Hajuste-hysteerikot työpaikoilla, harrastuksissa ja elämässä yleensä
Työkaveri tuli siis luokseni ja pyysi että en käyttäisi hajusteita, kun hän voi niistä pahoin. Olin ymmärtäväinen ja pyysin anteeksi että en ollut tajunnut ottaa tätä huomioon. Emme työskentele kovin lähekkäin ja työ on luonteeltaan liikkuvaa.
Noh, en siis lisännyt parfyymia tai laittanut hiuslakkaa enää, mutta muutaman päivän jälkeen hän ilmoitti esimiehelle ettei voi työskennellä kanssani koska haisen ja hän ei siedä hajuja.
Esimiehen kanssa keskusteltuani minulle selvisi että joutuisin uusimaan kotona shampoon, hoitoaineen, käsisaippuan, suihkusaippuan, pyykinpesuaineen, huuhteluaineen, deodorantin ja meikit, sillä työkaveri on hajusteherkkä.
Onko tämä mielestänne reilua?
Kommentit (690)
Aika mielenkiintoinen keskustelu sikäli, että itse olen menettänyt hajuaistini kokonaan onnettomuudessa. Mulle on aina tosi vaikea miettiä, mitä tuotteita käyttäisin kun en yhtään tiedä, miltä ne saa mut haisemaan. Antakaa vinkkejä, mitkä tuotteet tuoksuvat miedolta ja miellyttävältä? Esim. pyykinpesuaine, huuhteluaine, shampoo jne.. Ottaisin tiedon kiitollisena vastaan, koska en halua haista :D
Hajuton kirjoitti:
Aika mielenkiintoinen keskustelu sikäli, että itse olen menettänyt hajuaistini kokonaan onnettomuudessa. Mulle on aina tosi vaikea miettiä, mitä tuotteita käyttäisin kun en yhtään tiedä, miltä ne saa mut haisemaan. Antakaa vinkkejä, mitkä tuotteet tuoksuvat miedolta ja miellyttävältä? Esim. pyykinpesuaine, huuhteluaine, shampoo jne.. Ottaisin tiedon kiitollisena vastaan, koska en halua haista :D
Jotkut menettävät hajuaistinsa flunssassa ollessaan.
Onhan noita pesuaineita lueteltu ketjussa jo iso liuta.
Jotkut käyttää LeChat palasaippuaa omaan peseytymiseen kuin myös pyykinpesukoneessaan.
Sappisaippualla lähtee sitkeimmätkin tahrat. Käyttökohteen mukaan mennään.
Jos puhutaan tiskiaineista, niin vähemmälle huomiolle on jäänyt mm. Fairyssäkin oleva säilöntäaine. Sille voi herkistyä. Lisää aiheesta voi lukea esim. Euroedustaja S. Pietikäisen blogista muutaman vuoden takaa.
Samaa säilöntäainetta löytyy mm. maaleista. Turha altistaa itseään sellaiselle, joka aiheuttaa allergiaa.
Elintarvikehygieniassa vältetään ns. kovia pesuaineita ja vaihdetaan niitä, jottei niistä muodostu kestäviä kantoja.
Toivottavasti muut aistit pitävät sinut poissa kamalimmista altisteista.
Hajuaistin kerrotaan olevan ainoa, joka uusiutuu. Traumassa näin ei välttämättä ole. Onnea elämääsi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen hajusteherkkä. Saan voimakkaista hajuista migreenin. En ole työpaikallani ainoa ja meillä onkin sovittu, ettei hajuvesiä/partavesiä käytetä töissä. Jokainen voi käyttää sellaista dödöä tai saippuaa kuin haluaa, kunhan dödöä ei käytetä hajuveden tapaan suihkimalla ympäriinsä. Tämä on toiminut ihan hyvin. Joitain erityisjärjestelyjä joudun välillä tekemään, mutta ne ovat mielestäni omalla vastuullani. Esimerkiksi yksi työkaveri käyttää voimakkaan hajuista huuhteluainetta enkä voi mennä lähellekkään häntä. Siispä pidän huolen, etten joudu lähelle. Kahvitauoilla ja kokouksissa menen aina eri pöytään tai toiselle puolelle huonetta istumaan. Sanon myös aina jos kyseinen henkilö yrittää tulla lähelle tai esim huoneeseeni, ettei hän voi tulla lähelleni. Tässä kohdin vastuu siirtyy hajusteiden käyttäjällä ja hänen on pysyttävä sovitun välimatkan päässä. Esimies myös tietää tämän eikä laita meitä työskentelemään saman projektin parissa. Joskus jonkun shamppoo tms. saattaa hetkellisesti aiheutaa saman ja taas auttaa välimatka.
Aina homma ei kuitenkaan hoidu välimatkaa pitämällä. Meillä työskenteli aiemmin henkilö joka oli todella allerginen kaikelle mm. tuoksuille. Koska allergia oli todella paha ja tökaveri ei kestänyt edes niitä shamppoita tai dödöjä, tai lemikillisten ihmisten läsnäoloa, hän ei voinut jatkaa työskentelyä meillä. Työpaikasta on aika vaikea saada kokonaan tuoksutonta.Voisiko tässä olla kyse jo syrjinnästä tätä hajusteita käyttävää kohtaan? Normaalia deodorantin käyttäjää vaaditaan pysymään sovitun välimatkan päässä kuin hän olisi joku spitaalinen tai oikeuden määräämässä lähestymiskiellossa. Hän jää osasta projekteja automaattisesti ulkopuolelle hajusteherkän vaatimuksesta. Onko hän edes tietoinen tästä?
Toisekseen on tutkittua, että hajusteherkkyys on pitkälti psykosomaattinen vaiva. Tätä tutkittiin laittamalla tilaan samoja aineita hajustettuina ja ilman. Vain hajustetut versiot aiheuttivat "allergisen" reaktion, kun henkilö oli tietoinen hajusta. Mutta samat hiukkaset ilman hajua eivät saaneet aikaan mitään.
Kolmannekseen ihmetyttää tämä hajusteherkkien valikoivuus. Esimerkiksi ruoan käry, kahvin tuoksu, tuore maali, kellarin haju, tupakka tms. haju ei aiheuta oireita, vaan vain mieto shampoon tai deodorantin haju jollakin tietyllä henkilöllä. Joskus astmakohtauksen laukaisee ihan vain jonkun tietyn henkilön haju. Välillä tuntuu todelliselta kiusaamiselta.
Ai valikoivuus ihmetyttää? Et selvästikään tajua asiaa. Eiväthän esim ruoka-aine-allergikotkaan ole kaikelle mahdolliselle allergisia.
Vierailija kirjoitti:
Hajusteherkkyys on yksi työpaikkakiusaamisen ja kyykytyksen muoto.
Päinvastoin. Hajustenarkkarit näitä kiusaahia ja työpaikkaterroristeja ovat.
Voi hyvänen aika, mä olen yhtä herkkä pahalle hien hajulle sekä jonkun ällöjen ruokien hajulle, ja sellaisia saa ihmiset hajuttaa miten huvittaa! Mä oikeasti tulen todella pahoinvoivaksi monista tuollaisista hajuista. Ja ne tosiaan on HAJUJA, ei tuoksuja.
Juuri nämä muka-hajuvesi-herkät on sitä ihmeellistä muutenkin neuroottista ihmistyyppiä joille kaikki on niiiin vaikeaa. Samat tyypit varmaan käyttää näitä koronamaskeja.
Vierailija kirjoitti:
Minun äidilläni on oikeasti paha hajusteyliherkkyys. Hänelle tulee mm kieleen rakkoja, jos olen laittanut hajuvettä/hiuslakkaa/tms ja olen hänen lähellään. Hän ei kuitenkaan KOSKAAN valita asiasta, vaan on sitä mieltä, että asian kanssa voi opetella elämään tai sitten jäädä neljän seinän sisälle, mutta olisi kohtuutonta vaatia muilta hajusteettomuutta vaikka hän oireita saakin. Hän on siedätyksen kannalla, ja on kuulemma toiminut.
Joten käytät hajuvettä tai hiuslakkaa tms äitisi lähellä ja vähät välität hänen vaivoistaan? Itsekäs olet.
Vierailija kirjoitti:
Voin harkita deodorantin ja hiustuotteiden vaihtamista hajusteettomiin vaihtoehtoihin, jos hajuhysteerikko ensin tuo minulle kassillisen tämmöisiä tuotteita kokeiltavaksi. En todellakaan ala käyttää rahaa siihen, että testaan useita tuotteita läpi löytääkseni hiuksilleni ja hikoileville kainaloilleni sopivat uudet tuotteet, koska työkaveri ei tykkää nykyisisistä.
Ei siinä ole kyse mistään tykkäämisestä tai tykkäämättömyydestä, mutta eihän kaltaisesi hysteerinen ja sivistymätön työpaikkakiusaaja mistään mitään ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika, mä olen yhtä herkkä pahalle hien hajulle sekä jonkun ällöjen ruokien hajulle, ja sellaisia saa ihmiset hajuttaa miten huvittaa! Mä oikeasti tulen todella pahoinvoivaksi monista tuollaisista hajuista. Ja ne tosiaan on HAJUJA, ei tuoksuja.
Juuri nämä muka-hajuvesi-herkät on sitä ihmeellistä muutenkin neuroottista ihmistyyppiä joille kaikki on niiiin vaikeaa. Samat tyypit varmaan käyttää näitä koronamaskeja.
Voi että. Korona mainittu.
Entäs Donald Trump, Bill Gayes ja muut?
Moni täällä kiistää yliherkkien oireet. Läheiseni on tutkitusti allerginen hajusteille. Kun hän etsi omistusasuntoa, moni asunto jäi katsomatta, koska niitä esitteli "se tietty" hajusteille haiseva kiinteistövälittäjä... 😣
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan voi vaatia toisilta juuri mitään, mutta kannattaisi näiden hajustecoctailien harrastajien edes joskus pysähtyä miettimään, miltä se tolkuton hajukakofonia tuntuu muista. Jos käyttää kymmentä eri hajustetta päällekkäin (suihkusaippua, shampoo, hoitoaine, vartalovoide, käsivoide, kasvovesi, kasvovoide, hiusten muotoilutuote, hiuslakka, parfyymi), ja siihen selkään vielä ne omot ja comfortit, niin ei ihme vaikka terveempikin kanssaeläjä oireilisi. Oma nenä on varmaan noihin niin tottunut, ettei sitä haista, mutta uskokaa pois: muut kyllä haistavat! Eikä kokemus ole miellyttävä.
Jos haistat miedon kasvovoiteeni, olet tunkeutunut liian lähellä. Mene kauemmas.
Vierailija kirjoitti:
Moni täällä kiistää yliherkkien oireet. Läheiseni on tutkitusti allerginen hajusteille. Kun hän etsi omistusasuntoa, moni asunto jäi katsomatta, koska niitä esitteli "se tietty" hajusteille haiseva kiinteistövälittäjä... 😣
Edelleen, hajusteallergia ja hajusteyliherkkyys ovat eri asioita. Mun äidillä oli myös ihan tutkitusti hajusteallergia, mutta se ilmeni niin, ettei hän itse voinut käyttää hajusteita, koska sai niistä pahat iho-oireet. Muiden tuoksut eivät haitanneet yhtään, vaikka hänellä oli myös astma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla meillä on rajoitteita. Omansa kannattaa ottaa ammatinvalinnassa huomioon.
Harmi vaan, että niitä rajoitteita alkaa tulla vasta vuosia ja vuosikymmeniä myöhemmin. Jos sinä osaat ennustaa tulevat rajoitteesi, niin hieno juttu.
Tilanteen mukaan toimitaan sitten, kun niitä alkaa ilmaantua. Ei se ole työkavereiden vastuulla. Tietysti voi tarjoutua maksamaan heidän tuoksuttomat tuotteensa siitä lähtien, jos joku vaikka tarttuisi tarjoukseen.
Asia on työnantajan vastuulla. Jos et noudata ohjeita, jotka työnantajalta saat, voi se olla peruste irtisanomiseesi.
Ei työnantaja voi määrätä, mitä shampoota työntekijät käyttävät _kotonaan_. Tajuatko?
Turhaa yrität näille yliherkille tätä selittää. He juuri luulevat ja odottavat, että kaikki muut toimivat kuten heille on parasta. Ei niin, että enemmistöllä elämä sujuisi ongelmitta.
No mikäs siinä sitten. Käyn töissä minkä pystyn ja kun astmaan tulee pahenemisvaiheita, lähden lääkäriin ja jään saikulle tarpeen mukaan. Valitettavasti minulta lähtee töissä ääni, joten puhelinpäivystyksen saatte hoitaa keskenänne. Kyllä minua harmittaa teidän puolesta :(
Kyllä sulle korvaaja löydetään.
Vierailija kirjoitti:
åVierailija kirjoitti:
Edelleen, hajusteallergia ja hajusteyliherkkyys ovat eri asioita. Mun äidillä oli myös ihan tutkitusti hajusteallergia, mutta se ilmeni niin, ettei hän itse voinut käyttää hajusteita, koska sai niistä pahat iho-oireet. Muiden tuoksut eivät haitanneet yhtään, vaikka hänellä oli myös astma.
Tuo kuului sen aikakauden diagnosoitiin, että niitä pidettiin eri asioina. Hän asui myös hometalossa mikä selittää aika monta asiaa.
Voikaa hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Täällä nyt kommentoi joku yliherkkä, jolta alkaa rationaaliset ja tieteeseen perustuvat argumentit loppua, kun on tuotu esiin, ettei hajusteyliherkkyyttä tunnusteta sairaudeksi, ettei sitä voida diagnosoida muuten kuin astman ja allergian osalta ja että yliherkät eivät tieteellisissä olosuhteissa ole osanneet erottaa allergisoivia kemikaaleja esim. Ilmasta. Nyt tämä yliherkkä hyökkäilee kommentoijia vastaan ja kiusaa heitä esim. Koulunkäymisestä. Osoitat onnettomilla olkinukeillasi, että keskustelu on mennyt osaltasi tunteisiin.
Pakko on nyt minunkin osallistua keskusteluun, vaikka meinasin vain vähin äänin lueskella muiden juttuja.
Olin itsekin vielä pari vuotta sitten mukana pyörittelemässä silmiä hajusteallergikoille ja pidin heitä pikemminkin mielenterveysongelmaisina. Nyt hävettää.
Juttu alko siitä, kun ostin uuden ihanan parfyymin. Parin käyttökerran jälkeen aloin ihmetellä, kun aina nenän limakalvoja alkoi kirveltää, sitten otsaonteloita, ja lopulta iski hillitön otsalohkojysäri. No, vähin äänin luovuin hajusvedestä.
Mutta sitten aloin haistaa käyttämäni pyykinpesuaineen kitkeränä ja pistävänä, ja samat oireet ilmaantuivat kuin hajuvettä käyttäessäni. Ei auttanut muu kuin siirtyä hajisteettomiin pulvereihin.
Nyt olen heivannut lähes kaikki hajusteelliset tuoteet hittoon ja toivon, etten ala oireilla muidenkin ihmisten hajusteille. Vielä en sitä tee, koska ei tarvitse olla niin lähikontaktissa työkavereihin, mutta kyllä haistan Omon ja muut vahvasti hajustetut pyykinpesuaineet. Toivon etten ala saada päänsärkyjä kuitenkaan, sillä millään en ilkeä tunnustaa, että minusta on tullut yksi noista hajustehulluista, joille aina porukalla naureskeltiin. 😢
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä nyt kommentoi joku yliherkkä, jolta alkaa rationaaliset ja tieteeseen perustuvat argumentit loppua, kun on tuotu esiin, ettei hajusteyliherkkyyttä tunnusteta sairaudeksi, ettei sitä voida diagnosoida muuten kuin astman ja allergian osalta ja että yliherkät eivät tieteellisissä olosuhteissa ole osanneet erottaa allergisoivia kemikaaleja esim. Ilmasta. Nyt tämä yliherkkä hyökkäilee kommentoijia vastaan ja kiusaa heitä esim. Koulunkäymisestä. Osoitat onnettomilla olkinukeillasi, että keskustelu on mennyt osaltasi tunteisiin.
Pakko on nyt minunkin osallistua keskusteluun, vaikka meinasin vain vähin äänin lueskella muiden juttuja.
Olin itsekin vielä pari vuotta sitten mukana pyörittelemässä silmiä hajusteallergikoille ja pidin heitä pikemminkin mielenterveysongelmaisina. Nyt hävettää.
Juttu alko siitä, kun ostin uuden ihanan parfyymin. Parin käyttökerran jälkeen aloin ihmetellä, kun aina nenän limakalvoja alkoi kirveltää, sitten otsaonteloita, ja lopulta iski hillitön otsalohkojysäri. No, vähin äänin luovuin hajusvedestä.
Mutta sitten aloin haistaa käyttämäni pyykinpesuaineen kitkeränä ja pistävänä, ja samat oireet ilmaantuivat kuin hajuvettä käyttäessäni. Ei auttanut muu kuin siirtyä hajisteettomiin pulvereihin.
Nyt olen heivannut lähes kaikki hajusteelliset tuoteet hittoon ja toivon, etten ala oireilla muidenkin ihmisten hajusteille. Vielä en sitä tee, koska ei tarvitse olla niin lähikontaktissa työkavereihin, mutta kyllä haistan Omon ja muut vahvasti hajustetut pyykinpesuaineet. Toivon etten ala saada päänsärkyjä kuitenkaan, sillä millään en ilkeä tunnustaa, että minusta on tullut yksi noista hajustehulluista, joille aina porukalla naureskeltiin. 😢
Kiitos asiallisesta kommentista. Tutki sisällysluettelot ennen ostopäätöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäpä kun puoliso on töissä paikassa, josta saa ilmaiseksi pesuaineet, joissa on hajusteita. Kukaan ei voi vaatia, että niiden sijaan ostamme hajusteettomia.
Ei ehkä kukaan tosiaan. Toivottavasti pysytte terveenä.
Ai pesuaineen takiako sairastuisimme vai? 🙄
Pesuaineessa käytettyjen hajusteiden.
https://www.allergia.fi/allergia/muita-allergian-aiheuttajia/kodin-kemi…
” Allergiselle ja herkkäihoiselle sopiva pyykinpesuaine on hajusteeton ja väriaineeton sekä siitä on karsittu tarpeettomat lisäaineet.”
” Lastenvaatteiden pyykinpesussa on hyvä suosia hajusteettomia tuotteita ja noudattaa annosteluohjeita.”
Ei näitä turhaan ohjeisteta.
Luuletteko te tosiaan, että niin moni vapaaehtoisesti "näyttelee" hajusteyliherkkää?? Sataa kuraa niskaan, paheksuntaa, sosiaaliset suhteet kärsivät. Kyllä kaikki sairaat haluaisivat olla terveitä ja toimintakykyisiä jos voisivat itse valita. Mutta kun ei voi. Jos pyörätuoliin sidottuja kohdeltaisiin kuin hajusteyliherkkiä, niin kynnyksiä korotettaisiin -varsinkin jos pyörätuolilainen kehtaisi pyytää josko voisi saada luiskan vaikkapa työpaikan ovelle. Ovia kavennettaisiin ihan vaan koska kyllähän se voisi jättää pyörätuolin pois jos halua löytyisi, kunhan yrittää kyykyttää toisia vaatimuksillaan... Niinkö?
Hajusteyliherkkä on yliherkkä eikä se tarkoita herkkänahkaisuutta vaan se on fyysinen sairaus. Pilkkaisitteko ampiaisen myrkylle allergisia, että et voi olla allerginen sille, kun et ole mehiläiselle allerginen tai hirvikärpäselle tai hyttyselle?
Luuletteko, että on kivaa, kun missä tahansa varsinkin oman kodin ulkopuolella on näkymätön uhka olemassa? Milloinkaan et tiedä missä kohtaat sen? Hajusteyliherkkiä pilkkaavat, pyrittekö välttämään koronaa tai vatsatauteja? Pitäisikö teitä pilkata sen tähden, että se koronavirus ei voi tehdä teitä niiin sairaaksi. Kuvittelette vain?
Hajusteyliherkkyys ja hajusteallergia ovat sairauksia siinä missä mikä muu fyysinen sairaus tahansa. Kroppa toimii epänormaalisti ja ihan tahdosta riippumatta. Et saa vaikkapa syöpää katoamaan tahdonvoimalla. Ei se hajusteiden / hajujen sietokykykään siitä kehity yhtään. Hajustekemikaalit ovat haitallisia. Niille ei pysty siedättyä. Se olisikin hienoa jos pystyisi.
Voithan sinä pestä pyykisi itse?
Emme pääseet sopimukseen pesuaineista ja pyykin pesusta ja riipustamistavasta niin pesemme pyykkiä nyt kukin omansa. Hyvin toimii.
Hajusteyliherkät ovat tietämättään fiksumpia kuin ne jotka ruiskivat itsensä täyteen kemikaaleja. Jos osaatte, niin käykää lukemassa ulkomaan kielisiä tutkimuksia, että mitä ne hajustetut pyykkipulverit, huuhteluaineet, kosmetiikka ja muu sisältävät ;)
Kysymys ei ole aina hajun tai tuoksun voimakkuudesta. Monet hajusteallergikoista saavat varmasti oireita käsideseistä mutta toisin kuin hajuvesiä, käsidesejä on pakko käyttää.