Vein lapsen hoitoon vaikka minulla vapaapäivä, mitä ajattelette??
Eli meillä 2v7kk tyttö joka ollut päiväkodissa kohta 3 kuukautta, kun palasin työelämään. Teen vuorotyötä, useimmiten aamuvuoroa, satunnaisia iltavuoroja ja joskus v.loppuja. Joskus siis viikolla on näitä arkivapaita. Yleensä aina pidän vapaapäivillä lapsen kotona, mutta tänään vein hänet päiväkotiin. Olen siivonnut talon perusteellisesti, pessyt pyykkiä, laittanut ruokaa ja hengaillut koneella ;) Olenko kamala äiti kun oleskelen yksin kotona ja lapsi hoidossa? Lapsi viihtyy kyllä hyvin hoidossa ja tänään on tietty lyhyempi päivä.. Mietin vain pidättekö muut lapsen kotona aina kuin mahdollista? Jotenkin ajattelen, että lapsella kivempi hoidossa kavereiden kanssa kuin kanssani kotona kun teen koko ajan kotitöitä..
Kommentit (43)
Lapsi ei kuulu päiväkotiin vanhemman vapaapäivinä.Noloa. ja kurjaa ettet halua olla lapsesi kanssa.
Lapsesta 7n kyllä varmasti kivempi olla sinun kanssa kotona,kuin hoidossa. Mutta koska lapsella on muutenkin ylimääräisiä arkivapaita niin ei minusta ole mitään pahaa viedä hoitoon.
Itse olen pph ja on niitä vanhempia jotka tuovat kaikilla lomillaan lapsen hoitoon ihan normaalisti 9 tunniksi.
Mutta älkää o7keasti vanhemmat vähätelkö itseänne
4 jatkaa..
älkää siis vähätelkö sitä miten tärkeitä olette lapsenne elämässä! Lapsella on oikeus omiin vanhempiinsa ja tämä osalla vanhemmista tahtoo unohtua.
Minusta toimit väärin. Lapsellasikin olisi oikeus vapaapäivään "työpaikastaan".
Lapsella on useinkin vapaita päiväkodista viikolla, tämä oli ainoa kerta kun halusin tehdä kotityöt rauhassa ilman keskeytyksiä. Mutta viihtyisikö lapsi muka oikeasti mieluummin kotona kun en ehtisi leikkiä enkä viihdyttää? Tyttö tylsistyy kyllä helposti ja pääsee ainakin kunnolla ulkoilemaan päiväkodissa. Kai joskus äitikinvoi ottaa vähän omaa aikaa itselleen, vai mitä? :) Ja korostan ettei tapanani ole viedä lasta vapaapäivinäni hoitoon, tämä oli poikkeus..
ap
Minä teen samanikäisen kanssa kotityöt yhdessä. Mutta hän ei ole pkodissa vaan kotihoidossa ja kerhossa. Minusta hyvä, että oppii pienestä pitäen että aina ei voi olla viihtymässä jossain vaan elämään kuuluu paljon pakollistakin, oli kivaa tai ei. Itse pitäisin kotona.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 12:39"]
Lapsi ei kuulu päiväkotiin vanhemman vapaapäivinä.Noloa. ja kurjaa ettet halua olla lapsesi kanssa.
[/quote]
Entäs ne kotimammat, jotka vievät lapset päiväkotiin 7-18/5 päivää viikossa ja eivät mene töihin ollenkaan. Sekö on ihan ok?
Ei tuo värin ole! Hyvä välillä saada omaakin aikaan :)
No jaa, jos kuitenkin useimmiten kotona, niin tuskin lapsi yhdestä kerrasta traumatisoituu. Ehkä veisin minäkin hoitoon.
Äiti haluaa pitää lomaa lapsestaan? Just.
Eiköhän jokainen äiti joskus halua pitää lapsestaan vapaata.
Itsekin olen vuorotyössä, ilman vakituista työsopimusta. Lapsella on usein viisikin päivää peräkkäin vapaata kun mies on päivätyössä. Vapaapäivinä en ole vienyt lasta hoitoon, mutta nyt työttömänä ollessa on lapsi käynyt kaksi kertaa viikossa hoidossa, koska ei ollut mitään järkeä sanoahoitopaikkaa irti, kun tiesin töideni jatkuvan pian. Tosin on tullut vapaaviikkojakin, esim. tämä viikko. Alussa tunsin huonoa omaatuntoa siitä että olen kotona ja lapsi 5 tuntia hoidossa, mutta uskon, että se tekee meille kummallekin hyvää.
No en ajattele pahemmin mitään muuta kuin että tarvitset varmaan rauhaa itsellesi perhe- ja työelämän ohella. Ja toi on ihan ok eikä siitä tarvitse potea huonoa omatuntoa.
Eikä tuon ikäiselle mitään pahaa tee että on hoidossa muiden kanssa leikkimässä, varsinkin kun siellä viihtyy. Minusta pk voi olla todella tärkeä tuen lähde jos ei muuten saa pahemmin yksin asioita hoitaa. Ei lasten tarvitse roikkua 24/7 äidin helmassa. Ihan kunnon kansalaisia keski-Euroopankin lapsista tulee vaikka he ovat riippumatta tilanteesta jo ainakin osa-aikaisessa hoidossa 2-3-vuotiaina.
Minä teen myös välillä noin. Eli yleensä lapsen ovat kanssani kotona vapaapäivinä, mutta silloin tällöin laitan heidät hoitoon ja siivoan kodin, käyn rauhassa kaupassa, rauhassa suihkussa, teen hommia, joita ei voi lasten kanssa ajatuksella tehdä ym. Lapset hoidossa keskimäärin 3pv/vko, joten tuskinpa kärsivat, vaikka joskus pidän oman vapaan. Ei ole itsekästä, vaan helpottaa välillä sitä omaa puuhaamista: saa tehty yksin yhdessä päivässä enemmän kuin lasten läsnäollessa kuukaudessa.
Minusta ihan ok satunnaisesti. Itse olen yrittäjä ja joudun kyttäämään töitä eikä varsinaisia työaikoja ole, minkä vuoksi on hankalaa pitää lapsilla ylimääräisiä arkivapaita.
Ajattelen, että haluat nauttia vapaapäivästäsi.
Minustakin on ihan ok. Itse olen pitänyt lapset kotihoidossa 3-vuotiaiksi asti, sen jälkeen ovat olleet lyhyttä päivää (alle 7 tuntia) hoidossa. Kaikki koulun loma-ajat kotona, välillä myös pitkiä viikonloppuja. En tunne huonoa omatuntoa, jos joskus pystyn pitämään arkivapaan jonkin oman asiani takia, ja nuorimmainen menee päiväkotiin. Ihan varmasti hänelle on parempi olla tutussa ryhmässään kuin vaikka nyhjätä kampaamon nurkassa tai istua autossa.
Itse vien hoitoon muutamaksi tunniksi (maksan yksityisestä hoidosta täydeltä päivältä) joskus vapaallakin; miksi en veisi? Lapsi jää askartelu- ym jutuista "jälkeen" kun useampana päivänä jatketaan samoja juttuja ja jos vapaita tulee paljon, joutuu taas hakemaan paikkaansa ryhmässä. Ihme kulttuuri täällä Suomessa kun äitien ja lasten täytyy olla yhdessä koko ajan. Italiassa ym. lapset laitetaan päiväkotiin 2-vuotiaana vaikka mammat eivät ole päivääkään kodin ulkopuolella töissä. Eiköhän tuollainen 3v ja vanhempi jo viihdy paremmin ikätovereiden kanssa kuin äidin kanssa; ehtii siellä kotona touhuamaan vielä illalla ja viikonloppuna niitä leipomisia ja retkeilyä ym. Mielestäni tässä nyt vaan yritetään kiillottaa sitä äitimyytin sädekehää. Taitaa olla pikemminkin äidin tarve olla kiinni lapsessa koko ajan. Vapaalla ehtii hyvin hoitaa esim. virallisia asioita rauhassa ja sitten jaksaa taas olla mukavampi äitikin lapselle.
Ei ole paha! Itse olen kotona vauvan kanssa ja sinun lapsen kanssa saman ikäinen esikoinen on päiväkodissa 3-4 pvä viikossa. Välillä on huono omatunto, mutta sitten taas lapseni kertoo miten kivaa hänellä oli. Valitettavasti en pysty hoitamaan molempia kotona. Emmekä kokeneet hyväksi ottaa vanhempaa pois omista jutuistaan reilun vuoden takia.
(Tiedoksi... isompi viihtyy ja ei väsy hoidossa olemisesta)
Jos lapsi viihtyy hoidossa niin miksi hänet pitäisi ottaa sieltä pois?? Vain Suomessa on tehty ongelma tällaisestakin asiasta. Äiti voi käydä vaikka kampaajalla tai hoitaa kotitöitä tai lojua vaikka vaahtokylvyssä.
No ei tossa mitään pahaa ole! Ja tekstissäsi ilmeni, ettet joka vapaapv lasta sinne vie. Ihan hyvä, että saat tehtyä kunnolla kotitöitä, lapsikin voi tulla siistiin kotiin. :)