Jouduitko yläasteella seksuaalisen häirinnän kohteeksi?
Muistui mieleen ahdistava asia, tuosta yhdestä ketjusta. Yläasteaikainen seksuaalinen häirintä muiden oppilaiden taholta.
Käytävillä, kun siirryttiin luokasta välkälle tai takaisin luokkaan, ohimenevä poika saattoi läppäistä pepulle tai hieroa takamusta. Joku kävi joskus rintoihinkin kiinni.
Useammin kuin kerran kävi ainakin mulle niin, että seisoin ihan pahaa-avistamatta juttelemassa kaverieden kanssa, kun yhtäkkiä joku poika tuli takaa, otti molemmin kourin tisseistä kiinni ja hieroi. Se oli kamalaa. Tai ohi kulkiessa joku poika ojensi käden ja hipaisi rintaa.
Kun joutui nousemaan portaita, niin takana tuleva poika saattoi yhtäkkiä ojentaa käden ja joko tökkäistä haaroihin tai hieroa sieltä parikin kertaa kädellä, ennen kuin pääsi livahtamaan karkuun.
Niinkin kävi, että joku poika otti yhtäkkiä vyötäisistä kiinni ja hieroi farkkujensa etumusta takapuoleeni.
Usein nämä oli ihan tuntemattomia poikia, en tiennyt nimeä. Meillä oli 1000 oppilaan koulu, kasvojakaan en olisi aina toiste tunnistanut.
Kenellekään en ole tästä koskaan kehdannut puhua. Toisten tyttöjen kanssa koulussa aikoinaan asiaa surtiin, mutta se oli jotenkin niin häpeällistä, ei kehdannut sanoa opettajille tai vanhemmille.
Luokassamme oli lisäksi yksi poika, joka lähetteli tytöille törkeitä lappuja tunnilla. Tyyliin: oletko karvainen "sieltä", kostutko kun luet tätä lappua, saisinko koulun jälkeen hieroa sun tissejä, suostuisitko oleen mun kaa "silleen" tuu meille koulun jälkeen.
Se lähetteli näitä lappuja viikko tolkulla. Teki sitä kaikille tytöille. Myöhemmin sitten monet jutteli, että niitä harmitti. Olivat luulleet, että se oikeasti tykkää heistä, olivat menneet sen kanssa sänkyyn (ekaa kertaa näille tytöille) - ja sitten se ei ollutkaan enää ollut kiinnostunut vaan alkanut metsästää uutta tyttöä. Moni suri sitä neitsyyden menetystä tuollaiselle paskiaiselle.
Mulla oli vuosikausia yläasteen kokemusten jälkeen vääristynyt kuva kehostani ja koin seksuaalisuuden ahdistavaksi. Onneksi olen aikuisena päässyt siitä eroon.
Kuinka yleistä tämä on yläkouluissa nykyään? Eiväthän omat lapsenne joudu tällaisen kohteeksi?
Kommentit (27)
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 19:32"]
Jouduin, kaikki joutui.
ja olen ihan varma että sama meno jatkuu nykyäänkin. eivät vaan puhu siitä - eihän mekään puhuttu.
[/quote]
Niin. Oli virhe, ettei siitä silloin puhunut. Olisi pitänyt nostaa kamala älämölö. Haastaa ne pojat oikeuteen. Jotain.
Ja samaa vaikenemista jatketaan edelleen. Säälittää, jos joku puberteettia elävä tyttö kokee nyt samaa ahdistusta poikien häirinnästä kuin minä silloin. :( Välillä jo ajattelin, että haluaisin leikkauttaa tissini pois.
Heh, kerran lähes 1000 oppilaan yläasteella (Vaisaari) oli joku liikuntatapahtuma ja muutaman sadan katsellessa yhdeltä tytöltä vedettiin verryttelyhousut nilkkoihin...
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 20:18"]
Heh, kerran lähes 1000 oppilaan yläasteella (Vaisaari) oli joku liikuntatapahtuma ja muutaman sadan katsellessa yhdeltä tytöltä vedettiin verryttelyhousut nilkkoihin...
[/quote]
Mä voin kuvitella, että Vaisaaren helvetissä tapahtuu just tollasta. Se on maailman kamalin ja inhottavin koulu ja Raisiossa ilkeintä ja pahanilkisintä porukkaa ikinä. Eli siellä vaan sama peli jatkuu ja jatkuu.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 20:22"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 20:18"]
[/quote]
Mä voin kuvitella, että Vaisaaren helvetissä tapahtuu just tollasta. Se on maailman kamalin ja inhottavin koulu ja Raisiossa ilkeintä ja pahanilkisintä porukkaa ikinä. Eli siellä vaan sama peli jatkuu ja jatkuu.
[/quote]
Muutama kymmenen vuotta tuosta on jo.
Ja Vaisaaren koulu ei todellakaan ole maineensa veroinen. Antti Tuomisen aikaan siellä pidettiin kuriakin.
No vasta tämä ketju sai minut muistamaan nämä tapahtumat - olen nyt 21-vuotias.
Tosiaan, kaikki alkoi huoritteluna, ettei kukaan haluaisi minua koskaan jne. Jatkuvasti oli kuitenkin joku kyselemässä seurustelemaan kanssaan, mutta vaikka olisinkin näistä pojista tykännyt annoin pakit koska ajattelin että jos suostuisin niin heidän tarkoituksenaan olisi vain kiusata minua kun muutenkin kiusasivat. Yläasteelle tultaessa minulla oli jatkuvasti joku poika kimpussa, rintojani kosketeltiin, peppua, reisiä siliteltiin, poskia siliteltiin jne. Pyysin lopettamaan monesti, mutta ujo kun olin niin eivät he mitään uskoneet. Samalla minua huoriteltiin. En kehdannut kertoa tästä kenellekkään, vaikka kyllähän paras ystäväni tästä tiesi. Asiasta ei kuitenkaan puhuttu, ja uskon että tämä kaverini oli jollakin tasolla kateellinen minulle, sillä hän ei ymmärtänyt tilanteen ahdistavuutta eikä kuullut huorittelua. Yhdeksännellä luokalla oli enää kaksi "adonista" jotka tätä jatkoivat, toinen näistä aina tasaisin väliajoin ehdottaa tapaamisia jne. olisi toivonut että olemme toistemme ensimmäiset ynnä muuta piiloromanttista.
Uskoisin että pojat yrittävät tällä vain ilmaista ihastumistaan - eihän se silloin siltä tuntunut mutta jälkeenpäin kun olen näiden tekijöiden kanssa jutellut (en kylläkään aiheesta mutta muutoin) niin moni heistä on kertonut että olen ollut heidän yläasteen rakkaus ja heillä oli ollut jotain pientä kilpailuakin siitä kenelle lämpeäisin.
En edes ole ollut mikään erityisen kaunis tai kiinnostava tyttö, enempikin sellainen ressukka joka itkeskeli käytävillä, ei pärjännyt koulussa ja väistyi suosittujen tieltä. Tosin jossakin vaiheessa nämä suositut tytöt ottivat minut porukkaansa, en vaan jotenkin istunut siihen.
t.8