Koirien pitoa voisi rajoittaa kaupungeissa
Minusta Suomessa paapotaan koiria ihan järjettömästi. Ikään kuin olisivat pikkulapsia. Saavat liehua vapaana laittomasti, tai vähintään seilata pitkin kevyen liikenteen väylää joustoremmissä, ettei vaan omistajan tartte kävellä liikaa... Ja se paskojen korjaaminen on todella satunnaista, täällä meilläkin päin on joka jumalan kevyen liikenteen väylä täynnä koiranpaskaa. Erityisesti talvella on ällöä, kun penkassa on metrin välein kusta tai jäätynyttä kakkaa, joka sitten keväällä sulaa ja pölisee ihmisten keuhkoihin.
Minusta koiranpito kaupungeissa voitaisiin kieltää kokonaan, poikkeusluvalla sitten palveluskoirat.
On sairasta tuo, että ihmisillä pitää olla mukamas rajaton oikeus rääkätä lemmikkejä ahtaissa oloissa ja huonolla liikunnalla, että kenenkään ei vaan tartte rajata lemmikkivalikoimaansa sen itse valitsemansa asuinpaikan vuoksi. Miksi on näin? Missä on eläinten oikeudet? Ai juu, mutta eihän koiranomistajat sen Nappensa oloja pysähdy ajattelemaan, kun on kyse omasta mukavuudesta ja halusta paapoa jotakin pehmoista ja karvaista (lapsen korvike monella).
Kommentit (35)
Todellako te jotkut tahtoisitte asua maassa missä olisi vielä enemmän kieltoja? Ei sillä että saathan sä pikku ap haluta vaikkapa itsesi Suomen kuningattareksi... mutta haluksi se jää. Sorry. Minä vihaan koiranpaskaa kaduilla, eikä ole vain yksi eikä kaksikaan kertaa kun sitä on johonkin lenkkitossuihin tai fillariin sotkeutunut, mutten silti olisi hetkeäkään noin ankaran kiellon kannalla. Lemmikit ovat monille ihmisille todellisia terapeutteja ja elämäniloa tuovia uskollisia kamuja, joten aika sydämetön pitäisi olla mikäli ei niitä ihmisille sallisi. Nyt jo täällä kohdellaan älyttömän yltiötiukasti esim. tupakoitsijoita, (vaikken itse poltakaan) mutta olen sallivamman asenteen kannalla aika monissakin asioissa. Kieltoa kiellon perään niin johan ihmisistä tulee vain kahta kusipäisempiä ja lopulta hermoraunioita.
Mun mielestä sen sijaan ihmisillä saisi olla keskimäärin paremmat tavat (esim. ne paskat pois siitä kadulta!) ja muut huomioivampi asenne juuri vaikkapa tässä eläinten pidossakin, mutten silti ole sen kannalla että muutamien urpojen takia pitäisi koko koiraihmisten joukon kärsiä. Mihin en itse edes kuulu. Ehkä sulla iän myötä karsiintuu toi liika ehdottomuus pois... Sitä voisi sulle oikeasti toivoa. Taidat olla tosi nuori ihminen vielä vouhkaamisinesi.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 14:11"]
Ap:n tapaisten idioottien olemassaoloa voisi rajoittaa kaupungeissa, ja mieluiten maallakin. Olen töissä vanhusten parissa (ja nämä vanhukset asuvat kaupungissa) ja täytyy sanoa, että jos monilta todella yksinäisiltä vanhuksilta vietäisiin se viimeinen elämän ilo, eli koira ja sen kanssa tehdyt kävelylenkit, olisi heidän elämänsä monen kohdalla todella yksinäistä ja onnetonta ja kunto oleellisesti huonompi.
Ja ei, ei ne vanhukset pysty niitä kakkoja keräämään kun ei kyykistely enää niin helppoa ole, mutta ne kakat maatuu. Joka kevät olen seurannut tätä kakkakeskustelua lehdissä ja netissä ja toki huomaan itsekin, että huhti-toukokuussa kakkoja näkyy paikoin runsaastikin. Mutta kesäkuussa, viimeistään heinäkuussa ei ole kakoista enää tietoakaan. Kesällä kakat maatuu todella nopeasti. Aivan älytöntä, että jostain koirankakoista tehdään elämää suurempi ongelma.
Keskimäärin varmasti kaupungeissa huolehditaan koirista paremmin, eikä ne ole jossain pihan perällä juoksunarussa ja pikkuruisessa häkissä. Ei se maalla eläminen tarkoita, että koirat saisi irti laukkoa pitkät päivät. Kaupungeissa niitä pitää oikeasti lenkkeilyttää monta kertaa päivässä ja koirapuistojakin on ainakin täällä useita.
Ja mä asun Tampereella, irtokoiria näkyy erittäin harvoin ja jos näkyy, on ne omistajiensa hallinnassa. Koirista on yhteiskunnassa niin paljon enemmän hyötyä kuin haittaa, että tällaiset aloitukset ovat aivan älyttömiä. Eikä kerro mistään muusta kuin ap:n kaltaisten ihmisten mielen köyhyydestä eikä kenties elämässäkään kovin paljoa sisältöä ole. Otan osaa.
Ja ei, minulla ei ole koiraa enkä aio sellaista hankkiakaan, mutta tuollaista kapeakatseisuutta ja suoranaista idiotismia on vaikea ymmärtää.
[/quote]
Saat olla omaa mieltäsi, minä en hauku sinua kuten sinä minua.
Vanhusten lemmikit ovat yksi asia, mutta väitän aivan empiirisiin havaintoihin ja logiikkaan pohjautuen, että heitä on lemmikkien omistajissa pieni vähemmistö, huonokuntoiset vanhukset kun eivät jaksa koiria ulkoilutella.
Ja koska kakkoja on niin tiheästi pitkin maastoa, niin kyllä niistä enemmistö jää poimimatta täysin kumartumiskykyisten koiranomistajien itsekkyyden ja evvk-asenteen takia.
Mieti itse, jos siellä kävelytiellä olisikin metrin välein läjä ihmisen kakkaa. Olisiko kiva? Sinun logiikallasi sekin olisi ihan evvk, maatuu se sinne aikaaan. Mutta sitä ennen se tuhrii kenkiä, muiden lemmikkien tassuja, lastenrattaiden pyöriä... kun se kuivuu sinne (kakka kun ei varsinkaan asfaltilla maadu, vaan kuivuu), se pölisee ja on sinun ja muiden keuhkoissa pienhiukkasina.
Olet oikeassa siinä, että maalla koiria ei pidetä vapaana, mutta siellä niillä pitää olla kunnollinen tarha tai pitkä juoksunaru. Minkä lisäksi niitä sielläkin lenkitetään, jollei satu joku eläinrääkkääjä-omistaja. Joka tapauksessa siellä on tilaa antaa koiran kakkia muuallekin kuin kevyenliikenteen väylälle.
Täällä stadissakin on koirapuistoja, mutta kumman vähän niihin jaksaa asujaimisto koirineen raahautua. Tai mitä pitäisi päätellä siitä, että sitä pas...aa on niin laajalti pitkin jalkakäytäviä. Sama on muuten Tampereella, jossa olen asunut itsekin kuusi vuotta.
Väitteesi siitä, että koirista olisi enemmän hyötyä kuin haittaa yhteiskunnassa on samaa tasoa kuin sanoisi, että lemmikikaneista tai vaikkapa papukaijoista on enemmän hyötyä kuin haittaa. Paitsi että kanit ja kaijat eivät piinaa muita kaupunkiasujia samassa määrin kuin huonojen omistajien huonosti koulutetut koirat.
Se, että minusta koiranomistajista iso osa on omahyväisiä, maalaisjärkensä kadottaneita ja itsekkäitä ei ole vihaa koiria kohtaan, vaan juuri niiden evvk-omistajia.
ap
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 14:51"]
Todellako te jotkut tahtoisitte asua maassa missä olisi vielä enemmän kieltoja? Ei sillä että saathan sä pikku ap haluta vaikkapa itsesi Suomen kuningattareksi... mutta haluksi se jää. Sorry. Minä vihaan koiranpaskaa kaduilla, eikä ole vain yksi eikä kaksikaan kertaa kun sitä on johonkin lenkkitossuihin tai fillariin sotkeutunut, mutten silti olisi hetkeäkään noin ankaran kiellon kannalla. Lemmikit ovat monille ihmisille todellisia terapeutteja ja elämäniloa tuovia uskollisia kamuja, joten aika sydämetön pitäisi olla mikäli ei niitä ihmisille sallisi. Nyt jo täällä kohdellaan älyttömän yltiötiukasti esim. tupakoitsijoita, (vaikken itse poltakaan) mutta olen sallivamman asenteen kannalla aika monissakin asioissa. Kieltoa kiellon perään niin johan ihmisistä tulee vain kahta kusipäisempiä ja lopulta hermoraunioita.
Mun mielestä sen sijaan ihmisillä saisi olla keskimäärin paremmat tavat (esim. ne paskat pois siitä kadulta!) ja muut huomioivampi asenne juuri vaikkapa tässä eläinten pidossakin, mutten silti ole sen kannalla että muutamien urpojen takia pitäisi koko koiraihmisten joukon kärsiä. Mihin en itse edes kuulu. Ehkä sulla iän myötä karsiintuu toi liika ehdottomuus pois... Sitä voisi sulle oikeasti toivoa. Taidat olla tosi nuori ihminen vielä vouhkaamisinesi.
[/quote]
No, tietenkin kärjistän. Mieluiten kait sakottaisin niitä koirien kusipäitä isäntiä ja emäntiä, jotka antavat koiriensa hortoilla missä sattuu ja kakkia minne sattuu. Mutta vähänhän aina pitää kärjistää, että saa keskustelua aikaiseksi.
ap
Asun kerrostalossa ja paljon enemmän minua häiritsee lapsien äänet. Joko tuolla pihalla huutavat ihan täysillä leikkiessään tai sisällä itkevät ja kiljuvat. Tässä pienessä kerrostalossa on ainakin kuusi koiraa ja saman verran lapsia. Koirien satunnainen haukunta ei minua ole häirinnyt. Lapset kun aloittavat sen huutokonsertin jo aamusta ja päivän lopussa on luvassa vielä illan myöhäiset väsymysitkut.
Vittuimaisinta on aina kesäisin kun naapurilla on tapana laittaa lapset ulos aikaisin aamulla (pidän kesäisin parvekkeen ovea auki) Kiva on herätä siihen kamalaan meteliin, jonka kyllä kuulee vaikkei ovet ja ikkunat olisikaan auki.
Eikä kukaan varmaan sano lapselle, että pidä pienempää ääntä, ettet häiritse naapureita! Vai sanooko?
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 15:04"]
Asun kerrostalossa ja paljon enemmän minua häiritsee lapsien äänet. Joko tuolla pihalla huutavat ihan täysillä leikkiessään tai sisällä itkevät ja kiljuvat. Tässä pienessä kerrostalossa on ainakin kuusi koiraa ja saman verran lapsia. Koirien satunnainen haukunta ei minua ole häirinnyt. Lapset kun aloittavat sen huutokonsertin jo aamusta ja päivän lopussa on luvassa vielä illan myöhäiset väsymysitkut.
Vittuimaisinta on aina kesäisin kun naapurilla on tapana laittaa lapset ulos aikaisin aamulla (pidän kesäisin parvekkeen ovea auki) Kiva on herätä siihen kamalaan meteliin, jonka kyllä kuulee vaikkei ovet ja ikkunat olisikaan auki.
Eikä kukaan varmaan sano lapselle, että pidä pienempää ääntä, ettet häiritse naapureita! Vai sanooko?
[/quote]
Totta kai sanoo, päivittäin. Sinulla ei taida selvästikään olla lapsia ;-)
ap
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 14:36"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 14:03"]
Nyt täytyy AP:lt kysyä noista eläinten oikeuksista, ihan vaan, että voin ottaa sut vakavasti. Kai sä olet jo luopunut kaikesta lihasta ja muidenkin eläintuotteiden käytöstä? Ethän käytä edes maitoa, juustoa, hunajaa tai kalaa? Ei kai sinulta löydy mitään nahka- tai turkistuotteita kotoasi tai jotain luusta/sarvista tehtyjä koruja? Ja kai lahjoitat jo rahaa wwf:lle uhanalaisten kärsivien eläinten auttamiseksi? Koska jos et, niin aika tekopyhää valittaa jostain koirien oikeuksista kaupungissa....
[/quote]
Miten niin - en MINÄ ole teeskennellyt eläinystävää kuten koiranomistajat. Minusta ihminen on ykkönen.
Toki minustakin eläimille pitää järjestää mahdollisimman lajille tyypilliset olot, ja kohdella hyvin - sen takia esim. syön aina kun vain mahdollista luomulihaa ja -munia. Mutta on aika iso ero puhua tuotantoeläimistä ja eläimistä, joita jalostetaan ja kasvatetaan pelkästään ihmisten huviksi.
ap
[/quote]
Johan sä tuolla aloituksessa kysyit, että missä on eläinten oikeudet? ja vertasit kaupungissa koirine pitämistä eläinrääkkäykseen. Jos sä olet oikeasti huolissasi niiden _koirien_ oikeuksista ja hyvinvoinnista niin se on ihan älyttömän tekopyhää, jos kuitenkin samalla syöt tehotuotettua lihaa ja tuet niiden tuotantoeläinten kidutusta. Ja oikeasti paskaa puhua jotain tollasta "plaaplaa syön mahdollisuuksen mukaan luomulihaa" lässynläätä. Kuitenkin siis aina kun luomuliha ei ole mahdollista otat sitä tehotuotettua?
Toisaalta sä voisit vaan myöntää, että sua ei paskaakaan kiinnosta ne eläimet ja niiden hyvinvointi, lähinnä ne kuvottaa sua ja mietit lähinnä omaa napaasi ja sitä, että sulla olisi kivempi kulkea kaupungissa ilman niitä koiranpaskoja.
Mikset saman tien kysynyt, että missä on sun oikeudet?
Mulle on ihan sama, jos joku ei pidä koiranpaskoista ja postailee niistä valitusaloituksia mihin tahansa nettipalstalle, antaa kaikkien kukkien kukkia ja niin poispäin. Mutta että sä kehtaat valittaa jostain niiden koirien oikeuksista, kun itse omalla toiminnallasi aiheutat niin moninkertaista kärsimystä muille eläimille samalla.
Ah, tämä rajoitusten ja sääntöjen kulttuuria Suomessa olisikin syytä lisätä. Ehdottomasti palkataan lisää viranomaisia valvomaan kaikkia kieltoja ja lisätään byrokratiaa kaikenlaisten lupien käsittelyssä.
Vielä kun suomalaiset ottaa kaiken kirjaimellisesti, niin ompa täällä ihana asua=o
Diipa daa, ideasi on taas luokkaa "kielletään lain rikkominen".
Koiria ei saa pitää irti taajamissa, eikä ne saa kytkettyinäkään häiritä muuta liikennettä jne. Lait on kyllä kunnossa, mitä vaikuttaa lisäkiellot jos vanhojakaan ei noudateta?
Olen niin samaa mieltä ap:n kanssa!
Samaa mieltä ap:n kanssa. Minun mielestäni ainakin koiran jätösten jättäminen korjaamatta pois on rikos, josta pitäisi rangaista. Tässäkin tapauksessa tehokkain rangaistus lienisi rikoksentekovälineen (koiran) menettäminen valtiolle, ensin määräaikaisesti, ja rikoksen uusimisesta pysyvästi.
En tykkää kävellä kakassa ja hengittää kakkapölyä. En tykkää siitä, kun taaperoni vaatteet ja kädet ovat yltäpäältä siinä itsessään hänen kaaduttuaan kävelytiellä. Koiran uloste ei eroa iljettävyydessään ihmisen ulosteesta millään tavalla. Päivittäinen ihmispaska koiranomistajan postilaatikolla ja kengänpohjissa saattaisi aiheuttaa jonkinlaista verisuonen tykytystä jopa Mustin paskaa kanonisoivassa isännässä tai emännässä. Ehkä. Tai mistäpä minä tiedän. Ehkäpä jotkut vaan rakastavat sitä ulosteen tuoksua kengissään/vaatteissaan/matoissaan. Onhan meitä moneksi.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 15:04"]
[/quote]
Kas, miksi sinä kaikentietävänä(teoriassa) kasvattajana mene ja sano ikkunasta lapsia nätisti motivoivasti, että voisitteko pitää pienempää ääntä?
Hetihän he uskovat niin taitavaa kasvattajaa.
Minä en lähtisi koirakiellon kannalle.Koiria voisi verottaa kyllä kaupungeissa rankemmin. Minusta hyvä summa olisi noin 500 euroa vuosi. Nykyään olisi varmasti suhteellisen helppoa kehittää jonkinlainen toimiva tekninen järjestelmä koirien verotukseen. Kenties jotain seuraavan suuntaista...
Ensikiksikin kaikki koirat olisi pakollista siruttaa tai merkitä muuten. Toiseksi poliisille samanlainen oikeus kuin autoveron kanssa, eli poliisi voisi halutessaan tarkistaa onko verot maksettu, mikä nyt olisi helppo toteuttaa jonkun lukulaitteen tai vaikka vain kännykän avulla. Jos veroja ei olisi maksettu niin koira pois. Koiran saisi takaisin maksamalla koiraveron kolminkertaisena (1500e) ja jos rahaa ei löydy niin koira piikille ja lopetuskustannukset omistajalle. Mitään erillisiä valvontaresursseja ei tarvitsisi kohdentaa, vaan poliisit voisivat valvoa minkä jaksavat muun työnsä ohessa, kolminkertaisen veron ja lopetusuhan pelotevaikutus on kuitenkin aika suuri.
Näin koirien määrä todennäköisesti vähenisi, kaupungit saisivat lisää rahaa ja jäljellä olevat koirat voisivat paremmin, koska pelkkä koiran hankkiminen vaatisi jo jonkinlaista kynnysrahaa joten koiriin varmasti sitouduttaisiin paremmin. Lisäksi koiranomistajat maksaisivat näin aiheuttamansa haitat itse. Kaikki voittavat!
Tämä keskustelu on oikea typeryyden riemuvoitto. Ap etunenässä. Perustelut ja logiikka samaa tasoa kuin eskari-ikäisellä lapsellani. Jatkakaa ihmeessä...
Samaa mieltä. älyttömästi on lisääntynyt myös se, että ihmisillä on monta koiraa. Asutaan Hki:ssä ja ihmiset pitävät koiriaan myös poikkeuksetta irti tuossa lähimetsässä. J a se on siis täynnä koiran kakkaa. Tykkään koirista, mutta nykyisin myös ärsyttää. Ja sanoo kuka mitä tahansa läheskään kaikki koiran omistajat eivät koiraa kakkoja pois.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 14:12"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 13:26"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 12:08"]
Onko aapee käynyt paljonkin muissa maissa kuin Suomessa? Täällähän on harvinaisen koirakielteinen kaupunkikulttuuri, eikä koirien kanssa saa mennä melkein minnekään. Muissa maissa joissa olen asunut (Euroopassa) koirat on olleet mukana kaikissa muissa kaupoissa paitsi ruokakaupassa, ja myös useissa kahviloissa, baareissa ja ravintoloissa. Eikä puhettakaan siitä, että koira ei vaikka pääsis bussiin jonkun allergian takia (oonkin ihmetellyt tätä allergia-asiaa, kun ei siellä tunnu kukaan kärsivän siitä, että melkein jokaisessa julkisessa paikassa, myös sisätiloissa, on oleskellut koiria).
[/quote]
Olet aika pahasti väärässä. Olen työhöni liittyen matkustellut kaikissa Euroopan maissa Luxemburgia lukuunottamatta ja monessa Euroopan ulkopuolisessakin maassa sekä asunut Yhdysvalloissa. Muualla kyllä rajoitetaan myös koirien tuloa sisätiloihin, ja mm. ulosteita ei todellakaan kehdata yhtä vapautuneesti jättää pitkin poikin kevyenliikenteen väyliä ja jalkakäytäviä. Sakot saa monessakin maassa, Suomessa poliisi tyytyy katsomaan toisaalle.
ap
[/quote]
No ei mun omat kokemukset todellakaan ole "väärässä", vaan tarkalleen niin kuin sanoin. Oon nähnyt esim. Hollannissa koiria vähän kaikissa vaatekaupoissa (esim. H&M), tavarataloissa, kahviloissa, baareissa, ravintoloissa, coffee shopeissa ja kerran jopa elokuvissa. Että kyllä Suomessa ihan kiistatta on erilainen asenne sen suhteen, minne koirat ovat tervetulleita. Lisäksi siellä liikkuu paljon enemmän koiria vapaana, kuin Suomessa. Ja kyllähän sitä koirankakkaa riittää kaduilla sielläkin, vaikka siitä tosiaan voi sakot saadakin.
[/quote]
Olet oikeassa, Hollannissa on aika tuo meininki. Iso poikkeus kuitenkin enemmistöön Eurooppalaisista valtioista.
Joten älä nyt parin ulkomaanmatkasi perusteella ala mitään yleisanalyysia tehdä.
ap