Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaverini tiukka vanhemmuus. Onko hän liiankin tarkka?

Vierailija
15.11.2013 |

Kaverillani on kaksi lasta 9ja7vuotiaat. Hän on todella tiukka käytöstavoista. Hänen lasten täytyy osata käyttäytyä ja tätä vaati jo pieniltä lapsilta.

Lapset kyllä saavat näyttää tunteensa ja olla huonolla tuulella (on sanonut) mutta he eivät saa huutaa äidilleen tai haukkua häntä tyhmäksi tai muuta sellaista ns.normaalia "äiti on ihan tyhmä" juttuja.

Kyllä kaverini tekee paljon lastensa kanssa. Urheilevat ja askartelevat yms.eli ei hän huono äiti ole. Turhan tiukka vaan?

Esimerkki: viimeksi kun käytiin heillä kylässä niin kahvipöydässä hänen isompi lapsi keikutti tuolia. Äitinsä sanoi (tarpeettoman) tiukasti, että älä keikuta tuolia, se menee rikki. Äitinsä lähti hakemaan kahvia ja lapsi sanoi hiljaa "ihan sama" Kun äiti kuuli tämän niin isolla äänellä sanoi että mitä sä sanoit. Kun minä kiellän sinua jostain niin sinä et sano ihan sama. Tuliko selväksi. Lapsi oli ei nyt peloissaan mutta kuitenkin.. sillain varuillaan.

On sanonut, että lapsensa saavat yöllä tulla halutessaan viereen ja olen kyllä huoannut, kuinka paljon halaa lapsiaan, selvä'sti on ylpeä äiti. Mutta miksi noin tarkka ja tiukka? Onko tuosta lapsille jotain hyötyä?

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en jaksa tuollaisia pikku-hitler-äitejä. Ankeeta ja tukahduttavaa.

Vierailija
62/75 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 13:05"] Siis jos sanon, että älä mene hakemaan ja lapsi että saan mennä niin miksi ihmeessä sitä pitäisi kieltää? Ja kun lapsi sanoi äiti olet typerä niin taisi tarkoittaa että on ennenkin saanut hakea miksi ei nyt sitten.

[/quote]

Miksi alun perin kiellät jos kuitenkin saa mennä? Johdonmukaisuus puuttuu ja lapsi oppii että inttämällä saa tahtonsa läpi. Samalla opetat, että vieraille ei tarvitse olla isäntänä, vaan voi tehdä mitä itseä huvittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 13:05"] Siis jos sanon, että älä mene hakemaan ja lapsi että saan mennä niin miksi ihmeessä sitä pitäisi kieltää? Ja kun lapsi sanoi äiti olet typerä niin taisi tarkoittaa että on ennenkin saanut hakea miksi ei nyt sitten.

[/quote]

Miksi alun perin kiellät jos kuitenkin saa mennä? Johdonmukaisuus puuttuu ja lapsi oppii että inttämällä saa tahtonsa läpi. Samalla opetat, että vieraille ei tarvitse olla isäntänä, vaan voi tehdä mitä itseä huvittaa.

Vierailija
64/75 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka ajattelit opettaa lapsellesi että on sitten ok haukkua äitiä typeräksi mutta ei opettajaa? Eli erot siihen ketä saa haukkua typeräksi ja ketä ei. Vai onko ok kutsua kaikkia typeräksi?

Vierailija
65/75 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle täytyy uskaltaa sanoa EI ja perustella miksi ei. Sano lapsikin mua murkkuna tyhmäksi mutta ei enää 16 v .

Vierailija
66/75 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen äiti oikein sallii lapsen sanovan häntä tyhmäksi?! Tai miksi lapsi edes keksii alkaa sanomaan niin.

Vierailija
67/75 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on kuitenkin, että vanhemmilla on kasvatuksessaan yhteinen linja - oli tiukka tai vähän vapaampi kasvatus. Minä sain äidiltäni tiukan kasvatuksen ja isältäni lepsun kasvatuksen. Nyt olenkin ihan vitun sekaisin. Johdonmukaisuus on lapselle kaikkein tärkeintä.

Vierailija
68/75 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 12:33"]

Kaverisi on esimerkillinen vanhempi. Kaikkien kannattaisi tehdä juuri noin. Ei vanhempia nimitellä ja jos hyviä tapoja vaaditaan opittaviksi, ei siinä voi samalla sallia jotain junkuttamista.

[/quote]

Olen eri mieltä. Olen aina sallinut lasteni sanoa minua tyhmäksi, jopa sanoa että haluavat tappaa minut. Ovat saaneet jopa lyödä. En ole myöskään vaatinut kovin tarkasti muitakaan käytöstapoja, ihan sama. Ja kas kummaa; lapseni ovat nyt nuoria aikuisia, ihan menestyviä ja hyväkäytöksisiä. Ihan turhaa olisin nipottanut ja tehnyt kaikkien elämän vaikeaksi.

Vierailija
69/75 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etelä-euroopassa ihan normaalia käytöstä. On todella noloa, jos lapsi mesoaa vanhemmalleen, kertoo myös kasvatustaidoista. Mutta sitten lapset saa myös aikaa eikä lapset tunne yksinäisyyttä, joka on hyvin tuttu käsite niin lapsille kuin nuorille Suomessa.

Keski-euroopassakaan lapset ei käyttäydy huonosti kuin Suomessa. Saksassa ihan normaalia kun lapsi rupeaa kiukuttelemaan (turhasta) niin äiti komentaa napakasti olemaan hiljaa, ei siellä mitään hyssytellä sillain pikkuisen kuten täällä on tapana. Paremmin ne ihmiset noissa maissa voi kuin täällä

Vierailija
70/75 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 11 ja 9 v enkä anna sanoa minulle ihan mitä vaan. Varsinkaan vieraiden läsnäollessa. Puutun kyllä jos sanotaan tyhmäksi tms- minua ei niin kutsuta!

Vierailija
71/75 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on eiävä mielipide näihin ap:n kaverin ylistäjiin. Minä en ole ikinä halunnut tehdä lapsistani alistetun tottelevaisia. Minun lapseni ovat saaneet sanoa minulle vaikka että "tapan sinut". He ovat saaneet pomppia sängyllä ja sohvalla, keikkua tuoleilla, sotkea ja olla siivoamatta. Enhän minä heidän kanssaan kehdannut olla ihmisten ilmoilla silloin kun olivat pieniä. Mutta nyt ovat teinejä, osa jo täysi-ikäisiä. He ovat aivan normaaleja, hyväkäytöksisiä ihmisiä. Eivät kiroile tai haistattele, polta tai käytä alkoholia, luuhaa epämääräisissä porukoissa. Okei, on meillä muutama sääntö ollut: kukaan ei käytä alkoholia, illalla tullaan kymmeneltä kotiin eikä yöllä olla missään muualla, jos äiti saa raivarit niin silloin äitiä totellaan (erittäin epäjohdonmukainen kasvatus siis). Mutta siis mihin tuollaista natsimeininkiä olisi tarvittu?

t. neljän pojan ja yhden tytön äiti

Vierailija
72/75 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin sanon lapselle jos keikkuu tuolissa ( voi sattua pahasti jos lentää selälleen tai tuoli voi tosiaan mennä rikki). Lapsi kyllä huusi tänään, että olen ääliö ja kielsin sen.

En aina jaksa vaatia täydellistä kunnioitusta joka asiassa. Katsoo tuolla pikku kakkosta ja on kuulemma aikusilta kielletty ohjelma. Juoksee suoraan päin jos yritän mennä sinne. Pidän sitä vitsinä.

Vierailija
73/75 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 12:49"]Heti sitten tulee haukkuja. Joo en tosiaan osaa olla niin tiukka, mutta kyllä meilläkin ruoasta kiitetään. Se vaan harmittaa että kaverini katsoo silleen jännästi kun tilanne päällä. Viimeksi kun olivat meillä ja oma 6vee halus lähteä hakemaan naapuria ulos leikkimään. Sanoin sitten että ei nyt kun on vieraita ja kavereita kylässä niin 6vee sanoi vähän maristen että kyllä saan mennä hakemaan toista kaveria, johon sanoin että mene vaan ja lapsi vielä että olet typerä. Kaverini katsoi mua vähän pitkään. Miksi tuossa tilanteessa olisi muuten pitänyt kieltää ja hallita lastaan, kyllä 6v.osaa jo ajatella kenen kanssa haluaa leikkiä

ap

[/quote]

Teit sen suurimman virheen: Ensin sanot "ei" ja sittem valituksen jälkeen "kyllä". Miten aikuiset voivatkaan olla noin idiootteja. Jos sanot "ei", niin se on pidettävä vaikka myöhemmin kaduttaisikin.

Vierailija
74/75 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 20:50"]

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 12:49"]Heti sitten tulee haukkuja. Joo en tosiaan osaa olla niin tiukka, mutta kyllä meilläkin ruoasta kiitetään. Se vaan harmittaa että kaverini katsoo silleen jännästi kun tilanne päällä. Viimeksi kun olivat meillä ja oma 6vee halus lähteä hakemaan naapuria ulos leikkimään. Sanoin sitten että ei nyt kun on vieraita ja kavereita kylässä niin 6vee sanoi vähän maristen että kyllä saan mennä hakemaan toista kaveria, johon sanoin että mene vaan ja lapsi vielä että olet typerä. Kaverini katsoi mua vähän pitkään. Miksi tuossa tilanteessa olisi muuten pitänyt kieltää ja hallita lastaan, kyllä 6v.osaa jo ajatella kenen kanssa haluaa leikkiä

ap

[/quote]

Teit sen suurimman virheen: Ensin sanot "ei" ja sittem valituksen jälkeen "kyllä". Miten aikuiset voivatkaan olla noin idiootteja. Jos sanot "ei", niin se on pidettävä vaikka myöhemmin kaduttaisikin.

[/quote]

En ole samaa mieltä. Minusta lastenkin on jo hyvä oppia vaikuttamaan omaan elämäänsä. Jos kiellän jotain, lapsilla on aina oikeus protestoida. Jos protesti on tarpeeksi hyvä, annan periksi. Jos sen jälkeenkin kiellän, niin sitten kielto on ehdoton. Samoin säännöt voivat olla eri päivänä erilaisia. joskus sallitaan enemmän, jonain päivänä taas ilmoitetaan että tänään ei tällaista siedetä (on vaikka kiire tai väsynyt ja kiukkuinen äiti). Näillä eväillä on kasvatettu lapset aikuisiksi ja hyvää on tullut.

Vierailija
75/75 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 12:49"]

Heti sitten tulee haukkuja. Joo en tosiaan osaa olla niin tiukka, mutta kyllä meilläkin ruoasta kiitetään. Se vaan harmittaa että kaverini katsoo silleen jännästi kun tilanne päällä. Viimeksi kun olivat meillä ja oma 6vee halus lähteä hakemaan naapuria ulos leikkimään. Sanoin sitten että ei nyt kun on vieraita ja kavereita kylässä niin 6vee sanoi vähän maristen että kyllä saan mennä hakemaan toista kaveria, johon sanoin että mene vaan ja lapsi vielä että olet typerä. Kaverini katsoi mua vähän pitkään. Miksi tuossa tilanteessa olisi muuten pitänyt kieltää ja hallita lastaan, kyllä 6v.osaa jo ajatella kenen kanssa haluaa leikkiä

ap

[/quote]

Siis ymmärsinkö oikein että kutsuit lastasi typeräksi? Siis puhuessasi lapsellesi? Huonon esimerkin annoit lapsellesi käytöstavoista, toisen ihmisen kohtelusta ja kunnioittamisesta.

Toivottavasti ymmärsin lukemani väärin.