Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hajuste-hysteerikot työpaikoilla, harrastuksissa ja elämässä yleensä

Vierailija
18.09.2020 |

Työkaveri tuli siis luokseni ja pyysi että en käyttäisi hajusteita, kun hän voi niistä pahoin. Olin ymmärtäväinen ja pyysin anteeksi että en ollut tajunnut ottaa tätä huomioon. Emme työskentele kovin lähekkäin ja työ on luonteeltaan liikkuvaa.

Noh, en siis lisännyt parfyymia tai laittanut hiuslakkaa enää, mutta muutaman päivän jälkeen hän ilmoitti esimiehelle ettei voi työskennellä kanssani koska haisen ja hän ei siedä hajuja.

Esimiehen kanssa keskusteltuani minulle selvisi että joutuisin uusimaan kotona shampoon, hoitoaineen, käsisaippuan, suihkusaippuan, pyykinpesuaineen, huuhteluaineen, deodorantin ja meikit, sillä työkaveri on hajusteherkkä.

Onko tämä mielestänne reilua?

Kommentit (690)

Vierailija
301/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim näin kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim näin kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oo onneksi törmännyt tuollaisiin hajusteherkkiin. Ainoa tapaus minkä tiedän on se, joka ehdottaa että voisi tuoda itse hänelle sopivan hiuslakan kaikkien käyttöön. Hajusteherkkien pitäisi ymmärtää, ettei ole kohtuullista että esimerkiksi koko työyhteisö tai koululuokka perheineen muuttaa kaiken hakusteettomaksi hänen takiaan.

Itse käytän tosi montaa tuotetta hajusteettomana just sen takia, että ne voi allergisoida. Itse joskus olen allergisoitunut jollekin, en tiedä tarkalleen mille mutta alkoi aina samassa paikassa silmät vuotamaan enkä saanut henkeä. Varmaan joku kemikaali mitä on käytetty täytettyjä eläinten säilömisessä kun paikka oli lukion biologianluokka.

Itse kannattaisin sitä, että mahdollisesti allergisoivat hajusteet kiellettäisiin esimerkiksi pesuaineista kokonaan. Muista sinä joka haluat käyttää voimakkaasti hajustettuja tuotteita, juuri sinä voit olla seuraava yliherkkä.

En tiedä mitä kohtuutonta on pyytää hajusteettomuutta jos vaihtoehto on ettei pysty lainkaan tekemään töitä tai olemaan siellä koululuokassa.. Ei ole elämä reilua mutta jos vaakakupissa on toisen terveys ja toisen oikeus lättänä hajuilla niin mä silti kallistuisin, jo ihan kiltteyttäni, sen työkaverin terveyden kannalle

Minäkin kallistuisin kiltteyttäni hajusteettomuuteen, mutta en lähtisi enää perheenjäsenten kanssa neuvottelemaan. Se on heidän asiansa. Minun mielestäni kemikaalien hajusteita pitäisi säädellä lailla tiukemmin (nyt kai osaa ei edes tiedetä tuotesalaisuuteen vedoten?) Mutta niin kauan kun ne on laillisia, ei kukaan voi alkaa määräilemään kaikkia muita käyttämään jotain mitä vaan hän sietää.

Itse asiassa eihän kyseessä ole se että että hajusteyliherkkä määräilisi ytään mitään. Monet asiat ovat laillisia ja silti niitä ei voi työpaikoilla tehdä, muiden takia. Esim tupakoida ei voi työpaikkansa sisätiloissa. Jos työpaikalla joku saa sairaskohtsuksia ja voi huonosti, toki asiaa on selvitettävä johdon, työpaikkalääkärin jne toimesta. Ei siis "määräilevän hajusteyliherkän"takia vaan sairastuneen ihmisen työkyvyn takia.

Voitaisiin lopettaa kokonaan puhuminen nipottavista ja määräilevistä hajusteyliherkistä ja sen sijaan puhua hajusteyliherkistä sairastuneina ihmisinä, jotka eivät voi sairaudelleen mitään.

Mutta tupakointi on todella huono esimerkki, sillä kukaan ei vaadi että kaikki läheisetkin lopettavat tupakoinnin. Hajusteherkkien vaatimukset ulottuvat paitsi työkavereihin, myös näiden perheisiin.

Ei muidenkaan sairauksien suhteen järjestetä suuria erikoisjärjestelyjä, vaan jos ei kestä normaalia työtehtävää niin pitää etsiä muita.

Tupakoinnin takia ravintoloihin piti tehdä uudet ilmastoinnit niin, ettei tupakoimattomat altistu sille savulle. Onneksi niin tehtiin, mutta kyllä moni joutui lopettamaan silloin toimintansa vähin erin, kun piti käskeä asiakkaat pihalle tupakkinsa kanssa. Ei sitä tarvinnut tehdä kuin kerran - jäivät kotiin mäyräkoiransa kanssa.

Vierailija
302/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim näin kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim näin kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim näin kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oo onneksi törmännyt tuollaisiin hajusteherkkiin. Ainoa tapaus minkä tiedän on se, joka ehdottaa että voisi tuoda itse hänelle sopivan hiuslakan kaikkien käyttöön. Hajusteherkkien pitäisi ymmärtää, ettei ole kohtuullista että esimerkiksi koko työyhteisö tai koululuokka perheineen muuttaa kaiken hakusteettomaksi hänen takiaan.

Itse käytän tosi montaa tuotetta hajusteettomana just sen takia, että ne voi allergisoida. Itse joskus olen allergisoitunut jollekin, en tiedä tarkalleen mille mutta alkoi aina samassa paikassa silmät vuotamaan enkä saanut henkeä. Varmaan joku kemikaali mitä on käytetty täytettyjä eläinten säilömisessä kun paikka oli lukion biologianluokka.

Itse kannattaisin sitä, että mahdollisesti allergisoivat hajusteet kiellettäisiin esimerkiksi pesuaineista kokonaan. Muista sinä joka haluat käyttää voimakkaasti hajustettuja tuotteita, juuri sinä voit olla seuraava yliherkkä.

En tiedä mitä kohtuutonta on pyytää hajusteettomuutta jos vaihtoehto on ettei pysty lainkaan tekemään töitä tai olemaan siellä koululuokassa.. Ei ole elämä reilua mutta jos vaakakupissa on toisen terveys ja toisen oikeus lättänä hajuilla niin mä silti kallistuisin, jo ihan kiltteyttäni, sen työkaverin terveyden kannalle

Minäkin kallistuisin kiltteyttäni hajusteettomuuteen, mutta en lähtisi enää perheenjäsenten kanssa neuvottelemaan. Se on heidän asiansa. Minun mielestäni kemikaalien hajusteita pitäisi säädellä lailla tiukemmin (nyt kai osaa ei edes tiedetä tuotesalaisuuteen vedoten?) Mutta niin kauan kun ne on laillisia, ei kukaan voi alkaa määräilemään kaikkia muita käyttämään jotain mitä vaan hän sietää.

Itse asiassa eihän kyseessä ole se että että hajusteyliherkkä määräilisi ytään mitään. Monet asiat ovat laillisia ja silti niitä ei voi työpaikoilla tehdä, muiden takia. Esim tupakoida ei voi työpaikkansa sisätiloissa. Jos työpaikalla joku saa sairaskohtsuksia ja voi huonosti, toki asiaa on selvitettävä johdon, työpaikkalääkärin jne toimesta. Ei siis "määräilevän hajusteyliherkän"takia vaan sairastuneen ihmisen työkyvyn takia.

Voitaisiin lopettaa kokonaan puhuminen nipottavista ja määräilevistä hajusteyliherkistä ja sen sijaan puhua hajusteyliherkistä sairastuneina ihmisinä, jotka eivät voi sairaudelleen mitään.

Mutta tupakointi on todella huono esimerkki, sillä kukaan ei vaadi että kaikki läheisetkin lopettavat tupakoinnin. Hajusteherkkien vaatimukset ulottuvat paitsi työkavereihin, myös näiden perheisiin.

Ei muidenkaan sairauksien suhteen järjestetä suuria erikoisjärjestelyjä, vaan jos ei kestä normaalia työtehtävää niin pitää etsiä muita.

Ei todellakaan mene ihan niin että hajusteyliherkkä siitä vaan etsimään uutta duunia. Ja jälleen kerran, kyseessä ei ole "hajusteyliherkkien vaatimukset" vaan oikea terveysongelma. Kyseessä ei myöskään ole se ettei hajusteyliherkkä kestäisi "normaalia työtehtävää" vaan tosiaan, vielä kerran, sairaus jolle sairastunut ei itse voi mitään. Ja kyllä voidaan tehdä monenlaisiakin järjestelyjä töissä jotta työpaikka pysyisi kaikille terveenä. Kyllä voi työkaverin puolisot käyttää tuoksuja kunhan työkaveri ei itse käytä. Ja mä sanon tämän hyvin hajusteyliherkkänä.

No, tässäkin ketjussa on ollut esimerkkejä joissa olisi haluttu rajoittaa työkaverin/oppilaan/harrastuskaverin perhettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hysteerikkokommentti on mielenkiintoinen.

Ovatko paremmin kuulevat kuulohysteerikkoja?

Paremmin näkevät näköhysteerikkoja?

Paremmin maistavat makuhysteerikkoja? 

Olisi erittäin helppoa kuulua ihmisiin, jotka voivat sekoittaa liudan erilaisia voimakkaita tuoksuja ja uskovat niiden jälkeen tuoksuvansa hyvältä. 

Tuoksuttehan te, mutta katku ei välttämättä tuoksu hyvältä.

Suosittelen kaikille puhtautta, peseytymistä ja siisteyttä. Ei vanhvoja hajusteita, viinaa, tupakkaa tai valkosipulia.

Vierailija
304/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työpaikalla on eräs, joka valittaa muiden työntekijöiden käyttämistä tuoksuista, mutta tuoksuvien asiakkaiden palvelu ei tuota vaikeuksia. Ei jää epäilystä onko kyseessä oikea vaiva vai huomionhaku/määräilynhalu.

Itse kestän hyvin ilmastoidussa tilassa sen pari minuuttia asiakkaan kanssa, vaikka olisi hajustettu paljonkin. Vain yksi tietty, ilmeisesti huuhteluaineen haju on niin paha, että on pakko mennä pois tilasta.

Jos joudun olemaan viittä minuuttia pidempään hajustetun ihmisen kanssa lähekkäin, alkaa migreeni tulla, ja joskus myös hengitysvaikeudet. Joten työkavereiden kohdalla en hajusteita kestä, koska heidän kanssaan ollaan tunteja ihan vierekkäin. Pidän työkavereistani ja maksan työpaikalle esim. hajusteettoman käsirasvan, jotta heille ei tulisi kuluja/ylimääräistä vaivaa. Meillä työnantajan toive on että oltaisiin mahdollisimman hajusteeton työpaikka, joten hirveästi tämä mun ongelma ei ole mitään muuttanut.

Vierailija
305/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä töihin mennessä voi vaan jättää käyttämättä mitään pesuaineita ja deodorantteja. Pesemättömiä vaatteita voi säilyttää työpaikalla työpäiviä varten. Eipä tule hengenahdistusta kun kollega haisee rehellisesti hieltä ja lialta.

Vierailija
306/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suostun vaiphtamaan heti hajusteettomiin tuotteisiin, jos joku maksaa ne minulle.

Omilla rahoillani oikeuteni on ostaa vaikka pahimman hajuisia pesuaineita jos haluan. Vaikka oikeasti ostankin vain miedosti tuoksuvia.

Toki jos hakisin työpaikkaan, jossa edellytetään täydellistä tuoksuttomuutta, minun pitäisi hyväksyä se, mutta jos näin ei ole sovittu työsopimusta tehdessä, niin sitten ei.

Uhkailu, kiristys ja lahjonta. Maksaako veronmaksajat sun palkan?

Vierailija
307/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kestää aikansa, ennen kuin pesukoneesi tai kuivausrumpusi on #puhdas#.

Joissakin perheissä tuoksuttomuuteen siirtyminen on edellyttänyt kaikkien vaatteiden, myös vuodevaatteiden ja pesukoneen vaihtoa. Ihmeitä ei tapahdu hetkessä.....

Eli ei riitä, että vaihtaa kaikki tuotteet työkaverin vuoksi, on myös vaihdettava kaikki tekstiilit, vaatteet ja pesukonekin. Ok. 

Vierailija
308/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista tilannetta jossa myös työkaverin perheen vaadittaisiin siirtyvän työkyvyttömäksi, en ole kuullutkaan. Mitä apua siitä olisi hajusteyliherkälle? Voitte jo lopettaa sen riehuminen täällä siitä että "sitten koko työkaverin perheenkin täytyy olla hajusteeton". Miksi täytyisi jos he eivät tule työpaikalle?

Se riittää ettei käytä esim hajuvesiä, hajuveden omaisia tuoksuvoiteita ja voimakasta hiuslakkaa. Muut hajut ovat yleensä sellaisia että työpaikka voi vaikuttaa niille altistumiseen esim huolehtimalla riittävästä ilmanvaihdosta, sijoittamalla hajusteyliherkän työpisteelle jossa altistuu hajuille vähiten, jne. Ei se ole niin kamalaa eikä vaikeaa eikä TODELLAKAAN vaadi kaikkien työkavereiden perheiden tuoksuttomuutta. Älkää nyt jumankauta vetäkö hernettä nenään jostain kuvitellusta epäreilusta tilanteesta.

Vierailija
309/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedättekö yhtäkään miestä, joka on hajusteherkkä?

Vierailija
310/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim näin kirjoitti:

Sellaista tilannetta jossa myös työkaverin perheen vaadittaisiin siirtyvän työkyvyttömäksi, en ole kuullutkaan. Mitä apua siitä olisi hajusteyliherkälle? Voitte jo lopettaa sen riehuminen täällä siitä että "sitten koko työkaverin perheenkin täytyy olla hajusteeton". Miksi täytyisi jos he eivät tule työpaikalle?

Se riittää ettei käytä esim hajuvesiä, hajuveden omaisia tuoksuvoiteita ja voimakasta hiuslakkaa. Muut hajut ovat yleensä sellaisia että työpaikka voi vaikuttaa niille altistumiseen esim huolehtimalla riittävästä ilmanvaihdosta, sijoittamalla hajusteyliherkän työpisteelle jossa altistuu hajuille vähiten, jne. Ei se ole niin kamalaa eikä vaikeaa eikä TODELLAKAAN vaadi kaikkien työkavereiden perheiden tuoksuttomuutta. Älkää nyt jumankauta vetäkö hernettä nenään jostain kuvitellusta epäreilusta tilanteesta.

Ei työkyvyttömäksi vaan tuoksuttomaksi. :D

Vierailija
311/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä töihin mennessä voi vaan jättää käyttämättä mitään pesuaineita ja deodorantteja. Pesemättömiä vaatteita voi säilyttää työpaikalla työpäiviä varten. Eipä tule hengenahdistusta kun kollega haisee rehellisesti hieltä ja lialta.

Voisko siellä työssä olla ihan eri vaatteet? Työvaatteiden huollon saa vähentää verotuksessa.

Vierailija
312/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulupuku lapsille....

Vierailija
313/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tiedän ja vieläpä monta.

Vierailija
314/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän kaksi. Toinen altistui työssään kirurgina monille leikkaussalissa käytettäville kemikaaleille ja hajusteyliherkkyys tuli muiden yliherkkyyksien mukana. Joutui jäämään varhaiselle eläkkeelle. Toinen sairastui herkistyttyään rakennusalalla liimoille jonka mukana tuli myös hajusteyliherkkyys.

Vierailija
315/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keski-ikäisillä naisilla yleisintä.

Olisinpa pysynyt nuorena.

Vierailija
316/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisko siellä työssä olla ihan eri vaatteet? Työvaatteiden huollon saa vähentää verotuksessa.

Sitä juuri tarkoitin. Työvaatteita voi säilyttää pesemättöminä työpaikalla niin ei kenellekään tule hengenahdistusta.

Vierailija
317/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim näin kirjoitti:

Tässäkin keskustelussa on mainittu esimerkkejä joissa koko perheen pitäisi vaihtaa pyykinpesuaine ja huuhteluaine. Sitä en tiedä, onko se ollut perusteltu vaatimus vai onko joku hajusteherkkä lähtenyt laukalle.

Vierailija
318/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää hajusteherkkyyskeskustelu Suomessa jossa kukaan ei "suihki ympäriinsä" eikä "kaada päälleen litrakaupalla hajusteita" on vaan koomista.

Vierailija
319/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim näin kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim näin kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tupakoinnin takia ravintoloihin piti tehdä uudet ilmastoinnit niin, ettei tupakoimattomat altistu sille savulle. Onneksi niin tehtiin, mutta kyllä moni joutui lopettamaan silloin toimintansa vähin erin, kun piti käskeä asiakkaat pihalle tupakkinsa kanssa. Ei sitä tarvinnut tehdä kuin kerran - jäivät kotiin mäyräkoiransa kanssa.

Höpö höpö. Jopa moni tupakoiva tykkää, ettei sitä sankkaa savua ole sisällä Ravintolat ovat olleet kohtalaisen täynnä koko ajan ennen koronaa viikonloppuisin. 

Vierailija
320/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim näin kirjoitti:

Tässäkin keskustelussa on mainittu esimerkkejä joissa koko perheen pitäisi vaihtaa pyykinpesuaine ja huuhteluaine. Sitä en tiedä, onko se ollut perusteltu vaatimus vai onko joku hajusteherkkä lähtenyt laukalle.

Tällainen tilanne on kyllä jo harvinainen. Hajusteyliherkkiä on monentasoisia ja kirkkaasti suurimmalle osalle riittäisi ihan perusjutut, kuten hajuveden ja voimakkaantuoksuisten käsivoiteiden jättäminen pois ja/tai vaikka eri työtila kuin voimakkaasti tuoksuvat työkaverit. Kaikkia hajusteyliherkkiä ja heidän auttamistaan voimaan hyvin työpaikallaan ei tartte niputtaa jonkin ääritapauksen perusteella yhteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän neljä