Roope sai tuomion
Roope Salminen tuomittiin pakottamisesta seksuaaliseen tekoon https://www.is.fi/viihde/art-2000006640400.html
Kommentit (1969)
Mitä hemmettiä tämä lyhenne tarkoittaa ”tv:seen”, et osaa kirjoittaa mutta mölistä pitää.
Luin uutisen. En löytänyt siitä seksuaaliseen tekoon pakottamista.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän, että tähän satelee alapeukkuja, mutta ihan sama, pakko sanoa.
Ymmärrän, että toi teko voi tuntua loukkaavalta, mutta se, että vedetään tuollaisen takia kyseinen henkilö oikeuteen ja aiheutetaan kamala kohu on ihan älytöntä. Siis oikeasti, aivan järjetöntä.
Nuorempana tapailin yhtä tyyppiä ja kerran oltiin oltu ryyppäämässä yhdessä, itse olin aivan päissäni ja sammuin. Heräsin aamulla siihen, kun tämä jätkä jyystää mua. Käskin hänet pois ja käskin hänen häipyä kotoani.
MUTTA se jäi siihen. En koe sen olleen raiskaus. Saattaa olla, että unissani olen myötäillyt mukana ja toinen on ajatellut, että nyt se suostui. En tiedä. Kumin tämä osapuoli oli sentään paikalleen laittanut, siksikään en siitä suuremmin suuttunut. Tämä tapahtuma ei ole mitenkään haitannut elämääni. Jos tämän kaltaiset asiat huolettaa, silloin ei kannata juoda perseitä ja mennä ihmisten ilmoille eikä varsinkaan tuoda ketään miestä kotiin.
Tutustupa Suomen lakiin. Siinä ihan lukee jotain sen suuntaista, että jos toinen osapuoli on tiedottomassa tilassa, ei hänelle saa tehdä seksuaalista tekoa. Ei siinä paljon tulkinnanvaraa ole, eikä kyse ole mistään mielipideasiasta vaan laista. Ainoa tilanne, missä sammuneen tai nukahtaneen paneminen olisi ok on semmoinen, missä pari on sopinut asiasta etukäteen, eli silloin kyse olisi keskinäisestä leikistä johon on lupa ja molempien suostumus.
Tuomio tuli. Jäikö jotain epäselväksi? Lihaa oli luiden ympärillä sen verran, että tuomio seksuaaliseen tekoon pakottamisesta tuli. Tämä on fakta.
Meillä ei ole tapahtumista uhrin versiota ja voi olla, että tässä on haettu isompaakin tuomiota mutta näyttö ei riittänyt. Se ei edelleenkään tarkoita, etteikö jotain olisi tapahtunut.
Toivottavasti tästä opitaan jotain.
Miksi linkin jutussa ei mainita asianomistajan sukupuolta?
Uhri on ollut niin kännissä, ettei ole pystynyt ilmaisemaan tai muodostamaan tahtoaan. eikä muista itse riisuneensa, mutta muistaa Roopen pakottaneen/avustaneen tätä riisuutumaan? Joku tässä mättää.
Ja duunit meni. Nyt on hapenoton paikka.
Ihan oikeasti?? Roope on pakottanut jonkun naikkosen nukkumaan kanssaan? Ei siis edes seksiin! Tässä haiskahtaa niin totaalinen rahastamisen maku kun vaan voi olla. Kyllä oikeuslaitos on yksi helvetin iso vitsi tänä päivänä ja ihmisille langetetaan aivan käsittämättömiä korvausvelvollisuuksia. Suomi on sairas maa!
Vierailija kirjoitti:
Ikäviä tämmöiset tapaukset. Useilla meistä naisista on kokemusta siitä, kun joku painostaa seksiin, varsinkin humalassa. Sitten, jos vielä molemmat osapuolet ovat humalassa on varmasti hyvin vaikea sanoa oliko tekijä tajuissaan ja oliko uhri sanonut ei tai kyllä. En näe, että tämä tekee Salmisesta välttämättä pahaa ihmistä, varmasti katuu tekoaan.
Mutta kokonaisuudessaan on hyvä, että tämmöinen käytössä tuomitaan yhteiskunnan osalta. Minut on teininä tehty seksuaalista väkivaltaa ja yritin kertoa poliisille, niin kommentti oli, että ei kannata mitään juttua nostaa, olet humalassa ja tuollaiset vaatteetkin.
En kyllä muista, että minua olisi koskaan erityisesti painostettu tai tilanne olisi epäselvä. Olen joskus lopettanut keskenkin kännin takia ja miehen on ollut siihen tyytyminen. Ei ole normaalia, että tilanne on epäselvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välillä käynyt mielessä, kun näitä tällaisia tapauksia on tullut ilmi aika paljon viime aikoina ja ajat muuttuneet, että olenko ollut ns sokea nuorena todellisuudelle vai onko ihan ns normaalia käytöstä.
Tästä on aikaa 13 vuotta. Baarista lähti puolituttu mukaan, joka jäi yhden illan jutuksi eikä sen koommin enää tavattu näissä merkeissä, mutta viestiteltiin välillä.
Aamuyöstä heräsin siihen, että mies lykki mua lusikassa, oli ottanut pikkarit multa pois. Okei, kunhan kunnolla tokenin kännisestä unestani, olin sitten mukana menissa, mutta silti tuosta asti käynyt mielessä, aika ajoin, että oliko tuo oikeastaan sittenkin *aiskaus?
En ole mitään syytettä lähettämässä perään, olin mukana kuitenkin jossain vaiheessa miehen puuhassa, mutta välillä mietin, että kuinka kauan kerkesi lykkiä ennen kuin kunnolla heräsin,ja että olikohan nyt ihan sääntökirjojen mukaan kuitenkaan 😕
On raiskaus. Monesti uhrina haluaakin ajatella että ehkä se ei sitten kuitenkaan ollut, ehkä olin itse syyllinen ja provosoin tekoon.
Itse olen seksuaalirikoksen uhri. Tästä on jäänyt todella syvät traumat. Jopa oman mieheni kanssa ne nousevat välillä pintaan esim. tilanteita, jossa mies on halunnut seksiä humalassa ja itse en ole halunnut. Niissä tilanteissa, kun mies on päällä ja yrittää saada minut innostumaan, saatan välillä mennä paniikkiin tai lamaantua. Tietenkin oma rakas mies on aina mies ymmärtänyt lopettaa kun sitten oikeasti tajunnut, etten halua, mutta on todella outoa miten vieläkin nousee sellainen pelko ja paniikki pintaan, kun tajuaa että toinen on fyysisesti vahvempi ja voisi tehdä ihan mitä haluaa. Seksuaalirikoksen uhrin traumat ovat syvät ja toivon että haet apua, jos koet ettet ole saanut käsiteltyä asiaa.
Siinä mielessä olen kyllä yli päässyt, että ei ole vaikuttunut ns mihinkään, paitsi tosiaan noihin mietteisiin, että olikohan sittenkin *aiskaus, koska olin kuitenkin täysin tiedottomassa tilassa. ja havahduin vasta x ajan päästä, että hei, mua *annaan lusikassa. Humala oli sen verran kova.
Ehkä se, että kun olin tarpeeksi tokeentunut humalaisesta unesta ja olin sitten mukana "hoitamassa hommaa loppuun", ei saa sitä varsinaisesti tuntumaan *aiskaukselta, mutta silti ei voi olla vieläkään ajattelematta , että ei tuo ihan normaalia herätys ollut. Oli eka ja vika yhden illan juttu, kun aloin seurustelemaan sitten nykyisen miehen kanssa, mutta en tiedä tekeekö se yhden illan jutun puolituttuus jotenkin asiasta vielä pahemman ja vaikeamman käsitellä, ja onko siksikin jäänyt vuosien ajaksi päähän nuo ajatukset, että entä jos.
Kyllä tuo oli raiskaus. Otan osaa. Mutta ymmärrän että asiasta on helpompi selvitä kun vähättelee sitä eikä jää murehtimaan. Siis ymmärrän oikeasti. Mutta, et voi sanoa muille mitään asiasta, koska joku toinen ihminen voi ottaa sen tosi paljon raskaammin, ja hänelle sallittakoon se, varsinkin kun lakikin sanoo niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tollasesta kyllä helposti tuomiota napsu, eli todisteita varmasti oli!
Näitä perättömiä syytöksiä on lukemattomia.
Varmasti on, mutta että saa tuomion, on myös todisteita. Jos se on he said-she said -juttu, mutta ei todisteita, niin tuomiota ei tekijä saa. Se on sitten voi voi, jos rikos tapahtui. Ilman riittäviä todisteita ei voida tuomita.
Sori mut tää ei ole totta. Uutisissakin on ollut näitä missä uhrin "uskottava kertomus" on ollut todisteen asemassa
Todisteina pidetään myös niitä mitkä pohjautuu kaikki oletetun uhrin kertomukselle, esim järkytys, kertomus ystävälle, lääkärikäynti (missä ei todeta edes vammoja tms) uhripalvelun käyttö eli mitään objektiivista ei tarvita.
Tässä seikkaperäinen selostus tapahtuneesta. Ei tuo Roopen toiminta ainakaan asiallista ollut.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/roope-salmiselle-sakkorangaistus-pa…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen ei saanut lippua putouksen yleisöön.
Moi, Roope, mites se teidän lapsenne. Toivotko hänelle samanlaista kohtelua kunhan kasvaa isommaksi?
Älä sotke lapsia tähän ju ntti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välillä käynyt mielessä, kun näitä tällaisia tapauksia on tullut ilmi aika paljon viime aikoina ja ajat muuttuneet, että olenko ollut ns sokea nuorena todellisuudelle vai onko ihan ns normaalia käytöstä.
Tästä on aikaa 13 vuotta. Baarista lähti puolituttu mukaan, joka jäi yhden illan jutuksi eikä sen koommin enää tavattu näissä merkeissä, mutta viestiteltiin välillä.
Aamuyöstä heräsin siihen, että mies lykki mua lusikassa, oli ottanut pikkarit multa pois. Okei, kunhan kunnolla tokenin kännisestä unestani, olin sitten mukana menissa, mutta silti tuosta asti käynyt mielessä, aika ajoin, että oliko tuo oikeastaan sittenkin *aiskaus?
En ole mitään syytettä lähettämässä perään, olin mukana kuitenkin jossain vaiheessa miehen puuhassa, mutta välillä mietin, että kuinka kauan kerkesi lykkiä ennen kuin kunnolla heräsin,ja että olikohan nyt ihan sääntökirjojen mukaan kuitenkaan 😕
On raiskaus. Monesti uhrina haluaakin ajatella että ehkä se ei sitten kuitenkaan ollut, ehkä olin itse syyllinen ja provosoin tekoon.
Itse olen seksuaalirikoksen uhri. Tästä on jäänyt todella syvät traumat. Jopa oman mieheni kanssa ne nousevat välillä pintaan esim. tilanteita, jossa mies on halunnut seksiä humalassa ja itse en ole halunnut. Niissä tilanteissa, kun mies on päällä ja yrittää saada minut innostumaan, saatan välillä mennä paniikkiin tai lamaantua. Tietenkin oma rakas mies on aina mies ymmärtänyt lopettaa kun sitten oikeasti tajunnut, etten halua, mutta on todella outoa miten vieläkin nousee sellainen pelko ja paniikki pintaan, kun tajuaa että toinen on fyysisesti vahvempi ja voisi tehdä ihan mitä haluaa. Seksuaalirikoksen uhrin traumat ovat syvät ja toivon että haet apua, jos koet ettet ole saanut käsiteltyä asiaa.
Siinä mielessä olen kyllä yli päässyt, että ei ole vaikuttunut ns mihinkään, paitsi tosiaan noihin mietteisiin, että olikohan sittenkin *aiskaus, koska olin kuitenkin täysin tiedottomassa tilassa. ja havahduin vasta x ajan päästä, että hei, mua *annaan lusikassa. Humala oli sen verran kova.
Ehkä se, että kun olin tarpeeksi tokeentunut humalaisesta unesta ja olin sitten mukana "hoitamassa hommaa loppuun", ei saa sitä varsinaisesti tuntumaan *aiskaukselta, mutta silti ei voi olla vieläkään ajattelematta , että ei tuo ihan normaalia herätys ollut. Oli eka ja vika yhden illan juttu, kun aloin seurustelemaan sitten nykyisen miehen kanssa, mutta en tiedä tekeekö se yhden illan jutun puolituttuus jotenkin asiasta vielä pahemman ja vaikeamman käsitellä, ja onko siksikin jäänyt vuosien ajaksi päähän nuo ajatukset, että entä jos.
Kyllä tuo oli raiskaus. Otan osaa. Mutta ymmärrän että asiasta on helpompi selvitä kun vähättelee sitä eikä jää murehtimaan. Siis ymmärrän oikeasti. Mutta, et voi sanoa muille mitään asiasta, koska joku toinen ihminen voi ottaa sen tosi paljon raskaammin, ja hänelle sallittakoon se, varsinkin kun lakikin sanoo niin.
Siis että joku toinen jolle käynyt sama juttu, niin anna hänen hoitaa asia kuten hoitaa. Eli älä sano että eihän tuo mitään, kyllä mutkin raiskattiin, shit happens. Ei, vaan se voi olla toisen mielestä väärin ja traumatisoivaa, ja lakikin on hänen puolellaan, on tapahtunut rikos.
En nyt ymmärrä tätä koko juttua. Siis mitä se Roope on tehnyt?
MUTTA. Kokemuksesta tiedän, että myös syytön voidaan tuomita. Puolisoni vei asian X käräjäoikeuteen ja sai syytteen. Jatkoi asian viemistä hoviin ja hovioikeudessa tuomareilta tuli yksimielinen mielipide ja asia kumottiin ihan kokonaan. Ja lopulta puolisolleni maksettiin korvauksia. Käräjäoikeudessa on YKSI ihminen, joka tekee päätöksen. Hovissa niitä on kolme, joten hovioikeus on huomattavasti luottevampi paikka "todeta tai olla toteamatta syyllistä".
Roope sai tuomion ja sillä sipuli. Tuskin juontaa jatkossa. Eteenpäin.
Voin vannoa, että uhrilla ei ole helppoa tämänkään jälkeen alan piireissä. Setiä riittää uhriutumaan Roopen puolesta.
Uskokaa tai älkää, mutta vaikka kyseinen nainen sai oikeutta, silti hän kävelee tästä ulos häviäjänä.
Sairasta, että täällä puolustellaan tekijää. Luulisi, että suurin osa ihmisistä ymmärtää, ettei oikeusjärjestelmä ole mitenkään sillä lailla uhrin puolella, että tekijää tuomittaisiin väärin perustein. Useimmat väkivaltarikokset jää esitutkintaan näytön vähäisyyden takia, ja silloinkin kun uhri saa oikeutta, korvaukset esim. on yleensä juuri korkeintaan pari tuhatta.
Ikäviä tämmöiset tapaukset. Useilla meistä naisista on kokemusta siitä, kun joku painostaa seksiin, varsinkin humalassa. Sitten, jos vielä molemmat osapuolet ovat humalassa on varmasti hyvin vaikea sanoa oliko tekijä tajuissaan ja oliko uhri sanonut ei tai kyllä. En näe, että tämä tekee Salmisesta välttämättä pahaa ihmistä, varmasti katuu tekoaan.
Mutta kokonaisuudessaan on hyvä, että tämmöinen käytössä tuomitaan yhteiskunnan osalta. Minut on teininä tehty seksuaalista väkivaltaa ja yritin kertoa poliisille, niin kommentti oli, että ei kannata mitään juttua nostaa, olet humalassa ja tuollaiset vaatteetkin.