Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko nämä red flageja, kannattaako tämän ihmisen kanssa tehdä lähempää tuttavuutta?

Vierailija
18.09.2020 |

Kyse ei ole miehestä vaan naisesta, johon olen tutustunut. Ystävämielessä siis. Olen muutamia kertoja ollut tilanteessa, jossa "ystävästä" tulee ihan kauhea riippa, joka käyttää minua oksennusämpärinä ja kainalosauvana. Olen kolme kertaa käytännössä palanut loppuun tuollaisen ystävän takia. Mietinkin nyt, että ovatko havaitsemani asiat oikeasti varoitusmerkkejä, vai ylitulkitsenko vain vanhojen kokemusten takia?

Seuraavat asiat siis saavat niskakarvani pystyyn:
1. Tuttavuus on edennyt todella nopeasti todella intiimeihin keskusteluihin. Siis pettävä ex-mies mainittu kolmannella tapaamisella jne. (Itse puhuisin mieluummin enimmäkseen kaikenlaista filosofista juttua ja keskittyisin tekemään kivoja juttuja yhdessä.)
2. Ankea lapsuus, ankea ex, ankea nykytilanne, terveys reistailee jne. (Tuntuu etten voi puhua oikein mitään omasta elämästäni koska minulla on onnellinen lapsuus, onnellinen parisuhde ja olen tällä hetkellä erittäin seesteisessä elämänvaiheessa selätettyäni 10 vuotta kestäneet vakavat terveysongelmat. )
3. Puhui noin kolmannesta tapaamisesta lähtien pahaa muista ystävistään. Imartelee minua moittimalla niitä muita ystäviä. "Sun kanssa on niin kiva keskustella kun olet niin fiksu, Riitta on niin tylsää seuraa kun ei ymmärrä mistään mitään." (Joskus olen tuollaiselta ihmiseltä kysynytkin, että mitä sä puhut musta niille muille?)
4. Haluaisi nähdä ihan koko ajan ja viestittelee paljon useammin kuin minä jaksaisin. (Minulla on omakin elämä, hänellä ilmeisesti ei, vaikka tuntuu tuntevan paljon enemmän ihmisiä kuin minä.)
5. Ei viihdy yksinään, ei keksi kotona muuta tekemistä kuin telkkarin katsomisen. (Pidän tuota jonkinlaisen luonnevian merkkinä, jos ei oma seura tunnu hyvältä.)

Miten te menettelisitte tässä tilanteessa? Katsonko miten ystävyys etenee, jos vaikka ei kävisi niin kuin aikaisemmin? Vai sanonko suoraan, että näen tässä kaavan josta ei seuraa mitään hyvää, heippa? Ghostaamiseen en usko. En ikinä ghostaisi miestä, joten en tee sitä naiskavereillekaan.

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaan korvaani tuo aloitukseni kuulostaa tavallaan siltä, että yritän vain keksiä tekosyitä katkaista yhteydenpidon. Mitä mieltä olette?

-ap-

Vierailija
2/51 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ylitulkitse yhtään vaan kyllä nuo ovat selkeitä red flageja. Etenkin tuo toisten mustamaalaaminen nimeltä mainiten ja sinun nostamisesi jalustalle samassa yhteydessä sekä liian nopeasti liian intiimeihin keskustelunaiheisiin eteneminen. Ei välttämättä ole narsisti mutta voi kärsiä esim. epävakaasta persoonallisuushäiriöstä tai olla sosiaalisesti muuten kehittymätön.

Mielestäni voit alkaa vähentää yhteydenpitoa vaikka vain sanomalla, että et nyt tällä hetkellä kykene pitämään yhteyttä niin tiuhaan kuin aiemmin ja katsoa, miten hän reagoi. Jos loukkaantuu, alkaa herjata tai pommittaa viesteillä, niin sitten heti estoon etkä reagoi häneen enää mitenkään. Ghostata saa kenet tahansa, jos oma hyvinvointi tai turvallisuus on siitä kiinni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on ihan normaalia avautua omasta elämästä, jos on luonteeltaan avoin. Ei siinä ole mitään ihmeellistä.

Ja mikä hiton "luonnevika"? Onpa pöljästi sanottu. Hän vaan haluaa olla muiden seurassa, onko siinä jotain outoa?

Mutta jos et itse välitä olla tekemisissä, niin sano se kohteliaasti. Esim, että et nyt pysty näkemään jne.

Vierailija
4/51 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ylitulkitse yhtään vaan kyllä nuo ovat selkeitä red flageja. Etenkin tuo toisten mustamaalaaminen nimeltä mainiten ja sinun nostamisesi jalustalle samassa yhteydessä sekä liian nopeasti liian intiimeihin keskustelunaiheisiin eteneminen. Ei välttämättä ole narsisti mutta voi kärsiä esim. epävakaasta persoonallisuushäiriöstä tai olla sosiaalisesti muuten kehittymätön.

Mielestäni voit alkaa vähentää yhteydenpitoa vaikka vain sanomalla, että et nyt tällä hetkellä kykene pitämään yhteyttä niin tiuhaan kuin aiemmin ja katsoa, miten hän reagoi. Jos loukkaantuu, alkaa herjata tai pommittaa viesteillä, niin sitten heti estoon etkä reagoi häneen enää mitenkään. Ghostata saa kenet tahansa, jos oma hyvinvointi tai turvallisuus on siitä kiinni.

Kiitos. Itsekin ajattelen, että ainakin tuo että samassa lauseessa kehuu minua ja haukkuu toista ystäväänsä, on paha merkki. Kaikki nuo aikaisemmat "ystäväni" tekivät juuri sitä.

Yhteydenpidon taajuus on keskusteluiden intiimiys ovat tietysti makuasioita ja tiedän itse, että olen hyvin varautunut ihminen, joten minun normaalini voi olla muiden mielestä etäistä ja välinpitämätöntä.

-ap-

Vierailija
5/51 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avautuminen on kyllä ihan normaalia, jos on sen luontoinen ihminen. Varsinkin, jos nähdään jo kolmatta kertaa. En ainakaan itse jaksa jauhaa jotain joutavaa small talkia.

Vierailija
6/51 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

RED FLAG ALERT! Älä ap hyvä uhraa seesteistä ja hyvää elämänvaihettasi tuon ihmisen takia. Olet nyt toistamassa virheitäsi.

Vierailija
7/51 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin tykkään jakaa asioita mun elämästä. Kavereiden haukkuminen on kyllä outoa, mutta ei tossa muuten oo mitään ihmeellistä.

Sano hänelle, että et jaksa viestitellä/et oo viestittelijätyyppi. Jos haluat katkaista välit, niin tee se suoraan ja ystävällisesti.

Vierailija
8/51 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avautuminen on kyllä ihan normaalia, jos on sen luontoinen ihminen. Varsinkin, jos nähdään jo kolmatta kertaa. En ainakaan itse jaksa jauhaa jotain joutavaa small talkia.

Avautumisen ja small talkin lisäksi on olemassa sellainen asia kuin keskustelu. Tämä ihminen, josta puhun, on erittäin korkeasti koulutettu ja hänellä on teoriassa samoja kiinnostuksenkohteita kuin minulla, joten odotin todella paljon tältä tuttavuudelta. Siis hyviä, älyllisiä, syväluotaavia keskusteluita.

Oli avautuminen normaalia tai ei, kauhean pitkästyttävää ja kiusallista se on sille kuulijalle. En minä ainakaan saa mitään siitä, että toinen oksentaa murheitaan niskaani eikä sitten kuitenkaan edes yritä parantaa tilannetta, jos kerron miten sen voisi tehdä.

Jos toinen haluaa kiinnostavaa, älyllisesti stimuloivaa keskustelua ja hauskaa tekemistä ja toinen ilmaisen terapeutin, ei tarpeet oikein kohtaa.

-ap-

Vierailija
9/51 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avautumisen ja small talkin lisäksi on olemassa sellainen asia kuin keskustelu. Tämä ihminen, josta puhun, on erittäin korkeasti koulutettu ja hänellä on teoriassa samoja kiinnostuksenkohteita kuin minulla, joten odotin todella paljon tältä tuttavuudelta. Siis hyviä, älyllisiä, syväluotaavia keskusteluita.

Oli avautuminen normaalia tai ei, kauhean pitkästyttävää ja kiusallista se on sille kuulijalle. En minä ainakaan saa mitään siitä, että toinen oksentaa murheitaan niskaani eikä sitten kuitenkaan edes yritä parantaa tilannetta, jos kerron miten sen voisi tehdä.

Jos toinen haluaa kiinnostavaa, älyllisesti stimuloivaa keskustelua ja hauskaa tekemistä ja toinen ilmaisen terapeutin, ei tarpeet oikein kohtaa.

-ap-

Eli sun mielestä ikävistä kokemuksista avautuminen sulkee pois "älyllisyyden"?? Tuo kuulostaa tosi mustavalkoiselta.

Sä vaan oot sellainen, joka ei tykkää kun sulle avaudutaan noin äkkiä ja tuo nainen on päinvastainen kuin sinä. Ei se tarkoita etteikö hän pystyisi noihin ihme "älyllisiin" keskusteluihin, te vaan ootte liian erilaisia.

Vierailija
10/51 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen voi ja saa olla luonteeltaan avoin mutta tuollainen katkeruuden ja oman elämän kurjuuden kaataminen toisen niskaan heti ystävyyden alkumetreillä on vain huonoa käytöstä ja itsekeskeisyyttä. Sitä paitsi se on myös ajattelematonta ja mahdollisesti vahingollista tämän ap:n ystävänkin kannalta. Mistä hän voi kolmannella tapaamiskerralla tietää, että ap osaa suhtautua hänen kokemukseensa asiallisesti eikä aio kääntää kuulemiaan asioita tätä ystävää vastaan (en ap vihjaa että toimisit näin, halusin vain havainnollistaa, mitä tuon naisen varomattomasta asenteesta voisi mahdollisesti seurata)? Ja kuten ap ehti jo osuvasti todeta, avautumisen ja small talkin vaihtoehtona voi olla myös tasapuolinen ja -veroinen keskustelu. Ei niin, että toinen itkee ja toinen kuuntelee päivästä ja kuukaudesta toiseen.

Vierailija
11/51 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen joka haukkuu sinulle muita tai juoruaa muiden asioista, toimii sinun suhteesi aivan samoin. Se on varma.

Vierailija
12/51 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsin juuri, ettei tässä mistään red flageistä ehkä olekaan kyse. Tiedän ihan hyvin, etten tahdokaan ruveta tämän ihmisen ystäväksi. Tässä on vain se ongelma, että minua hävettää katkaista yhteydenpito, kun toinen on selvästi päättänyt yksipuolisesti, että olemme tästä lähtien henkiystäviä.

Näin kävi muuten niissä aikaisemmissakin tapauksissa, asiat eteni niin nopeasti että en ehtinyt ajoissa jarrutella ja ottaa etäisyyttä ja sitten seurasi hirveä draama kun lopulta minun oli pakko vetää rajat. Kun se toinen oli parin tapaamisen jälkeen päättänyt että olen hänen uusi paras ystävänsä, eikä sen mieleen missään vaiheessa juolahtanut että minä olin vain kohtelias...

Eli hävettää, nolottaa ja tuntuu inhottavalta sen toisen puolesta kun tavallaan nolaan sen ottamalla etäisyyttä, ja erittäin todennäköisesti loukkaan. Aikaisemmat tapaukset ainakin oli kovin herkkiä näkemään loukkauksia ja väärinkohtelua kaikessa.

Toisekseen säälin tätä ihmistä, ja tavallaan tahtoisin auttaa, koska elämäntilanteensa on mitä on. Mutta kokemuksesta tiedän että ihmistä ei voi auttaa, jos se ei itse tahdo auttaa itseään. Siinä vaan uupuu itsekin.

-ap-

Vierailija
13/51 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät nuo kovin pahoja juttuja ole. Moni puhuu itsestään henkilökohtaisia asioita jo tuttavuuden alussa. Muiden ihmisten moittiminenkaan ei ole harvinaista, eikä se automaattisesti tarkoita että moittisi kaikkia. Ja ikävä elämäntilanne tai ongelmat eivät tietenkään sinänsä ole red flageja, en ymmärrä miksi edes ajattelet sellaista. Harva toivoo ystäviltään neuvoja ongelmien ratkaisemiseen, sellainen neuvominen taitaa useimpia enemmänkin ärsyttää. On myös paljon ihmisiä, jotka eivät viihdy yksinään. Ainoa ongelma on, että tämä henkilö haluaa pitää enemmän yhteyttä kuin sinä jaksaisit, mutta sekin ongelma toivon mukaan ratkeaa puhumalla.

Jospa onkin niin, että et vain pidä ko. tyypistä ja etsit jotain tekosyytä olla tutustumatta paremmin? Siinä tapauksessa on varmaan parasta katkaista yhteydenpito heti eikä viiden vuoden päästä.

Vierailija
14/51 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikealta ja rasittavalta ihmiseltä kuulostaa. Tuskin tuo mitään positiivista elämääsi.

Vierailija
15/51 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen voi ja saa olla luonteeltaan avoin mutta tuollainen katkeruuden ja oman elämän kurjuuden kaataminen toisen niskaan heti ystävyyden alkumetreillä on vain huonoa käytöstä ja itsekeskeisyyttä. Sitä paitsi se on myös ajattelematonta ja mahdollisesti vahingollista tämän ap:n ystävänkin kannalta. Mistä hän voi kolmannella tapaamiskerralla tietää, että ap osaa suhtautua hänen kokemukseensa asiallisesti eikä aio kääntää kuulemiaan asioita tätä ystävää vastaan (en ap vihjaa että toimisit näin, halusin vain havainnollistaa, mitä tuon naisen varomattomasta asenteesta voisi mahdollisesti seurata)? Ja kuten ap ehti jo osuvasti todeta, avautumisen ja small talkin vaihtoehtona voi olla myös tasapuolinen ja -veroinen keskustelu. Ei niin, että toinen itkee ja toinen kuuntelee päivästä ja kuukaudesta toiseen.

Oon ite tykännyt avautua huonoista tyypeistä joita oon kohdannut, ja ei kukaan ole ottanut mitään terapeutin roolia. Myös mulle on kerrottu negatiivisista kokemuksista aika aikaisessa vaiheessa kaveruutta. Tuo riippuu ihan tyypistä, että onko tuollainen ok vai ei.

Vierailija
16/51 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epävakaa persoonallisuus

Vierailija
17/51 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä suotta häpeä, ettet halua jatkaa yhteydenpitoa hänen kanssaan. Kukaan ei voi yksipuolisesti päättää, että sinä ja hän olette nyt ystäviä. Ota opiksesi menneestä ja vedä rajat nyt heti. Et nolaa siinä yhtään ketään, koska sinä et voi olla vastuussa aikuisen, mitä todennäköisemmin rajattoman ja henkisesti epätasapainoisen ihmisen hyvinvoinnista. Hän tarvitsee psykoterapiaa tai muuta ammattiapua ja mikäli hän ei sitä halua lähteä hakemaan, ei hän voi olettaa, että ystävän tulisi olla hänelle ilmainen varaterapeutti.

Vierailija
18/51 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistisesti haavoittunut ei kestä olla yksin. Voi esittää kovinkin itsenäistä, mutta koko olemassaolo vaatii peiliä, ja kun hänen itsetuntonsa ei ole normaali, hän haluaa vetää muut alas omalle tasolleen.

Liian usein päädytään liian pitkälle noin kuvaannollisesti, hän alkaa kyttäämään menojasi, tulee kotiisi, haluaa tavata ystäväsi, tekee elämäsi helvetin jos annat käydä niin.

Onneksi on tämä internet josta voimme lukea aiheesta ja oppia, tai lyödä päätä seinään ja oppia.

Vierailija
19/51 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap-

Eli sun mielestä ikävistä kokemuksista avautuminen sulkee pois "älyllisyyden"?? Tuo kuulostaa tosi mustavalkoiselta.

Sä vaan oot sellainen, joka ei tykkää kun sulle avaudutaan noin äkkiä ja tuo nainen on päinvastainen kuin sinä. Ei se tarkoita etteikö hän pystyisi noihin ihme "älyllisiin" keskusteluihin, te vaan ootte liian erilaisia.

Älyllisyys minun ymmärtääkseni on nimenomaan sitä, että suhtaudutaan kaikkiin asioihin älyn kautta. Eli analyyttisesti, pohdiskellen ja ongelmia ratkoen. Avautuminen taas on pelkkää emootioissa vellomista. Nämä lähestymistavat ovat kokolailla toisensa poissulkevia. Kokemukseni mukaan älyllinen ihminen on älyllinen kaikkein pahimmissa tunnekuohuissakin, koska sitä ei vaan voi napsauttaa pois. Ainakin minulla homma menee niin, että vaikka itkisin läheisen poismenoa tai saisin o.rgasmin, joku osa aivoista koko ajan analysoi tilannetta ja sitä, että miten tästä eteenpäin. Luulen että tämä ero on itse asiassa kytköksissä temperamenttipiirteisiin.

Tämähän ei muuten tarkoita, että älyllinen ihminen olisi älykkäämpi kuin avautuja.

-ap-

Vierailija
20/51 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esittele hänet jollekin toiselle, josta tulee hänen uusi paras ystävänsä. Haluat ehkä valita jonkun, jonka kanssa et itse ole läheinen, niin ettei teidän tarvitse jatkossa olla tekemisissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kuusi