Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hajuste-hysteerikot työpaikoilla, harrastuksissa ja elämässä yleensä

Vierailija
18.09.2020 |

Työkaveri tuli siis luokseni ja pyysi että en käyttäisi hajusteita, kun hän voi niistä pahoin. Olin ymmärtäväinen ja pyysin anteeksi että en ollut tajunnut ottaa tätä huomioon. Emme työskentele kovin lähekkäin ja työ on luonteeltaan liikkuvaa.

Noh, en siis lisännyt parfyymia tai laittanut hiuslakkaa enää, mutta muutaman päivän jälkeen hän ilmoitti esimiehelle ettei voi työskennellä kanssani koska haisen ja hän ei siedä hajuja.

Esimiehen kanssa keskusteltuani minulle selvisi että joutuisin uusimaan kotona shampoon, hoitoaineen, käsisaippuan, suihkusaippuan, pyykinpesuaineen, huuhteluaineen, deodorantin ja meikit, sillä työkaveri on hajusteherkkä.

Onko tämä mielestänne reilua?

Kommentit (690)

Vierailija
41/690 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kohtuullista, todellakaan. Voin melkein vannoa, että tuo ihminen ei esimerkiksi suihku- tai käsisaippuaasi huomaa millään tavoin, pyykinpesuaineen tai huuhteluaineen ja joskus esimerkiksi shampoon vielä voikin haistaa. Silti ihmistä ei voi vaatia niitä vaihtamaan.

Se aineiden vaihtaja ei kärsi millään tapaa vaikka vaihtaisi.

Herkkä kärsii, jos toinen ei vaihda.

Että mikä on reilua?

Niinpä, mutta ap haluaa olla hankala tavalla tai toisella.

Meillä on 5 henkinen perhe ja käytämme suunnilleen samoja tuotteita. Meinaatko, että jos työpaikallani joku moittii näitä perheemme tuoksuja niin minun pitää ostaa kotiin itselleni juuri sellaiset tuotteet ja merkit kuin tämä yksi työkaveri sattuu pyytämään/vaatimaan?

Ei todellakaan. Mikäli joku on niin herkkä, että ei normaalia hajustetta kestä niin silloin hänen pitää hakea sairauslomaa tai vaihtaa työ sellaiseen, että ei tarvitse olla toisten ihmisten lähellä. Toki ylenpalttinen hajuvesillä lotraaminen ja väkevän hajuisten pyykinpesuaineiden käyttäminen on ikävää kenestä tahansa!

Vierailija
42/690 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että ärsyttää tämmöset.

Se on niin että joko haisen hieltä tai sitten käytän itselleni sopivia tuotteita, jolloinka fyysisessä työssä pakostakin pintaan tuleva hiki ei haise.

Kumpikin pahasta hajuherkkien mieleen,eli parempi kun lakkaisi vaan olemasta sitten.

Se sinun hiki ei kuitenkaan ole keinotekoinen hajuste.

Haisee se silti aivan s**tanasti, epäilen ettei sitäkään kukaan halua koko päivää haistella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/690 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi meillä on töissä yhteisesti sovittu hajusteiden käyttämättä jättämisestä.

Vierailija
44/690 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaadi sinä puolestasi että työpaikalta katkaistaan pääkytkimestä sähköt työpäivän ajaksi koska sinulla on sähköallergia. Ja että tilat pitää suojata maasäteilyltä.

Vierailija
45/690 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan itsesi takia kannattaa lopettaa se kemikaalien haistelu. Pahin mitä voi olla on se huuhteluaineen lemu. Ja luulen, ettet tajua itse, miten paljon haiset. 

Vierailija
46/690 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että ärsyttää tämmöset.

Se on niin että joko haisen hieltä tai sitten käytän itselleni sopivia tuotteita, jolloinka fyysisessä työssä pakostakin pintaan tuleva hiki ei haise.

Kumpikin pahasta hajuherkkien mieleen,eli parempi kun lakkaisi vaan olemasta sitten.

Hiki ei itsessään haise yhään miltään. Sun ihossa olevat paskabakteerit kylläkin. Pidä parempaa huolta hygieniastasi. 

Vierailija
47/690 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Olen itse ollut kollegaa auttamassa ja hälyttämässä ensiapua paikalle, kun tämä sai rajun astmakohtauksen jouduttuaan suljettuun tilaan voimakkaasti hajuvettä suihkutelleen henkilön kanssa työpaikalla. En ole tuo tilanteen jälkeen paljoa naureskellut asialle.

Mielestäni muutenkin ihan hyvä, että esim hajuvedet kielletty myös meillä töissä. Aika harva osaa käyttää niitä, varsinkin vanhemmiten kun hajuaisti huononee. Sitä hajuvettä ruiskitaan aivan älyttömiä määriä - laadukkaan hajuveden tulisi jättää jälkeensä hento tuoksu, ei pamahtaa päin naamaa heti kun henkilö kääntyy kulman takaa vastaan.

Vierailija
48/690 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hajusteyliherkkyydelle nauravat kaikki lääkärit. Tietävät että se on moniongelmaisten keski-ikäisten lihavien tanttojen ongelma.

Oletko huomannut että sinulla ei ole yhtään kuulijaa missään? Eihän kukaan jaksa tuollaista kiukuttelijaa.

Vierailija
49/690 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olin jossakin vaiheessa, taisi olla pahimmillaan neljänkympin korvailla, joitakin hajusteita en voinut sietää ollenkaan, kauhistutti ajatuskin että jos joutuisin työskentelemään samassa tilassa, pakenin yleensä muualle, samoin jotkut muut tuoksut esim. alkukesästä pihlajan kukat, siis se lemahdus oli niin tyrmistyttävä että henkeä pidätellen pääsin yökkäämättä ohi, herkkyys loppui aikalailla vaihdevuosiin.

Vierailija
50/690 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaadi sinä puolestasi että työpaikalta katkaistaan pääkytkimestä sähköt työpäivän ajaksi koska sinulla on sähköallergia. Ja että tilat pitää suojata maasäteilyltä.

Kauhea krapulahiki valuu silmiisi kun öykkäröit netissä työajalla. Ai niin, eihän sulla ole töitä.

Vierailija
51/690 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että ärsyttää tämmöset.

Se sinun hiki ei kuitenkaan ole keinotekoinen hajuste.

Haisee se silti aivan s**tanasti, epäilen ettei sitäkään kukaan halua koko päivää haistella.

Sanan "epäillä" käyttö sun pitäisi opetella: sehän tarkoittaa että luulet/arvelet että EI.

Vierailija
52/690 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla puhkesi hajusteherkkyys ihotulehduksen aikana. En pystynyt menemään kaupassa ollenkaan kemikaaliosastolle. Nyt en enää voi yhtä pahoin peseuanehyllyjen edessä. Mutta ymmärrän että hajusteherkkyys on todella hankala nykypäivänä.

Olet varmaan niitä yliherkkiä, jotka saavat oireita ikkunalasin takaakin. Oikeasti saat oireita siksi, että alitajuntasi tekee sinulle ne oireet. Ei oikeasti ne hajut, joita ei edes pakkauksien läpi tule.

Vierailija
53/690 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että ärsyttää tämmöset.

Hiki ei itsessään haise yhään miltään. Sun ihossa olevat paskabakteerit kylläkin. Pidä parempaa huolta hygieniastasi. 

Sappisaippua muuten on aika hyvä siihen;-)

Vierailija
54/690 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs tällainen tilanne? Työpaikalla on ehnkilö A, jolla on astma, mutta joka pärjää siitä huolimatta hyvin töissä eikä mitään ongelmia ole ollut. Hän on ollut samassa työpaikassa 15 vuotta ja hänellä on sellaista osaamista, jota kenelläkään muulla siinä työpaikassa ei ole. Töihin palkataan henkilö B. Hän käyttää paljon voimakkaan tuoksuisia hajusteita. A alkaa saada niiden vuoksi astmakohtauksia ja joutuu olemaan sairauslomilla. Ihanko oikeasti työnantaja vaan levittelee käsiään ja A:n pitää irtisanoutua työstä? Keksittekö mitään muuta ratkaisua?

Vierailija
55/690 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen hajusteherkkä. Saan voimakkaista hajuista migreenin. En ole työpaikallani ainoa ja meillä onkin sovittu, ettei hajuvesiä/partavesiä käytetä töissä. Jokainen voi käyttää sellaista dödöä tai saippuaa kuin haluaa, kunhan dödöä ei käytetä hajuveden tapaan suihkimalla ympäriinsä. Tämä on toiminut ihan hyvin. Joitain erityisjärjestelyjä joudun välillä tekemään, mutta ne ovat mielestäni omalla vastuullani. Esimerkiksi yksi työkaveri käyttää voimakkaan hajuista huuhteluainetta enkä voi mennä lähellekkään häntä. Siispä pidän huolen, etten joudu lähelle. Kahvitauoilla ja kokouksissa menen aina eri pöytään tai toiselle puolelle huonetta istumaan. Sanon myös aina jos kyseinen henkilö yrittää tulla lähelle tai esim huoneeseeni, ettei hän voi tulla lähelleni. Tässä kohdin vastuu siirtyy hajusteiden käyttäjällä ja hänen on pysyttävä sovitun välimatkan päässä. Esimies myös tietää tämän eikä laita meitä työskentelemään saman projektin parissa. Joskus jonkun shamppoo tms. saattaa hetkellisesti aiheutaa saman ja taas auttaa välimatka.

Aina homma ei kuitenkaan hoidu välimatkaa pitämällä. Meillä työskenteli aiemmin henkilö joka oli todella allerginen kaikelle mm. tuoksuille. Koska allergia oli todella paha ja tökaveri ei kestänyt edes niitä shamppoita tai dödöjä, tai lemikillisten ihmisten läsnäoloa, hän ei voinut jatkaa työskentelyä meillä. Työpaikasta on aika vaikea saada kokonaan tuoksutonta.

Oletko varma, ettei esimies laita teitä työskentelemään erikseen siksi, että olet rasittavan kuuloinen hysteerikko, joka on ottanut jonkun silmätikukseen huuhteluaineen vuoksi? Helpompi se on tälle uhrillesi ja esimiehellesi kyllä näin, ei tarvitse pelätä että saat jonkun kohtauksen, kun yhyy kollega haisee.

Vierailija
56/690 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

29, hajusteyliherkkyys ei ole sairaus, se on tila, ja työnantaja ei ole velvollinen tekemään yhtään mitään. 

Jos hajusteyliherkkyys saa työntekijän oksentamaan tai lähtemään pois töistä astmakohtauksen vuoksi, niin kyllä se työnantajaa kiinnostaa. Migreenistä kärsivän työteho ei myöskään ole kovin hyvä. Mutta mikäs siinä, kyllähän ne työkaverit tuuraa poissaolijaa.

Oletko nähnyt ahkeraa hajustehaisulia? En minäkään.

Olen kyllä. Se oli tuo hajuista migreenin saanut, joka myös oksensi helposti. Astmakohtauksen vuoksi ihmisellä ei hapetus toimi normaalisti, joten hapenpuutteesta kärsivän työkyky heikkenee. Laita kokeeksi tyyny kasvojesi eteen teipillä kiinni ja kokeille hengittää sen läpi. Samalla voit tehdä normaalia työtäsi. Tule sitten kertomaan, miten sujui.

Vierailija
57/690 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en koskaan valita kenenkään hajuista. Mutta jos sattuu parfyymin käyttäjä vaikka vain edelle kassajonossa, alan aivastella ankarasti. Sillä saa nykypäivänä melko hyvin tilaa, ja uskoisin viestin menevän perille.

Vierailija
58/690 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos valitan hajusteiden käytöstä työpaikalla, minua haukutaan päävammaiseksi.

Kun olen jäänet kotiin vakavan astmani ja hajusteyliherkkyyden vuoksi, minua pidetään työnvieroksujana. Jälkimmäinen on ihan yhtä tylyä mutta ei haittaa läheskään yhtä paljon, koska...

Nuorikin ihminen pärjää eläkkeellä oikein mukavasti ja aikaa riittää raittiissa ulkoilmassa sekä omassa hajuttomassa kodissa puuhasteluun. Vapautus työelämästä jo alle nelikymppisenä - kiitos hajustetuille tästä!

Vierailija
59/690 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos töissä joku olisi hajuallerginen ja vaatisi minun siirtymään hajusteettomiin tuotteisiin niin tekisin näin: ottaisin oikein osaaottavan ilmeen ja pahoittelisin, etten ole käsittänyt asian vakavuutta. Sitten sanoisin, että heti kotiinmentyäni heitän kaikki tuoksuvat tuotteet roskiin ja menisin ostamaan tuoksuttomat tilalle. Sanoisin, että huomenna käyttäisin vain niitä tuotteita.

Samoin kertoisin aamulla työkavereille, että olen siirtynyt käyttämään tuoksuttomia tuotteita. Niin, että tämä tuoksuallerginenkin sen kuulisi.

Todellisuudessa käyttäisin aivan samoja tuotteita kuin ennenkin.

Olisi mielenkiintoista nähdä mitä tapahtuisi.

Vierailija
60/690 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en koskaan valita kenenkään hajuista. Mutta jos sattuu parfyymin käyttäjä vaikka vain edelle kassajonossa, alan aivastella ankarasti. Sillä saa nykypäivänä melko hyvin tilaa, ja uskoisin viestin menevän perille.

Uskot väärin. Mitä kuvittelet viestiväsi aivastelulla? Että pöly meni nenään? Nykypäivästä puheenollen ankarasti aivastelevalla on velvollisuus mennä syrjemmäs pärskimään eikä yrittää pakottaa muita siirtymään räkänsä tieltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä seitsemän