Rooma lasten kanssa ja muutenkin :)
Colosseum ainakin käydään katsomassa ja Vatikaaniin tutustumassa, mutta mitäs muuta suosittelette? Missä kannattaa syödä ja mitä kannattaa shoppailla? Lapsia lähdössä mukaan 11v ja 10v. eli löytyykö lapsille jotain erikoista?
Kommentit (34)
Ap lisää vielä että ollaan menossa keväällä rantalomallekin mutta kaupunkilomalle halutaan myös lapset mukaan, koska ollaan puhuttu jo pitkään Rooman reissusta ja etenkin tuo Colosseum kiinnostaa lapsia.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 12:48"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 12:42"]
Ap vielä kyselee:
[/quote]
Päiväsaikaan voi olla vaikea saada muuta ruokaa, kuin jotain mäkkärihampurilaisia - no, paikallisista katukeittiöistä saa aina kyllä pitsaa käteen syötäväksi, jne.
[/quote]
Kyllä siellä saa lounasta ihan tasokkaissakin paikoissa, ei huolta. Moni ravintola on kuitenkin auki lounaalla, n. 12-15 ja sitten kiinni välillä ja avaa taas päivälliselle klo 18 tai 19. Siinä välissä ruoan saaminen voi olla vaikeampaa, mutta kyllä suurkaupungissa aina joku paikka on auki. Turistipaikat on auki koko päivän.
Roomassa on myös näitä kilopitsapaikkoja, jossa on laaja valikoima eri makuisia pitsoja ja joista saa ostaa palan oma nälän mukaan. Ovat siis pikaruokapaikkoja ja pitsat olivat ainakin mun mielestä enemmän sellaisia pannupitsatyyppisiä. Maistuvat aivan varmasti lapsille lounasaikaan. Ellen ihan väärin muista niin Piazza Navonan lähellä oli yksi tällainen, mutta mun Rooman visiitistä on 6 vuotta aikaa, joten... ;) Tykkäsin myös Piazza Navonan ympärillä olevista ravintoiloista. Sijainti ja tunnelma huippu, mutta hinnat olivat ryöstöhintoja, mutta miksei kerran illalla kun lomalla on? Lähellä Viktor Emanuelin monumenttia (Colosseumista pois päin eli monumentin vastapuolella risteystä) oli kahvila, joka oli täynnä paikallisia. Siisti ja kelpo lounaspaikka. Sai pastaa, lihapullia jne.
Trasteveressa on paljon (!) ravintoloita. Sinne kiertelemään ja katselemaan missä ravintolassa on eniten paikallisia ja sinne vaan syömään.
Kävin Roomassa keväällä ja silloin ainakin paikalliset sanoi, että Colosseum menee syksyllä kiinni isojen remonttien takia. Siis vuosiksi remonttiin. Tarkastapa tämä ennen kuin lupailet sisälle pääsyä!
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 13:04"]
Kävin Roomassa keväällä ja silloin ainakin paikalliset sanoi, että Colosseum menee syksyllä kiinni isojen remonttien takia. Siis vuosiksi remonttiin. Tarkastapa tämä ennen kuin lupailet sisälle pääsyä!
[/quote]
Näyttää ainakin nettisivujen mukaan olevan auki
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 12:45"]
Ap vielä kyselee:
Mites tuo ruokapuoli? Rakastetaan hyvää ruokaa joten olisi kiva tietää etukäteen missä kannattaa käydä syömässä? Sen jostain luinkin että ihan turistirysissä ei kannata syödä mutta olisiko ihan kertoa nimiä missä voisi syödä?
[/quote]
Lue matkaoppaita, esim, tuo mainittu Näe ja Koe Rooma. Niissä on paljon hyviä vinkkejä eri tasoisista paikoista. Ihan siihen ekaa pitsapaikkaan, joka vastaan tulee, ei välttämättä kannata mennä.
[/quote]
Joo, vaikka turistirysiä kannattaa välttää, niin matkaoppaiden ravintolat eivät välttämättä ole yhtään huonoja. Itse kävimme miehen kanssa viime matkalla, joka oli siis eräänlainen babymoon, keväällä, kun olin raskaana vkolla 13. :-) Aika monessa Lonely Planetin mainitsemassa ravintolassa kävimme, ja kaikissa söimme hyvin. Pastaa, pizzaa (joka oli raskauden takia usein se turvallisin vaihtoehto, tuohan paistetaan 800 asteissa uunissa, joten pöpöt kuolevat!), hyviä liharuokia lähinnä mieheni myös. Yleisesti ottaen sellaista ruokaa, josta 10 vuotiaatkin yleensä pitävät.
Missä päin kaupunkia teillä on majoitus? Lasten takia voisi olla helppo katsoa esim. joku illallispaikka majoituspaikan läheltä. Yleensä kyllä ainakin pari hyvää sellaista löytyy! Esim. tuo mainittu Trastevere on vähän hankalan matkan päässä iltaisin, jos teillä on majoitus jossain aseman lähellä tai koillisosassa kaupunkia, joissa hotellit usein sijaitsevat.
Muistahan Forum Romanum. Se on lapsille jännä! Julius Caeserin hauta jne. Ja lapset tykkää varmasti myös siitä valheen paljastajasta eli Bocca della Veritàsta. ;) Pantheon on myös jännä, reikä katossa ja hautoja. Ihania kahviloita sen vieressä. Hyvät kaakaot, capuccinot sekä ne vessat. ;)
Ja sitten se kissapaikka! Siellä on kaupungissa rauniot (keskustan välittömässä läheisyydessä) rauniot, jotka ovat täynnä kulkukissoja, joita kuitenkin hoidetaan ja ruokitaan. Sijaitsee Julius Caeserin murhapaikan läheisyydessä (kertoi netti). Olisiko paikka Largo Argentina?
Colosseum ei sulkeudu vuosiksi remontin takia, sitä kyllä remontoidaan, mutta ei se kiinni mene. Rakennustelineet kyllä peittävät rakennusta useamman vuoden. Remontointia muutes kustantaa Tod's, kenkä- ja laukkuliike!
Itse suosin pitkältä Marja-Liisa Polkusen "Rooma"-matkaopasta. Jättää pois kalliit kiiltokuvat ja kertoo ihan oikeasti puistoista, paikoista, ravintoloista sekä tärkeistä käytännöistä jotka turistin on hyvä tietää. Uusin painos on nyt juuri painossa, kannattaa ostaa/lainata kirjastosta, Polkunen kirjoittaa muutenkin nasevasti.
Ps. Kiitokset sille vierailijalle joka suositteli mun blogia <3
Mama Caffèn kirjoittaja, Milja
Tai siis voihan olla että jossain vaiheessa Colosseum suljetaan, tai ainakin osittain estetään turistien kulku, sillä kyllähän sieltä kiveä irtoilee. Toistaiseksi virkamiehet kyllä koettavat pitää sitä auki, joskin tuskailevat tilanteen kanssa..
Milja
Tai siis voihan olla että jossain vaiheessa Colosseum suljetaan, tai ainakin osittain estetään turistien kulku, sillä kyllähän sieltä kiveä irtoilee. Toistaiseksi virkamiehet kyllä koettavat pitää sitä auki, joskin tuskailevat tilanteen kanssa..
Milja
Viimeksi kun olin Roomassa mun takana käveli kadulla pieni amerikkalaisporukka, jotka etsivät lounasravintolaa. Yhden äkätessään ne sitten innoissaan selittivät: "Look, that place looks italian, maybe we could get some pasta there".
Heh.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 12:50"]
Viimeksi kun olin Roomassa mun takana käveli kadulla pieni amerikkalaisporukka, jotka etsivät lounasravintolaa. Yhden äkätessään ne sitten innoissaan selittivät: "Look, that place looks italian, maybe we could get some pasta there".
Heh.
[/quote]
Meidän takana taas käveli amerikkalaisporukka (pelkkiä naisia), joista yksi sanoi "I've never seen so many bad haircuts than I have here." Kyllä hävetti vaikka mun hiukset oli mun mielestä hyvin leikattu! Ja suomalainenhan ajattelee, että minusta ne puhuu. :D
Kysyjälle ei enää ajankohtaista, mutta muille, jotka suunnittelee Rooman-reissua:
Ap vielä kyselee:
Mites tuo ruokapuoli? Rakastetaan hyvää ruokaa joten olisi kiva tietää etukäteen missä kannattaa käydä syömässä? Sen jostain luinkin että ihan turistirysissä ei kannata syödä mutta olisiko ihan kertoa nimiä missä voisi syödä?
[/quote]
katsokaa, minne paikalliset menee iltaisin syömään.
Italiassa syödään aika myöhään, aikaisintaan joskus klo 19 aikaan. Varautukaa tähän. Pumpatkaa lapset aamiaisella täyteen. Varatkaa laukkuun pieni eväspala (hedelmiä, pähkinöitä). Päiväsaikaan voi olla vaikea saada muuta ruokaa, kuin jotain mäkkärihampurilaisia - no, paikallisista katukeittiöistä saa aina kyllä pitsaa käteen syötäväksi, jne.
Sorry, en osaa neuvoa ihan ruokapaikkojen nimiä, me mentiin fiiliksen pohjalta. Kysykää vaikka lehtikioskilta tai paikallisilta muuten. Italialaiset kyllä neuvoo, vaikkei olisi yhteistä kieltäkään. Trasteveressä ainakin on hyviä trattorioita.
Mitä fantsumman näköinen paikka ja mitä lähempänä turistikohdetta, sitä varmemmin kiertäkää se. Jotkut Michelin-lafkat tietty erikseen, jos teillä tapana sellaisissa syödä.