Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaverini tiukka vanhemmuus. Onko hän liiankin tarkka?

Vierailija
15.11.2013 |

Kaverillani on kaksi lasta 9ja7vuotiaat. Hän on todella tiukka käytöstavoista. Hänen lasten täytyy osata käyttäytyä ja tätä vaati jo pieniltä lapsilta.

Lapset kyllä saavat näyttää tunteensa ja olla huonolla tuulella (on sanonut) mutta he eivät saa huutaa äidilleen tai haukkua häntä tyhmäksi tai muuta sellaista ns.normaalia "äiti on ihan tyhmä" juttuja.

Kyllä kaverini tekee paljon lastensa kanssa. Urheilevat ja askartelevat yms.eli ei hän huono äiti ole. Turhan tiukka vaan?

Esimerkki: viimeksi kun käytiin heillä kylässä niin kahvipöydässä hänen isompi lapsi keikutti tuolia. Äitinsä sanoi (tarpeettoman) tiukasti, että älä keikuta tuolia, se menee rikki. Äitinsä lähti hakemaan kahvia ja lapsi sanoi hiljaa "ihan sama" Kun äiti kuuli tämän niin isolla äänellä sanoi että mitä sä sanoit. Kun minä kiellän sinua jostain niin sinä et sano ihan sama. Tuliko selväksi. Lapsi oli ei nyt peloissaan mutta kuitenkin.. sillain varuillaan.

On sanonut, että lapsensa saavat yöllä tulla halutessaan viereen ja olen kyllä huoannut, kuinka paljon halaa lapsiaan, selvä'sti on ylpeä äiti. Mutta miksi noin tarkka ja tiukka? Onko tuosta lapsille jotain hyötyä?

Kommentit (75)

Vierailija
41/75 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun kaverillas on homma selvästi hanskassa. Ota siitä mallia.

Vierailija
42/75 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa minulta. Minulla on kyllä kolmevuotias. Hallitsee pöytätavat, kysyy luvan poistua, siivoaa astiansa keittiöön ja kiittää. Kyllä vaadin lapselta hyvää käytöstä. Ankara en missään nimessä ole, vaan avoimesti rakastava ja nukutaankin vielä koko perhe samassa läjässä ;) Jonkun mielestä voi olla liikaa, mutta minä näen sen niin että rajat joiden sisällä saa toimia vapaasti ja rutkasti rakkautta. Ja nuori kotiäiti olen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/75 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tätä ketjua nyt kaipasinkin! 

Minä olen melko tiukka, ja tällä viikolla julkisesti se tuli ilmi, kun puutuin lapsen käytökseen heti melko tiukasti. Sain pari pitkää katsetta ja mietin en jälkeen, olinko liian ankara kieltäessä ja katkaistessa huonohkon käytöksen jyrkästi. Mutta nyt koen, että se on parempi. 

Ihan liikaa on näitä, jotka eivät osaa mitenkään puuttua lasten käytökseen, eivät kykene pikkulapsenkaan käyttäytymistä ohjaamaan saati saada lasta toimimaan ohjeiden mukaisesti tai olla toimimatta hetken mielijohteiden mukaan. 

Vierailija
44/75 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverisi kuulostaa oikein hyvältä äidiltä! Ota mallia! Todella monet antavat nykyään lapsille periksi kaikessa. Kuten sinäkin päästit lapsesi hakemaan toista kaveria, vaikka teillä oli jo muita kylässä. Uskomattoman huonoa käytöstä!

Vierailija
45/75 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on pohjois-afrikasta kotoisin ja siellä huomasin kuinka lapset kunnioittavat vanhempiaan. Samalailla halusin kasvattaa omani. Olen ollut tiukka, mutta rakastava ja lempeäkin. Ólen tehnyt paljon töitä asian eteen ja voi, kyllä on kannattanut. Kuinka paljon saan lapsilta kunnioitusta. Kun tulen raskaiden ostoskassien kanssa kotiin, tulee lapset samantien auttamaan mua ja muutenkin teini-ikäisinä hyvin perhekeskeisiä. 

Jos lähden kaupungille ja kun tulen niin toisinaan on koti siivottu ja pitsa uunissa. Kunnioittavat meitä vanhempiaan ja on heillä kavereitakin mutta perhe on se ykkönen.

Olen ollut tiukka, mutta myös kunnioittava ja arvostanut lapsiani, kohdellut heitä kauniisti. He ovat saaneet kasvaa ja kehittyä turvallisissa rajoissa. He ovat olleet perheessä ja saaneet olla kaikessa mukana. Ei ole tarvinnut ikävöidä mummolassa viikkoa meidän ollessa omalla lomalla.

Tämän kaiken huomaa nyt ja kuinka ihanaa aikaa kun teinit arvostaa

Vierailija
46/75 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

19, ap nyt et toiminut johdonmukaisesti. Vanhempien on aina ja joka tilanteessa toimittava samalla tavalla. Jos jo kerran kielsit lastasi, niin se on sitten pysyvästi ei. Eikä kuten nyt toimit, ensin kielsit menemästä ja sitten annoit luvan. Noin ei kerta kaikkiaan toimita. Jos haluat lastesi tottelevan sinua ja arvostavan sinua, on sinut pidettävä selkeä linja, jos jokin on ei, niin se on todellakin ei ja asiasta ei lapsen kanssa neuvotella.

Vierailija
47/75 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa se, että lapsella rajat, tukee lapsen kehitystä ja itsetuntoa.

Kun lapsi voi luottaa vanhempaansa ja vanhempi on tiukka ja johdonmukainen, niin lapsi luottaa itseensä. Kun lapsen äiti on vahva ja pitää säännöistä kiinni, on lapsen turvallista kasvaa ja kokea olevansa turvassa ja rakastettu. Lapsi kunnioittaa äitiään, jolloin kavereiden vaikutus ja valta suhteessa lapseen pienenee. Jos äiti kieltää vaikkapa bileisiin menon, lapsi uskoo ja tietää että se on hänen parhaaksi. Sillon hänestä huokuu varmuus joka suojaa kiusaamiselta.

Tästä on paljon tutkimustietoa, esim.jenkeissä tehtyä, kannattaa googlata

Vierailija
48/75 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa se, että lapsella rajat, tukee lapsen kehitystä ja itsetuntoa.

Kun lapsi voi luottaa vanhempaansa ja vanhempi on tiukka ja johdonmukainen, niin lapsi luottaa itseensä. Kun lapsen äiti on vahva ja pitää säännöistä kiinni, on lapsen turvallista kasvaa ja kokea olevansa turvassa ja rakastettu. Lapsi kunnioittaa äitiään, jolloin kavereiden vaikutus ja valta suhteessa lapseen pienenee. Jos äiti kieltää vaikkapa bileisiin menon, lapsi uskoo ja tietää että se on hänen parhaaksi. Sillon hänestä huokuu varmuus joka suojaa kiusaamiselta.

Tästä on paljon tutkimustietoa, esim.jenkeissä tehtyä, kannattaa googlata

Vierailija
49/75 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta juuri kaikkein nolointa ja ikävintä on se, jos lapseni haukkuu minua tai varsinkaan muita aikuisia. En yksinkertaisesti suvaitse lapseltani epäkunnioittavaa puhetta tai käytöstä. Ne on ne samat tyypit, jotka tiuskii ja äyskii vanhemmilleen, jotka sitten puhuvat samalla tavalla esim koulussa opettajille. Nähty on, olen itse alakoulun opettaja ja ehkä juuri siksi äärimmäisen tiukka tässä asiassa.

Vierailija
50/75 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen usein ihmetellyt minä päivänä niille pikkuisille 1v, jotka heittelevät puurot seinille, sanotaan että ei ole sopivaa heittää puuroa seinälle. Koska tulee se päivä että puuron heitto seinälle ei ole vanhemman mielestä sopivaa tai tuolilla keikkuminen tai tyhmäksi äidiksi sanominen eihän se ole koskaan sopivaa.  Siksi lapsia on kasvatettava, johdonmukaisesti alusta asti.

Vierailija
51/75 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis lapsesi laittoi kampoihin vaikka perustelit kieltosi ja sitten päästit lapsen silti lähtemään minne nyt tahtoikaan sitten mennä. Ei sillä ole väliä kenelle lapsesi lähti; kielsit lähtemästä -koska teillä on vieraita- ja lopputulos oli että lapsesi vähät välitti kiellostasi.

Meillä on monta lasta ja välillä on tilanteita että yksi tekee jotain josta kielletään ja heti perään tulee toinen koittamaan omaa onneaan. Se on rasittavaa toistaa sääntöjä ja ohjeita mutta ei ne ala päällepäsmäröittemään sillä että jos vaikka saisi mitä äiti justiin kielsi toiselta! Ihan sama tilanne se on tuollaisen jankutuksen kanssa: lapsesi kyllä tietää miten sinut saa hiljaiseksi. Noloahan tuo on lähinnä siinä että sinä alkujaan kiellät lasta mitenkään vaan lopputulos on se että lapsi saa mitä tahtoo. 

Olen minäkin rauhallinen ja hellä äiti mutta jos lapset hyppii silmille ja tekee mitä kielletään niin tietää naapurissakin että meillä lapsi saa saarnansa. Voi kamalaa.

Mutta erona meillä on vaikka juuri naapurin kanssa se, että meillä lapsi noudattaa sääntöjä. Kyllähän minunkin lapseni ihan varmasti "tietää kenelle lähteä hakemaan kaveria" tai "on oma mielipide". Joo: mutta meillä on myös säännöt joita noudatetaan! Jäädään kotiin kun muut lähtee huvipuistoon, arestia (eli tietokone, kännykkä pois ja kaverit ei tule eikä kotoa lähdetä kuin harkkoihin ja kouluun määrätyksi ajaksi). Viikkorahat pois, pyörä varastoon lukkojen taakse.. Näitä kuulkaa ihmiset löytyy joita voi lapselle laittaa kulmakiviksi.

Vierailija
52/75 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne selvät, järjellisessä mittakaavassa olevat rajat lasta ahdista, vaan se ahdistaa, jos ei tiedä, mitä milloinkin odotetaan. Tässä kaverin tapauksessa silmääni pisti se, että puuhaa paljon lasten kanssa, nauraa jne., ja juuri sen takia hän varmaan reilusti uskaltaakin rajoja asettaa. Monestihan ne vanhemmat, jotka ovat lasten kanssa vain vähän, eivät halua asettaa rajoja, koska sillon vähäiset yhteiset hetket menevät tappeluksi, mutta pidemmän päällehän se tietysti kannattaisi. Kielloissa ja kehuissa pitää olla oma tasapainonsa; en itse näe mitään erityisen hyvää sellaisessakaan vanhemmuudessa, jossa ollaan johdonmukaisia rajojen asettajia, mutta yhdessäolo on käytännössä vain käytöksen kyttäämistä ja rangaistusten jakamista. Hauskuutta ja hellyyttä pitää olla tiukkuuden lisäksi. Mutta ei kuulostanut ap:n kaverin ongelmalta.

Vierailija
53/75 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tuo kuulosti ihan normaalilta ja oikealta tavalta toimia.

Tuossahan se vika on, että lapsia ei enää opeteta kunnioittamaan vanhempiaan, sitten ne menevät kouluun ja paukuttavat siellä opettajalle suutaan.

Vierailija
54/75 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 13:05"]

Kiireessä kirjoitin tuon, mutta siis tarkoitin, että ei kai se ole väärin, että lapsikin saa päättää? Siis jos sanon, että älä mene hakemaan ja lapsi että saan mennä niin miksi ihmeessä sitä pitäisi kieltää? Ja kun lapsi sanoi äiti olet typerä niin taisi tarkoittaa että on ennenkin saanut hakea miksi ei nyt sitten.

En ole provo ja kuten sanoin, en mollaa kaveriani. En vain käsitä miksi täytyy olla niin tiukka kasvatuksen suhteen. Eikö siitä jo lapsen itsetuntokin kärsi

ap

[/quote]

Mokasit jo.

Mutta provosi alku oli hyvä ja jos et olisi jatkanut, tästä olisi tullut hyvä keskustelu

Eli jatka vain aloituksiasi. Tämä oli jo oikeasti taiten laadittu

Vierailija
55/75 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen että se jännä katse on ikäänkuin uhkaus eli kaverisi lyö lapsiaan. Siitä myös tuo varuillaan olo. Ei  tonikäiset lapset vanhempiaan pelkää, jos eivät lyö.

Vierailija
56/75 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 14:44"]

Mun mielestä tuo kuulosti ihan normaalilta ja oikealta tavalta toimia.

Tuossahan se vika on, että lapsia ei enää opeteta kunnioittamaan vanhempiaan, sitten ne menevät kouluun ja paukuttavat siellä opettajalle suutaan.

[/quote]

No on se minusta niinkin että lapsi joka ei kotona osaa käyttäytyä osaa sen koulussa. Mutta saattaa sitten kiusata tai keksiä jotain jäynää.

Ne jotka avautuu opettajalle on niin räikeitä törkeydessään että en usko sen johtuvan siitä ettei kotona sanottaisi ja opetettaisi vaan väitän että tälläiset lapset on koulun jälkeen ehkä kotona isoveljen kanssa kahden tuntikausia ja saa heiltä selkään tai jää altavastaaviksi. Sitten tulee isi kotiin ja isoveli laittaa pienen syyksi kaikkea ja taas pikkuseen sattuu kun saa tutaa. Koulusta sitten opettaja ilmoittelee että tuo pikkuveli tekee pahojaan ja isä sitten laittaa lastaan taas hiilokselle -heti kun tulee töistä.

Minusta lapsien pahaaoloa ei voida niputtaa siihen että "ainakin meillä tehdään noin ja näin" ja sitten todellisuudessa lapsi vaikka pelaa K18 pelejä ja selaa tietokoneen ties mitä sivustoja. Puhumattakaan siitä ettei aikuiset ole kotona kun lapsi tarvitsee heitä vielä ala-asteella paljon. Viikonloppusin vanhemmat lähtee itse baanalle ja maataan viikonloppu pyllyt homeessa kun ei jakseta (eikä tietty ole rahaakaan tehdä mitään lapsien kanssa).

Minusta me vanhemmat voitaisiin mennä mielummin itseemme kuin että tuijotetaan sitä tuttavaa. Mietitään että mitä itse voisi tehdä paremmin jos oma lapsi voi huonosti, Itselläni on usea lapsi ja mikä toimii yhdellä ei ehkä toimi toisella. Silti pitäisi isommalla olla enempi tilaa kuin pienemmällä ja rajat kasvaa kun lapsi kasvaa ja oppii perustella, muutakin kuin "muillakin on".

Tahdon olla ylpeä lapsestani! En verrata häntä muihin. Jos muut tekee niin tekee. Omani ei. Ja se riittää minulle.

Ihmiset tekee tyhmiä asioita joskus, virheitä ja ilkeyksiä. Mutta lapsia kuuluu kasvattaa. Eikä sekään ole kasvattamista että pienet lapset on isompien lapsien kasvatettavana tai vahdissa. Mutta joku siinäkin on että lapsi on pieni kun on tarhassa ja kun on ekalla niin johan pitää kaikki osata itse tehdä. Ja kun lapsi tekee niitä virheitä ja häntä "kasvatetaan" niin se yksin jätetty lapsi siitä vaan lisää jää yksin.

Miettikää millaista elämää ne muksut elää. Mitä ne saa tehdä?

Miksi se olisi OK että lapsi voi soittaa suutaan kenellekään.

Ja miksi kukaan järkevä vanhempi tässä nyt alkaa miettiä että "ainakin kasvatan oikein tai paremmin kun en tee näin ja noin. Että ihan! :(

Vierailija
57/75 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta kaverisi on liian tiukka. Tuollainen mitä sanoit -tivaaminen kyläilytilanteessa on lapselle nolo tilanne. Minä olisin leikkinyt kuuroa.:) en halua alistaa, nolata ja tukahduttaa lapsen persoonaa vain siksi, että "arki rullaa" tai " ulkopuolisetkin näkevät kuinka hyvin menee", kuten eräs täällä argumentoi.;)

Vierailija
58/75 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 15:24"]

Musta kaverisi on liian tiukka. Tuollainen mitä sanoit -tivaaminen kyläilytilanteessa on lapselle nolo tilanne. Minä olisin leikkinyt kuuroa.:) en halua alistaa, nolata ja tukahduttaa lapsen persoonaa vain siksi, että "arki rullaa" tai " ulkopuolisetkin näkevät kuinka hyvin menee", kuten eräs täällä argumentoi.;)

[/quote]

Sinun kaltaisten kasvattajien lapsie ei kutsutakaan kylään toista kertaa. Ja tällaisen kasvatuksen vuoksi halutaan lapsettomia häitä

Vierailija
59/75 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 15:27"]

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 15:24"]

[/quote]

Sinun kaltaisten kasvattajien lapsie ei kutsutakaan kylään toista kertaa. Ja tällaisen kasvatuksen vuoksi halutaan lapsettomia häitä

[/quote]

Mutta ei nämä ihmiset ymmärrä sitä itse ikinä...

Vierailija
60/75 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 12:34"]

Mutta eikö tuollainen kasvatus paremminkin lannista ja passivoi lasta?

Siis ei hän ole tyranni ja toivottavasti en antanut väärää kuvaa. Mutta hyvin tiukka.

Toki hän nauraa paljon ja lapsensa ovatkin kilttejä ja tottelee äitiään ja selvästi kunnioittaa häntä.

En tarkoita siis mollata kaveriani äitinä

En minäkään anna lasteni tehdä mitä vaan mutta tuollaiset äiti on tyhmä jutut ovat mielestäni täysin normaaleja, kehitykseen kuuluvia asioita

ap

[/quote]Mä olen 35v. En ole ikinä saanut vanhemmiltani fyysistä kuristusta lapsena - mutta silti mä en ole ikinä - siis ikinä - en lapsena enkä teininä, haukkunut vanhempiani. Ja ei, en ole ollut mikään 'yli kiltti', todellakaan. Mut on vaan kasvatettu niin, ettei ketään haukuta. Että mun mielestä tällaiset 'äiti on tyhmä'-jutut ei ole normaaleja - siis voihan sitä lapsi kokeilla sen kerran, mutta että jos teillä on ihan joka päiväistä normi toimintaa, että vanhempia haukutaan lasten taholta....