Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaverini tiukka vanhemmuus. Onko hän liiankin tarkka?

Vierailija
15.11.2013 |

Kaverillani on kaksi lasta 9ja7vuotiaat. Hän on todella tiukka käytöstavoista. Hänen lasten täytyy osata käyttäytyä ja tätä vaati jo pieniltä lapsilta.

Lapset kyllä saavat näyttää tunteensa ja olla huonolla tuulella (on sanonut) mutta he eivät saa huutaa äidilleen tai haukkua häntä tyhmäksi tai muuta sellaista ns.normaalia "äiti on ihan tyhmä" juttuja.

Kyllä kaverini tekee paljon lastensa kanssa. Urheilevat ja askartelevat yms.eli ei hän huono äiti ole. Turhan tiukka vaan?

Esimerkki: viimeksi kun käytiin heillä kylässä niin kahvipöydässä hänen isompi lapsi keikutti tuolia. Äitinsä sanoi (tarpeettoman) tiukasti, että älä keikuta tuolia, se menee rikki. Äitinsä lähti hakemaan kahvia ja lapsi sanoi hiljaa "ihan sama" Kun äiti kuuli tämän niin isolla äänellä sanoi että mitä sä sanoit. Kun minä kiellän sinua jostain niin sinä et sano ihan sama. Tuliko selväksi. Lapsi oli ei nyt peloissaan mutta kuitenkin.. sillain varuillaan.

On sanonut, että lapsensa saavat yöllä tulla halutessaan viereen ja olen kyllä huoannut, kuinka paljon halaa lapsiaan, selvä'sti on ylpeä äiti. Mutta miksi noin tarkka ja tiukka? Onko tuosta lapsille jotain hyötyä?

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenpsykiatri Jari Sinkkonen sivusi juuri eilisessä haastattelussa Ilkkassa tätä. Jutun otsikko on "Mä oon sun äitis, mua et lyö". Kuulemma yleinen pelko vanhemmilla tuo että "ei" sana jotenkin tukahduttaisi lapsen ja kuitenkin ne rajat ja niistä kiinni pitäminen todellisuudessa luo turvalliset kehykset joiden sisässä lapsi voi kasvaa. Törkeyksiä ei tarvitse sietää minkään ikäiseltä, ei lapselta tai teiniltäkään.

Vierailija
22/75 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 12:33"]

Kaverisi on esimerkillinen vanhempi. Kaikkien kannattaisi tehdä juuri noin. Ei vanhempia nimitellä ja jos hyviä tapoja vaaditaan opittaviksi, ei siinä voi samalla sallia jotain junkuttamista.

[/quote]

Olisivatpa tosiaan muidenkin lapset kasvatettu samalla tavalla. Täällä näkyy pentuja, jotka repivät istutukset toisten pihoilta ja huutelevat päälle, että ihan sama.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti sitten tulee haukkuja. Joo en tosiaan osaa olla niin tiukka, mutta kyllä meilläkin ruoasta kiitetään. Se vaan harmittaa että kaverini katsoo silleen jännästi kun tilanne päällä. Viimeksi kun olivat meillä ja oma 6vee halus lähteä hakemaan naapuria ulos leikkimään. Sanoin sitten että ei nyt kun on vieraita ja kavereita kylässä niin 6vee sanoi vähän maristen että kyllä saan mennä hakemaan toista kaveria, johon sanoin että mene vaan ja lapsi vielä että olet typerä. Kaverini katsoi mua vähän pitkään. Miksi tuossa tilanteessa olisi muuten pitänyt kieltää ja hallita lastaan, kyllä 6v.osaa jo ajatella kenen kanssa haluaa leikkiä

ap

Vierailija
24/75 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että tämä on se syy miksi lapset ei nykyään osaa käyttäytyä. Se ei ole se että ruumiillinen kuritus on kielletty vaan se, että kaikki ei vaadi enää lapsia käyttäytymään hyvin pienestä pitäen. Kun sallit 5-vuotiaan nimittää äitiä tyhmäksi, 10-vuotias on oppinut että äitiä saa nimitellä ja kutsuu äitiä huutaen ääliöksi ja 15-vuotias vitun huoraksi. Se peli pitää pistää saman tien poikki heti siinä vaiheessa kun se alkaa.

Vierailija
25/75 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori. alku meni hyvin läpi mutta viesti numero 19 paljastaa provon. Liian läpinäkyvästi kirjoitettu =)

Vierailija
26/75 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverisi kuulostaa loistavalta vanhemmalta. Itsekin toivon olevani tuollainen joskus, nyt lapsi on vasta 1v niin ei noin tiukka kuri ole oikein mahdollista. ;) Tosin kyllä meillä jo komennetaan.

Mun mies on tuollainen lepsu kuin ap. Ei vaivaudu komentamaan 5,5v lastaan, joka mm. haukkuu miestäni tyhmäksi. Antaa olla vaan. Lapsi näyttää kieltä, lällättelee ja tosiaan nimittelee. En hyväksyisi omalta lapseltani tuollaista mutta paha on mennä komentamaan, kun lapsi kohdistaa nuo nimenomaan miehelle eikä mies tee mitään.

Vierailija
27/75 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 12:49"]

Heti sitten tulee haukkuja. Joo en tosiaan osaa olla niin tiukka, mutta kyllä meilläkin ruoasta kiitetään. Se vaan harmittaa että kaverini katsoo silleen jännästi kun tilanne päällä. Viimeksi kun olivat meillä ja oma 6vee halus lähteä hakemaan naapuria ulos leikkimään. Sanoin sitten että ei nyt kun on vieraita ja kavereita kylässä niin 6vee sanoi vähän maristen että kyllä saan mennä hakemaan toista kaveria, johon sanoin että mene vaan ja lapsi vielä että olet typerä. Kaverini katsoi mua vähän pitkään. Miksi tuossa tilanteessa olisi muuten pitänyt kieltää ja hallita lastaan, kyllä 6v.osaa jo ajatella kenen kanssa haluaa leikkiä

ap

[/quote]

Kielsit ensin ja sitten myönnyit?! Lapsesi oppi tästä että kiellolla ei ole merkitystä, muutat mieltä kun marisee tarpeeksi.

Vierailija
28/75 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ap, ensin kiellät lastasi hakemasta naapurin lasta kylään. Ja sitten narinan jälkeen sallit juuri kieltämäsi asian. Lapset sekoaa tuollaisesta.

Vierailija
29/75 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä provoaihe kuitenkin. Monelle ihan miettimistä näissä tilanteissa.

Vierailija
30/75 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 12:34"]

Mutta eikö tuollainen kasvatus paremminkin lannista ja passivoi lasta?

Siis ei hän ole tyranni ja toivottavasti en antanut väärää kuvaa. Mutta hyvin tiukka.

Toki hän nauraa paljon ja lapsensa ovatkin kilttejä ja tottelee äitiään ja selvästi kunnioittaa häntä.

En tarkoita siis mollata kaveriani äitinä

En minäkään anna lasteni tehdä mitä vaan mutta tuollaiset äiti on tyhmä jutut ovat mielestäni täysin normaaleja, kehitykseen kuuluvia asioita

ap

[/quote]

ei, et todellakaan antanut väärää kuvaa. Vaan kuvan äidistä,joka on jämäkkä ja joka saa nauttia joku päivä hyvinkäyttäytyvista nuorista

Vierailija
31/75 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

[/quote]

Sano, että olet provo :D

Pelottavaa jos tällaisia ihmisiä on oikeasti. Ehkä  joku lievästi kehitysvammainen tai jotain. Mutta oikeasti....'

Ei kyllä tämän täytyy olla provo :D

Vierailija
32/75 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 12:54"]

Sori. alku meni hyvin läpi mutta viesti numero 19 paljastaa provon. Liian läpinäkyvästi kirjoitettu =)

[/quote]

Tää on se sama, joka oli 16v lähihoitajaopiskelija, jota pappa katsoi sillai jännästi :)

Tämän tyylin tuntee jo aika tarkkaan, kun käyttää samoja ilmaisuja

Vierailija
33/75 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvallisissa rajoissa elävät lapset eivät ole lannistettuja ja passiivisia, vaan usein juuri luovia ja rauhallisia. Tiukat rajat, jotka lapsikin tietää luovat huolettoman, luottavaisen ja turvallisen ilmapiirin, jossa on lapsen hyvä olla ja leikkiä.

Vierailija
34/75 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiireessä kirjoitin tuon, mutta siis tarkoitin, että ei kai se ole väärin, että lapsikin saa päättää? Siis jos sanon, että älä mene hakemaan ja lapsi että saan mennä niin miksi ihmeessä sitä pitäisi kieltää? Ja kun lapsi sanoi äiti olet typerä niin taisi tarkoittaa että on ennenkin saanut hakea miksi ei nyt sitten.

En ole provo ja kuten sanoin, en mollaa kaveriani. En vain käsitä miksi täytyy olla niin tiukka kasvatuksen suhteen. Eikö siitä jo lapsen itsetuntokin kärsi

ap

Vierailija
35/75 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

[/quote]

Provohan tämän on pakko olla. Ei keneltäkään voi olla noin pahasti hukassa lastenkasvatuksen kulmakivi - johdonmukaisuus??

Vierailija
36/75 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

[/quote]

Ihan perusperiaatteena; jos jotain kielletään, se pitää. Siitä ei anneta mankumalla periksi. Tiukkuus tässä kohdassa kantaa satoa myöhemmin, sillä lapselle ei tosiaan kannata opettaa, että mankumalla tai huonolla käytöksellä saa asioita periksi. 

Vierailija
37/75 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootkohan sä ollut meillä kylässä? Joo ei keikuteta tuolia, koska se ei ole 1 ja 2 kertaa kun sen kanssa on sitten kaaduttu ja on ollut jalka välissä tms ja sitten on itketty kun tuli pipi. Ei vaan jaksa enää noita itseaiheutettuja mustelmia. Ja ruokapöydässä käyttäydytään, koska jos se homma lähtee lapasesta voi samantien hakea painepesurin, koska sitä sotkua ei muulla saa siivottua. Ja sitäkään ei enää vaan jaksa. Muutamassa asiassa on vaan valitettavasti oltava nollatoleranssi, muuten sitä ei pitele mikään. Ja en minä anna miehenikään todeta mulle tai jonkun kaverin tai kolleegan että "ihan sama mitä sanot mulle". Miksi lapsi saisi puhua mulle niin?

Vierailija
38/75 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ihan tavallista nykyään. Tunnen parikin äitiä, joiden lapset saa tehdä mitä lystää ja itkulla ja kiukutellulla saa tahtonsa läpi.

Esim.puistossa "äiti tuo mulle mehupullo" "en nyt jaksa, tule itse hakemaan" "äitiiii..mulla on kauhea jano, tuo mehupulloooo" "no okei" ja äiti kipaisee viemään mehua. Et silleen

Vierailija
39/75 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa! Tuo tapa paljon parempi kuin joku vapaan kasvatuksen hedelmä joita näkyy olevan jo ihan liikaa!! Mä en kyllä ymmärrä mikä tuossa on liian tiukkaa kuria? Käytöstapoja lapsilleen opettaa, hienoa. Teille ei sitten mikään passaa.

Vierailija
40/75 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 13:05"]

Kiireessä kirjoitin tuon, mutta siis tarkoitin, että ei kai se ole väärin, että lapsikin saa päättää? Siis jos sanon, että älä mene hakemaan ja lapsi että saan mennä niin miksi ihmeessä sitä pitäisi kieltää? Ja kun lapsi sanoi äiti olet typerä niin taisi tarkoittaa että on ennenkin saanut hakea miksi ei nyt sitten.

En ole provo ja kuten sanoin, en mollaa kaveriani. En vain käsitä miksi täytyy olla niin tiukka kasvatuksen suhteen. Eikö siitä jo lapsen itsetuntokin kärsi

ap

[/quote]

Ei ymmärrä, miksi lapsi ei saa hakea toista leikkimään justnyt, mutta ymmärtää kyllä haukkua äitiä typeräksi?

Millä perusteella 5v ei ymmärrä, että justnyt ei saa hakea toista kaveria leikkimään? Mikset halua kasvattaa lapsestasi ihmistä, joka ottaa toisen tunteet huomioon? Miltä siitä kaverisi lapsesta tuntui, kun oli tullut kylään ja hänen kanssaan ei haluta leikkiä?  Jos ei halua leikkiä, opettelee leikkimään sen vähän aikaa, kun he ovat kylässä.

Ystäväsi tulee kylään, ja et sillä hetkellä haluaisi olla hänen kanssaan, soitatko toiselle ystävälle, että hän voisi tulla kylään, vaikka tämä jo kylään tullut ystäväsi istuisi vielä kahvinsa ääressä? Onhan sulla nyt oikeus päättää, kenen kanssa haluat viettää aikaa.