Hajuste-hysteerikot työpaikoilla, harrastuksissa ja elämässä yleensä
Työkaveri tuli siis luokseni ja pyysi että en käyttäisi hajusteita, kun hän voi niistä pahoin. Olin ymmärtäväinen ja pyysin anteeksi että en ollut tajunnut ottaa tätä huomioon. Emme työskentele kovin lähekkäin ja työ on luonteeltaan liikkuvaa.
Noh, en siis lisännyt parfyymia tai laittanut hiuslakkaa enää, mutta muutaman päivän jälkeen hän ilmoitti esimiehelle ettei voi työskennellä kanssani koska haisen ja hän ei siedä hajuja.
Esimiehen kanssa keskusteltuani minulle selvisi että joutuisin uusimaan kotona shampoon, hoitoaineen, käsisaippuan, suihkusaippuan, pyykinpesuaineen, huuhteluaineen, deodorantin ja meikit, sillä työkaveri on hajusteherkkä.
Onko tämä mielestänne reilua?
Kommentit (690)
Tuppautuuko työkaveri muidenkin kollegoiden luo kylään tarkastamaan kaapit ja menee sitten puhumaan esimiehelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en koskaan valita kenenkään hajuista. Mutta jos sattuu parfyymin käyttäjä vaikka vain edelle kassajonossa, alan aivastella ankarasti. Sillä saa nykypäivänä melko hyvin tilaa, ja uskoisin viestin menevän perille.
Uskot väärin. Mitä kuvittelet viestiväsi aivastelulla? Että pöly meni nenään? Nykypäivästä puheenollen ankarasti aivastelevalla on velvollisuus mennä syrjemmäs pärskimään eikä yrittää pakottaa muita siirtymään räkänsä tieltä.
Miksi annat hajusteita käyttävälle oikeuden terrorisoida kokonaisia työpaikkoja ja kauppoja ja kerrostalijen käytäviä? Oletko jossain hajustehumalassa?
En voi olla kenenkään seurassa. Kaikki joko haisevat tai esim. henki haisee. Yök. Puhuin esimiehelle, joka ei itse kärsi näistä. Hän kehotti vaihtamaan työpaikkaa. Olen työtön, mutta tyytyväinen. Nyt ei mikään enää haise, maistu tai kuulosta/näytä miltään. Ihanaa!! Lähettäkää rahaa.
On se jännä, ettei ennen ollut ketään hajusteyliherkkää
Itse en ainakaan luovu hyväntuoksuisuudesta, ja nykyään osalla on oleinaan oikeus tulla sanomaan toiselle ihan mitä vaan.
Jotain asiaa, mikä ei itse miellytä, täytyy sietää
Periaatteessa ymmärrän hajusteherkkiä, mutta kyllä ap:n tapauksessa keittäisi aika tavalla. Tuskin ap edes tuoksuu kovin voimakkaasti, mutta työkaveri on saanut päähänsä, että tämä tuoksuu, joten haistaa omiaan, kun on ap:n seurassa. Erittäin paljon tällaisesta hajuherkkyydestä on psykosomaattista. Tyyppi luulee haistavansa ja saa tästä luulosta oireita. En usko, että shampoon yms. vaihto auttaa, työkaveri luulee yhä haistavansa ja saavansa ap:sta oireita.
Kyllä on reilua. Jos mä rasvaisin itseni kanankakalla ja hevosenlannalla joka aamu niin se ei olisi niin paha muille kuin hajusteet herkistyneille.
Koska kakan haju ei aiheuta yleensä oireita. Mutta mielestäni, jos et voi vähentää hajusteita työkaveri voisi kokeilla kuinka itse suhtaudut paskanhajuun.
Mitenhän hajusteherkkä pärjää ulkomailla? Monissa maissa käytetään hajusteita ihan surutta KAIKESSA. Kotonakin käytetään huonehajusteita. Hajuvesiä, hajustetta pesuaineita, hajustetta kosmetiikka, hajustettuja pikkuhousunsuojia...
Onko tämäkin suomalainen ilmiö?
Ihan vaan ihmisten kiusaksiko esim. sairaaloissa on osastojen ovissa kyltit, joissa lukee: tulethan tuoksuitta?
Entä miksi kukkien tuominen sairaalaan on nykyään kielletty?
Muistan hyvin, kun olin synnyttänyt ja minua sen jälkeen osastolle tapaamaan tullut lääkäri alkoi aivastella ja lähti nopeasti pois. Hoitaja sanoi, että jaa, sulla taitaa olla tossa kukkakimpussa freesioita. Lääkäri on niille ja monille muille tuoksuille allerginen. Ja se lääkäri oli mies, ei mikään keski-ikäinen lihava nainen!
Tuoksuallergia puhkeaa yleensä myöhemmällä iällä, joten voitte vielä joutua miettimään omia sanojanne, te jotka tänne nyt niin kovasti niitä tuoksujanne puolustelette.
Minä sain tämän yliherkkyyden ihan yhtäkkisesti. Suihkussa tulin yks kaks huonovointiseksi ja tajusin, etten voi sietää tätä suihkusaippuaa, jollaolin pessyt itseni jo pitkään. Siinä oli sellainen vieno kukkaistuoksu, joka yhtäkkiä muuttuikin ihan karmean voimakkaaksi, tuli oikeasti se kuvottava olo, josta tuolla joku kirjoitti.
Pystyn käyttämään tuoksuja, jotka ovat yrttisiä tai sitrusmaisia, jopa voimakkaastikin tuoksuvia, mutta kaikki imelät kukkaistuoksut, kuten joku jasmiini ja ruusu ja vastaavat on minulle ihan kauheita. Jouduin tämän takia pesemään kaikki kaapissani puhtaina olevat pyyhkeet ja liinavaatteetkin uudelleen, kun olin käyttänyt niihin sellaista huuhteluainetta, jota en enää sietänyt. Uskomatonta, mutta joistakin froteepyyhkeistä haistoin vielä pesun jälkeenkin sen entisen tuoksun. Nykyään käytän tuoksutonta pesuainetta ja huuhteluaineena etikkaa. Etikankaan tuoksu ei tee minulle mitään haittaa, mutta nämä äitelät kukkaiset ja marjaiset tuoksut on pahoja.
Parfyymeja en enää käytä, en voi. Ja joudun väistelemään näitä parfyymikkoja parhaani mukaan. Töissä on kaksi muutakin, jotka on myös tuoksuyliherkkiä, joten siellä ei ole ongelmia. Toinen näistä on esimies.
MIesten vahvat partavedet on kaikkein pahimpia.
Itse tein kerran niin kun sattui samalle työpaikalle tällainen valittava, että sanoin tälle työkaverille, että vaihdoin kaikki tuotteet käsisaippuaa myöten hajusteettomiin. Työkaveri oli oikein tyytyväisenä ja julisti kuinka ei enää tule päänsärkyä joka päivä. Oikeasti käytin ihan niitä samoja tuotteita kuin ennen. Että joillain se hajusteyliherkkyys on vain päänsisällä.
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän hajusteherkkä pärjää ulkomailla? Monissa maissa käytetään hajusteita ihan surutta KAIKESSA. Kotonakin käytetään huonehajusteita. Hajuvesiä, hajustetta pesuaineita, hajustetta kosmetiikka, hajustettuja pikkuhousunsuojia...
Onko tämäkin suomalainen ilmiö?
No en ole semmoisissa ulkomaissa käynyt, missä joka paikassa haisisi kamalasti. En usko, että hajustetut pikkuhousunsuojat haisisivat kenenkään nenään missään. Höh.
Kotimaassa olen kerran kohdannut seurueen, joka tosiaan tuoksui näille itämaisille makeille öljyille ja parfyymeille, ilmeisesti jotain Lähi-Idän kansaa he oli. Kuuma kesäpäivä, mutta seurueen naisellakin oli melkein maahan asti ulottuva paksu pomppa ja huivi tiukasti päätä myöten, hiki valui naamalta. Miehet myös tuntui kylpevän hiessä ja hajusteissa. Karmeata, mutta se lienee heidän tapansa.
Vierailija kirjoitti:
Itse tein kerran niin kun sattui samalle työpaikalle tällainen valittava, että sanoin tälle työkaverille, että vaihdoin kaikki tuotteet käsisaippuaa myöten hajusteettomiin. Työkaveri oli oikein tyytyväisenä ja julisti kuinka ei enää tule päänsärkyä joka päivä. Oikeasti käytin ihan niitä samoja tuotteita kuin ennen. Että joillain se hajusteyliherkkyys on vain päänsisällä.
Höpön pöpön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että ärsyttää tämmöset.
Se on niin että joko haisen hieltä tai sitten käytän itselleni sopivia tuotteita, jolloinka fyysisessä työssä pakostakin pintaan tuleva hiki ei haise.Kumpikin pahasta hajuherkkien mieleen,eli parempi kun lakkaisi vaan olemasta sitten.
Hiki ei itsessään haise yhään miltään. Sun ihossa olevat paskabakteerit kylläkin. Pidä parempaa huolta hygieniastasi.
Niin että kävisin työpäivän aikana kesken kaiken suihkussa vai? No can do.
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa ymmärrän hajusteherkkiä, mutta kyllä ap:n tapauksessa keittäisi aika tavalla. Tuskin ap edes tuoksuu kovin voimakkaasti, mutta työkaveri on saanut päähänsä, että tämä tuoksuu, joten haistaa omiaan, kun on ap:n seurassa. Erittäin paljon tällaisesta hajuherkkyydestä on psykosomaattista. Tyyppi luulee haistavansa ja saa tästä luulosta oireita. En usko, että shampoon yms. vaihto auttaa, työkaveri luulee yhä haistavansa ja saavansa ap:sta oireita.
Onko sinulla esittää tieteellistä lähdetietoa tuosta, että hajusteyliherkkyys on psykosomaattista?
En nimittäin usko väittämääsi pätkääkään.
Vierailija kirjoitti:
Kokeilehan ap alkuun samaa! Itse epäilen, että työkaverisi nimenomaan luulee haistavansa jotakin seurassasi. Hajusteherkkien ei kannata suuttua tästä, sillä on paljon tutkimuksia, joissa on todettu, että hajuherkkyys on ollut ns. kuvitelmaa. Ei meinaa, etteivätkö oireenne, kuten päänsärky ja hengenahdistus jne. olisi todellisia tuntemuksia, mutta aivonne saattavat vain luulla, että haistatte jotakin ja sitten alatte oirehtia. Myös aivonne voivat luulla, että päänsäryn iskiessä haistatte jotakin hajua, vaikka särky liittyisikin johonkin muuhun asiaan. Kyllä sitä itsekin on haistavinaan hometta ja mitälie viemärin hajuja, kun niitä etsii ja odottaa vaikka vanhaan rakennukseen mennessään. Ei tarkoita, että hometta ja hajuja todella olisi.
Eräs työkaverini tuli kuitenkin kerran luokseni ja pyysi minua vaihtamaan käyttämäni käsirasvan tuoksuttomaan versioon, kun kuulemma hän saa rasvan hajusta päänsärkyä. Meinasin sanoa asiasta todella pahasti, koska hän ei edes istunut vieressäni vaan noin 10 metrin päässä. En enää käyttänyt rasvaa ollenkaan, vaan annoin käsieni vuotaa mieluummin kuivuessaan verta, koska en onnistunut löytämään tehokasta mutta hajutonta käsirasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Mullakin on tollanen työkaveri! :D Repesin nauramaan kun hän ilmoitti että Rexonaa ei sitten enää saa käyttää vaan täytyy käyttää hajusteetonta dödöä.
Noille pipipäille ei saa antaa tuumaakaan periksi. Meno vaan pahenee.
"Pipipäille"? Kyllä se hajukin on ainetta. Samalla tavalla se voi allergiaoireita aiheuttaa kuin muutkin aineet. Älkää sitten calittako, jos henkilö on sairaslomalla vähän väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla esittää tieteellistä lähdetietoa tuosta, että hajusteyliherkkyys on psykosomaattista?
En nimittäin usko väittämääsi pätkääkään.
Katso nyt vaikka alkuun wikipediasta monikemikaaliyliherkkyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeilehan ap alkuun samaa! Itse epäilen, että työkaverisi nimenomaan luulee haistavansa jotakin seurassasi. Hajusteherkkien ei kannata suuttua tästä, sillä on paljon tutkimuksia, joissa on todettu, että hajuherkkyys on ollut ns. kuvitelmaa. Ei meinaa, etteivätkö oireenne, kuten päänsärky ja hengenahdistus jne. olisi todellisia tuntemuksia, mutta aivonne saattavat vain luulla, että haistatte jotakin ja sitten alatte oirehtia. Myös aivonne voivat luulla, että päänsäryn iskiessä haistatte jotakin hajua, vaikka särky liittyisikin johonkin muuhun asiaan. Kyllä sitä itsekin on haistavinaan hometta ja mitälie viemärin hajuja, kun niitä etsii ja odottaa vaikka vanhaan rakennukseen mennessään. Ei tarkoita, että hometta ja hajuja todella olisi.
Ai että ihan ajatuksen voimalla saa kehitettyä itselle astmakohtauksen? Wau.
Tunnen yhden esimiesasemassa olevan, joka alkoi saada oireita hajusteista. Hänen työpaikallaan kukaan ei ruvennut ilkeilemään ja temppuilemaan, kun hän pyysi välttämään hajusteiden käyttöä. Tämänkin ketjun uhittelijat tuossa tilanteessa nyökkäilisivät myötätunnosta ja yhteen ääneen vakuuttelisivat, että tottakai tämä otetaan vakavasti. Netissä on helppo leikkiä rohkeaa.