Mainostenjako on kyllä silkkaa huijausta työntekijän kannalta
4 snt/tuote ja 0,42 snt muista mainoksista. Työmäärä on yhtä jakelua kohden n. 6 tuntia kun kaksistaan tekee. Bensat joutuu maksamaan hyvin pitkälti omasta pussistaan, takaisin saa vain ne pari kilometriä mitkä on ajettu itse alueella.
Teet 6 tuntia (lajittelut + jako) ja palkkaa tulee hyvällä tuurilla 15 € (kahden ihmisen työvoimasta). Tuntipalkka siis reilu euro.
Taidanpa lopettaa. Onneksi on koeaika. Ei kukaan jaksa kahta työtä, jos toinen on tällainen. Itse työ ei olisi hassumpaa, jos siitä vain saisi enemmän.
Kommentit (60)
Tiedän ihan aikusia jotka tuota työtä tekee, kertovat että palkka tuleekin enemmän saaduista kilsakorvauksista.
On väärin väittää, että jakelutyö olisi huijausta. Kyllä siinä etukäteen ilmoitetaan, mitä maksetaan. Ei sitä ole pakko tehdä, jos tuntuu siltä. Mutta aika moni tekee siitä hyvän lisäansion, kun viitsii vaivautua. Tietysti esim. joulun alla jaettavaa on runsaasti ja palkka jopa erittäin hyvä ja taas kesäloma-aikana jaettavaa vähemmän. Poikani saa opiskelurahaa n. 1500,- €/kk jakelulla. Asennekysymys.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 12:08"]
[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 12:02"]
Niin on ja toivottavasti ihmiset lopettaisivat tollaisten "töitten" tekemisen. Niin olisi ihan pakko alkaa maksaa niistä asiallinen korvaus.
[/quote]
Jeps. Itse kuvittelin, että ajosta saa kilometrikorvauksen, kun niin oli sanottu. "Joo, laita vaan mittari päälle kun lähdet kotoa." Mutta ei, selvisi että pelkästään piiriltä saa sen parikymmentä senttiä. En voi laittaa verotukseenkaan, kun veroprosentti on 0.
Ei yksinkertaisesti kannata ajaa 15 km alueelle ja 15 km takaisin, kun joutuu itse maksamaan bensat ja sitten saa palkkana hädin tuskin niiden bensojen hintaa takaisin.
[/quote]
Eihän MISSÄÄN duunissa makseta km-korvauksia siitä, että ajat kotoa työpaikalle. Ei edes voi maksaa, siis verovapaata km-korvausta tuollaisesta ajosta. KM-korvauksia maksetaan vaan siitä ajosta, joka on työntekoa/työmatkaa. Ja "työmatka" ei siis ole matka kotoa työpaikalle;)
Suurimmat jakeluyhtiöt omistaa Itella Oy. Aika vähän on enää paikallisia yksityisiä jakelua hoitavia yrityksiä.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 12:25"]
On väärin väittää, että jakelutyö olisi huijausta. Kyllä siinä etukäteen ilmoitetaan, mitä maksetaan. Ei sitä ole pakko tehdä, jos tuntuu siltä. Mutta aika moni tekee siitä hyvän lisäansion, kun viitsii vaivautua. Tietysti esim. joulun alla jaettavaa on runsaasti ja palkka jopa erittäin hyvä ja taas kesäloma-aikana jaettavaa vähemmän. Poikani saa opiskelurahaa n. 1500,- €/kk jakelulla. Asennekysymys.
[/quote]
Saa muuten aika paljon tehdä noin niin kuin euron tuntipalkalla. Jotenkin en oikein usko tuota 1500 euroa. Tosiaan itse oletin, että saisin edes kilometrikorvaukset, mutta kun niitä ei kerran tule juuri ollenkaan, niin minun ei ole mitenkään päin järkevää käyttää viikosta 4 iltaa lajitteluun ja jakeluun ja saada siitä sitten ehkä 30 €/viikko (2 ihmistä tekemässä niin nopeasti kuin suinkin pystyy). Saman ajan voin käyttää paljon hyödyllisempääkin, kuten opiskeluun ja kodinhoitoon. Itse työstä tykkään kyllä, ja tekisin jos saisin enemmän rahaa.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 12:27"]
Suurimmat jakeluyhtiöt omistaa Itella Oy. Aika vähän on enää paikallisia yksityisiä jakelua hoitavia yrityksiä.
[/quote]
Tämä kyseinen ei ole Itellan alaisuudessa.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 12:25"]
[/quote]
Ihan uskomatonta, että jossain maksetaan noin hyvin. Minä kun luulin, että meidän tytöt saivat viime joulukuussa hyvin jakelusta, kun tuli vähän vajaa 400 euroa. Ja jaettavaa oli todella paljon, vähintään 10 mainosta joka jakelukerta (2 kertaa viikossa), talouksia tytöillä n. 800. Enempään ei olisi millään pystytty ja silti palkka tuo, ja aikaa meni tuhottomasti. Hyvin tyytyväisiä he kuitenkin olivat. Toinen säästi jakelupalkoistaan kolmen viikon ulkomaan matkan, joten edelleen he jatkavat jakelua.
Olisi kiva tietää millaisilla spekseillä aloittaja on työtä tehnyt. Osaisi verrata meidän lapsen työhön. Kuinka monta taloutta ja minkä tyyppistä taloaluetta? Kuinka pitkä matka jakelusta tuli? Kuinka pitkä matka kotoa jakoalueelle? Kuinka paljon lajiteltavia jakeita tyypillisesti?
Kuusi tuntia kuulostaa paljolta kahteen pekkaan per jakokerta. Meitä on aina lapsen apuna aikuisia mutta aikaa menee tunteina vähemmän kuin miltä tuntuu :).
[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 11:39"]
[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 11:36"]
Mistäs ne tietää oletko sinä ne mainokset oikeasti jakanut? Kippaa kaatopaikalle.
[/quote]
Alueelta tulee valitusta. Nytkin oli vahingossa jäänyt jokunen laatikko jakamatta, kun en ollut huomannut niitä, niin heti tuli valitusta siitä perässä.
[/quote]
Helppo selvittää missä yhtiössä se valittaja asuu. Itse jaan 9 eri yhtiötä ja halutessani voisin jakaa vain yhden, koska tiedän missä se henkilö asuu, joka on yhteydessä jakeluyhtiöön.
Vappu ja melkein kolmen metrin läjä tiukkaa pakattua lehtinippua on taas tuotu portailleni lajiteltavaksi ,uudelleen niputettavaksi , lastattavaksi pyörääni jakolaukkuihin ja ei kun mennä viilettämään ja jakamaan niitä taas... Ei hyvää päivää!
Melkein vuosi tätä on tullut jo tehtyä ja jakeluauton jäljetkin olisi pihalta taas haravoitava ja ylimääräistä jätepaperiakin on taas kertynyt reilusti yli metrin verran kierrätyslavalle lehtipisteeseen kilometrin päähän vietäväksi !
Kyllä tämä ,suoraan sanoen aika hullun hommaa on, eikä tästä mihinkään parane ,muutu ,tai muutenkaan viisastu.
Saisinpa lopetettua jotenkin niin ,ettei työmarkkinatukeni kärsisi,enkä saisi KELA:lta ,tai jostain työkkärin lausontojen perusteela karenssia, niin kyllä tämän jo olisin ihan kypsä lopettamaan.
Ikää on kuitenkin jo yli 50 v. ,eikä paikkakunnalla oikein nuoremmillekaan paljon hommia ole tarjolla,niin minkäs teet.
Eläkeikään on kuitenkin vielä matkaa ja terveenä en nyt saa sairaseläkettäkään, mutta se ainoa hyvä tässä on ,että kunto pysyy hyvänä ulkoliikunnalla ,ravinto tarkkaan harkittuna ja kohtuullisena (on näet harkittava tarkkaan sen hinta/laatu -suhdetta eikä ylimääräisiin herkkuihin paljon varaa jää porkkanaraaste-kala-kaurapuuro-tee-ja itseleivotut terveyssämpylät ja Liptonin irtotee haudutettuna pitävät minut parhaiten hengissä ja vireessä-
Elämänkumppanini puolestaan kaipaa vain "Kitekattia" ja "Whiskassia".
Orvokkeja ostin silmäniloksi penkkiin pihalle (että nyt edes jotain olisi minullakin) ja uusien kevätkenkien ostosta tässä paraillani haaveilen ,mutta niihin kyllä riittää sitten vasta seuraavista korvauksista.
´Tietsikkaa´ on Suomessa onneksi varaa pitää köyhälläkin. Tällaista on minun ´postinkantajaelämäni´( sen tuloja ei pankkikäynneillä tosin juuri huomaakaan) mutta onhan tässä nyt kuitenkin jotenkin hengissä säilytty ja ystäviäkin sentään on ja naapureita kylässä käynyt,joten elämää se on tämäkin.
En nyt kuitenkaan viitsi ihan hirveästi kehua noita lehtitalon, eli jakelufirman "suurenmoisia" hankkeita tai osoittaa heillepäin mitään liian ´kosteasilmäistä kiitollisuutta´niistä.
Kovalla työlläni olen nämä ansioni itse hankkinut ,joka sentin, joten vieläkö näistä ´ansaitsemismahdollisuuksista´ pitäisi jotain lehtitaloa tai Paula Risikkoa kiittää ! Pyh!
Sanonpa vain ,että eipä taitaisi minun hameeni vyötärönappi hänen yllään kiinni mennäkään ja luulen kyllä että kerrostalonraputkin juoksen nopeammin ylös ...
Meid
n 14 v teini jakaa mainksia 2 krt/ vko, tienaa siitä noin 70€/kk, eli hyvät taskurahat. Aikaa menee 2-4h/ kerta.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 08:57"]
Meid
n 14 v teini jakaa mainksia 2 krt/ vko, tienaa siitä noin 70€/kk, eli hyvät taskurahat. Aikaa menee 2-4h/ kerta.
[/quote]
Tuntipalkka siis n. 2-4 eur? Aivan käsittämättömän surkeaa.
Kokeilin tuota "työtä" itsekin aikoinaan teininä. Lopetin välittömästi ensimmäisen "tilin" jälkeen, joka oli n. 20% siitä mitä jakelufirman huijari suullisesti oli lupaillut. Työ oli fyysisesti raskasta ja jakelualue oli varsin laaja ja harvaan asuttu. Käsittämätöntä, että nuo huijarifirmat saavat toimia edelleen vaikka aikaa on kulunut jo parikymmentä vuotta.
Hyvä artikkeli ko. alasta: http://www.rapport.fi/rapport/artikkeli.php?aid=225203
Minä kielsin teiniäni hakemasta lehdenjakajan paikkaa kun mietti nyt tälle kesälle kesätöitä. Olen itse kertaalleen kokeillut ko työtä ja tuntipalkka on niin naurettava työn raskauteen verrattuna että parempi kun kukaan ei hakisi sinne niin joutuisivat ehkä vähän korottamaan palkkaa. Lisäksi tiesin että siinä kävisi lopulta niin että minä joutuisin ilmaiseksi avuksi omien töideni lisäksi, muistan kyllä miten nuorempana kävin pikkusiskoani auttamassa kun oli liian raskasta tehdä hänen yksin.
Onneksi oma teinini sai ihan toisenlaisen työpaikan tälle kesälle.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 23:46"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 21:54"]
Et taida olla kovin hyvä jakaja? (Ei pahalla.) Jaoin itsekin mainoksia teininä, 365 kappaleen reittiin meni parhaimmillaan 45 minuuttia ja pahimmillaan pari tuntia, jos piti jakaa vaikka puhelinluettelot tai muuta tilaavievää. Pyöräilin reittini, jossa oli kerrostaloja ja omakotitaloja ja juoksin rappuset ylös alas kun se oli nopeampaa kuin hissit. Olin töissä 7 kk, ja kuukaudessa sain muistaakseni noin 100-150 euroa. Ei tuolla kunnon töiden tuntipalkoille pääse, mutta sanotaanko vaikka 12 tunnin kk-töistä ihan mukava palkka teinille. Mainosten jakoon ei pitäisi tuhrata kuutta tuntia, etenkään jos on kaksi käsiparia jakamassa. Miten iso ap:n reitti on?
[/quote]
Et ilmeisesti joutunut itse tekemään jaettavia nippuja?
[/quote]
Tein niput itse, laitoin kaikki pinot lattialla puolikaaren muotoiseen riviin ja taytin lehden kuin sampylan niin etta selkapuolet olivat ulkopuolella ja lippulappuset siella sisalla. Lehti vasempaan kateen ja oikealla kadella laps, laps, laps mainokset sisaan. Nama sitten 25/50 kappaleen pinoihin. Tahan prosessiin ei mennyt hirvean kauaa, ehka puolesta tunnista tuntiin.
Jaoin itsekin muutaman vuoden mainoksia, koska halusin olla enemmän kotona kun nuorin lapsemme oli alle kouluikäinen. Tein varajakoa eli minulla ei ollut omia alueita, vaan jaoin missä vain kaupungin alueella. Jakopäivää kohti minulla oli jaettavia talouksia n. 2000. Tällaisesta jaosta ansaitsin 1000-1400 euroa kuussa, osa ansiosta oli tietysti kilometrikorvauksia. Ansio oli ok, koska veroprosentti oli alhainen ja ei tarvinut maksaa päivähoitomaksuja.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 10:11"]
Jaoin itsekin muutaman vuoden mainoksia, koska halusin olla enemmän kotona kun nuorin lapsemme oli alle kouluikäinen. Tein varajakoa eli minulla ei ollut omia alueita, vaan jaoin missä vain kaupungin alueella. Jakopäivää kohti minulla oli jaettavia talouksia n. 2000. Tällaisesta jaosta ansaitsin 1000-1400 euroa kuussa, osa ansiosta oli tietysti kilometrikorvauksia. Ansio oli ok, koska veroprosentti oli alhainen ja ei tarvinut maksaa päivähoitomaksuja.
[/quote] Noin 300 taloutta kätasittävän jakelualueen piiristä saa perusansiona tarkalleen ottaen 147e./ kk (miinus verot) .Loppu tulee niistä kerroittain vaihtelevista jakelumääristä , mutta ylimääräistä erikoisjakoakin tarvitaan ( esim.nyt keväällä oli ´Bilteman´ luettelot jaossa) jotta kahden viikon tilissä olisi ne n. 80 euron ansiot tilinauhalla näkyvissä. Tavallisina viikkoina jää kyllä johonkin 50-60:een euroon.
2000 taloutta tarkoittaisi siis n. kuutta seitsemää jakelupiiriä.
Silloin kun mainoksia on oikein kunnolla ,eli väh. n.6-8 erilaista, niin ei mikän mahdottomuus ole ,että yhden ainoan piirin koko nippumäärän yhteenlaskettu paino on pitkälti toista sataa kiloa.
Sellaisen määrän lajittelu ja niputtaminen vaatii kyllä työhön tottuneeltakin väh. 3 tuntia ,jonka aikana taukoja ei kyllä ehdi pitämään yhtään jos meinaa sellaisessa ajassa ne saada laitettua jakoa varten valmiiseen kuntoon.Jakelu vie vähintään saman ajan.
Jos tuot 6-7:n piirin niput olohuoneeseesi ,niin sinne ei sitten kyllä paljon muuta mahdukaan-hyvä kun mahdut itse liikkumaan siellä . Kun tuollaisen yhden piirin ruuhkamäärän käsittelyssä ja jaossa menee siis se 6 tuntia, niin sinun ilmoittamasi määrä vaatisi siis n. 40 tunnin yhtäjaksoista työrupeamaa...
Kerrot lisäksi vielä ,että sinulla on lapsikin !
Anteeksi vain, mutta enempiin yksityiskohtiin menemättä koko tarinasi uskottavuus tökkii nyt jo todella pahasti...
jaa vain niihin paikkoihin jotka valittavat ja muihin esim joka toinen kerta. Kun aloitat uudenpiirin ja tä muutamia taloja aina jakamatta. Yleensä valittaja ilmoittavat heti. Näin saat selville minne kannattaa jakaa
Ehkä Stefu rauhoittuu kuten kaverinsa kun toivon mukaan saavat Sofian kanssa vauvan jossain vaiheessa, nämä kaveruksethan biletti paljon yhdessä silloin kun Stefu kärysi ratista. Sofia saa rangaistuksen tai sitten ei, mutta asia ratkeaa johonkin suuntaan en näe näiden tulevaisuutta mahdottomana yhdessä, mutta molempien pitää ottaa opiksi.
https://www.seiska.fi/Uutiset/Isaksi-tullut-laulaja-Leo-Stillman-jatti-…
[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 12:14"]
[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 11:39"]
[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 11:36"]
Mistäs ne tietää oletko sinä ne mainokset oikeasti jakanut? Kippaa kaatopaikalle.
[/quote]
Alueelta tulee valitusta. Nytkin oli vahingossa jäänyt jokunen laatikko jakamatta, kun en ollut huomannut niitä, niin heti tuli valitusta siitä perässä.
[/quote]
Jotkutko oikeesti odottaa niitä mainoksia? Jä mä kun luulin, että mun elämä on tylsää...
[/quote]
Ei niitä mainoksia odoteta, vaan sitä paikallislehteä (jaetaan mainosten kanssa).