Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hajuste-hysteerikot työpaikoilla, harrastuksissa ja elämässä yleensä

Vierailija
18.09.2020 |

Työkaveri tuli siis luokseni ja pyysi että en käyttäisi hajusteita, kun hän voi niistä pahoin. Olin ymmärtäväinen ja pyysin anteeksi että en ollut tajunnut ottaa tätä huomioon. Emme työskentele kovin lähekkäin ja työ on luonteeltaan liikkuvaa.

Noh, en siis lisännyt parfyymia tai laittanut hiuslakkaa enää, mutta muutaman päivän jälkeen hän ilmoitti esimiehelle ettei voi työskennellä kanssani koska haisen ja hän ei siedä hajuja.

Esimiehen kanssa keskusteltuani minulle selvisi että joutuisin uusimaan kotona shampoon, hoitoaineen, käsisaippuan, suihkusaippuan, pyykinpesuaineen, huuhteluaineen, deodorantin ja meikit, sillä työkaveri on hajusteherkkä.

Onko tämä mielestänne reilua?

Kommentit (690)

Vierailija
501/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän tuon ettei hajusteyliherkkyyteen voi vaikuttaa, mutta antaisi paljon vähemmän hysteerisen vaikutelman jos pyrkisitte vaikuttamaan lainsäädäntöön suoraan. Kemikaaleja on nykyään kaikkialla ja vaikken ole vielä altistunut itse, ostan tosi paljon hajustamattomana. Mikäli käytän hajuvettä, en laita sitä iholle.

Minusta olisi kansanterveydellisesti merkittävää jos allergisoivat kemikaalit olisivat tarkemman lainsäädännön alla. Ei pelkästään hajusteet.

Vierailija
502/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäpä kun puoliso on töissä paikassa, josta saa ilmaiseksi pesuaineet, joissa on hajusteita. Kukaan ei voi vaatia, että niiden sijaan ostamme hajusteettomia.

Onko puolisosi mykkä? Voiko kertoa työpaikalla että on olemassa parempia ja turvallisempia pesuaineita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän tuon ettei hajusteyliherkkyyteen voi vaikuttaa, mutta antaisi paljon vähemmän hysteerisen vaikutelman jos pyrkisitte vaikuttamaan lainsäädäntöön suoraan. Kemikaaleja on nykyään kaikkialla ja vaikken ole vielä altistunut itse, ostan tosi paljon hajustamattomana. Mikäli käytän hajuvettä, en laita sitä iholle.

Minusta olisi kansanterveydellisesti merkittävää jos allergisoivat kemikaalit olisivat tarkemman lainsäädännön alla. Ei pelkästään hajusteet.

Eli olisi "vähemmän hysteeristä" jos pyörätuolissa istuvat pyrkisivät vaikuttamaan vain hitaan, raskaan lainsäädännön kautta, että saisi työpaikkansa ovelle luiskan eikä olisi hysteerinen ja pyytäisi sitä suoraan vaikkapa pomolta.. Asia selvä. 

Allergisioitua voi aivan mille tahansa. On omalle hielleen, vedelle, auringonvalolle tai kumppanin spermalle tai tämän syljelle allergisoituneita ihmisiä.  Lainsäädännössä ei voida listata kaikkea. Mutta siinä olen samaa mieltä, että kemikaalien käytölle pitäisi puuttua laissa. Ja kiitos kun käytät hajusteettomia tuotteita. Se on sinulle itsellesikin hyväksi. 

Vierailija
504/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä töihin mennessä voi vaan jättää käyttämättä mitään pesuaineita ja deodorantteja. Pesemättömiä vaatteita voi säilyttää työpaikalla työpäiviä varten. Eipä tule hengenahdistusta kun kollega haisee rehellisesti hieltä ja lialta.

Sinä et nyt ehkä usko, mutta tämä olisi sata kertaa parempi vaihtoehto kuin hajustettu kollega. Minä kestän erittäin paljon mieluummin ikäviäkin hajuja kuin saan hengenahdistusta ja tappopäänsäryn. Että jos sinun vaihtoehtosi ovat pelkästään haista kemikaaleille tai haista lialle ja hielle, niin valitse jälkimmäinen, please.

Vierailija
505/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos perustan oman firman ja tarvitsen sinne jonkun ajan päästä työntekijöitä, niin onko väärin kysyä työnhakijoiden hajusteyliherkkyyttä? Firmani yksi myyntiartikkeli tulee olemaan erilaiset tuoksut. Että voiko hajusteyliherkkähakeutua tällaisiin hajusteiden kanssa tekemisissä oleviin firmoihin töihin ja sitten vaatia hajusteista luopumista? 

Onko hajusteyliherkkyys samaa yliherkkyyttä sähköyliherkkyyden kanssa? 

Vierailija
506/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun äidilläni on oikeasti paha hajusteyliherkkyys. Hänelle tulee mm kieleen rakkoja, jos olen laittanut hajuvettä/hiuslakkaa/tms ja olen hänen lähellään. Hän ei kuitenkaan KOSKAAN valita asiasta, vaan on sitä mieltä, että asian kanssa voi opetella elämään tai sitten jäädä neljän seinän sisälle, mutta olisi kohtuutonta vaatia muilta hajusteettomuutta vaikka hän oireita saakin. Hän on siedätyksen kannalla, ja on kuulemma toiminut.

Siedätys nimenomaan on se joka auttaa, välttely saa oireet pahenemaan ja tulee lisää oireita aiheuttavia aineita. Yliherkkyydessähän on kyse elimistön väärästä reaktiosta haitattomaan aineeseen, elimistö luulee sitä vaaralliseksi ja varoittaa oireilla. Mutta jos elimistön vaan altistaa aineelle, se tottuu siihen ja tajuaa ettei olekaan vaarallinen.

Oikeasti vaaralliset aineet, (homeet ym.) on eria asia. Niissä elimistön reaktio on oikea.

Ja nyt kaikki hysteerikot, alapeukuttakaa!

Vierailija
507/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen todella atooppisesta ihosta kärsivä sekä myös pahoista hajuista kärsivä. Ne saavat minut niin pahoinvoivaksi, että oksennan. Olin kerran työpaikassa, jossa työkaverini oli niin hajusteherkkä ettei vessassa saanut käyttää ilmanraikastinta koskaan eikä kukaan saanut käyttää muita kuin tuoksuttomia tuotteita. Osa työntekijöistä oli nuoria aktiivisia miehiä ja osa jopa lenkkeili töihin. Suihku ja tuoksuton saippua, tuoksuton dödö ja jälkihiki. Se oli kamalaa! 

Vierailija
508/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko hajusteyliherkkyys samaa yliherkkyyttä sähköyliherkkyyden kanssa? 

Ei millään muotoa.

Vierailija
509/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki kenenkään ei pitäisi kaataa purkillista hajustetta päällensä. Maailma ei myöskään pyöri sen pienen promillen(jolla on psykosomaattinen vaiva) ympärillä.

Siinä kohtaa kun sanellaan mitä kosteusvoiteita, shampoita, dödöjä yms muut saa käyttää, on kyseessä jo mielenvikainen psykonarsistiterroristi.

Hajusteallergia EI ole psykosomaattista.

Hajusteallergia on eri asia kuin tuoksuyliherkkyys. Googlatkaa jos ette usko.

Vierailija
510/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä hajusteyliherkät voivat näin korona-aikaan liikahtaa kotoaan mihinkään? Joka puolella käytettävät käsidesit haisevat varmasti voimakkaammin kuin mikään hajuvesi.

Kysymys ei ole aina hajun tai tuoksun voimakkuudesta. Monet hajusteallergikoista saavat varmasti oireita käsideseistä mutta toisin kuin hajuvesiä, käsidesejä on pakko käyttää.

Siis oma käsidesi on mukana. Ainakin lidlin käsidesi on tosi tosi paha ;(((

Vierailija
511/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kiistä etteikö yliherkkä saisi oireita mutta se miksi hän saa oireita on epäselvää. Astmaatikko oireilee astman takia ja nyt on selvinnyt, että astmaatikotkin reagoivat eri ärsykkeisiin ja kaikki eivät saa oireita samoista asioista. Tieteelliset tutkimukset ovat osoittaneet, että hajusteyliherkkä ei kontrolloiduissa oloissa osannut erottaa oireita aiheuttavien kemikaalien läsnäoloa tutkimustilassa. Näin ollen hänen saamansa oireet johtuvat jostain muusta kuin fysiologisesta reaktiosta kemikaaliin. Todennäköisesti taustalla on ahdistus, joka voi johtua kemikaalien pelosta tai jostain muusta.

Niin kuin esimerkiksi allergiasta.

Allergia voidaan todentaa esim. Ihoaltistuskokeella. Kaikilla yliherkillä ei ole todettu allergiaa vaan diagnoosi perustuu pelkästään potilaan kertomaan ” sain oireen x, kun haistoin hajun y”

Mulla on astma, mutta käytän parfyymia ja hajusteita. Sen sijaan pahat tuoksut saavat astmani pahenemaan. Tämä tuottaa aika ajoin vaikeuksia näiden hajuste"yliherkkien" kanssa. 

https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…

Osalla tuoksuyliherkkyys yhdistyy niin sanottuun ympäristöherkkyyteen, jolloin esimerkiksi monet erilaiset kemikaalit aiheuttavat vastaavia oireita (monikemikaaliherkkyys). Taustalla on ilmeisesti keskushermoston herkistyminen vaaralliseksi koetulle ympäristötekijälle. Ympäristöherkkyys voi johtaa psyykkiseen kuormitukseen ja sosiaaliseen eristäytymiseen.

Taudin toteaminen

Tuoksuyliherkkyyttä ei voi todeta objektiivisilla mittauksilla. Tarvittaessa diagnoosin asettaminen perustuu oirekyselyyn. Voimakkaampia oireita voi olla hankala erottaa esimerkiksi paniikkihäiriöstä. Tuoksuyliherkät eivät koetilanteissa erota eri tuoksuja kontrollihenkilöitä paremmin, mutta siinä missä tuoksuille reagoimattoman henkilön aistit tottuvat nopeasti voimakkaaseenkin tuoksuun, tuoksuyliherkän elimistössä ei tottumista tapahdu.

Itsehoito

Antihistamiini tai nenään suihkutettava kortikosteroidi voivat lievittää oireita jonkin verran. Altisteen välttäminen yleensä estää oireilun. On kuitenkin muistettava, että pyrkimys täyteen välttämiseen voi vahvistaa altisteen vaaramerkitystä ja siten voimistaa reaktioita. Omaan käyttäytymiseen ja sietokykyyn kannattaa pyrkiä vaikuttamaan siten, ettei oire ala liikaa rajoittaa elämää.

Milloin lääkäriin?

Kun oireilu häiritsee päivittäisiä toimintoja, on hyvä keskustella lääkärin kanssa. Usein voidaan vaikuttaa esimerkiksi kodin tai työpaikan ilmastointiin, lämmitykseen, siivoukseen ja tuoksuttomuuteen. Vaikeimmissa tapauksissa ongelma yritetään ratkaista toiminta- ja työkykyä ylläpitävällä terapialla.

Vierailija
512/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hajusteyliherkkyys on erittäin vaikeaa, koska valtaosa ihmisistä luulee tuoksuvansa hyvältä, vaikka itse kärsii kammottavista kaatopaikalle löyhkäävistä hajuista, joita heidän ympärillään on. 

Tilanne paheni syöpähoitojeni jälkeen. En tiedä vaikuttivatko solumyrkyt asiaan. 

Kiva ja herttainen työkaveri haisee (ei, ei tuoksu) hajuvedelle, joka saa minut voimaan huonosti.

Joudun poistumaan bussista tai junasta, jos joku on ns. tuoksuttanut itsensä jollakin kammottavasti haisevalla aineella. Hyvänä esimerkkinä on muka suklaalle tuoksuva myrkkykatku.

En voi viedä pyykkejäni kuivaushuoneeseen, jossa haisee kemikaalihelv-tti.

Hajuvesiosastojen kautta kulkeminen on tuskaa, joten vältän niitä.

Parin ystävän kanssa joudun sopimaan, etteivät he käytä lähelläni voimakkaita tuoksuja. Ikävää antaa ylen sillä perusteella, miltä toinen löyhkää. 

Hyvältä ystävältäni, joka on miehistä parhaita, on poistettu polyyppeja nenästä ja hän on tupakoija, joten hän ei todennäköisesti haista, millaisia tuoksuja hän käyttää. 

Kannattaisi käyttää allergia -sanaa. Yliherkkyyttä ei kukaan tavis ymmärrä, vaikka olisi patologin ottamasta näytteestä todettu.

Ne on kaksi eri asiaa. Allergiaa aiheuttaa eloperäiset aineet, yliherkkyyttä muut.

Vierailija
513/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hajusteyliherkkyys on aina kuulostanut omaan korvaan turhalta kiukuttelulta ja halulta hallita muita.

Käytän runsaasti huuhteluaineita ja tuoksuvia pesupulvereita, kotona tuoksuu aina kloriitti.

Nämä ovat tuoksuja jotka saavat minut pirteäksi ja voimaan hyvin. En todellakaan luovu nautinnostani jonkun kiukuttelijan takia.

Mun mielestä tää tarve taas käyttää näitä hajusteita ja kloriitteja kotona kuulostaa yhdeltä isolta huijaukselta. Kuka sai meidät alunperin näin laajoina joukkoina uskomaan ja kokemaan, että me tarvitaan niin paljon sitä kaikkea? Ai että tuolla jotkut markkinamiehet nauraa partaansa ja ajaa hienoilla autoilla ja huvijahdeilla sillä rahavirralla, minkä valtaosa ihmisistä laittaa näihin tuotteisiin! Ja sitten jossain vaiheessa viimeistään 60 v:nä sairastetaan erilaisia syöpiä ja keuhkosairauksia. Hyvä diili ja laajemman luokan aivopesu.

Missä olen sanonut että tarvitsen näitä tuotteita?

Omon ja Comfortin tuoksuinen paita on nautinto pukea päälle.

Siinä missä joku nautiskelee maistellen viinejä ja juustoja, itse rentoudun pyykkäämällä ja siivoamalla näillä tuoksuilla jotka selvästi stimuloivat aivojani positiivisella tavalla.

Olet kultakaivokseni! :) Terveisin kemikaaliteollisuuden ”johtoporras” ;) P.S. Hieno, ettet sen enempää kysele, mistä se haju tulee ;), jatka nautintoa :).

Jatkan! Tänään pesen pyykit liilalla Omolla. Wc:n pesen kloriitilla ja lidlin tuoksyva wc-raikastin pääsee paikoilleen.

Miksi tämä häiritsee sinua niin kovin? Johtoporras se on jokaisella tuotteella.

Me joudutaan maksamaan sun hoito julkisessa terveydenhuollossa verovaroista, kun sairastut noista aineista. Siksi haittaa.

Enemmän nuo tupakoitsijat ja alkoholilla läträäjät sitä terveydenhuoltoa kuormittaa. Nyt oli jo riman alitus, huutista :D

Tarkista tietosi. Hajusteissako ei ole kyse alkoholilla läträämisestä?

Hajuvesiä ei läträtä sisäisesti. Niistä ei kukaan saa esim. haimatulehdusta, maksakirroosia, deliriumia ym.

Vierailija
514/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjassa Hyvä Paha Lisäaine listataan epilepsiaa aiheuttaviksi aineiksi:

Bentsyylialkoholi eli koodilla E1519 tuttu hajusteissa

tekstin sivulta 163 kirjassa HYVÄ PAHA LISÄAINE:

"ominaisuus:

Benzyl alcohol Liuotin, säilöntäaine, denaturointiaine

Mahdollisia vaikutuksia:

Päänsärky, ärsyttää ihoa ja limakalvoja;

myrkyllinen hermostolle ja maksalle;

kosketusihottuma;

NIH:n vaarallisten aineiden listalla;

myrkyllinen vesieliöille"

Vierailija
515/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjassa Hyvä Paha Lisäaine listataan epilepsiaa aiheuttaviksi aineiksi:

Bentsyylialkoholi eli koodilla E1519 tuttu hajusteissa

tekstin sivulta 163 kirjassa HYVÄ PAHA LISÄAINE:

"ominaisuus:

Benzyl alcohol Liuotin, säilöntäaine, denaturointiaine

Mahdollisia vaikutuksia:

Päänsärky, ärsyttää ihoa ja limakalvoja;

myrkyllinen hermostolle ja maksalle;

kosketusihottuma;

NIH:n vaarallisten aineiden listalla;

myrkyllinen vesieliöille"

https://www.ruokavirasto.fi/yritykset/elintarvikeala/valmistus/yhteiset…

Vierailija
516/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki kenenkään ei pitäisi kaataa purkillista hajustetta päällensä. Maailma ei myöskään pyöri sen pienen promillen(jolla on psykosomaattinen vaiva) ympärillä.

Siinä kohtaa kun sanellaan mitä kosteusvoiteita, shampoita, dödöjä yms muut saa käyttää, on kyseessä jo mielenvikainen psykonarsistiterroristi.

Hajusteallergia EI ole psykosomaattista.

Hajusteallergia on eri asia kuin tuoksuyliherkkyys. Googlatkaa jos ette usko.

Taas kwg.....

Vierailija
517/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajuton kirjoitti:

Aika mielenkiintoinen keskustelu sikäli, että itse olen menettänyt hajuaistini kokonaan onnettomuudessa. Mulle on aina tosi vaikea miettiä, mitä tuotteita käyttäisin kun en yhtään tiedä, miltä ne saa mut haisemaan. Antakaa vinkkejä, mitkä tuotteet tuoksuvat miedolta ja miellyttävältä? Esim. pyykinpesuaine, huuhteluaine, shampoo jne.. Ottaisin tiedon kiitollisena vastaan, koska en halua haista :D

- Huuhteluaine on rahan tuhlausta. Etikka riittää.

- Pyykinpesu ja muut kotipuhdistus hajusteettomalla aineella. LISÄhuuhtelu -ohjelma on myös melkein kaikissa pesukoneissa.

- Shampoot ja voiteet apteekista. Tavalliset ovat tosi haisevia. (minulla on muutenkin tarve apteekkishampoolle, erittäin riittoisa vaikka suht kallis mutta kestää pitkään).

- Muutenkin sitä shampoota ei tarvi paljon.

Vierailija
518/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun äidilläni on oikeasti paha hajusteyliherkkyys. Hänelle tulee mm kieleen rakkoja, jos olen laittanut hajuvettä/hiuslakkaa/tms ja olen hänen lähellään. Hän ei kuitenkaan KOSKAAN valita asiasta, vaan on sitä mieltä, että asian kanssa voi opetella elämään tai sitten jäädä neljän seinän sisälle, mutta olisi kohtuutonta vaatia muilta hajusteettomuutta vaikka hän oireita saakin. Hän on siedätyksen kannalla, ja on kuulemma toiminut.

Siedätys nimenomaan on se joka auttaa, välttely saa oireet pahenemaan ja tulee lisää oireita aiheuttavia aineita. Yliherkkyydessähän on kyse elimistön väärästä reaktiosta haitattomaan aineeseen, elimistö luulee sitä vaaralliseksi ja varoittaa oireilla. Mutta jos elimistön vaan altistaa aineelle, se tottuu siihen ja tajuaa ettei olekaan vaarallinen.

Oikeasti vaaralliset aineet, (homeet ym.) on eria asia. Niissä elimistön reaktio on oikea.

Ja nyt kaikki hysteerikot, alapeukuttakaa!

Eihän tuo pidä alkuunkaan paikkaansa. Itse herkistyin juurikin tuotteelle, jota olin vuosia käyttänyt, miten altistaminen muka tuossa auttaisi?

Jos jokin aine on kehollesi myrkky, ei se altistamalla sen vähemmän haitalliseksi muutu.

Vierailija
519/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kärsin hajusteherkkyydestä todella vaikean raskauden ja raskauspahoinvoinnin takia.

Tsemppasin aina töissä viimeiseen asti, ettei kenellekään tarvitse hajuista mainita..päädyin sitten usein oksentamaan työpaikan vessaan näiden hajujen takia.

Ymmärrän, että ihmiset tuoksuvat omaan nenäänsä sopivasti. Hajusteiden käyttöä yleisissä paikoissa voisi kuitenkin vähentää, jotta kaikki kykenevät suoriutumaan arjestaan.

Ymmärrän hajusteherkkien tuskan, sillä omaan nenään oma päänahkakin haisi yhdessä vaiheessa niin pahasti, että vatsa kääntyi ympäri yökötyksestä.

Vierailija
520/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei hajusteherkkä hanki suodattava maskia?