukulaisista, jotka ovat aktiivisesti nukuttaneet vielä toisella kymmenellä olevia, ja sinne ei tosissaan olisi ollut järkevä mennä. Ihan mukavia teinejä noistakin on tullut, vaikka itseäni moinen ruljanssi hiukan hämmästytti.

Vierailija
242/447 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaikki alkaa tehdä ruokaa klo 17 kun tulee kotiin? Eikö sitä ruokaa voi tehdä useammalle päivälle kerralla? Tai edellisenä päivänä voi vaikka klo 20 tehdä ruokaa seuraavalle päivälle? Eikö voi syödä välillä jotain valmistakin ja nopeaa?

Ja eikö osa ole etänä töissä nykyään, että voi hakea lapsen nopeasti klo 16 kun työt loppuu.

Meille saa tulla arki-iltana tai viikonloppuna. Meillä otetaan rennosti. Klo 17 on jo syöty ja klo 21 asti aikaa tehdä mitä vain, silloin lapsi menee nukkumaan.

Viikonloppuina tehdään kivoja juttuja myös, esim. mennään luontopoluille, tavataan tuttuja, hoidetaan puutarhaa, tehdään ruokaa pidemmän kaavan kautta, kesällä käytiin uimassa ja suppailemassa lähirannassa...

Mihin teillä on aina kiire?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/447 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kovin mielellään nähdä. Päiväkotipäivän jälkeen jää yllättävän niukasti aikaa. Et ehkä hahmota, miten aikaisin iltatoimet lapsiperheessä alkavat? Mutta kyllä me satunnaisesti tehdään poikkeuksia, esim. voin hakea lapsen päiväkodista jo kolmelta ja sitten aika kyllä riittää.

tunnustan että olen miehetön ja lapseton henkilö, joka vain toisinaan vierailee perheissä, jossa on nyt päiväkoti-ikäisiä ja pikkukoululaisiakin ollut aikanaan, joten puhun vain hyvin rajoittuneesta kokemuksesta. Ainakin heilä iltatoimet tuntuvat koostuvan iltapalasta, jonka syönti onnistuu mainiosti aikuisten seurassakin, hampaiden pesusta ja omaan sänkyyn menemisestä (nyt on siis kysymys 4-6 vuotiasta, eli ei ihan pienistä), joskus sieltä huoneesta kuuluu kummallista kolinaa (varsinkin nyttemmin jo teinikaksosilta), mutta sekin sitten hetken päästä hiljenee.

Toki olen kuullut muista sukulaisista, jotka ovat aktiivisesti nukuttaneet vielä toisella kymmenellä olevia, ja sinne ei tosissaan olisi ollut järkevä mennä. Ihan mukavia teinejä noistakin on tullut, vaikka itseäni moinen ruljanssi hiukan hämmästytti.

Yksinkertaisesti voisi myös vaan uskoa sitä ihmistä jonka kotiin olet tunkemassa... 

Sitäpaitsi minä en ainakaan edes halua tuollaisia tänne, jotka sitten pällistelee ja panettelee selän takana.

Vierailija
244/447 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaikki alkaa tehdä ruokaa klo 17 kun tulee kotiin? Eikö sitä ruokaa voi tehdä useammalle päivälle kerralla? Tai edellisenä päivänä voi vaikka klo 20 tehdä ruokaa seuraavalle päivälle? Eikö voi syödä välillä jotain valmistakin ja nopeaa?

Ja eikö osa ole etänä töissä nykyään, että voi hakea lapsen nopeasti klo 16 kun työt loppuu.

Meille saa tulla arki-iltana tai viikonloppuna. Meillä otetaan rennosti. Klo 17 on jo syöty ja klo 21 asti aikaa tehdä mitä vain, silloin lapsi menee nukkumaan.

Viikonloppuina tehdään kivoja juttuja myös, esim. mennään luontopoluille, tavataan tuttuja, hoidetaan puutarhaa, tehdään ruokaa pidemmän kaavan kautta, kesällä käytiin uimassa ja suppailemassa lähirannassa...

Ei sitten käy mielessä että kaikilla se päivähoito ei ole siinä kodin kyljessä.

Enkä edelleenkään hahmota että miksi KIIREISEKSI luonnehditaan heitä jotka on rauhassa ja kiireettä kotona? Eikä heitä jotka ei osaa rauhoittua koskaan, ruoka hotkitaan kiireessä ja puolivalmiina ja ohjelmaa pitää olla koko ajan?

Vierailija
245/447 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enkä edelleenkään hahmota että miksi KIIREISEKSI luonnehditaan heitä jotka on rauhassa ja kiireettä kotona? Eikä heitä jotka ei osaa rauhoittua koskaan, ruoka hotkitaan kiireessä ja puolivalmiina ja ohjelmaa pitää olla koko ajan?

Ihan rauhassa juu, mutta ettei ikinä muka voi tavata? Ihan rauhassa mekin ollaan, ihan rauhassa syödään ja tehdään ruokaakin. Kyse olikin siitä, etteikö ikinä voi syödä valmista ja eikö ikinä arki-iltana ole aikaa?

Ja onhan se toki surullista, että lähipäiväkotia ei ole. Meillä on kilsan päässä. Lapsikin kulkee sen jo pienenä pyörällä.

Vierailija
246/447 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan rauhassa juu, mutta ettei ikinä muka voi tavata? Ihan rauhassa mekin ollaan, ihan rauhassa syödään ja tehdään ruokaakin. Kyse olikin siitä, etteikö ikinä voi syödä valmista ja eikö ikinä arki-iltana ole aikaa?

Ja onhan se toki surullista, että lähipäiväkotia ei ole. Meillä on kilsan päässä. Lapsikin kulkee sen jo pienenä pyörällä.

MIKSI se viikonloppu ei käy?

Meillä lapset on tunnin päässä päiväkodissa ja koulussa. Olen oikeasti tosi, tosi, tosi poikki, kun olen työpäivän päälle pujotellut ruuhka-aikaan sieltä kotiin. Talvisin on vielä lumityöt aamulla ja uudelleen illalla.

Vierailija
247/447 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa taas seuraava aloitus tehdä kestoaiheesta "Miksi ystävät katosivat kun sain lapsen". Siinä sitten syytetään niitä ystäviä kun eivät enää suostu tapaamaan, mokomatkin kateelliset lapsettomat, on se niin rankkaa kun hyviksi ystäviksi kuvitellut ihmiset käyttäytyvät noin huonosti, ei voi luottaa mihinkään...

Ja se ns ystävä ei kykene tapaamaan koko viikonloppuna, vain arki-iltaisin? Miksi?

Viikonloppuna palaudutaan viikosta oman perheen kesken kiireettömästi. Monet jopa mökeillään.

Vierailija
248/447 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa taas seuraava aloitus tehdä kestoaiheesta "Miksi ystävät katosivat kun sain lapsen". Siinä sitten syytetään niitä ystäviä kun eivät enää suostu tapaamaan, mokomatkin kateelliset lapsettomat, on se niin rankkaa kun hyviksi ystäviksi kuvitellut ihmiset käyttäytyvät noin huonosti, ei voi luottaa mihinkään...

Ja se ns ystävä ei kykene tapaamaan koko viikonloppuna, vain arki-iltaisin? Miksi?

Viikonloppuna palaudutaan viikosta oman perheen kesken kiireettömästi. Monet jopa mökeillään.

Ja se on sitten Saatanasta, kun joku tekee toisinpäin. Rauhoittaa arki-illat ja on sosiaalinen viikonloppuisin. Ja hankkii mökinkin niin, että voi olal sielläkin sosiaalinen.

Vierailija
249/447 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvemmin. Olen ihan poikki jo siitä jos näen omaa kaveria syömisen merkeissä töiden jälkeen. Tuntuu että aamu tulee liian nopeasti.

En myöskään jaksa siivota ja miettiä tarjottavia viikolla. Kyse on enemmän sosiaalisesta kuormittumisesta. En jaksa olla skarppi keskustelija. Meillä käy kyllä koululaisen kaverit viikolla, sanon moi ja se riittää heille 😁

Tämä. Meillekin sai lapsen kaverit tulla kylään arki-iltaisin, mutta aikuisten kyläilijöiden kanssa en jaksanut jutella työpäivän jälkeen. Kokeilin sitä kyllä pari kertaa, mutta onhan se tyhmän tuntuista, kun kotona on kylässä vanha tuttu, jonka kanssa ei jaksa puhua.

Vierailija
250/447 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miten lankeatte tuohon yhteen grilliin, joka kirjoittaa samalla tyylillä viestejä. Teemat on nämä 1) hui kun teillä on ankeaa lapsiperhe-elämää, ei ihme etteivät ihmiset halua lapsia kun perhe-elämä on ankeaa 2) meille tulee vieraita tämän tästä :) yhdessä syödään pitsaa ja jutellaan, lapset leikkii keskenään ja nauttii ja oppii olemaan samalla :) ja 3) miten teillä lapset menee nukkumaan aikaisin, ettekö halua viettää aikaa heidän kanssaan?

Siis ihan sama kirjoitustyyli varmaan n. 50 ketjun viestissä.

Meidän lapset herää seitsemältä. Menee päiväkotiin kahdeksalta. Haetaan kolmelta. Nähdään ehkä jotain kaveria silloin päivällä (hyvää kaveria, ei mitään vaativaa, ahdistavaa, mököttävää joka ei itse osaa joustaa mitenkään). Lapsilla alkaa iltapuuhat klo 18.30 jälkeen. Lapset nukahtaa n. Klo 20. Nukkuvat suositusten mukaiset unet. Meillä ei lapset mitään yhdeksän tunnin yöunia nuku palstatrollien vuoksi.

Eli sinun on vaikea hyväksyä, että moni elää sosiaalista elämää myös viikolla? Minä ainakin kommenttoin muutama sivu taaksepäin kohtien 1 -2 mukaisesti. Vastasin tasan yhden kerran jonkun kommenttiin enkä ole muita kommentteja tähän ketjuun kirjoittanut. En myöskään trollannut. Me ihmiset nyt vaan ollaan erilaisia. Asuinpaikallakin on paljon merkitystä. Jos asuu maalla ei varmasti kyläile arkena. Jos taas asuu Helsingin lähiössä, jossa samassa tai naapurilähiössä asuu paljon tuttuja on kyläily helppoa.

Sinullahan se tuntuu olevan vaikea ymmärtää, että joku muu on erilainen.

Tuota en ollut se, joka väitti kaikkia omasta elämäntavastani eroavia kommentteja trollaukseksi.

Vierailija
251/447 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan kyse ei ole kiireestä, vaan siitä, ettei jaksa keskittyä kuuntelemaan niiden kyläilijöiden juttuja arki-iltaisin.

Vierailija
252/447 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miten lankeatte tuohon yhteen grilliin, joka kirjoittaa samalla tyylillä viestejä. Teemat on nämä 1) hui kun teillä on ankeaa lapsiperhe-elämää, ei ihme etteivät ihmiset halua lapsia kun perhe-elämä on ankeaa 2) meille tulee vieraita tämän tästä :) yhdessä syödään pitsaa ja jutellaan, lapset leikkii keskenään ja nauttii ja oppii olemaan samalla :) ja 3) miten teillä lapset menee nukkumaan aikaisin, ettekö halua viettää aikaa heidän kanssaan?

Siis ihan sama kirjoitustyyli varmaan n. 50 ketjun viestissä.

Meidän lapset herää seitsemältä. Menee päiväkotiin kahdeksalta. Haetaan kolmelta. Nähdään ehkä jotain kaveria silloin päivällä (hyvää kaveria, ei mitään vaativaa, ahdistavaa, mököttävää joka ei itse osaa joustaa mitenkään). Lapsilla alkaa iltapuuhat klo 18.30 jälkeen. Lapset nukahtaa n. Klo 20. Nukkuvat suositusten mukaiset unet. Meillä ei lapset mitään yhdeksän tunnin yöunia nuku palstatrollien vuoksi.

Eli sinun on vaikea hyväksyä, että moni elää sosiaalista elämää myös viikolla? Minä ainakin kommenttoin muutama sivu taaksepäin kohtien 1 -2 mukaisesti. Vastasin tasan yhden kerran jonkun kommenttiin enkä ole muita kommentteja tähän ketjuun kirjoittanut. En myöskään trollannut. Me ihmiset nyt vaan ollaan erilaisia. Asuinpaikallakin on paljon merkitystä. Jos asuu maalla ei varmasti kyläile arkena. Jos taas asuu Helsingin lähiössä, jossa samassa tai naapurilähiössä asuu paljon tuttuja on kyläily helppoa.

Sinullahan se tuntuu olevan vaikea ymmärtää, että joku muu on erilainen.

Tuota en ollut se, joka väitti kaikkia omasta elämäntavastani eroavia kommentteja trollaukseksi.

Johtui varmaan siitä että niissä toisteltiin jatkuvasti samoja fraaseja ja jankattiin hyvin ivallisesti? Silleen trollimaisesti...

Vierailija
253/447 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sosiaaliset suhteethan siinä kärsii, jos ei voi ikinä nähdä ketään. Mutta mitä se haittaa, jos ei ketään halua ikinä nähdäkkään.

Onneksi mun lapsi on lähimaastossa kavereidensa kanssa päivät pitkät. Jokainen vahtii omilla pihoillaan menoa. Ei tarvi sopia mitään. Omat kaverit saa tulla milloin vain. Ei tarvi olla vieraskorea. Syö mitä mekin ja osallistuvat normielämään.

Kaikesta ei tarvitse tehdä vaikeaa.

Vierailija
254/447 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielummin näkis ilman niitä lapsia. Lasten kanssa vain silloin, jos kyse on tosiaan lasten välisestä kaveruudesta, mutta aikuisten kesken ei oikeen mitään yhteistä. Miten ihmeessä muuten saatte lapset nukkuun seitsemältä illalla? Siis ehdittekö te edes olla niiden lasten kanssa ollenkaan? Itse haen lapsen klo 16 päiväkodista ja ollaan koko ilta yhdeksään asti (jolloin hän menee nukkumaan) yhdessä touhuten.

Ihmettelen myös tuota todella aikaista nukkumaan laittoa, seitsemältä illalla? Ei siinä päiväkotipäivän jälkeen paljon oo yhteistä aikaa. Vai sekö siinä onkin, äkkiä lapset nukkumaan että saa sitä omaa aikaa? Omien lasten kanssa ei monet tunnu jaksavan olla..

Jos lapsi joutuu heräämään 6.30 niin kyllä se rauhoittuminen alkaa seiskalta.

No kyllä mun lapsi heräis varmaan 5.00 ihan omatoimisesti, ei mitenkään joutuen, jos laittaisin sen seitsemältä nukkumaan.

Vierailija
255/447 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, eikä viikonloppuisinkaan. Molemmat vanhemmat ollaan 3 vuorotyössä (ei oltu lasta odottaessa, tuli työttömyys ja pakko ottaa mitä sai) Ei vaan jaksa kun ei ole minkään valtakunnan rutiinia tässä huushollissa.

Vierailija
256/447 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielummin näkis ilman niitä lapsia. Lasten kanssa vain silloin, jos kyse on tosiaan lasten välisestä kaveruudesta, mutta aikuisten kesken ei oikeen mitään yhteistä. Miten ihmeessä muuten saatte lapset nukkuun seitsemältä illalla? Siis ehdittekö te edes olla niiden lasten kanssa ollenkaan? Itse haen lapsen klo 16 päiväkodista ja ollaan koko ilta yhdeksään asti (jolloin hän menee nukkumaan) yhdessä touhuten.

Ihmettelen myös tuota todella aikaista nukkumaan laittoa, seitsemältä illalla? Ei siinä päiväkotipäivän jälkeen paljon oo yhteistä aikaa. Vai sekö siinä onkin, äkkiä lapset nukkumaan että saa sitä omaa aikaa? Omien lasten kanssa ei monet tunnu jaksavan olla..

Jos lapsi joutuu heräämään 6.30 niin kyllä se rauhoittuminen alkaa seiskalta.

No kyllä mun lapsi heräis varmaan 5.00 ihan omatoimisesti, ei mitenkään joutuen, jos laittaisin sen seitsemältä nukkumaan.

Sama! Nukkunut 21-7 jo 4-vuotiaasta kun lopetti päiväunet. Viikonloppuisin nukkuu 22-8 tai 9. 😁 Ja iltapala on klo 20 ja sit pesulle ja rauhoittumaan.

Vierailija
257/447 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa tulla kylään totta kai. Toki olen väsynyt töiden jälkeen, mutta eihän väsymys estä avaamasta ovea kaverille. Etenkin kun lapsen takia on muutenkin oltava hereillä ja pystyssä nukkumaanmenoon asti.

Kaverini ihan itse päätti ettei luokseni sovi tulla kylään arkena töiden jälkeen. Ei johdu lapsista vaan siitä että itse olen niin väsynyt etten jaksa keskittyä mihinkään keskusteluun. Saa meille tulla mutta todennäköisesti päätyy juttelemaan lapsen eikä minun kanssani.

Vierailija
258/447 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja seuraava aloitus on se että ”kun menen lapsiperheeseen kylään, äiti on rasittava kun koko ajan antaa lasten keskeyttää”...

Vierailija
259/447 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Ei. Ei.

Vierailija
260/447 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksinkertaisesti voisi myös vaan uskoa sitä ihmistä jonka kotiin olet tunkemassa... 

Sitäpaitsi minä en ainakaan edes halua tuollaisia tänne, jotka sitten pällistelee ja panettelee selän takana.

Ihan kutsusta tapaan mennä ihmisten luokse, ja olen itsekin introvertti, joten en ole aina muiden kanssa muutenkaan menossa yhtään mihinkään. Ensimmäistä tapausta tuskin voi pitää panetteluna, ja toisen tapauksen tosissaan tunnen vain keskustelujen perusteella (lähinnä ao. henkilön kanssa). Minusta on tosiaan ilman sen kummempaa panettelua ja pällistelyä on hiukan outoa että niin isoja lapsia pitää erityisesti nukuttaa, varsinkin kun ovat aina olleet fiksuja ja  mukavia ipanoita ilman esimerkiksi sen kummempia havaittavia käytösongelmia.

On varsin outua, jos ei edes anonyymillä palstalla sovi vienosti ihmetellä itsestä kummallisia käytäntöjä.