Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkälaista oli nuorten elämä joskus 99-01 aikoihin

Vierailija
13.11.2013 |

Oliko tää jo samanlainen maa kuin nykyään?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut samanlainen maa. Ulkomaalaisia kohdeltiin paremmin, yhteiskunta ei ollut vielä rasistinen kuten nykyään. Netti ei ollut yleisessä käytössä, oli vasta tulossa. Laman loppupuoli oli kauhea, valmistuin 1998 ammattiin ja koko suomessa oli yksi avoin paikka alalle, sitä kilpaa haettiin. Lähdinkin sitten ulkomaille kun töitä oli mahdoton löytää. 

Vierailija
2/25 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Länsimaistuttiin kovaa vauhtia. Nykyisenkaltaista nurkkakuntaisuutta ei ollut. Uskottiin tulevaisuuteen. Taloudellisen menestyksen ajateltiin parantavan koko yhteiskunnan tilaa, ei vain omaa merkkilaukkukokoelmaa. Vastakkainasettelua ei juuri ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollu ku sähköpostit (jos sitäkään)  käytössä ja ihan peruskännykät, ihan kaikilla ei niitäkään. Kännykät lisääntyi tosi paljon 1997 syksyllä ku tuli markkinoille se halpa nokian känny. Ei oltu kuultukaan facebookista tai sosiaalisesta mediasta. Keskustelupalstoja netissä oli kyllä, myös reaaliaikaisia chatteja eri nettisivuilla, kuten kiss.fi. Monilla ei ollu tietokonettakaan. Itsekki hommasin tietokoneen 2005, kun olin 29-vuotias.

Vierailija
4/25 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin tuossa vaiheessa yliopisto-opiskelija, ja enpä tiedä mikä siinä elämäsäs nykyajasta niin poikkeavaa olisi ollut. Juhlittiin, ryypättiin, yritettiin päästä opinnoista vähällä. Tietokoneita ja kännyköitäkin käytettiiin, mutta toisaalta minä opiskelinkin tietojenkäsittelyoppia, joten tietokoneenkäyttö pakollistakin. 

Sosiaalista mediaa ei toki nykymuodossaan ollut, tekstareilla, puheluilla ja sähköposteillla hoidettiin yhteydenpitoa. Itse en käytä tänä päivänäkään sosiaalista mediaa joten omassa elämässäni sillä ei merkitystä.

Vierailija
5/25 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietokonetta ei ollut, milleniumia jännitettiin,kohistiin että kaikki verkkoliikenne kaatuu. No,ei kaatunut.

Vierailija
6/25 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jee KissFM ja Jyrki.comin chatit :D

Nettiyhteydet olivat tosin modeemilla toimivia, eli sairaan kalliita, jotka laskuttivat ajan mukaan.

Vierailija
7/25 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä pääsin-99 peruskoulusta ja aloitinopiskelut ravintola koulussa. sain ensimmäsen kännykkäni tuolloin ja kaikilla luokkakavereilla omi kännykkä. Koulussa meillä oli tietokoneet ja välitunnit vietettiinkin kiss.fin chatissa. nettiä käytettiin kyllä muutenki  tiedonhakuun opiskelussa. Kotona meillä omi myös kone, mutta se oli puhelimen kanssa kytköksissä,eli jos joku soitti lankapuhelimeen nettiyhteys katkesi. Netti maksoi myös käytön mukaan eli samanverran kuin puhumine puhelimessa. Eli minuuttitaksalla mentiin :D.

En kyllä muuten osaa sanoa mikä on,isi niinhirveästi tuosta ajasta muuttunut, no toki oma elämäntilanteeni.

Vierailija
8/25 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ollu 12-14-vuotias tuolloin, eikä elämä mitenkään merkittävästi erilaista ollut. Samalla lailla pelailtiin tietsikka, pleikkaa ja matopeliä kännykällä. Ei mitään "hiihdin kouluun kesät talvet ylämäkeen" meininkiä. Oltiin pihalla, jos huvitti, tai sitten istuttiin koneen äärellä. Yläasteella oikeastaan kaikilla oli kännykkä, Nokia 3210, jossa vinkeän väriset kuoret. Tulevaisuutta ei tuossa iässä tarvitse ajatella, kaikki menee kuitenkin hyvin. Pojat pukeutui hopparihousuihin ja huppareihin, tytöt matalalantioisiin housuin ja printtipaitoihin.

Vierailija
9/25 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin silloin just 17-19. Aika samanlaista mun mielestä oli. Netti oli tosin paljon vähemmässä käytössä ja esim. ei puhelimissa mitään nettiä ollut. Kyllä kuitenkin mun ikäsillä kännykät oli melkein kaikilla. Puhelimia ei räplätty jatkuvasti tai soiteltu ja tekstailtu.

Sanoisin, että ehkä vähemmän ulkonäkökeskeistä, ei ollut hius- ja ripsilisäkkeitä, huulitäytteitä ja rakennekynsiä tavallisilla nuorilla ja pukeutuminenkaan ei ollut niin paljastavaa. Ei ollut nuorilla mitään merkkilaukkuja yms.

Tupakointi oli yleisempää ja baareissa sai polttaa ja siellä leijuikin sankka savu. Savuttomat pöydät olivat aika hyödyttömiä. Itsestä baareissä käynti tuntui enemmän hauskanpidolta kun miltään näyttäytymisiltä.

Vierailija
10/25 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin ei ollut???

[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 09:57"]

Tietokonetta ei ollut, milleniumia jännitettiin,kohistiin että kaikki verkkoliikenne kaatuu. No,ei kaatunut.

[/quote]

Vierailija
11/25 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika samanlainen. Vuonna -99 90-luvun lama alkoi olla historiaa ja IT-alalla lennettiin ensin korkealla, mutta kupla puhkesi ja pörssi romahti vuonna 2000 ja siitä alkoi pieni taantuma. Kännykät ja netti olivat jo 99 ihan yleisessä käytössä, mutta laajakaista kotiin maksoi 700 markkaa kuussa, eli käytettiin lähinnä hitaita modeemiyhteyksiä. Web-pohjaisia keskustelupalstoja ja chatteja alkoi jo tulla, mutta newsit ja IRC olivat vielä voimissaan.

Vierailija
12/25 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 10:10"]

Miten niin ei ollut???

[/quote]

[/quote]

Minun perheellä ei ollut kotona!

Vierailija
13/25 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 15-17 vuotias noina vuosina. Kännykän sain 15-vuotislahjaksi (nokia 5110). Joillakin perheillä oli vain 1 kännykkä, johon piti lähetellä kavereille tekstareita. Tekstariin mahtui max 160 merkkiä. Kelailin, että miten vanhempani ovat nuoruudessaan pärjänneetkään ilman kännykkää.... Chattailtiin KissFM:n Herra Jackin ihmeellisessä huoneessa.

Suosikkivaatteita olivat Levi's 555:T, Dieselin hupparit ja raitapaidat. Kenkinä maiharit, 2000-luvun puolella skeittikengät. Juotiin Fizz-siideriä, kuunneltiin Don Huonoja.

Vierailija
14/25 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 10:10"]

Miten niin ei ollut???

[/quote]

[/quote]

Kyllä meillä oli tietokone jo 1980-luvulla. Ehkä ei ihan kaikilla ollut 99-00, mutta ihan tavallista se oli.

Vierailija
15/25 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamerakännyköitä ei ollu. erikseen joskus otettiin kamera baarikierrokselle ja mentiin kehittämään filmi sitten valokuvausliikkeeseen. Niin, kameratki oli tavallisia kameroita, eli ei nähny millainen kuva tuli. Oli vain filmirullat siis.

Vierailija
16/25 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain töitä 2001 ja aloin käydä myös täällä sinä vuonna. Kiireisiä pikkulapsivuosia tuolloin. Olin silloin vielä nuori ja optimistinen.

Vierailija
17/25 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kännykät edustivat vähän alkeellisempaa tekniikkaa ja nykyisen muotoista sosiaalista mediaa ei ollut ts. elämä ei ollut niin paljon verkossa kuin nykyään. Toki sähköpostilla tai irkissä pidettiin yhteyttä ystäviin. Jossain vaiheessa tuli mese ja galtsukin.

Baareihin pääsi ilman papereita ja alkoholia sai kaupostakin helposti ostettua. Joka paikassa sai polttaa tupakkaa.

Maahanmuuttajia oli katukuvassa ehkä hieman vähemmän, mutta enemmän heitä silloin oli omassa tuttavapiirissäni kuin nyt.

Ulkonäköpaineet tytölle/naiselle olivat todella kovat ainakin Hgissä. Oikeanlaiset vaatteet, hiukset ja meikit olivat ehdottomat, jos halusi olla piireissä. Merkit olivat tärkeitä, myös ja erityisesti laukuissa ja kengissä, tosin mitään oikeaa luksusta ei oma ikäluokkani 15-18v käyttänyt. Pukeutuminen oli vähintään yhtä paljastavaa ja rohkeaa kuin nykynuorilla, ihan jo superlyhyt tiukka paita + lantiomalliset strech-housut -muodin ansiosta. Lisäksi tytön piti ehdottomasti olla LAIHA. Salilla käytiin, mutta näkyviä lihaksia ei saanut olla, toisin kuin nykyään kun treenattukin hyväksytään... Läskit olivat alinta kastia ja yleistä riistaa julkiselle huutelulle, mikä lienee muuttunut sillä niin paljon paksuja teinejä näkyy nykyään stadissakin.

Vierailija
18/25 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisen kaltaista lastensuojeluhysteriaa ei vielä ollut, ja ihan normaalia meille ylemmän akateemisen sosiaaliluokan teineillekin oli hengata mestoilla yöt läpeensä kännissä ja pilvessä ilman että siihen kukaan olisi puuttunut tai sitä kauhistellut.

Vierailija
19/25 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas muistan tuo 1990-luvun lopun tietokonenörttien kulta-aikana. Olin itsekin nimittäin teininä sellainen.

Ysärin lopulla tietokoneet yleistyivät jo tarpeeksi, että koneharrastajia alkoi olla nuorissa jo tarpeeksi paljon. Samalla ne eivät olleet saavuttaneet yleisessä tietoisuudessa vielä niin suurta asemaa kuin nykyään, joten tietokoneharrastus oli suurimmalle osalle kansaa vielä melko lailla täyttä hepreaa. Nörtit olivat näin ollen oma, tiivis porukkansa, ainakin meillä päin vähän pienemmässä kaupungissa.

Ysäri oli hienoa aikaa olla nörtti ja muistelen teinivuosiani todellakin lämmöllä nykyään.

Vierailija
20/25 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo ajat ajoittuvat itselläni lukiovuosiin. Aika samanlaisia muistoja kuin monella muullakin täällä.. Kännykät alkoivat tehdä tuloaan, oli "halkokännykästä" se vähän pienempi ja kehittyneempi versio, jolla pelattiin koulutunneilla matopeliä ja läheteltiin tekstareita. Netissä pelleiltiin Kissin chatissa. Vaatteista muistan Fiorellan paidat, sellaiset stretch-housut ja Miss 60 -farkut. Longchampin laukkujakin oli monella ja Burberryn kaulaliina. Juotiin Perrysiideriä ja Suomiviinaa tai Leijonaviinaa. Carrols oli vielä olemassa ja siellä käytiin hengailemassa. Lepakko järjesti K16-bileitä.

Meikeistä muistan glitterimeikit ja valkoiset rajaukset. Kamalaa, mutta silloin ne oli muotia vissiin :-D Homous alkoi olemaan "tavallisempaa" ja trendikästäkin ehkä noihin aikoihin. Sitten muistan larppaajat, meidän koulussa oli useampia.

Millenniumista hössötettiin paljon, mutta ei kaatuneet tietokoneet :) Euro tuli ja markasta alettiin luopumaan. Oli vaikea hahmottaa tilin saldoa ja kaikilla oli niitä eurolaskimia.