Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko nämä red flageja, kannattaako tämän ihmisen kanssa tehdä lähempää tuttavuutta?

Vierailija
18.09.2020 |

Kyse ei ole miehestä vaan naisesta, johon olen tutustunut. Ystävämielessä siis. Olen muutamia kertoja ollut tilanteessa, jossa "ystävästä" tulee ihan kauhea riippa, joka käyttää minua oksennusämpärinä ja kainalosauvana. Olen kolme kertaa käytännössä palanut loppuun tuollaisen ystävän takia. Mietinkin nyt, että ovatko havaitsemani asiat oikeasti varoitusmerkkejä, vai ylitulkitsenko vain vanhojen kokemusten takia?

Seuraavat asiat siis saavat niskakarvani pystyyn:
1. Tuttavuus on edennyt todella nopeasti todella intiimeihin keskusteluihin. Siis pettävä ex-mies mainittu kolmannella tapaamisella jne. (Itse puhuisin mieluummin enimmäkseen kaikenlaista filosofista juttua ja keskittyisin tekemään kivoja juttuja yhdessä.)
2. Ankea lapsuus, ankea ex, ankea nykytilanne, terveys reistailee jne. (Tuntuu etten voi puhua oikein mitään omasta elämästäni koska minulla on onnellinen lapsuus, onnellinen parisuhde ja olen tällä hetkellä erittäin seesteisessä elämänvaiheessa selätettyäni 10 vuotta kestäneet vakavat terveysongelmat. )
3. Puhui noin kolmannesta tapaamisesta lähtien pahaa muista ystävistään. Imartelee minua moittimalla niitä muita ystäviä. "Sun kanssa on niin kiva keskustella kun olet niin fiksu, Riitta on niin tylsää seuraa kun ei ymmärrä mistään mitään." (Joskus olen tuollaiselta ihmiseltä kysynytkin, että mitä sä puhut musta niille muille?)
4. Haluaisi nähdä ihan koko ajan ja viestittelee paljon useammin kuin minä jaksaisin. (Minulla on omakin elämä, hänellä ilmeisesti ei, vaikka tuntuu tuntevan paljon enemmän ihmisiä kuin minä.)
5. Ei viihdy yksinään, ei keksi kotona muuta tekemistä kuin telkkarin katsomisen. (Pidän tuota jonkinlaisen luonnevian merkkinä, jos ei oma seura tunnu hyvältä.)

Miten te menettelisitte tässä tilanteessa? Katsonko miten ystävyys etenee, jos vaikka ei kävisi niin kuin aikaisemmin? Vai sanonko suoraan, että näen tässä kaavan josta ei seuraa mitään hyvää, heippa? Ghostaamiseen en usko. En ikinä ghostaisi miestä, joten en tee sitä naiskavereillekaan.

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle jäi nyt ihan epäselväksi että mitä sinä ap saat tuosta ystävyyssuhteesta? Ainakin kuvailet ystävääsi siten, etten voi ymmärtää miksi haluat olla hänen kanssaan tekemisissä? Ja jos itse et saa mitään, niin miksi vietät aikaa hänen kanssaan?

Tällä hetkellä en saa kai mitään. Kiinnostuin tästä ihmisestä, koska hän on hyvin, hyvin älykäs ja lukenut, ja aina välillä on pienen pieni pätkä sellaista todella hyvää keskustelua. Tämä on muuten sama kaava, joka oli noiden aikaisempien energiavampyyreiden kanssa: 1-10 % vuorovaikutuksesta oli laadullisesti todella loistavaa, ja sen takia siedin sitä että minut imettiin kuiviin.

Vissiin sama logiikka (lievempänä tietysti) kuin tietyissä parisuhteissa: hyväksikäyttäjä on halutessaan niin ihana, että toinen sietää huonoa kohtelua ihan liian pitkään, vaikka sitä on suurimman osan aikaa?

Toinen juttu on se, että olen asunut tässä kaupungissa aika vähän aikaa, joten minulla ei ole juurikaan ystäviä. Minulla on hyvin vähäinen seurantarve, mutta ajattelin että olisi kätevää jos joku kaveri asuisi lähellä. Tällä hetkellä lähinnä kauhistuttaa, miten lähellä tuo ihminen asuukaan.

-ap-

Miten sä kehtaat? Itse loukkaantuisin, jos joku "kaveristani" puhuisi musta tolla tavalla. Sä kuulostat kylmältä tyypiltä.

Mikset vain ole hänelle kohtelias ja rehellinen ja lopeta teidän suhdetta? Tuollainen "analysointi" on loukkaavaa.

Eikö täällä anonyymillä palstalla voi puhua nimiä mainitsematta kenestä tahansa?

-eri

Vierailija
42/51 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle jäi nyt ihan epäselväksi että mitä sinä ap saat tuosta ystävyyssuhteesta? Ainakin kuvailet ystävääsi siten, etten voi ymmärtää miksi haluat olla hänen kanssaan tekemisissä? Ja jos itse et saa mitään, niin miksi vietät aikaa hänen kanssaan?

Tällä hetkellä en saa kai mitään. Kiinnostuin tästä ihmisestä, koska hän on hyvin, hyvin älykäs ja lukenut, ja aina välillä on pienen pieni pätkä sellaista todella hyvää keskustelua. Tämä on muuten sama kaava, joka oli noiden aikaisempien energiavampyyreiden kanssa: 1-10 % vuorovaikutuksesta oli laadullisesti todella loistavaa, ja sen takia siedin sitä että minut imettiin kuiviin.

Vissiin sama logiikka (lievempänä tietysti) kuin tietyissä parisuhteissa: hyväksikäyttäjä on halutessaan niin ihana, että toinen sietää huonoa kohtelua ihan liian pitkään, vaikka sitä on suurimman osan aikaa?

Toinen juttu on se, että olen asunut tässä kaupungissa aika vähän aikaa, joten minulla ei ole juurikaan ystäviä. Minulla on hyvin vähäinen seurantarve, mutta ajattelin että olisi kätevää jos joku kaveri asuisi lähellä. Tällä hetkellä lähinnä kauhistuttaa, miten lähellä tuo ihminen asuukaan.

-ap-

Miten sä kehtaat? Itse loukkaantuisin, jos joku "kaveristani" puhuisi musta tolla tavalla. Sä kuulostat kylmältä tyypiltä.

Mikset vain ole hänelle kohtelias ja rehellinen ja lopeta teidän suhdetta? Tuollainen "analysointi" on loukkaavaa.

Millä ihmeen perusteella tilanteen analysointi voi olla loukkaavaa? Minulla on äärimmäisen analyyttinen luonne, kuten olen jo aiemmin selittänyt.

Arvotat myös mielenkiintoisesti, että "kylmyys" on selvästi mielestäsi kielteinen ominaisuus. Kyllä, minä olen sellainen mitä romaaneissa kutsutaan viileän älylliseksi tyypiksi. Se ei tarkoita sitä, etteikö minulla olisi tunteita; tässäkin ketjussa olen maininnut ainakin häpeän, nolouden ja säälin.

Mutta palstan mielipide tuli selväksi: kaikkien mielestä minun kannattaa lopettaa tuttavuus, joko suojellakseni itseäni tai siksi että olen kylmä kusipää.

-ap-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap-

Millä ihmeen perusteella tilanteen analysointi voi olla loukkaavaa? Minulla on äärimmäisen analyyttinen luonne, kuten olen jo aiemmin selittänyt.

Arvotat myös mielenkiintoisesti, että "kylmyys" on selvästi mielestäsi kielteinen ominaisuus. Kyllä, minä olen sellainen mitä romaaneissa kutsutaan viileän älylliseksi tyypiksi. Se ei tarkoita sitä, etteikö minulla olisi tunteita; tässäkin ketjussa olen maininnut ainakin häpeän, nolouden ja säälin.

Mutta palstan mielipide tuli selväksi: kaikkien mielestä minun kannattaa lopettaa tuttavuus, joko suojellakseni itseäni tai siksi että olen kylmä kusipää.

-ap-

Älykkyyttä on tosiaan monenlaista. Itse en diggaa kylmästä analyyttisyydestä, jota sovelletaan myös ihmisiin. Usein analyysit menee päin seinää.

Huonon käytöksen analysointi on sen sijaan eri asia.

Vierailija
44/51 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä zoomaisin heti jo pelkästään kohtiin 1. ja 4., ja juoksisin heti karkuun. Minulla on tosi huonoja kokemuksia tuolla samalla tavalla alkaneesta ystävyyssuhteesta - kaikki aloituksen kohdat täyttyivät. Siis nyt ei puhuta mistään perus rasittavasta kaverista, vaan rasittavasta kaverista joka lopulta eskaloitui siihen että kyseinen "kaveri" m.m. uhkaili öisin itsemurhalla, sotki selkäni takana muita ihmissuhteitani koska halusi minut "itselleen", ja lopulta kirjoitti minulle pitkän sekopäisen kirjeen, jossa listasi kaikkia vikojani, neuvoi miten voin korjata itseni ja olla hänelle parempi ystävä, ja uhkaili epäsuorasti väkivallalla ja tappamisella, jos en tee työtä käskettyä. Uhkasi väkivallalla myös yhtä hyvää ystävääni, josta oli mustasukkainen. Se "kaveruus" - joka ei ollut pitkään aikaan ollut mitään kaveruutta, vaan ahdistavaa teeskentelyä, kun yritin keksiä turvallisen tavan päästä hänestä eroon - jäi sitten siihen. Monta kuukautta painostusta ja uhkailua sain sietää, pelkäsin tuolloin ihan oikeasti tuota naista.

Monella ei ole vastaavia huonoja kokemuksia ja voi lukea tuon listan miettien, että mitä ihmeellistä tuossa nyt on, ihan normaalia. Minä sen sijaan lyön nykyään jarrut päälle HETI, kun tuntuu siltä, että kaveruus etenee liian nopeasti, ja jos mikä tahansa pienikin yksityiskohta tuntuu oudolta tai vaivaannuttavalta. En nimittäin luottanut vaistoihini tuolloin, ja se kostautui. Ajattelin usein kuvittelevani vain; selittelin mielessäni ahdistavalta tuntuvaa käytöstä niin, että vika on kai MINUSSA, kun olen niin sulkeutunut ja yliherkkä ja ennakkoluuloinen ja epäreilu. Eihän tässä nyt OIKEASTI mitään outoa ole, eihän...

Joo ei enää koskaan, kiitos.

Pakko lisätä vielä, kun joku varmaan ajattelee, että ne "epäsuorat uhkaukset" olivat minun päässäni: tarkoitin epäsuoralla vain sitä, että hän ei suoraan sanonut "tapan sinut". Hän sanoi esimerkiksi "en voi välttämättä vastata teoistani, jos tarpeeksi suutun" ja "joskus minun kieltämättä on tehnyt mieli lyödä kallosi rikki", ja muita vastaavia sairaita asioita.

Vierailija
45/51 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ylitulkitse yhtään vaan kyllä nuo ovat selkeitä red flageja. Etenkin tuo toisten mustamaalaaminen nimeltä mainiten ja sinun nostamisesi jalustalle samassa yhteydessä sekä liian nopeasti liian intiimeihin keskustelunaiheisiin eteneminen. Ei välttämättä ole narsisti mutta voi kärsiä esim. epävakaasta persoonallisuushäiriöstä tai olla sosiaalisesti muuten kehittymätön.

Mielestäni voit alkaa vähentää yhteydenpitoa vaikka vain sanomalla, että et nyt tällä hetkellä kykene pitämään yhteyttä niin tiuhaan kuin aiemmin ja katsoa, miten hän reagoi. Jos loukkaantuu, alkaa herjata tai pommittaa viesteillä, niin sitten heti estoon etkä reagoi häneen enää mitenkään. Ghostata saa kenet tahansa, jos oma hyvinvointi tai turvallisuus on siitä kiinni.

Avautuminen on kyllä ihan normaalia, jos on sen luontoinen ihminen. Varsinkin, jos nähdään jo kolmatta kertaa. En ainakaan itse jaksa jauhaa jotain joutavaa small talkia.

Avoimuus ja puheliaisuus on taitolajeja jos toinen on jäyhempi. Olen nyt itse uuden duunikaverin kanssa tilanteessa, jossa huomaan olevani aika puhelias kun hän on selkeästi ujohko. Nyt jälkikäteen mietin jo, millaista kuvaa itsestäni annan..nykyään suomalaisissa on yhä vähemmän entiajan puheliaita ja iloisia lörpöttelijöitä, siis niitä jotka eivät puhuneet ikäviä/purkaneet huonoja olojaan muihin.

Toisaalta rehellisyys ja aitous duunissa on tärkeää ja lupa tuulettaa vaikka jotain reklamaatioita arvokasta. Mutta nää on myös henkilökemiajuttuja. Toivon itse etten töppää tämän uuden duunikaverin kanssa (johon olen hivenen ihastunutkin). Selvästi hän sulattelee :D itseäkin ahdistaa jo etukäteen ajatus että duunikaveri alkaa vältellä. En missään nimessä halua tunkeilla tai olla riesa, mutta olisi toisaalta huippua jos ankeahko työ piristyisi hyvällä ja aidolla seuralla.

Vierailija
46/51 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vikaa on suomenkielisessä sanassa varoitusmerkki?

Aiheeseen liittyen, kyllä, näen selkeitä varoitusmerkkejä, joten vähentäisin yhteydenpitoa.

Vierailija
47/51 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap-

-ap-

Älykkyyttä on tosiaan monenlaista. Itse en diggaa kylmästä analyyttisyydestä, jota sovelletaan myös ihmisiin. Usein analyysit menee päin seinää.

Huonon käytöksen analysointi on sen sijaan eri asia.

Meitä on monenlaisia. Itse tykkään siitä, että kaveruudet ja ystävyydet alkavat viileästi, ja lämpenevät siitä sitten luontevasti ajan myötä. Siihen viileyteen kuuluu minun puoleltani myös se, että uusi kaveruus kestää vähän kriittistä analyysiäkin. En ole aikuisena ihmisenä enää sellainen, että keräilen mahdollisimman paljon kavereita. Mietin tarkkaan, haluanko ylipäätään olla tämän ihmisen ystävä. Olkoonkin sitten kylmää.

-ei ap

Vierailija
48/51 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen päässyt onneksi eroon tuollaisesta "ystävästä". Kuvailemiesi piirteiden lisäksi vielä narsismia, niin siinäpä keitos. Aikani kuuntelin aina samaa valitusta, kuinka hänen erikoislaatuaan ei muka ymmärretä. Kun tuli avoimeksi virka, johon hän olisi ollut pätevä, kehotin häntä hakemaan, mutta ei hakenut. Työnantajan olisi pitänyt ymmärtää pyytää häntä tehtävään. Aina oli jotain vialla. Mutta jos minä joskus olisin edes hetken tarvinnut kuuntelijaa, niin eipä onnistunut. Aloin harventaa tapaamisia, vastailin vain toisinaan viesteihin ja puheluihin, kunnes lopetin koko tuttavuuden. Ystävyyttä se ei ollut. Ystävyys on molemminpuolista.

Vierailija
49/51 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin sille, että: "En ole emotionaalinen kaatopaikkasi". Joko se tajuaa muuttaa tapansa, tai painuu tiehensä.

Vierailija
50/51 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen päässyt onneksi eroon tuollaisesta "ystävästä". Kuvailemiesi piirteiden lisäksi vielä narsismia, niin siinäpä keitos. Aikani kuuntelin aina samaa valitusta, kuinka hänen erikoislaatuaan ei muka ymmärretä. Kun tuli avoimeksi virka, johon hän olisi ollut pätevä, kehotin häntä hakemaan, mutta ei hakenut. Työnantajan olisi pitänyt ymmärtää pyytää häntä tehtävään. Aina oli jotain vialla. Mutta jos minä joskus olisin edes hetken tarvinnut kuuntelijaa, niin eipä onnistunut. Aloin harventaa tapaamisia, vastailin vain toisinaan viesteihin ja puheluihin, kunnes lopetin koko tuttavuuden. Ystävyyttä se ei ollut. Ystävyys on molemminpuolista.

Tässä minun tuntemassani ihmisessä on tuota samaa vikaa, että mikään ei kelpaa. Hänellä on todella kova ura taustalla, nyt on työtön. Koska se kova ura on taustalla, ei voi alentua esim. opiskelemaan jotain toisen asteen tutkintoa. Samaan aikaan valittaa miten kauheaa on olla aina vaan kotona, mutta sitten mikään millä pääsisi pois kotoa ei kelpaa, paitsi jos saa jonkun kaverinsa nakitettua seuraksi. Myöntää avoimesti että on mm. tapaillut erästä Tinder-miestä vain siksi, että pääsi tämän kanssa kesällä joka päivä miehen autolla uimarannalle tms.

Mitä tuohon kuuntelemiseen tulee, tilanne on sikälikin kinkkinen että itse jakaisin mieluiten elämäni hyviä asioita, jos nyt yleensä haluan itsestäni puhua. Mutta koska tämä ihminen antaa koko ajan ymmärtää elämänsä olevan silkkaa p*skaa, tuntuu tahdittomalta kertoa omia hyviä asioitaan. Ja jos olen jotain mennyt lipsauttamaan, ne kumotaan tai lytätään oitis. Esim. tulin kehuneeksi mieheni erinomaisia sosiaalisia taitoja (itselläni ei sellaisia ole, kuten varmaan arvaattekin) ja kykyä tulla toimeen kaikkien kanssa. Tämä ihminen sitten totesi: "Niin, minunkin eksäni oli samanlainen ja myös antelias luonne, ja alkoikin sitten jaella sitä luonnonvaraansa kaikille ystävillenikin, kun tuli niin hyvin toimeen niiden kanssa."

-ap-

Vierailija
51/51 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta jos sinulla on ikävä tunne, ei kannata alkaa kaveeraamaan enempää. Ota vaan reilusti etäisyyttä. Tuo ihmistyyppi loukkaantuu ja tulistuu varmaan mutta se ei ole sinun ongelma oikeasti. Te olette liina erilaisia, en ota nyt kantaa avautuuko nopeasti vai ei. Mutta sen sanon että muiden haukkuminen on red flag.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän viisi