Jos haen saikkua, onko pomolle ilmoitettava syy?
Vai riittääkö, että toimitan lääkärintodistuksen palkanlaskijalle? Voinko kieltää palkanlaskijaa kertomasta sairausloman syytä? Totuus on, että olen ihan loppu johtuen erinäisistä syistä työpaikalla ja tarvitsen breikkiä...
Kommentit (47)
Meillä ainakin täytyy toimittaa pomolle sairaslomatodistus, mutta varmasti voit sopia lääkärin kanssa että kirjoittaa syyn "koodikielellä." Monestihan niissä lukee muutenkin vain joku latinankielinen sairauden nimi josta ei ota selvää.
Itse olin joskus sairaala päivän keskenmenon vuoksi eikä todellakaan syytä lukenut todistuksesta. Kerroin toki pomo että minulla on "henkilökohtainen terveysongelmia. " ja kerron lisää jos on pakko mutten mielelläni.
Sairauslomatodistuksen toimittaminen kuuluu työntekijälle ja työnantaja päättää miten siihen reagoi. Työnantajan edustaja on oma esimies ja hänellä on oikeus saada tietoonsa sairausloman syy ja kesto jotta hän osaa varautua työntekijän poissaolon aiheuttamiin ongelmiin. Esimiehellä ja palkanlaskijalla on salassapitovelvollisuus työntekijän sairausloman syystä.
Tämä on pääsääntö mutta toki joskus sairauslomatodistus voidaan viedä palkanlaskijalle mutta turha luulla että esimies ei saisi nähtäväkseen tietoja johon hänellä on täysi oikeus. Parin päivän sairausloma tai työstä poissaolo on mahdollista monella työpaikalla flunssakautena omalla ilmoituksella esimiehelle heti kuin mahdollista.
Viikon voi olla poissa työpaikalta ilmoittamatta ja sen jälkeen työnantajalla on oikeus irtisanoa työntekijä.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 21:18"]
Tämä on asia, jonka jokainen firma päättää itse, lain rajoissa. Meillä ilmoitus riittää, ja työterveysasema hoitaa tiedot henkilöhallintoon, josta se menee Eteenpäin. pomot ei sairauslomalappuja lue.
[/quote]
Mistä tiedät? Poissaoloja seurataan joka firmassa tarkasti ja saikuttajat joutuvat seurantaan.
Mun kohdalle ei ole ikinä sattunut tapausta että työntekijälle ei maksettaisi palkkaa vaikka lääkärintodistus löytyy. Lähtökohta on se, että palkkaa maksetaan aina saikun ajalta (kunnes tietty tulee tesin mukainen palkanmaksuvelvollisuusaika täyteen) ellei toisin ilmoiteta. Tällaista ilmoitusta ei ole kohdalleni koskaan tullut.
Meidän kaikissa asiakasyrityksissä lääkärintodistukset toimitetaan ensin esimiehelle joka sitten toimittaa todistukset meille. Jos todistusta ei ole ja on ollut pois töistä, niin ei tule palkkaakaan.
Niin ja ne koodit mitä lääk.todistuksissa usein on, ne löytää ihan vaan googlaamalla...
T: Palkanlaskijana viimeiset viisi vuotta
Ei millään pahalla naiset, mutta sahaatte aina aika pahasti omaa oksaanne, kun juoksette hakemassa näitä sairaslomia milloin keskenmenojen, työuupumusten ja milloin poikaystävien jättämisen vuoksi. Pikkuhiljaa työnantajatkin ruvenneet huomaamaan miten yleistä tälläisten ns. roskasyiden takia työstä lintsaaminen on nykynaisten parissa. Ihmetelkää vain sitten jatkossa, kun olette ensimmäisten mukana irtisanottavana ja uutta työtä ei niin vain löydykään.
K