19 v. Aikuinen, hermot menee...neuvoja
tyttö asuu siis kotona, opiskelee, on nyt tuhlannut koko tilinsä tyhjäksi, on elätettävä. Ei käy töissä( en tosin nyt opiskelujen ohella vaadikkaan)
Ei siinä mitään, muuta kun valehtelee silmät ja suut täyteen, liehuu yökaudet jossain ties missä.
Ei noudata yhteisiä pelisääntöjä, että kun ja jos haluaa kotona asua arkena tullaan 21 kotiin. Kun on itšelläni aikaisia aamuja, en halua että neiti ramppaa ja tulee kotiin milloin lystää.
Olenko liian ankara, pitäsikö antaa vaan mennä ja tulla miten lystää.
Luotto mennyt, tytär sanooettä kyttään, joo jos lähteeesim. illalla 21 aikaan ajelemaan, kyllä herää epäilys miksi. Kun on koko päivän ollut kotona, että miksei päiväaikaan.
Kommentit (112)
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 10:16"]
Minun mielestäni se valehtelu juontaa suoraan siitä, että siten on helpompi toimia. Säännöt tms. on liian tiukat, se johtaa siihen valehtelemiseen.
Ihan älytön suoraan sanoen tuollainen klo 21. kotona. Oletteko itse aina tuohon aikaan kotona? Ettekö käy missään, elokuvissa, teatterissa, keikoilla??
Hiljaa pitää toki olla, kun tulee. Nuoret liikkuvat iltaisin.
[/quote]Valehtelu kertoo vain siitä että ap ei osaa pitää rajoja, tuollainen penikka pitää laittaa kuriin. Kyllä aikuistenkin pitää kotona yhteisiä sääntöjä noudattaa.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 12:41"]
Kyllähän klo 21. jälkeen on vielä nimenomaan ne baarit auki:) Ja on kavereita, joiden luona voi viettää iltaa:)
AP ei puhunutkaan siitä, etteikö ilmoita, vaan siitä, että pitää olla klo 21. kotona.
Tässä nyt menee sekaisin eri asiat, kotiintuloaika 19-vuotiaalle ja se, ilmoittaako tulevansa myöhään vai ei.
Kyllä minäkin, tottakai, ilmoitan miehelleni, jos tulen myöhään tai jos menee suunniteltua pitempään, mutta ei minulla mitään kotiintuloaikaa ole:D
[/quote]Ja kaikki kaverit on iltaisin jossain kaupassa töissä, josta päästään vasta klo 21 kotiin? Kannattasi varmaan ap:n tyttärenkin mennä iltatöihin, saisi vähän rahaa, jolla voisi osallistua vaate, ruoka ja opiskelukuluihinsa.
Ei voi olla niin että pitäisi jatkuvasti olla menossa alkuyöstä jossain. Jos menojalka vipattaa niin paljon että se häiritsee muuta perhettä, niin silloin on aika muuttaa omilleen. Ei kotona olevat vanhemmat nuku kunnolla ennen kuin se heidän vastuullaan oleva lapsi on tullut kotiin, siksi kotiintuloajat arkena on täysin asiallinen sääntö.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 22:42"]
tyttö asuu siis kotona, opiskelee, on nyt tuhlannut koko tilinsä tyhjäksi, on elätettävä. Ei käy töissä( en tosin nyt opiskelujen ohella vaadikkaan)
Ei siinä mitään, muuta kun valehtelee silmät ja suut täyteen, liehuu yökaudet jossain ties missä.
Ei noudata yhteisiä pelisääntöjä, että kun ja jos haluaa kotona asua arkena tullaan 21 kotiin. Kun on itšelläni aikaisia aamuja, en halua että neiti ramppaa ja tulee kotiin milloin lystää.
Olenko liian ankara, pitäsikö antaa vaan mennä ja tulla miten lystää.
Luotto mennyt, tytär sanooettä kyttään, joo jos lähteeesim. illalla 21 aikaan ajelemaan, kyllä herää epäilys miksi. Kun on koko päivän ollut kotona, että miksei päiväaikaan.
[/quote]
Eipä tuo kovin aikuismaiselta käytökseltä kuulosta,otsikko on siis harhaanjohtava. Tyttäresi on täysi-ikäinen,pistä muuttamaan omilleen jos kerran on niin "aikuinen" ettei tarvitse kodin säännöistä enää välittää,itsepä olet lapsesi tuollaiseksi kasvattanut,joten turha inistä.
Osotappa tytölle ovea. Selitä että sinun talo-sinun säännöt, hänen talo-hänen säännöt. Omassa kodissa saa sitten tehdä mitä tykkää ja et sinä sinne mene aikuista ihmistä kyttäämään. Muutenkin on kyllä vähän outoa jos vielä tämän ikäinen (olen myös 19) käyttäytyy noin. Itse voisin kuviettla olleeni samanlainen siinä 15-16 vuoden paikkeilla. Nyt 19-vuotiaana asun omillani ja olen äiti.. Vaikkei lasta olisikaan en voisi kuvitella käyttäytyväni noin... En ehkä sanoisi tyttäresi olevan aikuinen, vaikka sitä lain mukaan onkin. Aikuinen on kypsä ja pitää huolta asioistaa ja elämästään, myös talous-puolesta. Lakkaa paapomasta ja katkaise raha-hanat. Eikai se tyttö rahattomana sielä kaupungilla huitele. Käskytä töihin ja tienaamaan omat huvirahat itse. Sitten varmasti myös alkaa miettimään, kuinka usein raaskii mennä ;)
Pari juttua:
-Jos AP:n lapsi menisi töihin (opintojensa ohella) niin hän todennäköisesti tulisi töistään vasta paljon klo:21.00. jälkeen kotiin.
Itse tein töitä lukion ohessa kaupassa, se meni klo:21.00. kiinni, kassalta pääsi yleensä pois hieman tuon jälkeen, ja sitten vaihtamaan vaatteet, bussin odottamista ja bussimatka =olin kotona vasta kymmenen maissa.
Pari kaveria oli töissä videovuokraamossa, se meni kiinni vasta klo:22.00. joten he pääsivät vielä minuakin myöhemmin kotiinsa.
Joten onko AP:n lapsella edes mahdollisuutta käydä töissä, jos mamman pitää olla nukkumassa klo:21.00. jolloin muunkin perheen pitää olla hipi hiljaa sängyissään?
-Nuorilla on yleensä aika täydet kalenterit, siksi ilta-aikaan voi monella olla se ainoa hetki jolloin tavataan kavereita. Päivällä on koulua, sen jälkeen on töitä ja treenejä jne. joten usein se ainoa mahdollisuus mennä kaverin kanssa vaikka leffaan voi olla vasta se "myöhäisnäytös".
-Minusta lapseltaan voi vaatia osallistumista, eli sopia niin että nuori pesee omat vaatteensa, hoitaa myös tietyt kotityöt jne. eikä elä "laiskana prinsessana" vanhempien nurkissa. Mutta tuollainen AP:n harrastama nipotus kuulostaa enemmän vallankäytöltä ja alistamiselta. Normaali 19-v osaa tulla sinne kotiinsa hiljaa, jos AP ei saa unta ellei koko pesue ole kotona, on se hänen ongelmansa, normaali aikuinen osaa nukkua vaikka joku perheenjäsen olisikin kaverien kanssa jossain.
On näppärää käyttää "menen töihin aamulla" tekosyytä, mutta AP:n ehkä kannattaa ymmärtää se, että useimmissa kodeissa on sama tilanne, ja miettiä miksi muissa kodeissa asia ei ole ongelma (eikä nuoria pakoteta olemaan kotona klo:21) joten kenessä se ns. ongelma oikeasti onkaan...?
Veikkaan että AP käskyttää koko perhettä despootin elkein, täällä mennään niinkuin MINÄ määrään. Tuosta ei seuraa mitään hyvää, aiheuttaa vaan pahaa mieltä ja katkeruutta.
53:lle minusta on äärettömän vastuutonta lisääntyä tuon ikäisenä. Olet varmaan sitä tyyppiä josta on kiva leikkiä niin aikuista ja pikkuvaimoa ja äitiä, mutta tuossa iässä ihmisen pitäisi elää nuoruuttaan.
Vaikka varmaan et tätä nyt usko, niin jossain vaiheessa se "menojalka" alkaa sinullakin vipattaa. Ja se ei välttämättä tarkoita sitä että alat juosta baareissa, mutta jossain vaiheessa haluat laittaa kaiken ns. uusiksi.
Elämällä on niin paljon annettavaa, ja suurin osa ihmisistä sen ymmärtää. Ei ole mikään sattuma että ensisynnyttäjien ikä koko ajan nousee, kaikki jotka eivät ns. elä pullossa tietävät, että kun on mahdollisuus, kannattaa elää ennen lapsia.
Minusta AP:n nuori on paljon fiksumpi mitä sinä, kyllä, hän voi olla ns. vastuuton, mutta hän elää normaalin nuoren elämää. Se että on nippa nappa täysikäisenä maha pystyssä ei todellakaan tee kenestäkään vastuullista aikuista. Ikääntymisen hyvä puoli on se, että näkee pidemmällä perspektiivillä asioita. Pidät itseäsi aikuisena, usko kun sanon että 40-v huomaat mikä pentu olit, vaikka niin aikuiseksi tunsit itsesi.
Nuoruudestasi kertoo sekin, että tekstisi on kovin naivia, paistaa läpi että teini joka leikkii aikuista on sen kirjoittanut. On paljon rehellisempää olla vastuuton nuori, kun aikuista leikkivä nuori, koska useimmilla se kausi tulee jossain vaiheessa eteen.
TÄH? Minkälaisia vanhempia täällä oikein on?? Järkyttyneenä luin kommentteja ja alapeukutuksia. Ap on aivan syystäkin huolissaan, joskin täysi-ikäiselle ei oikein enää voi rajoja asettaa. Mutta niin kauan kuin hän kotona asuu, rajat VOI asettaa. Sitä paitsi täysi-ikäisen kotona asuvan täytyisi myös osallistua kodin kuluihin, ruokiin yms. Ei olisi itselleni tullut mieleenikään asustella kotona täysi-ikäisenä osallistumatta kuluihin. Muutinkin kyllä melkein heti pois kotoa kun olin 18 täyttänyt, vaikka opiskelinkin, mutta kävin sitten töissä elättääkseni itseni.
Kuulostaa siltä että tyttöä ei ole opetettu yhtään mitenkään. Ilmeisesti on liian helpolla päästetty nuorempanakin kun ei voi kunnioittaa kotiaan ja vanhempiaan ja kuvittelee saavansa kaiken sormiaan napsauttamalla. Tuossa iässä sitä on enää vaikea lähteäkään kouluttamaan.
AP:na sanoisin laiskalle tytölle suorat sanat että ensi kuussa on kotoa pois muutto, että saa etsiä työpaikan ja mennä kotonaan sitten miten huvittaa. Pientä uhkailua. Sanoo sen vain mahdollisimman tosissaan niin saattaa tyttö säikähtää ja tajuta miten helpolla pääsee ja ehkä parantaa tapojaan.
TÄH? Minkälaisia vanhempia täällä oikein on?? Järkyttyneenä luin kommentteja ja alapeukutuksia. Ap on aivan syystäkin huolissaan, joskin täysi-ikäiselle ei oikein enää voi rajoja asettaa. Mutta niin kauan kuin hän kotona asuu, rajat VOI asettaa. Sitä paitsi täysi-ikäisen kotona asuvan täytyisi myös osallistua kodin kuluihin, ruokiin yms. Ei olisi itselleni tullut mieleenikään asustella kotona täysi-ikäisenä osallistumatta kuluihin. Muutinkin kyllä melkein heti pois kotoa kun olin 18 täyttänyt, vaikka opiskelinkin, mutta kävin sitten töissä elättääkseni itseni.
Kuulostaa siltä että tyttöä ei ole opetettu yhtään mitenkään. Ilmeisesti on liian helpolla päästetty nuorempanakin kun ei voi kunnioittaa kotiaan ja vanhempiaan ja kuvittelee saavansa kaiken sormiaan napsauttamalla. Tuossa iässä sitä on enää vaikea lähteäkään kouluttamaan.
AP:na sanoisin laiskalle tytölle suorat sanat että ensi kuussa on kotoa pois muutto, että saa etsiä työpaikan ja mennä kotonaan sitten miten huvittaa. Pientä uhkailua. Sanoo sen vain mahdollisimman tosissaan niin saattaa tyttö säikähtää ja tajuta miten helpolla pääsee ja ehkä parantaa tapojaan.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 22:50"]
No daa.
Minusta nipotat turhaan. Kun minä olin tuonikäinen, ainoa minulle annettu sääntö oli, että auton on oltava kotona silloin kun isä lähtee aamulla töihin.
tosin mulla oli yli yhdeksän keskiarvo ja osasin tulla hiljaaa kotiin kun tulin myöhään.
[/quote]
Itselläni sama sain tulla ja mennä miten halusin, koska olin jo täysi ikäinen kuten 19 vuotias on. Ainoastaan piti ilmoittaa jos en esim tule yöksi kotiin tai vanhemmat alkoivat soitella huolestuneena perään. Vanhemmilleni oli itsestään selvää, että täysi-ikäisen ei enää tarvitse mitään lupia tai aikoja noudattaa.
Jos tuli yöllä kotiin piti osata tulla hiljaa ja piti osata ilmoittaa jos jää jonnekin kuten hyviin tapoihin kuuluu. Jotta muut eivät luule, että olen joutunut onnettomuuteen tai kuollut tms...
Vanhempani eivät yleensä olleet minusta kovikaan huolissani, koska kaikki kaverini joiden seurassa suurimman osan ajasta olin olivat ns. keskimäärästä fiksumpaa porukkaa vaikka usein katselimmekin leffoja aamuyöhön saajja tai pelasimme pelejä tms...
Tästä huolimatta hoidin koulut hyvin. Isäni ja äitini olivat usein sitä mieltä, että mitäpä tässä valittamaan kun todistuskin on niin hyvä kun se oli, siis keskiarvo kasin tasoa. Vanhempieni mielestä se oli riittävän hyvä.
Eri asia tietysti jos lapsi on joku herran terttu, joka ei ollenkaan osaa ottaa muita huomioon ja jättää koulut käymättä eikä välitä muusta kuin omista menoistaan. Toisaalta jos asioihin ei ole puututtu kuin vasta 19v voi olla myöhäistä enää muuttaa suuntaa.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 11:54"]
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 11:46"]
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 11:12"]
Voi luoja mitä mammoja täällä on. Aikuisen ihmisen pitää tulla kotiin kello 21, Ja sitten uhkaillaan puhelimen pois ottamisella jne. Ja että vain äidin nukkumaanmenoaikoja pitää noudatta. Voi luoja !
Sitten ihmetellään miksi on huonot välit lapsiin, miksi eivät kerro omia asioitaan ja miksi kotoa muuton jälkeen eivät pidä yhteyttä jne
Kyllä tuon ikäisellä pitää olla mahdollisuus elää niin kuin haluaa. Saa valvoa pitkään , jos haluaa. Eikä elää äidin nukkumaanmenoaikojen mukaan. tietenkään ei saa kotiin tullessa kolistella tms
Suurimmalla osalla taitaa olla tulevaisuudessa aika huonot välit lapsiin
[/quote]
Oon aivan samaa mieltä. Muihin juttuihin en kantaa ota, mutta että täysi-ikäisen pitää olla kotona klo 21.00! Ei tsiisus. Onneksi mulla on ollut inhimilliset vanhemmat, eikä mitään tyranneja. 19-vuotiaana sain mennä ja tulla miten tykkäsin, kunhan olin hissukseen yöaikaan.
Nimenomaan liian tiukat säännöt ja kuri aiheuttavat häiriökäyttäytymistä, eli ymmärrän valehtelun hyvin. Tuossa tilanteessa olisin muuttanut kotoa mahdollisimman nopeasti täysi-ikäiseksi tultuani ja välit vanhempiin olisivat takuulla kärsineet. Täällä tuntuu liikkuvan hulluja, kontrollifriikkejä vanhempia, joiden täysi-ikäisillä lapsilla ei oikeasti vaan saisi olla omaa elämää ja sitten käytetään tuota "Niin kauan kuin talossani asut...!"-paskaa keppihevosena.
Menkää nyt itseenne.
[/quote]Sähän puhut yhä kuin kakara. Jos mun 19v lapsi alkaisi tuollaista settiä suoltamaan niin se olisi selvä viesti siitä, että no niin, nyt on aika muuttaa omilleen. Ei mun kuulu enää 19 vuotiasta kasvattaa, hänen kuulu kotona elää niin, että mä voin elää rauhassa omien rutiinieni kanssa. Hän on se, joka joustaa koska hänen nyt joka tapauksessa kuuluu lähteä omilleen ihan kohta muutenkin. 19v lapsi on enää asumassa kodissaan vain sen aikaa kun saa oman elämänsä aloitettua ja en todellakaan hyväksy mitään hillumista ja mihin aikaan tahansa juoksemista omassa kodissani kun en ole niitä hyväksynyt tähänkään asti.
Menoista ilmoitetaan ja sovitusti tullaan kotiin ja omat velvollisuudet ja kotihommat hoidetaan.
[/quote]
Aivan järkyttävä ämmä. Voin juuri niin kuvitella tyypin.... tyyppi jota nuoret ja nuoren kaverit inhoavat. Kontrollifriikki, joka kuvittelee, että lapsi on joku esine, jonka voi heittää pois kun täyttää 18v. Tyyppi joka alkaa vihjailemaan jo 17 v, että kohta muutat sitten pois kotoa omillesi, jotta äiti saa olla rauhassa (?!).
Tunnen erittäin monta tuollaista ämmää, nuoret puhuvat niistä keskenään ja kiittelevät, että "onneksi meidän äiti ei ole tuollainen"
sitten sama ämmä itkee 10 v kuluttua kun lapset eivät tule käymään lomalla tai jouluna. Miksiköhän ?
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 12:55"]
Osotappa tytölle ovea. Selitä että sinun talo-sinun säännöt, hänen talo-hänen säännöt. Omassa kodissa saa sitten tehdä mitä tykkää ja et sinä sinne mene aikuista ihmistä kyttäämään. Muutenkin on kyllä vähän outoa jos vielä tämän ikäinen (olen myös 19) käyttäytyy noin. Itse voisin kuviettla olleeni samanlainen siinä 15-16 vuoden paikkeilla. Nyt 19-vuotiaana asun omillani ja olen äiti.. Vaikkei lasta olisikaan en voisi kuvitella käyttäytyväni noin... En ehkä sanoisi tyttäresi olevan aikuinen, vaikka sitä lain mukaan onkin. Aikuinen on kypsä ja pitää huolta asioistaa ja elämästään, myös talous-puolesta. Lakkaa paapomasta ja katkaise raha-hanat. Eikai se tyttö rahattomana sielä kaupungilla huitele. Käskytä töihin ja tienaamaan omat huvirahat itse. Sitten varmasti myös alkaa miettimään, kuinka usein raaskii mennä ;)
[/quote]
Nyt 19-vuotiaana asun omillani ja olen äiti..
heh heh. Kyllä sinun kasvatus on mennyt pieleen, jos jo 19 v olet lapsen saanut !
Äitisi taisi olla tyyppiä "minun talo-minun säännö" ? eikö vain
ja sitten muutit heti pois kotoa ja pamahdit paksuksi. Hienoa kasvatustyötä äidiltäsi
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 13:22"]
Voi luoja mitä mammoja täällä on. Aikuisen ihmisen pitää tulla kotiin kello 21, Ja sitten uhkaillaan puhelimen pois ottamisella jne. Ja että vain äidin nukkumaanmenoaikoja pitää noudatta. Voi luoja !
Sitten ihmetellään miksi on huonot välit lapsiin, miksi eivät kerro omia asioitaan ja miksi kotoa muuton jälkeen eivät pidä yhteyttä jne
Kyllä tuon ikäisellä pitää olla mahdollisuus elää niin kuin haluaa. Saa valvoa pitkään , jos haluaa. Eikä elää äidin nukkumaanmenoaikojen mukaan. tietenkään ei saa kotiin tullessa kolistella tms
[/quote]
Oon aivan samaa mieltä. Muihin juttuihin en kantaa ota, mutta että täysi-ikäisen pitää olla kotona klo 21.00! Ei tsiisus. Onneksi mulla on ollut inhimilliset vanhemmat, eikä mitään tyranneja. 19-vuotiaana sain mennä ja tulla miten tykkäsin, kunhan olin hissukseen yöaikaan.
Nimenomaan liian tiukat säännöt ja kuri aiheuttavat häiriökäyttäytymistä, eli ymmärrän valehtelun hyvin. Tuossa tilanteessa olisin muuttanut kotoa mahdollisimman nopeasti täysi-ikäiseksi tultuani ja välit vanhempiin olisivat takuulla kärsineet. Täällä tuntuu liikkuvan hulluja, kontrollifriikkejä vanhempia, joiden täysi-ikäisillä lapsilla ei oikeasti vaan saisi olla omaa elämää ja sitten käytetään tuota "Niin kauan kuin talossani asut...!"-paskaa keppihevosena.
Menkää nyt itseenne.
[/quote]Sähän puhut yhä kuin kakara. Jos mun 19v lapsi alkaisi tuollaista settiä suoltamaan niin se olisi selvä viesti siitä, että no niin, nyt on aika muuttaa omilleen. Ei mun kuulu enää 19 vuotiasta kasvattaa, hänen kuulu kotona elää niin, että mä voin elää rauhassa omien rutiinieni kanssa. Hän on se, joka joustaa koska hänen nyt joka tapauksessa kuuluu lähteä omilleen ihan kohta muutenkin. 19v lapsi on enää asumassa kodissaan vain sen aikaa kun saa oman elämänsä aloitettua ja en todellakaan hyväksy mitään hillumista ja mihin aikaan tahansa juoksemista omassa kodissani kun en ole niitä hyväksynyt tähänkään asti.
Menoista ilmoitetaan ja sovitusti tullaan kotiin ja omat velvollisuudet ja kotihommat hoidetaan.
[/quote]
Aivan järkyttävä ämmä. Voin juuri niin kuvitella tyypin.... tyyppi jota nuoret ja nuoren kaverit inhoavat. Kontrollifriikki, joka kuvittelee, että lapsi on joku esine, jonka voi heittää pois kun täyttää 18v. Tyyppi joka alkaa vihjailemaan jo 17 v, että kohta muutat sitten pois kotoa omillesi, jotta äiti saa olla rauhassa (?!).
Tunnen erittäin monta tuollaista ämmää, nuoret puhuvat niistä keskenään ja kiittelevät, että "onneksi meidän äiti ei ole tuollainen"
sitten sama ämmä itkee 10 v kuluttua kun lapset eivät tule käymään lomalla tai jouluna. Miksiköhän ?
[/quote]Huomaa, et sulla ei ole ollut kasvatusta eikä hyviä vanhempia kuin ämmittelet vieraita ihmisiä.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 13:22"]
[/quote]
Menkää nyt itseenne.
[/quote]
[/quote]
Totta puhut. v...u ei noin kylman ihmisen kuuluis olla äiti.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 12:36"]
Noniin, lässykkä mikä lässykkä. Ite en ollu tuossa iässä enää noin vastuuton, kun minä asuin jo 16v omillani ja itsenäistyin niin tajusin miten yli täysi-ikäisen nuoren aikuisen tuli alkaa käyttäytymään ja normaalisti olin myös kasvua ja kehittymistä itsessäni kokenut aikuiseksi, että ei sitä enää niin lapsellisia oltu kuin ylä-asteella.
18-vuotiaana alkoi myös minun ensimmäinen raskauteni ja 19-vuotiaana synnytin ensimmäisen lapseni. 21-vuotiaana aloin odottamaan toista lasta ja hänet synnytin 22-vuotiaana. Myöhemmin luin kasvatustieteiden maisteriksi.
Mutta ei kai se mikään harvinaisuuskaan vielä ole, että tuon ikäisiltä puuttuu yksi mutteri päästä. Jospa se viimestään siinä 30-vuotiaana löytyy sinne päähän takasin paikalleen.
Ymmärtäisin jos ylä-koululainen pyrkii käyttäytymään noin ja ymmärrän myös sen, vaikka monet 16-vuotiaat asuu jo omillaan ja opiskelee aikuisopistossa tai lukiossa, että saattaa lapsellisuuttaan vaikka tuollasen mokan tehdä että nostaa koko tilin tyhjäksi. Mutta se että ei ala 19-vuotiaana, kohta parikymppisenä, mitään järjen hiventä olemaan päässä siitä _mikä rahan arvo oikeasti on_ ja jos asutaan samassa taloudessa myös muiden ihmisten kanssa _niin ei ajatella heidän hyvinvointiaan, että onko heillä aamulla aikaisin vaikka töihin lähtö_.
[/quote]
Siis jos on 18 v tullut raskaaksi, niin kyllä se on kodin (huonon sellaisen) vika.
Ei normaalit teinit tule 18 v raskaaksi !! Huonon kodin teinit tulevat
Minäkin sain mennä miten halusin kun olin lukiossa. Kotoa lähtiessä sanoin mihin olin menossa, ja osasin olla hiljaa jos tulin yöllä kotiin.
Minulla on tiettyjä asioita jotka hoidin, kerran viikossa siivosin mummulla ja sain siitä vähän rahaa, myös kotona tein kotitöitä ja sain viikkorahaa. Kesätöissä olin ensimmäistä kertaa lukion 2. luokan jälkeisenä kesänä.
Minulle on opetettu vastuullisuutta kotona, osasin hyvin pitää taloudesta huolta kun muutin pois kotoa. Mutta samaan aikaan (mistä olen kiitollinen!) vanhemmat kannustivat minua olemaan nuori. Kannustettiin harrastamaan, matkustamaan ja vähän jopa bilettämään. Tuettiin kaikessa mihin apua tarvitsin, ei pakotettu aikuistumaan liia nopeasti.
Jälkikäteen minulle on kerrottu, että pahin pelkonsa oli että tulen nuorena raskaaksi enkä ehdi tehdä kaikkea mitä olen suunnitellut, niin ei käynyt, osasin huolehtia ehkäisystä.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 13:01"]
enemmän vallankäytöltä ja alistamiselta. Normaali 19-v osaa tulla sinne kotiinsa hiljaa, jos AP ei saa unta ellei koko pesue ole kotona, on se hänen ongelmansa, normaali aikuinen osaa nukkua vaikka joku perheenjäsen olisikin kaverien kanssa jossain.[/quote]
Niimpä niin ei kukaan voi estää ikäviäkin asioita tapahtumasta voi vain toivoa, että mitään ikävää ei käy. Pesuetta ei voi suojella ikuisesti ja parempi onkin, koska poikasten on opittava tulemaan kokoajan paremmin toimeen omillaan.
Itse pelkään kyllä joka ikinen kerta sitä, että lapsilleni tai miehelleni ei vain käy mitään, mutta se on minun ongelmani. Pelkoni on tavallaan järjetöntä eikä se auta mitään, mutta tunteille ei voi mitään. On vain luotettava siihen, että olen kasvattanut poikaset niin, että eivät tee mitään typerää. On vain luotettava siihen, että mitään onnettomuuksia ei satu. Kaikkea ei ihminen voi kontrolloida eikä pidäkään. Ylisuojelu on ihan yhtä haitallista kuin välinpitämättömyyskin.
Vastuullisesksi kasvaminen edellyttää sitä, että vastuuta myös annetaan eikä vain vaadita ja laiteta rajoja.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 13:28"]
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 12:36"]
Noniin, lässykkä mikä lässykkä. Ite en ollu tuossa iässä enää noin vastuuton, kun minä asuin jo 16v omillani ja itsenäistyin niin tajusin miten yli täysi-ikäisen nuoren aikuisen tuli alkaa käyttäytymään ja normaalisti olin myös kasvua ja kehittymistä itsessäni kokenut aikuiseksi, että ei sitä enää niin lapsellisia oltu kuin ylä-asteella.
18-vuotiaana alkoi myös minun ensimmäinen raskauteni ja 19-vuotiaana synnytin ensimmäisen lapseni. 21-vuotiaana aloin odottamaan toista lasta ja hänet synnytin 22-vuotiaana. Myöhemmin luin kasvatustieteiden maisteriksi.
Mutta ei kai se mikään harvinaisuuskaan vielä ole, että tuon ikäisiltä puuttuu yksi mutteri päästä. Jospa se viimestään siinä 30-vuotiaana löytyy sinne päähän takasin paikalleen.
Ymmärtäisin jos ylä-koululainen pyrkii käyttäytymään noin ja ymmärrän myös sen, vaikka monet 16-vuotiaat asuu jo omillaan ja opiskelee aikuisopistossa tai lukiossa, että saattaa lapsellisuuttaan vaikka tuollasen mokan tehdä että nostaa koko tilin tyhjäksi. Mutta se että ei ala 19-vuotiaana, kohta parikymppisenä, mitään järjen hiventä olemaan päässä siitä _mikä rahan arvo oikeasti on_ ja jos asutaan samassa taloudessa myös muiden ihmisten kanssa _niin ei ajatella heidän hyvinvointiaan, että onko heillä aamulla aikaisin vaikka töihin lähtö_.
[/quote]
Siis jos on 18 v tullut raskaaksi, niin kyllä se on kodin (huonon sellaisen) vika.
Ei normaalit teinit tule 18 v raskaaksi !! Huonon kodin teinit tulevat
[/quote]
Minä tulin yli 20 vuotta sitten raskaaksi tuon ikäisenä, enkä ole huonosta kodista. Aika mustavalkoinen maailmankuva sinulla. Onneksi siitä on jo aikaa ja olen monet kerrat kiitellyt mielessäni, ettei siihen aikaan ollut nettiä. Olisin varmasti mennyt ihan rikki näiden tuomitsevien kirjoitusten takia. Nyt sain elää rauhassa ilman tuomitsevia av-mammoja ja kasvattaa hienon pojan yhdessä mieheni kanssa.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 12:55"]
[/quote]
joo enpä ole mitään isompia rahoja antanut. ajokortti maksettiin, sai auton elämänsä aikana kertyneillä lahjarahoilla.
keväällä sai ekan pankkikortin ja se on nyt tyhjätty. Kaiken autokoulun jälkeen jäi 500e. Se olo nopeesti tuhlattu.
juurisiksi annoimme kortin hälle että oppisi raha- asioita.
Töitä ei ole saanut...sitä en tiedä kuinka paljon on hakenut.
tyttö on täysi ikäinen joo muttei aikuinen, olen samaa mieltä.
Ja. Tiedoksi, meillä on aina ollut kunnon rajat, ei meillä lapset silmille hypi, tms.
Omaa nettiä ei tytöllä ole(kotinetti on yhteinen), puhelimessa rajoitukset.
Ei saa viikkorahaa, kotoa saa mitä oikeesti tarvitsee, vaatteet, ruoan, asunnon jne. Ja hilluminen on vaan ihan kavereiden kanssa oloa. En anna rahaa baareihin tms.
Se on hyvä sanoa muiden että muuttaa omilleen joo, mutta jos ei ole rahaa, millä muuttaa??
vapautta saa jos on ansinnut sen. Osallistuu kotitöIhin mukisematta ja maksaa edes puhelinlaskunsa.
Järkyttäviä nuo 18 v paksuksi pamahtaneet luuserit. Leikkivät niin aikuista ja moralisoivat muita, jotka asuvat kotona vielä sen ikäisenä....
Mikä ihmeen kiire teillä on ollut leikkimään aikuista ? äiti, joka ajoi pois "kun olet täysi-ikäinen" ?
Minun mielestä alle 20 v raskaaksi tullut jo vain ja ainoastaan huonon kasvatuksen tulosta.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 12:23"]
[/quote]
Menkää nyt itseenne.
[/quote]
Yäk minkälainen vanhempi..toivottavasti et ole tosissasi :( tuollaisella minäminäminä asenteella kuulostat itse teiniltä. Kyllä jos lapsesi aikuisena asuu kotona se ei voi olla vain sinun koti ja hänen "katto pään päällä" jonka armeliaasti tarjoat.
Perheessä kaikkien, myös äitien! kuuluu ottaa toiset huomioon...
[/quote]
Mä olen äitinä ottanut lapseni ihan riittävästi huomioon jo kohta 20 vuoden ajan. Nyt kun lapseni ovat lähes kaikki aikuisia, odotan heiltä aikuisen käytöstä. En minäkään liehu ulkona yökaudet enkä mene minnekään ilmoittamatta. Eivät kuule taitaisi lapsenikaan tykätä jos saisivat odottaa äitiään kotiin milloin tahansa pikkutunneilla. Tai isäänsä. Tällä minäminä-asenteella eli suomeksi mä olen pomo-asenteella olen onnistuneesti kasvattunut fiksuja nuoria. Ei meillä ole ap:n kaltaisia ongelmia.