19 v. Aikuinen, hermot menee...neuvoja
tyttö asuu siis kotona, opiskelee, on nyt tuhlannut koko tilinsä tyhjäksi, on elätettävä. Ei käy töissä( en tosin nyt opiskelujen ohella vaadikkaan)
Ei siinä mitään, muuta kun valehtelee silmät ja suut täyteen, liehuu yökaudet jossain ties missä.
Ei noudata yhteisiä pelisääntöjä, että kun ja jos haluaa kotona asua arkena tullaan 21 kotiin. Kun on itšelläni aikaisia aamuja, en halua että neiti ramppaa ja tulee kotiin milloin lystää.
Olenko liian ankara, pitäsikö antaa vaan mennä ja tulla miten lystää.
Luotto mennyt, tytär sanooettä kyttään, joo jos lähteeesim. illalla 21 aikaan ajelemaan, kyllä herää epäilys miksi. Kun on koko päivän ollut kotona, että miksei päiväaikaan.
Kommentit (112)
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 13:27"]
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 13:22"]
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 11:54"]
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 11:46"]
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 11:12"]
Voi luoja mitä mammoja täällä on. Aikuisen ihmisen pitää tulla kotiin kello 21, Ja sitten uhkaillaan puhelimen pois ottamisella jne. Ja että vain äidin nukkumaanmenoaikoja pitää noudatta. Voi luoja !
Sitten ihmetellään miksi on huonot välit lapsiin, miksi eivät kerro omia asioitaan ja miksi kotoa muuton jälkeen eivät pidä yhteyttä jne
Kyllä tuon ikäisellä pitää olla mahdollisuus elää niin kuin haluaa. Saa valvoa pitkään , jos haluaa. Eikä elää äidin nukkumaanmenoaikojen mukaan. tietenkään ei saa kotiin tullessa kolistella tms
Suurimmalla osalla taitaa olla tulevaisuudessa aika huonot välit lapsiin
[/quote]
Oon aivan samaa mieltä. Muihin juttuihin en kantaa ota, mutta että täysi-ikäisen pitää olla kotona klo 21.00! Ei tsiisus. Onneksi mulla on ollut inhimilliset vanhemmat, eikä mitään tyranneja. 19-vuotiaana sain mennä ja tulla miten tykkäsin, kunhan olin hissukseen yöaikaan.
Nimenomaan liian tiukat säännöt ja kuri aiheuttavat häiriökäyttäytymistä, eli ymmärrän valehtelun hyvin. Tuossa tilanteessa olisin muuttanut kotoa mahdollisimman nopeasti täysi-ikäiseksi tultuani ja välit vanhempiin olisivat takuulla kärsineet. Täällä tuntuu liikkuvan hulluja, kontrollifriikkejä vanhempia, joiden täysi-ikäisillä lapsilla ei oikeasti vaan saisi olla omaa elämää ja sitten käytetään tuota "Niin kauan kuin talossani asut...!"-paskaa keppihevosena.
Menkää nyt itseenne.
[/quote]Sähän puhut yhä kuin kakara. Jos mun 19v lapsi alkaisi tuollaista settiä suoltamaan niin se olisi selvä viesti siitä, että no niin, nyt on aika muuttaa omilleen. Ei mun kuulu enää 19 vuotiasta kasvattaa, hänen kuulu kotona elää niin, että mä voin elää rauhassa omien rutiinieni kanssa. Hän on se, joka joustaa koska hänen nyt joka tapauksessa kuuluu lähteä omilleen ihan kohta muutenkin. 19v lapsi on enää asumassa kodissaan vain sen aikaa kun saa oman elämänsä aloitettua ja en todellakaan hyväksy mitään hillumista ja mihin aikaan tahansa juoksemista omassa kodissani kun en ole niitä hyväksynyt tähänkään asti.
Menoista ilmoitetaan ja sovitusti tullaan kotiin ja omat velvollisuudet ja kotihommat hoidetaan.
[/quote]
Aivan järkyttävä ämmä. Voin juuri niin kuvitella tyypin.... tyyppi jota nuoret ja nuoren kaverit inhoavat. Kontrollifriikki, joka kuvittelee, että lapsi on joku esine, jonka voi heittää pois kun täyttää 18v. Tyyppi joka alkaa vihjailemaan jo 17 v, että kohta muutat sitten pois kotoa omillesi, jotta äiti saa olla rauhassa (?!).
Tunnen erittäin monta tuollaista ämmää, nuoret puhuvat niistä keskenään ja kiittelevät, että "onneksi meidän äiti ei ole tuollainen"
sitten sama ämmä itkee 10 v kuluttua kun lapset eivät tule käymään lomalla tai jouluna. Miksiköhän ?
[/quote]
Totta puhut. v...u ei noin kylman ihmisen kuuluis olla äiti.
[/quote]
Jep, vauva-palstalla positiivinen vaikutus, kun omien vanhempien arvostus senkun nousee. :D
20 vuotta sitten oli hieman yleisempää että lapsia tehtiin parikymppisinä, koska maailma oli paljon pienempi mitä se nykyään on.
20 vuotta sitten pääsi helpommin töihin, jopa ilman mitään kouluja. Nykyään ei ilman koulutusta pääse enää yhtään mihinkään töihin, no ehkä puhelinmyyjäksi? Lisäksi nykyään yhä useampi menee osana opintojaan ulkomaille, kiitos EU:n se on nykyään paljon helpompaa ja siihen kannustetaan.
20 vuotta sitten ihmiset matkustivat vähemmän, yksi syy oli raha, nykyään on halpalentoja ja muutenkin matkustaminen on edullisempaa ja vapaampaa mitä ennen.
20 vuodessa myös ihmisten tapa elää on muuttunut paljon. Siinä missä ennen käytiin vähän koulua, etsittiin mies/vaimo, ostettiin asunto ja perustettiin perhe, nykyään moni haluaa ihan muita juttuja. haluaan elää itselle, sitten jossain vaiheessa etsitään se kumppani ja saadaan 30+ vuotiaana se lapsi. Halutaan panostaa vaikka sapattivuoteen Aasiassa sen sijaan että maksetaan asuntolainaa.
Pähkinänkuoressa: elämä on muuttunut paljon 20 vuodessa, se nuori joka 20-vuotta sitten tuli äidiksi on elänyt aivan eri maailmassa (suppeammassa) mitä tämän päivän nuori joka saa lapsen. 20 vuotta sitten lapsensa saanut oli tavis, nykyään lapsensa saava on poikkeus jota moni säälii.
Näitä juttuja lukiessa en voi muuta kuin todeta, että onneksi minulla on IHANA ÄITI ja ISÄ.
Olen 18 v , asun kotona ja käyn lukiota. Äiti ostaa suurimman osan vaatteista ja meikeistä. Lisäksi saan 100 e kuukausirahaa omiin menoihin. Kotona autan tiskeissä, siivoamisessa ja koiran ulkoilutuksessa. Siivoan aina oman huoneeni.
Äiti maksoi ajokoulun ja saan käyttää meidän kolmatta autoa kun haluan.
Minulla ei ole koskaan ollut määrärttyjä kotiintuloaikoja. Mutta aina kun lähden, kerron minnen menen ja koska tulen. Jos tuloaika on liian myöhä, äiti sanoo milloin pitää tulla. Ylästeella tulin viikolla yleensä 21-22 viimeistään ja viikonloppuna sain olla noin 23.24 saakka.
Nyt lukiossa saan tulla ja mennä miten haluan. Mutta kerron aina kotona missä olen, kenen kanssa ja koska tulen. JA PIDÄN LUPAUKSEN. Joskus äiti voi soittaa ja sanoa että tule nyt kotiin. Huom. en hillu koko yötä missään baarissa!
Kaikki kaverit tykkäävät meidän perheestä, jokainen kaveri on aina tervetullut meille ja istumme iltaa tosi usein meillä. Koska äiti luottaa minuun, minä yritän aina elää sen mukaan.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 12:36"]
Mikä tekeminen on sellaista että se aloitetaan klo 21 jälkeen? Kaikki paikathan alkaa olla baareja lukuunottomaatta kiinni?
[/quote]
Sali- ja jäähallivuorot tuppaa ainakin meilläpäin olemaan silloin ysin jälkeen. Aiemmat vuorot on jaettu junnuille.
Viimeiset ratsastustuntini alkavat 20.30, tunti ratsastusta, hevosen ja varusteiden huolto ja sitten vasta kotiin. Yleensä ei ehdi ennen yhtätoista.
Elokuvissa on iltanäytökset, jotka alkavat 21.20.
Nykymaailma ei pyöri agraariajassa, jota rytmittivät luonnonvalo ja aamulypsyt.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 13:46"]
Näitä juttuja lukiessa en voi muuta kuin todeta, että onneksi minulla on IHANA ÄITI ja ISÄ.
Olen 18 v , asun kotona ja käyn lukiota. Äiti ostaa suurimman osan vaatteista ja meikeistä. Lisäksi saan 100 e kuukausirahaa omiin menoihin. Kotona autan tiskeissä, siivoamisessa ja koiran ulkoilutuksessa. Siivoan aina oman huoneeni.
Äiti maksoi ajokoulun ja saan käyttää meidän kolmatta autoa kun haluan.
Minulla ei ole koskaan ollut määrärttyjä kotiintuloaikoja. Mutta aina kun lähden, kerron minnen menen ja koska tulen. Jos tuloaika on liian myöhä, äiti sanoo milloin pitää tulla. Ylästeella tulin viikolla yleensä 21-22 viimeistään ja viikonloppuna sain olla noin 23.24 saakka.
Nyt lukiossa saan tulla ja mennä miten haluan. Mutta kerron aina kotona missä olen, kenen kanssa ja koska tulen. JA PIDÄN LUPAUKSEN. Joskus äiti voi soittaa ja sanoa että tule nyt kotiin. Huom. en hillu koko yötä missään baarissa!
Kaikki kaverit tykkäävät meidän perheestä, jokainen kaveri on aina tervetullut meille ja istumme iltaa tosi usein meillä. Koska äiti luottaa minuun, minä yritän aina elää sen mukaan.
[/quote]
Niin ja vaikka äiti on joskus ärsyttävä, kun seuraa tarkasti, että luon kokeisiin ja teen läksyt niin olen niin tyytyväinen että minun annetaan asua kotona eikä olla heti heivaamassa kotoa kun täyttää 18.
monen kaverin äidit ovat jo monta vuonna rehennelleet sillä "että kun täytät 18 v muutat pois ja saan olla rauhass" . Miksi lapsia sitetn tehdään jos ne voidaan heittää pois heti täysi-ikäisenä ?
No se ole mikään ihme, että tili on tyhjätty, jos vasta 19-vuotiaana (vai 18?, no ihan sama) saa ekan pankkikortin!
Meillä nuoret/nuorten kaverit teki tuon virheen joskus 14-vuotiaana.
Anna nyt hyvänen aika tytön mennä ja elää, siinäpähän oppii!
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 13:24"]
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 12:55"]
Osotappa tytölle ovea. Selitä että sinun talo-sinun säännöt, hänen talo-hänen säännöt. Omassa kodissa saa sitten tehdä mitä tykkää ja et sinä sinne mene aikuista ihmistä kyttäämään. Muutenkin on kyllä vähän outoa jos vielä tämän ikäinen (olen myös 19) käyttäytyy noin. Itse voisin kuviettla olleeni samanlainen siinä 15-16 vuoden paikkeilla. Nyt 19-vuotiaana asun omillani ja olen äiti.. Vaikkei lasta olisikaan en voisi kuvitella käyttäytyväni noin... En ehkä sanoisi tyttäresi olevan aikuinen, vaikka sitä lain mukaan onkin. Aikuinen on kypsä ja pitää huolta asioistaa ja elämästään, myös talous-puolesta. Lakkaa paapomasta ja katkaise raha-hanat. Eikai se tyttö rahattomana sielä kaupungilla huitele. Käskytä töihin ja tienaamaan omat huvirahat itse. Sitten varmasti myös alkaa miettimään, kuinka usein raaskii mennä ;)
[/quote]
Nyt 19-vuotiaana asun omillani ja olen äiti..
heh heh. Kyllä sinun kasvatus on mennyt pieleen, jos jo 19 v olet lapsen saanut !
Äitisi taisi olla tyyppiä "minun talo-minun säännö" ? eikö vain
ja sitten muutit heti pois kotoa ja pamahdit paksuksi. Hienoa kasvatustyötä äidiltäsi
[/quote]
Juu u.. Kyllähän mä arvasin mitä saan kun tällasen tekstin av-palstalle kerron :D Kuitenkaan en näkis niin että kellään on oikeutta mua tuomita. Lapseni oon hoitanut hyvin, en väitä ettei olisi koskaan tehnyt mieli lähtä ulos ja kerran olen käynnytkin, silloin pyysin vanhempiani hoitamaan lasta, tämä on kyllä ihan normaalia myös kolmekymppisten äitien keskuudessa. Joskus pitää päästä ulos tuulettumaan :) Lasta olin jo pitkään halunnut mutta järkisyistä en tarkoituksella hankkinut. kuitenkin sitten kun vahinko kävi, kannoin siitä vastuun, toisin kuin luulisin monen muun (mm. ap:n lapsen) takavän. Äitini kasvatusta en lähtisi moittimaan. Hän kyllä vahti että aina tulin ihmisten ajoissa kotiin. Mutta eihän hänkään sille minkään mahda jos sanon olevani kaverilla yötä, mutten olekkaan.. Olisiko pitänyt hänen soitella kavereilleni ovatko minun seurassani? En ole koskaan mikään bilettäjä-tyyppi ollut. Vaikka tuossa sanoinkin että 15-16 vuotiaana samanlaista meininkiä olisi ollut niin ei se kyllä ihan samoin mennyt. urheillut olen melko huipulla koko nuoruuteni ja siksi treeneissä meni lähes joka ilta. 15-16 vuotiaana vain riitoja tuli vanhempien kanssa ja siksi karkailin kotoa kaverille yöksi :D Mutta eikös se kuulu teini-ikään? Kaverini äiti on vieläpä minun äitini ystävä joten eiköhän se aina tiennyt missä olin. Voihan se olla että joskus kaduttaa "menetetyt vuodet" mutta kyllä itse koen äitiyden sopivan mulle tällä hetkellä paljon paremmin kuin ulkona riehumisen.
Harmi vaan että kaikki nuoret äidit joutuvat kärsimään teini-äidin stereotypiasta :( Eivät kaikki nuoret äidit (huom! 18v ei ole teini) ole vastuuttomia. Enkä ole väittänyt olevani aikuinen! Olen kuitenkin tarpeeksi kypsä huolehtimaan itsestäni ja lapsestani, ilman muiden apuja.
Mutta ei mua haittaa, senkus kaadatte kuraa niskaan :D Jos se teille tuo yhtään paremman olon. Tai voitte niin selitellä itsellenne aikuisten teinienne käytöstä.
(Tämä tilitys ei nyt ollut sinulle AP, vaan näitä ihmeellisiä asennevammoja omaaville)
Samaa mieltä monen muun kanssa. Elämällä sitä vasta oppii ja vastuuta saamalla oppii vastuullisuutta. Olen kiitollinen omille vanhemmilleni jotka antoivat minun aikuistua ihan rauhassa ja tehdä virheet silloin, kun ne olivat vielä korjattavissa. Esimerkiksi rahan käytön oppii ainoastaan sillä, että antaa nuoren käyttää rahaa ja jos se loppuu, niin sitten ei voi muuta kuin odottaa seuraavaa "tilipäivää". Totta kai ruoka ja katto pään päälle tarjotaan, mutta ei ylimääräistä rahaa. Niinhän se menee aikuisillakin, että ei sitä rahaa taivaalta tipahda.
Kotiintuloajat meillä joustaa sen mukaan, mihin nuori on menossa. Jos osaa tulla hiljaa kotiin ja ilmoittaa ajoissa, milloin viimeistään saapuu, niin en näe tässä mitään ongelmaa. Ehtona lähtemiselle on se, että kertoo minne menee ja kenen kanssa. Tässä vaiheessa se luottamus astuu peliin, koska valehdellahan voi aina. Sen olen kuitenkin sanonut, että jos jää valehtelusta kiinni, menettää saavutettuja etuja (meillä autonlainailu määräajaksi sekä puolet kuukausirahasta, jonka muuten saa ainoastaan tekemällä vaaditut kotityöt) Jokaisesta tekemättömästä hommasta menettää 5€. Tämä on toiminut meillä ihan hyvin, teininä molemmat kokivat pari köyhää kautta ;) Rahalla on tarkoitus kattaa omat menonsa koko kuukaudelta, ruoka ja majoitus kuuluu vanhemmille. Luojan kiitos nykyisin on hyviä puhe- ja nettipaketteja kännyköihin!
Minä olen 21-vuotias, naimisissa, mutta en halua lapsia, ainakaan moneen vuoteen. Mutta ymmärrän niitä jotka haluavat ja tekevät lapsensa parikymppisinä. Sehän on vain järkevää! Pääsevät sitten jo nelikymppisinä eroon lapsistaan eikä tartte seitsemänkymppisinä vielä apsiaan kasvattaa.. :) Minut äiti sai 20.vuotiaana ja ihan normaali äiti ja erittäin ihana lapsuus oli.
Tuolle teiniäidille ehdotus: printtaa tähän ketjuun kirjoittamasi viestit paperille, sulje ne kirjekuoreen jonka laitat laatikkoon ja päälle teksti "avaa 13.11.2023". Sitten 10 vuoden kuluttua kaiva kirje naftaliinista, avaa, ja ymmärrät mitä moni yrittää sinulle tässä selittää.
Ihmisiä on erilaisia, osa on vastuullisempia nuorempina jne. mutta kun se ei ole tämän jutun juju. On tiettyjä asioita, joita pystyy käsittämän vaan elämällä. Kysy vaikka vanhemmiltasi millaisia he olivat sinun iässäsi, vaikka olisivat olleet vastuullisia eivätkä mitään juhlijoita, niin varmasti ikääntymisensä myötä ovat ymmärtäneet kuinka lapsia silloin olivat.
Olen aivan varma, että et aikanaan halua että oma lapsesi tulisi sinun iässäsi vanhemmaksi, se on taatusti pahinta mitä kuvitella saatat, vaikka nyt tällä hetkellä pidätkin itseäsi täysin valmiina äidiiksi ja vastuullisena aikuisena.
Se että hoitaa hommat ns. hyvin, ei tarkoita sitä että olisi siihen kypsä. Kyllähän moni esim. alkoholisti perheen lapsi ottaa vastuuta nuoremmista sisaruksistaan (tekee ruokaa, laittaa kouluun, pesee pyykit jne.) ja huolehtii jopa vanhemmistaan (siivoaa oksennukset, peittelee sammuneen jne.) ja hoitaa nuo em. hommat ihan h*lvetin hyvin, mutta se ei kuitenkaan tarkoita että hän olisi siihen kypsä ja että hänen pitäisi niin tehdä. Ei, hänen pitäisi saada elää huoletonta lapsuutta turvallisessa kodissa.
19v klo 21 kotiin?? Pakko olla vitsi, jos ei niin ei ihme jos ei osaa rahankäytöstä huolehtia kun kerran oma äiti suhtautuu kuin alaikäiseen.
nyt on muotia olla teiniäiti kun TV:stäkin tulee niin ihq sarja raskaana olevista teinipissiksistä !!
Joillakin äideillä on kyllä todella itsekäs ja suppea maailmankuva.
Minun koti-minun säännöt ! siis meinaatteko ihan oikeasti, että perheenne koti on vain aikuisten koti, ei lasten ? Voi kamala, millaisia puusilmiä maailma sisällään kantaa
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 13:45"]
20 vuotta sitten oli hieman yleisempää että lapsia tehtiin parikymppisinä, koska maailma oli paljon pienempi mitä se nykyään on.
20 vuotta sitten pääsi helpommin töihin, jopa ilman mitään kouluja. Nykyään ei ilman koulutusta pääse enää yhtään mihinkään töihin, no ehkä puhelinmyyjäksi? Lisäksi nykyään yhä useampi menee osana opintojaan ulkomaille, kiitos EU:n se on nykyään paljon helpompaa ja siihen kannustetaan.
20 vuotta sitten ihmiset matkustivat vähemmän, yksi syy oli raha, nykyään on halpalentoja ja muutenkin matkustaminen on edullisempaa ja vapaampaa mitä ennen.
20 vuodessa myös ihmisten tapa elää on muuttunut paljon. Siinä missä ennen käytiin vähän koulua, etsittiin mies/vaimo, ostettiin asunto ja perustettiin perhe, nykyään moni haluaa ihan muita juttuja. haluaan elää itselle, sitten jossain vaiheessa etsitään se kumppani ja saadaan 30+ vuotiaana se lapsi. Halutaan panostaa vaikka sapattivuoteen Aasiassa sen sijaan että maksetaan asuntolainaa.
Pähkinänkuoressa: elämä on muuttunut paljon 20 vuodessa, se nuori joka 20-vuotta sitten tuli äidiksi on elänyt aivan eri maailmassa (suppeammassa) mitä tämän päivän nuori joka saa lapsen. 20 vuotta sitten lapsensa saanut oli tavis, nykyään lapsensa saava on poikkeus jota moni säälii.
[/quote]
Tässä on monta väitettä, jotka eivät pidä paikkaansa. 20 vuotta sitten, eli vuonna 1993 lapsia ei tehty juurikaan nykyistä nuorempana. Tuolloin ensisynnyttäjien keski-ikä oli noin 27 vuotta. Nyt se on vähän yli 28 vuotta. Lähde: http://www.stat.fi/til/ssaaty/2012/ssaaty_2012_2013-04-19_kuv_001_fi.html
Vuonna 1993 oli paha työttömyys. Vuonna 1994 työttömyysaste oli yli 16 prosenttia. Myös nuorisotyöttömyys oli nykyistä yleisempää. Lähde: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=suo00011
20 vuotta sitten oli paljon vaikeampaa ostaa ensiasunto. Lainojen korot olivat nykynäkökulmasta katsottuna huimat. Lainaa oli vaikeampi saada, koska pankit olivat kriisissä. Ainoastaan asunnot olivat halvempia, mutta harvalla oli sellaiseen varaa. 20 vuotta sitten, vuonna 1993 tuolloiset nuoret ovat nykypäivän nelikymppisiä. Monella heistä on pieniä lapsia. Lapset on tehty vasta 2000-luvulla, koska 20 vuotta sitten opiskeltiin ja kituutettiin pienillä opintotuilla/työttömyyskorvauksilla. Moni myös työskenteli/opiskeli ulkomailla ja loi uraa. Väitteesi elämäntavan muuttumisesta 20 vuodessa on kestämätön. Ainoastaan matkustelu on halventunut ja helpottunut, se pitää paikkaansa
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 14:47"]
19v klo 21 kotiin?? Pakko olla vitsi, jos ei niin ei ihme jos ei osaa rahankäytöstä huolehtia kun kerran oma äiti suhtautuu kuin alaikäiseen.
[/quote]
No jos kotona asuu niin pakko ottaa muutkin asukkaat huomioon. Kotona voi olla myös nuorempia sisaruksia ja heidänkin elämänsä voi häiriintyä jos vanhin pomppii miten sattuu. Eikä kaikilla ole edes omia huoneita jokaiselle lapselle.
Meidän lapsilla ei ole iltamyöhällä olevia harrastuksia, joten meille toi kotiintuloaikakysymys ei ole kovin relevantti. Myös vanhemmilla voi olla vuorotyö ja silloin ei käy päinsä, että muu perhe meluaa milloin sattuu. Tai voihan olla, että jotkut onnistuvat elämään niin vanhemmat kuin lapsetkin kuin kämppikset ikään mutta minusta sellainen elämäntyyli ei ole tavoiteltavaa.
Annoitte pankkikortin 19-vuotiaalle?? Kyllähän sen ikäinen voi sen jo itse hankkia. Tuntuu, ettei lapsenne ole saanut ottaa itse vastuuta mistään. Mitä pahaa on kavereiden kanssa hillumisessa?
"Teiniäiti" täällä vielä: Kertaakaan en ole sanonut olevani aikuinen, päinvastoin. Tiedän myös kymmenen vuoden päästä ajattelevani olleeni nyt kakara. Mutta ette tekään tunnu ymmärtävän minun asiaani: olen nyt onnellisempi kuin ennen lasta. Tunnen monia "teiniäitejä" eli siis nuoria äitejä jotka ovat nykyään (kolme-nelikymppisinä) edelleen onnellisia ja tyytyväisiä päätökseensä. Ja tuohon alkoholistiperheeseen.. Juuri tuota olen yrittänyt selittää ihmisille. Itselleni ainakin toivoisin mielummin vaikka 16 vuotiaan, hyvän äidin kuin 30v alkoholistin/narkkarin.. miksei nuori äiti voi olla hyvä äiti?
Mutta ei tästä aiheesta tämän enempää. Eri ihmisillä on erilaiset näkemykset eri asioista. Minun näkemykseni on se että rakastan äitiyttä ja haluan tulevaisuudessa lisää lapsia. En usko minusta tulevan katkeropitunut viisikymppinen suurperheen äiti. Jos vaan tykkää lapsista, miksei niitä voi hankkia? Mielummin menetän nuoruuteni lapsen kuin urheilun takia. Siihen se olis mennyt jos ei lasta olisi tullut. Urheilusta ei kuitenkaan loppupeleissä saa mitään. Ura loppuu viimeistään kolmekymppisenä, kaikki nivelet on rikki ja leikelty... Suomessa urheilusta uran tekeminen on todella vaikeaa. Mielummin siis "uhraan" nuoruuteni jollekin sellaiselle mistä saan nauttia vielä 50 vuotiaana. Hassua on että kukaan ei moralisoisi minua jos sanoisin viettäväni 5 iltaa ja 4 aamua viikosta harjoituksissa ja sitten ne loput 2 päivää pelaten.. ei silloinkaan ole aikaa rällästää ja bilettää kuten muut nuoret..
Toivottavasti nyt tuli pointti selville
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 15:12"]
[/quote]
No jos kotona asuu niin pakko ottaa muutkin asukkaat huomioon. Kotona voi olla myös nuorempia sisaruksia ja heidänkin elämänsä voi häiriintyä jos vanhin pomppii miten sattuu. Eikä kaikilla ole edes omia huoneita jokaiselle lapselle.
Meidän lapsilla ei ole iltamyöhällä olevia harrastuksia, joten meille toi kotiintuloaikakysymys ei ole kovin relevantti. Myös vanhemmilla voi olla vuorotyö ja silloin ei käy päinsä, että muu perhe meluaa milloin sattuu. Tai voihan olla, että jotkut onnistuvat elämään niin vanhemmat kuin lapsetkin kuin kämppikset ikään mutta minusta sellainen elämäntyyli ei ole tavoiteltavaa.
[/quote]
Mutta eihän tuossa juuri 21.00 ole järkeä! Voihan sitä tulla hiljaa,muut huomioon ottaen ettei kukaan häiriinny? Vai eikö saa olla normaalia elämää? Jos äidin jumppa loppuu 21.00 ja olisi kotona 21.25 niin ei voi mennä? Jos isä huomaa maidon loppuneen kello 20.55 ja ajattelee kipaisevansa kioskilla niin ei onnistu???? Ihan oikeasti jotain järkeä kommentteihin.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 15:46"]
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 15:12"]
[/quote]
[/quote]
Mutta eihän tuossa juuri 21.00 ole järkeä! Voihan sitä tulla hiljaa,muut huomioon ottaen ettei kukaan häiriinny? Vai eikö saa olla normaalia elämää? Jos äidin jumppa loppuu 21.00 ja olisi kotona 21.25 niin ei voi mennä? Jos isä huomaa maidon loppuneen kello 20.55 ja ajattelee kipaisevansa kioskilla niin ei onnistu???? Ihan oikeasti jotain järkeä kommentteihin.
[/quote]Ei meidän perheessä kukaan jaksa mennä jumppaan enää kahdeksan jälkeen eikä maidon takia kukaan lähde kauppaan viittä vailla kaupan sulkemisen. Ainoastaan jotakin lääkettä voisi lähteä hakemaan vaikka keskellä yötä mutta se ei kuulukaan normalirutiineihin.
Siis ihan oikeasti meillä hommat on hoidettu niin, että viimeisinkin tulee kotiin viimeistään 21.30 normaaliarkimenoissa.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 13:35"]
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 12:55"]
Osotappa tytölle ovea. Selitä että sinun talo-sinun säännöt, hänen talo-hänen säännöt. Omassa kodissa saa sitten tehdä mitä tykkää ja et sinä sinne mene aikuista ihmistä kyttäämään. Muutenkin on kyllä vähän outoa jos vielä tämän ikäinen (olen myös 19) käyttäytyy noin. Itse voisin kuviettla olleeni samanlainen siinä 15-16 vuoden paikkeilla. Nyt 19-vuotiaana asun omillani ja olen äiti.. Vaikkei lasta olisikaan en voisi kuvitella käyttäytyväni noin... En ehkä sanoisi tyttäresi olevan aikuinen, vaikka sitä lain mukaan onkin. Aikuinen on kypsä ja pitää huolta asioistaa ja elämästään, myös talous-puolesta. Lakkaa paapomasta ja katkaise raha-hanat. Eikai se tyttö rahattomana sielä kaupungilla huitele. Käskytä töihin ja tienaamaan omat huvirahat itse. Sitten varmasti myös alkaa miettimään, kuinka usein raaskii mennä ;)
[/quote]
joo enpä ole mitään isompia rahoja antanut. ajokortti maksettiin, sai auton elämänsä aikana kertyneillä lahjarahoilla.
keväällä sai ekan pankkikortin ja se on nyt tyhjätty. Kaiken autokoulun jälkeen jäi 500e. Se olo nopeesti tuhlattu.
juurisiksi annoimme kortin hälle että oppisi raha- asioita.
Töitä ei ole saanut...sitä en tiedä kuinka paljon on hakenut.
tyttö on täysi ikäinen joo muttei aikuinen, olen samaa mieltä.
Ja. Tiedoksi, meillä on aina ollut kunnon rajat, ei meillä lapset silmille hypi, tms.
Omaa nettiä ei tytöllä ole(kotinetti on yhteinen), puhelimessa rajoitukset.
Ei saa viikkorahaa, kotoa saa mitä oikeesti tarvitsee, vaatteet, ruoan, asunnon jne. Ja hilluminen on vaan ihan kavereiden kanssa oloa. En anna rahaa baareihin tms.
Se on hyvä sanoa muiden että muuttaa omilleen joo, mutta jos ei ole rahaa, millä muuttaa??
vapautta saa jos on ansinnut sen. Osallistuu kotitöIhin mukisematta ja maksaa edes puhelinlaskunsa.
[/quote]
Ethän sinä osaa edes kirjoittaa suomea? Koko juttu niin täynnä kirjoitusvirheitä kun vaan voi olla