Hajuste-hysteerikot työpaikoilla, harrastuksissa ja elämässä yleensä
Työkaveri tuli siis luokseni ja pyysi että en käyttäisi hajusteita, kun hän voi niistä pahoin. Olin ymmärtäväinen ja pyysin anteeksi että en ollut tajunnut ottaa tätä huomioon. Emme työskentele kovin lähekkäin ja työ on luonteeltaan liikkuvaa.
Noh, en siis lisännyt parfyymia tai laittanut hiuslakkaa enää, mutta muutaman päivän jälkeen hän ilmoitti esimiehelle ettei voi työskennellä kanssani koska haisen ja hän ei siedä hajuja.
Esimiehen kanssa keskusteltuani minulle selvisi että joutuisin uusimaan kotona shampoon, hoitoaineen, käsisaippuan, suihkusaippuan, pyykinpesuaineen, huuhteluaineen, deodorantin ja meikit, sillä työkaveri on hajusteherkkä.
Onko tämä mielestänne reilua?
Kommentit (690)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hajusteyliherkkyys on aina kuulostanut omaan korvaan turhalta kiukuttelulta ja halulta hallita muita.
Käytän runsaasti huuhteluaineita ja tuoksuvia pesupulvereita, kotona tuoksuu aina kloriitti.
Nämä ovat tuoksuja jotka saavat minut pirteäksi ja voimaan hyvin. En todellakaan luovu nautinnostani jonkun kiukuttelijan takia.Mun mielestä tää tarve taas käyttää näitä hajusteita ja kloriitteja kotona kuulostaa yhdeltä isolta huijaukselta. Kuka sai meidät alunperin näin laajoina joukkoina uskomaan ja kokemaan, että me tarvitaan niin paljon sitä kaikkea? Ai että tuolla jotkut markkinamiehet nauraa partaansa ja ajaa hienoilla autoilla ja huvijahdeilla sillä rahavirralla, minkä valtaosa ihmisistä laittaa näihin tuotteisiin! Ja sitten jossain vaiheessa viimeistään 60 v:nä sairastetaan erilaisia syöpiä ja keuhkosairauksia. Hyvä diili ja laajemman luokan aivopesu.
Missä olen sanonut että tarvitsen näitä tuotteita?
Omon ja Comfortin tuoksuinen paita on nautinto pukea päälle.
Siinä missä joku nautiskelee maistellen viinejä ja juustoja, itse rentoudun pyykkäämällä ja siivoamalla näillä tuoksuilla jotka selvästi stimuloivat aivojani positiivisella tavalla.Olet kultakaivokseni! :) Terveisin kemikaaliteollisuuden ”johtoporras” ;) P.S. Hieno, ettet sen enempää kysele, mistä se haju tulee ;), jatka nautintoa :).
Jatkan! Tänään pesen pyykit liilalla Omolla. Wc:n pesen kloriitilla ja lidlin tuoksyva wc-raikastin pääsee paikoilleen.
Miksi tämä häiritsee sinua niin kovin? Johtoporras se on jokaisella tuotteella.Me joudutaan maksamaan sun hoito julkisessa terveydenhuollossa verovaroista, kun sairastut noista aineista. Siksi haittaa.
Enemmän nuo tupakoitsijat ja alkoholilla läträäjät sitä terveydenhuoltoa kuormittaa. Nyt oli jo riman alitus, huutista :D
Tarkista tietosi. Hajusteissako ei ole kyse alkoholilla läträämisestä?
Juuri näin. Samalla tavalla se alkoholi on karsinogeeni hengitysteiden limakalvoille tai suuvesissä suun limakalvoilla kuin ihan siellä jaloviinapullossa tai oluen tai siiderin seassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseni opettaja on hajusteherkkä. Mies osti vahingossa sitä omon violettia ainetta, heti tuli Wilma-viesti.
Mitä suosittelette? Se omon sensitive, hajusteeton tekee pyykistä tunkkaisen hajuisen..
Voiko jtn pesupähkinöitä tai muita käyttää? Jotain mikä raikastaisi..
Olen hajusteherkkä, ja kärsin migreenistä. Käytän pesuaineena ekopesuaineita. Niissä on vieno tuoksu, mutta en saa siitä tuoksusta migreeniä. Tavallinen Omo ei käy, ja siitä Sensitivestä jää tosiaan tunkkainen haju. Omassa S-Marketissani on sellaista kuin EcoClean. Se on halvempaa kuin vaikka kallis Ecover.
Kiitos tiedosta, nämä menevät testiin.
Kertokaa vielä mitä kamaluuksia siinä Omon violetissa on? Sitä nimittäin on nyt puoli purkkia ja ajattelin käyttää sen lakanoihin, kun vaatteisiin ei voi (tai no voin toki pestä miehen vaatteet sillä, häntä ei haittaa).
Joku ehdotti pesua 60, mutta se kuluttaa ihan liikaa monia vaatteitamme.
En oo onneksi törmännyt tuollaisiin hajusteherkkiin. Ainoa tapaus minkä tiedän on se, joka ehdottaa että voisi tuoda itse hänelle sopivan hiuslakan kaikkien käyttöön. Hajusteherkkien pitäisi ymmärtää, ettei ole kohtuullista että esimerkiksi koko työyhteisö tai koululuokka perheineen muuttaa kaiken hakusteettomaksi hänen takiaan.
Itse käytän tosi montaa tuotetta hajusteettomana just sen takia, että ne voi allergisoida. Itse joskus olen allergisoitunut jollekin, en tiedä tarkalleen mille mutta alkoi aina samassa paikassa silmät vuotamaan enkä saanut henkeä. Varmaan joku kemikaali mitä on käytetty täytettyjä eläinten säilömisessä kun paikka oli lukion biologianluokka.
Itse kannattaisin sitä, että mahdollisesti allergisoivat hajusteet kiellettäisiin esimerkiksi pesuaineista kokonaan. Muista sinä joka haluat käyttää voimakkaasti hajustettuja tuotteita, juuri sinä voit olla seuraava yliherkkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkaverina hajusteyliherkkä, ja varsinkin miehenä on hankala asia, kun vaimoani ei kiinnosta alkaa vaihtamaan pesuaineita hajuttomiksi. Sitten työkaveri kiukuttelee ja vaimo kiukuttelee, mikäli asiasta yrittää keskustella. Toki työkaverin mielipide häviää vaimolle.
Auttaisiko terapia käsittelemään tätä aihetta laajemmin?
Tähän varmaan auttaa vain, että työkaveri ymmärtää vaihtaa työpaikkaa. Vaimoa on hankalampi vaihtaa, ja tulee kalliimmaksi. 😁
Tähän auttaa tasan se, että Herra pesee omat vaatteensa sillä hajusteettomalla.
T. Työkaverisi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hajuvedet kyllä ymmärrän, ettei niitä tarvitsisi käyttääkään arjessa, mutta että shamppoot, hoitoaineet ja dödöt kielletään, niin se menee jo liian pitkälle.
Hajusteherkkyys ei ole mikään kiva juttu, ja siitä voi tulla niin kuvottava olo ettei pysty töitä tekemään, ja päänsärky.Hajusteyliherkkänä ottaisin kyllä mieluummin Chanel nro 5:n tuoksun, kun yhdistelmän halpoja synteettisiä hajuja pyykinpesuaineesta, ylilotratusta huuhteluaineesta, halvasta suihkugeelistä, halvasta dödöstä yms.
Chanel on aikalailla synteettisistä ainesosista rakennettu.
t. parfyymifani
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseni opettaja on hajusteherkkä. Mies osti vahingossa sitä omon violettia ainetta, heti tuli Wilma-viesti.
Mitä suosittelette? Se omon sensitive, hajusteeton tekee pyykistä tunkkaisen hajuisen..
Olen hajusteherkkä, ja kärsin migreenistä. Käytän pesuaineena ekopesuaineita. Niissä on vieno tuoksu, mutta en saa siitä tuoksusta migreeniä. Tavallinen Omo ei käy, ja siitä Sensitivestä jää tosiaan tunkkainen haju. Omassa S-Marketissani on sellaista kuin EcoClean. Se on halvempaa kuin vaikka kallis Ecover.
Kertokaa vielä mitä kamaluuksia siinä Omon violetissa on? Sitä nimittäin on nyt puoli purkkia ja ajattelin käyttää sen lakanoihin, kun vaatteisiin ei voi (tai no voin toki pestä miehen vaatteet sillä, häntä ei haittaa).
Kestää aikansa, ennen kuin pesukoneesi tai kuivausrumpusi on #puhdas#.
Joissakin perheissä tuoksuttomuuteen siirtyminen on edellyttänyt kaikkien vaatteiden, myös vuodevaatteiden ja pesukoneen vaihtoa. Ihmeitä ei tapahdu hetkessä.....
Vierailija kirjoitti:
En voi sietää mitään hajuja, joten pääsisinkö sairauseläkkeelle.....
Joo kyllä. Hajusteyliherkkyyden kanssa kulkee käsikädessä usein myös mm. puhjenneet kemikaali-, home- ja lääkeallergiat ja se aiheuttaa uupumusta, kuumetta, aivosumua, astma- ja allergiakohtauksia, jne. Kurjaa tietty että voisit pysyä työkykyisenä jos kanssaihmiset olisivat empatiakykyisempiä ja työpaikat suojaisivat sun oikeutta tehdä työtä terveellisessä ympäristössä, mutta koska näin ei ole, saatat tosiaan päätyä jäämään kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käytä mitään noista, koska LV on ihan hyvä. Käsitiskiaineena se kyllä tappaa hetkessä tiskiveteen eksyneen muurahaisenkin, mutta pysyypä kädet hyvänä ilman rasvaamista. Kai sekin kertoo jotakin?
Marseille sopii myös, se le Chat- saippua. Mutta hajusteita en käytä ollenkaan. Luomusokerista tulee migreeni, koska siinä on glysiiniä ja glutamiinihappoa. Niitä ei saa olla myöskään lääkkeissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkaverina hajusteyliherkkä, ja varsinkin miehenä on hankala asia, kun vaimoani ei kiinnosta alkaa vaihtamaan pesuaineita hajuttomiksi. Sitten työkaveri kiukuttelee ja vaimo kiukuttelee, mikäli asiasta yrittää keskustella. Toki työkaverin mielipide häviää vaimolle.
Auttaisiko terapia käsittelemään tätä aihetta laajemmin?
Tähän varmaan auttaa vain, että työkaveri ymmärtää vaihtaa työpaikkaa. Vaimoa on hankalampi vaihtaa, ja tulee kalliimmaksi. 😁
Tähän auttaa tasan se, että Herra pesee omat vaatteensa sillä hajusteettomalla.
T. Työkaverisi
Valitus Työsuojelupiiriin voi auttaa myös allergiasta kärsivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bonuksena olen huomannut, että ekopesuaineissa oleva sitruunahappo puhdistaa pesukonetta, ja tunkkaisuus pysyy pidempään poissa. Ei tarvitse niin usein tehdä kunnon sitruunahappokäsittelyä tai vastaavaa.
Huoh. Eko -tuotteet voi jättää hyllyyn. Sitruunahappo valmistetaan Aspergillus -homeen avulla, eikä ole koskaan 100% puhdasta. Alkuperämaa Kiina?
Elämäni ja pesuaineiden valinta on jo ihan riittävän rajoittunutta. Jos pitäisi vielä jaksaa kiinnostua valmistusmetodeista noinkin paljon, niin voisikin saman tien jättää pyykit pesemättä sitten.
Esim näin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi sietää mitään hajuja, joten pääsisinkö sairauseläkkeelle.....
Joo kyllä. Hajusteyliherkkyyden kanssa kulkee käsikädessä usein myös mm. puhjenneet kemikaali-, home- ja lääkeallergiat ja se aiheuttaa uupumusta, kuumetta, aivosumua, astma- ja allergiakohtauksia, jne. Kurjaa tietty että voisit pysyä työkykyisenä jos kanssaihmiset olisivat empatiakykyisempiä ja työpaikat suojaisivat sun oikeutta tehdä työtä terveellisessä ympäristössä, mutta koska näin ei ole, saatat tosiaan päätyä jäämään kotiin.
Edelleen: Yhteys Työsuojeluun, jos työnantaja ei halua asiaa järjestää.
Hajusteista keskustellessa kannattaa muistaa, että niiden käytössä on aika monta tasoa. En ole itse hajusteyliherkkä mutta olen melko herkkänenäinen, ja saan helposti esimerkiksi tupakasta tai hienhajusta päänsäryn. Siksi olenkin pitkään ihmetellyt, mistä nämä hajusteyliherkät valittavat, kun mielestäni Suomessa käytetään melko vähän hajusteita. Esimerkiksi omalla työpaikallani kenestäkään ei erity ohi kulkiessa mitään ominaistuoksua, vaikkei meillä ole annettu mitään ohjeistusta hajusteiden käytöstä. Myöskään ystäväni tai perheenjäseneni eivät tuoksahda oikein miltään.
Sitten tutustuin anoppiini. Heidän kodissaan jokaisessa huoneessa on jokin huonetuoksu. Hajuvettä kuluu pullotolkulla joka vuosi. Satuimme kerran olemaan heidän luonaan hieman pitemmällä visiitillä, jolloin anoppi tarjoutui pesemään pyykkejämme. Tein virheen ja suostuin, ja vaatteeni tuoksuivat aivan järkyttävältä huuhteluaineelta, jonka löyhkä laimeni vasta kolmannella pesulla 60 asteessa. Tietenkään omaan nenäänsä anoppi ei tuoksu miltään, kun hänen nenänsä on jo turtunut kaikkiin noihin tuoksuihin. Onneksi anoppi ei ole enää työelämässä, koska hän olisi aivan varmasti toimiston kauhu.
Vierailija kirjoitti:
En oo onneksi törmännyt tuollaisiin hajusteherkkiin. Ainoa tapaus minkä tiedän on se, joka ehdottaa että voisi tuoda itse hänelle sopivan hiuslakan kaikkien käyttöön. Hajusteherkkien pitäisi ymmärtää, ettei ole kohtuullista että esimerkiksi koko työyhteisö tai koululuokka perheineen muuttaa kaiken hakusteettomaksi hänen takiaan.
Itse käytän tosi montaa tuotetta hajusteettomana just sen takia, että ne voi allergisoida. Itse joskus olen allergisoitunut jollekin, en tiedä tarkalleen mille mutta alkoi aina samassa paikassa silmät vuotamaan enkä saanut henkeä. Varmaan joku kemikaali mitä on käytetty täytettyjä eläinten säilömisessä kun paikka oli lukion biologianluokka.
Itse kannattaisin sitä, että mahdollisesti allergisoivat hajusteet kiellettäisiin esimerkiksi pesuaineista kokonaan. Muista sinä joka haluat käyttää voimakkaasti hajustettuja tuotteita, juuri sinä voit olla seuraava yliherkkä.
En tiedä mitä kohtuutonta on pyytää hajusteettomuutta jos vaihtoehto on ettei pysty lainkaan tekemään töitä tai olemaan siellä koululuokassa.. Ei ole elämä reilua mutta jos vaakakupissa on toisen terveys ja toisen oikeus lättänä hajuilla niin mä silti kallistuisin, jo ihan kiltteyttäni, sen työkaverin terveyden kannalle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bonuksena olen huomannut, että ekopesuaineissa oleva sitruunahappo puhdistaa pesukonetta, ja tunkkaisuus pysyy pidempään poissa. Ei tarvitse niin usein tehdä kunnon sitruunahappokäsittelyä tai vastaavaa.
Huoh. Eko -tuotteet voi jättää hyllyyn. Sitruunahappo valmistetaan Aspergillus -homeen avulla, eikä ole koskaan 100% puhdasta. Alkuperämaa Kiina?
Elämäni ja pesuaineiden valinta on jo ihan riittävän rajoittunutta. Jos pitäisi vielä jaksaa kiinnostua valmistusmetodeista noinkin paljon, niin voisikin saman tien jättää pyykit pesemättä sitten.
Yleisesti ihmisillä on halu auttaa. Ehkä vertaistuesta voi olla apua. Tai asiantuntevasta lääkäristä.
Vierailija kirjoitti:
Hajusteista keskustellessa kannattaa muistaa, että niiden käytössä on aika monta tasoa. En ole itse hajusteyliherkkä mutta olen melko herkkänenäinen, ja saan helposti esimerkiksi tupakasta tai hienhajusta päänsäryn. Siksi olenkin pitkään ihmetellyt, mistä nämä hajusteyliherkät valittavat, kun mielestäni Suomessa käytetään melko vähän hajusteita. Esimerkiksi omalla työpaikallani kenestäkään ei erity ohi kulkiessa mitään ominaistuoksua, vaikkei meillä ole annettu mitään ohjeistusta hajusteiden käytöstä. Myöskään ystäväni tai perheenjäseneni eivät tuoksahda oikein miltään.
Sitten tutustuin anoppiini. Heidän kodissaan jokaisessa huoneessa on jokin huonetuoksu. Hajuvettä kuluu pullotolkulla joka vuosi. Satuimme kerran olemaan heidän luonaan hieman pitemmällä visiitillä, jolloin anoppi tarjoutui pesemään pyykkejämme. Tein virheen ja suostuin, ja vaatteeni tuoksuivat aivan järkyttävältä huuhteluaineelta, jonka löyhkä laimeni vasta kolmannella pesulla 60 asteessa. Tietenkään omaan nenäänsä anoppi ei tuoksu miltään, kun hänen nenänsä on jo turtunut kaikkiin noihin tuoksuihin. Onneksi anoppi ei ole enää työelämässä, koska hän olisi aivan varmasti toimiston kauhu.
Valitettavasti migreenini ei ajattele niin, että ”En nyt aiheutakaan migreeniä, koska bussissa vain yksi ihminen käyttää voimakastuoksuista hajuvettä, eikä kymmenen ihmistä”. Tiedostan, että minä olen se poikkeava, mutta saan kai silti kertoa ongelmasta.
Esim näin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mitä kohtuutonta on pyytää hajusteettomuutta jos vaihtoehto on ettei pysty lainkaan tekemään töitä tai olemaan siellä koululuokassa.. Ei ole elämä reilua mutta jos vaakakupissa on toisen terveys ja toisen oikeus lättänä hajuilla niin mä silti kallistuisin, jo ihan kiltteyttäni, sen työkaverin terveyden kannalle
Minäkin kallistuisin kiltteyttäni hajusteettomuuteen, mutta en lähtisi enää perheenjäsenten kanssa neuvottelemaan. Se on heidän asiansa. Minun mielestäni kemikaalien hajusteita pitäisi säädellä lailla tiukemmin (nyt kai osaa ei edes tiedetä tuotesalaisuuteen vedoten?) Mutta niin kauan kun ne on laillisia, ei kukaan voi alkaa määräilemään kaikkia muita käyttämään jotain mitä vaan hän sietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kestää aikansa, ennen kuin pesukoneesi tai kuivausrumpusi on #puhdas#.
Joissakin perheissä tuoksuttomuuteen siirtyminen on edellyttänyt kaikkien vaatteiden, myös vuodevaatteiden ja pesukoneen vaihtoa. Ihmeitä ei tapahdu hetkessä.....
Jos kyse olisi lapsestamme, voisin harkita. Nyt en tosiaan opettajan takia ala hankkimaan uutta pesukonetta 😅 Vuoden vanha kone.
Vierailija kirjoitti:
Suotta käyttää hienoa hajuvettä, jos vaatteet haisee pyykkipulverille, eihän sen pulverihajun alta hajuvesi haise! 😅
Siksipä en hakuvesiä käytäkään. Pesuaineen tuoksuiset vaatteet miellyttävät omaa nenää enemmän kuin parfyymit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kohtuullista. Hyvältä tuoksuminen on yksilön oikeus. Jos suostut, mitä sinulta vaaditaan seuraavaksi? Jotain ahdistaa tapasi nauraa tai käyttämäsi mustat vaatteet?
Kai sitä hyvältä voi tuoksua ilman hajusteitakin. Vai onko teidän ominaishaju niin hirveä että se pitää peittää kemikaalisilla hajusteilla.
Siihen en ota kantaa voiko hajusteyliherkät vaatia muiden tuoksuttomuutta.
Itseasiassa kenen tahansa ihmisen ominaistuoksu on toisista miellyttävä ja toisista ei - sitä on tarkoitus käyttää ohjenuorana lisääntymiskumppanin valinnassa. Minä tunnen ihmisiä, joka minusta haisevat erittäin pahalta luonnontilaisina (enkä nyt tarkoita hikeä), mutta niin vain ovat naimisissa ja heillä on lapsia, joten joidenkin muiden havainto on selvästi toisenlainen.