19 v. Aikuinen, hermot menee...neuvoja
tyttö asuu siis kotona, opiskelee, on nyt tuhlannut koko tilinsä tyhjäksi, on elätettävä. Ei käy töissä( en tosin nyt opiskelujen ohella vaadikkaan)
Ei siinä mitään, muuta kun valehtelee silmät ja suut täyteen, liehuu yökaudet jossain ties missä.
Ei noudata yhteisiä pelisääntöjä, että kun ja jos haluaa kotona asua arkena tullaan 21 kotiin. Kun on itšelläni aikaisia aamuja, en halua että neiti ramppaa ja tulee kotiin milloin lystää.
Olenko liian ankara, pitäsikö antaa vaan mennä ja tulla miten lystää.
Luotto mennyt, tytär sanooettä kyttään, joo jos lähteeesim. illalla 21 aikaan ajelemaan, kyllä herää epäilys miksi. Kun on koko päivän ollut kotona, että miksei päiväaikaan.
Kommentit (112)
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 10:34"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 22:42"]
tyttö asuu siis kotona, opiskelee, on nyt tuhlannut koko tilinsä tyhjäksi, on elätettävä. Ei käy töissä( en tosin nyt opiskelujen ohella vaadikkaan)
Ei siinä mitään, muuta kun valehtelee silmät ja suut täyteen, liehuu yökaudet jossain ties missä.
Ei noudata yhteisiä pelisääntöjä, että kun ja jos haluaa kotona asua arkena tullaan 21 kotiin. Kun on itšelläni aikaisia aamuja, en halua että neiti ramppaa ja tulee kotiin milloin lystää.
Olenko liian ankara, pitäsikö antaa vaan mennä ja tulla miten lystää.
Luotto mennyt, tytär sanooettä kyttään, joo jos lähteeesim. illalla 21 aikaan ajelemaan, kyllä herää epäilys miksi. Kun on koko päivän ollut kotona, että miksei päiväaikaan.
[/quote]
Mun 19v liehuu välillä yökaudet töissä, pitäiskö asettaa kotiintuloaika klo 21? Mitäköhän työnantaja tuumaisi kun äiti kieltäisi yövuorot:D Itse olin samanikäisenä kahden lapsen äiti, joten ei tulisi mieleenkään kieltää aikuista miestä. Siksi hän onkin jo mies ja vakiduunissa jossa vastuuta koska on annettu kasvaa mieheksi ja myös oletettu käyttäytyvän sen mukaisesti. Minut on kasvatettu samalla tavalla ja siksi minusta olikin äidiksi nuorena koska en ollut mikään vastuuton kakara enää.
[/quote]
Toi nyt kyllä onkin ihan eriasia. Sun "mies" käy töissä, toisen "tyttö" hilluu vaan ympäriinsä.
Itse olen nyt 19v.
Kotona asuessani olin kyllä arkisin kotona pääsääntösesti viimeistää 21.00 vaikka ei mulla kotiintuloaikoja ookkaan. Mä halusin kyllä olla pirteenä töihin seuraavana aamuna, ja vaikka iltavuoro olisikin, en halua koko päivää tuhlata nukkuen. Mutta siinä mä kai eroonkin muista "nuorista aikuisista". Mä tykkään siivota ja leipoa ja kokata sillon kun on vapaata aikaa, ja yöt on nukkumista varten.
Nyt asun ulkomailla ja olen kyllä melkein poikkeuksitta 21.00-22.00 jo arkisin nukkumassa.. Viikonloput jos olen kotona puolen yön aikaan nukkumaan ja sillonkun reissaan kaverien kanssa menee (tietysti) baarissa ihan aamuun asti.
Kotona ei tarvinnut valittaa kun viikonloput sai mennä kyllä niinkun halus. Ja arkisin oli sen verran tajua että ei huvittanutkaan koko yötä jossai pyöriä ja väsyneenä töihin. Paljonpa se riippuu ajatuksista ja arvoista..
SIIS. Kotona kelo 21 viikolla . What, ja lapsi on 19 v. Katso kuule peiliin.
Ja että ihanko pitää illalla lähteä ajelemaan ? Miksei päviällä ? No varmaan siksi kun kaikki ovat päivällä töissä/koulussa jne
Kaiken maailman "äitejä" sitä on
Voi luoja mitä mammoja täällä on. Aikuisen ihmisen pitää tulla kotiin kello 21, Ja sitten uhkaillaan puhelimen pois ottamisella jne. Ja että vain äidin nukkumaanmenoaikoja pitää noudatta. Voi luoja !
Sitten ihmetellään miksi on huonot välit lapsiin, miksi eivät kerro omia asioitaan ja miksi kotoa muuton jälkeen eivät pidä yhteyttä jne
Kyllä tuon ikäisellä pitää olla mahdollisuus elää niin kuin haluaa. Saa valvoa pitkään , jos haluaa. Eikä elää äidin nukkumaanmenoaikojen mukaan. tietenkään ei saa kotiin tullessa kolistella tms
Suurimmalla osalla taitaa olla tulevaisuudessa aika huonot välit lapsiin
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 11:12"]
Voi luoja mitä mammoja täällä on. Aikuisen ihmisen pitää tulla kotiin kello 21, Ja sitten uhkaillaan puhelimen pois ottamisella jne. Ja että vain äidin nukkumaanmenoaikoja pitää noudatta. Voi luoja !
Sitten ihmetellään miksi on huonot välit lapsiin, miksi eivät kerro omia asioitaan ja miksi kotoa muuton jälkeen eivät pidä yhteyttä jne
Kyllä tuon ikäisellä pitää olla mahdollisuus elää niin kuin haluaa. Saa valvoa pitkään , jos haluaa. Eikä elää äidin nukkumaanmenoaikojen mukaan. tietenkään ei saa kotiin tullessa kolistella tms
[/quote]No mutta sitten pitää muuttaa kotoa pois. Ei aikuinen lapsi voi elää kotonaan ottamatta huomioon samassa asunnossa asuvia muitakin ihmisiä. Mikä oikeus hänellä olisi terrorisoida vanhempiensa elämää? Siinä vaiheessa kun kodin säännöt ei enää miellytä, nuoren pitää muuttaa omilleen. 19 vuotias voi sen jo ihan hyvin tehdä.
En ymmärrä millainen vanhempi voisi vaan lunkisti olla kun oma lapsi liehuu missä liehuu ja viis veisaa muiden elämänrytmistä? Nipo tai en mutta tuollaiseen en suostu. Tuollainen ainakin pilaa lasten ja vanhempien välit.
19 vuotiasta voi kohdella kuin lasta tai aikuista. Paljolti sen mukaan käyttäytyykö 19 v kuin lapsi vai aikuinen.
Jos 19 v asuu kotona ja odottaa ilmaista ylläpitoa, puhelinta, autonkäyttöoikeutta ym osallistumatta isommin kodin töihin niin kohtelisin kuin lasta. Eli on oikeutettua laittaa kotiintuloajat, vaatia osallistumaan kotitöihin ja raportoimaan kulkemisistaan vanhemmille ym.
Jos 19 v lapseni asuu kotona mutta tekee oma-aloitteisesti kotitöitä, maksaa itse puhelinlaskunsa, tankkaa välillä auton kun on lainannut sitä, ottaa muun perheen huomioon kunnioittaen muiden nukkumarauhaa ym. niin kohtelisin häntä kuin aikuista. Eli ei tarvetta vahtia menemisiä, tekemisiä ym.
Valinta on lapsen.
[/quote]
Oon aivan samaa mieltä. Muihin juttuihin en kantaa ota, mutta että täysi-ikäisen pitää olla kotona klo 21.00! Ei tsiisus. Onneksi mulla on ollut inhimilliset vanhemmat, eikä mitään tyranneja. 19-vuotiaana sain mennä ja tulla miten tykkäsin, kunhan olin hissukseen yöaikaan.
Nimenomaan liian tiukat säännöt ja kuri aiheuttavat häiriökäyttäytymistä, eli ymmärrän valehtelun hyvin. Tuossa tilanteessa olisin muuttanut kotoa mahdollisimman nopeasti täysi-ikäiseksi tultuani ja välit vanhempiin olisivat takuulla kärsineet. Täällä tuntuu liikkuvan hulluja, kontrollifriikkejä vanhempia, joiden täysi-ikäisillä lapsilla ei oikeasti vaan saisi olla omaa elämää ja sitten käytetään tuota "Niin kauan kuin talossani asut...!"-paskaa keppihevosena.
Menkää nyt itseenne.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 11:46"]
[/quote]
Oon aivan samaa mieltä. Muihin juttuihin en kantaa ota, mutta että täysi-ikäisen pitää olla kotona klo 21.00! Ei tsiisus. Onneksi mulla on ollut inhimilliset vanhemmat, eikä mitään tyranneja. 19-vuotiaana sain mennä ja tulla miten tykkäsin, kunhan olin hissukseen yöaikaan.
Nimenomaan liian tiukat säännöt ja kuri aiheuttavat häiriökäyttäytymistä, eli ymmärrän valehtelun hyvin. Tuossa tilanteessa olisin muuttanut kotoa mahdollisimman nopeasti täysi-ikäiseksi tultuani ja välit vanhempiin olisivat takuulla kärsineet. Täällä tuntuu liikkuvan hulluja, kontrollifriikkejä vanhempia, joiden täysi-ikäisillä lapsilla ei oikeasti vaan saisi olla omaa elämää ja sitten käytetään tuota "Niin kauan kuin talossani asut...!"-paskaa keppihevosena.
Menkää nyt itseenne.
[/quote]Sähän puhut yhä kuin kakara. Jos mun 19v lapsi alkaisi tuollaista settiä suoltamaan niin se olisi selvä viesti siitä, että no niin, nyt on aika muuttaa omilleen. Ei mun kuulu enää 19 vuotiasta kasvattaa, hänen kuulu kotona elää niin, että mä voin elää rauhassa omien rutiinieni kanssa. Hän on se, joka joustaa koska hänen nyt joka tapauksessa kuuluu lähteä omilleen ihan kohta muutenkin. 19v lapsi on enää asumassa kodissaan vain sen aikaa kun saa oman elämänsä aloitettua ja en todellakaan hyväksy mitään hillumista ja mihin aikaan tahansa juoksemista omassa kodissani kun en ole niitä hyväksynyt tähänkään asti.
Menoista ilmoitetaan ja sovitusti tullaan kotiin ja omat velvollisuudet ja kotihommat hoidetaan.
On kyllä muutama mamma ihan ulkona, ei ihme jos ei lapset kunnioita kun eivät osaa edes kirjoittaa...siis pilettää,paari jne...
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 10:16"]
Minun mielestäni se valehtelu juontaa suoraan siitä, että siten on helpompi toimia. Säännöt tms. on liian tiukat, se johtaa siihen valehtelemiseen.
Ihan älytön suoraan sanoen tuollainen klo 21. kotona. Oletteko itse aina tuohon aikaan kotona? Ettekö käy missään, elokuvissa, teatterissa, keikoilla??
Hiljaa pitää toki olla, kun tulee. Nuoret liikkuvat iltaisin.
[/quote]
Aivan siis eihän kaikki ylä-asteikäiset ole kotiutuneet harrastuksistakaan tuohon aikaan.
Ei ihme jos ei homma toimi ap:n kotona kun 19 vuotiasta kohdellaan kuin pikkulasta! Sen takia ei ole oppinut varmaan muutakaan mitä ikäisensä pitäisi. Tottakai pitää tuon ikäisen jo hankkia omaa rahaa ihan itse ja tehdä iso osa kodin töistä mutta kotiin klo 21??? Ei ole mtn järkeä! Jos haluatte että käyttäytyy niinkuin aikuinen niin katsokaa peiliin.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 10:34"]
Mun 19v liehuu välillä yökaudet töissä, pitäiskö asettaa kotiintuloaika klo 21? Mitäköhän työnantaja tuumaisi kun äiti kieltäisi yövuorot:D
[/quote]Voi vittu kun olet hauska neropatti. hah hah aha
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 10:48"]
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 10:06"]
KLO 21 on liian aikainen kotiintulo "aikuiselle" ihmiselle.
anna nyt vähän narua, ja siirrä se klo 22.... nimim. kokemusta omaava,
[/quote]
Jaha, minä 35- vuotias täällä naureskelen vatsaani tuollaiselle "anna sen nyt olla 60 minuuttia pidempään jossain". Oikeasti? Tunti pidempään? Minun 9- vuotias saa luvan olla joskus tunnin pidempään ulkona mitä sovittu.
On ihan perusteltua olla ulkona arki-iltana kymppiin jos on joku leffa vaikka jota menee katsomaan muttei tuota todellakaan voi joka arki-ilta tehdä.
Eikö teille ole tärkeää kunnollinen uniaika?
Eikö teillä ole kotona tärkeää viettää aikaa yhdessä?
[/quote]En tiedä minkälaista teillä muilla on kotona, mutta en minä kyllä voi olla kotiin ilmoittamatta ulkona klo 22 asti.
t. aviomies 44 v ja kolmen teinin isä.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 11:54"]
Sähän puhut yhä kuin kakara. Jos mun 19v lapsi alkaisi tuollaista settiä suoltamaan niin se olisi selvä viesti siitä, että no niin, nyt on aika muuttaa omilleen. Ei mun kuulu enää 19 vuotiasta kasvattaa, hänen kuulu kotona elää niin, että mä voin elää rauhassa omien rutiinieni kanssa. Hän on se, joka joustaa koska hänen nyt joka tapauksessa kuuluu lähteä omilleen ihan kohta muutenkin. 19v lapsi on enää asumassa kodissaan vain sen aikaa kun saa oman elämänsä aloitettua ja en todellakaan hyväksy mitään hillumista ja mihin aikaan tahansa juoksemista omassa kodissani kun en ole niitä hyväksynyt tähänkään asti.
Menoista ilmoitetaan ja sovitusti tullaan kotiin ja omat velvollisuudet ja kotihommat hoidetaan.
[/quote]
Onko sut kenties pakotettu lisääntymään? Kuulostaa meinaan just siltä, että olet tahallasi ilkeä lastasi kohtaan, että se muuttaisi pois mahdollisimman pian. En ymmärrä, miksi niitä lapsia täytyy hankkia, jos niitä ei halua kohdella hyvin ja ihmisarvoisesti koko elämän ajan. Onneksi en ole sun lapsesi, puistattaa ajatuskin.
Huom. tämä ei tarkoita sitä, etteikö lapsen tarvitsisi osallistua kotitöihin tai rahoja tienata omia rahoja ainakin kesäisin/muilla lomilla. Koulu täytyy myös hoitaa kunnialla. Itse olen tehnyt kaiken yllämainitun ja luotto on pelannut kumpaankin suuntaan. Perääni ei siis ole soiteltu ja seuraavana päivänä on tietysti kysytty, että missäs olin, mutta tämä nyt kuuluu normaaliin kanssakäymiseen.
Pois muutin parikymppisenä saatuani opiskelupaikan, eikä jäänyt kyllä mitään kaunoja vanhempiani kohtaan.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 11:54"]
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 11:46"]
[/quote]
Menkää nyt itseenne.
[/quote]Sähän puhut yhä kuin kakara. Jos mun 19v lapsi alkaisi tuollaista settiä suoltamaan niin se olisi selvä viesti siitä, että no niin, nyt on aika muuttaa omilleen. Ei mun kuulu enää 19 vuotiasta kasvattaa, hänen kuulu kotona elää niin, että mä voin elää rauhassa omien rutiinieni kanssa. Hän on se, joka joustaa koska hänen nyt joka tapauksessa kuuluu lähteä omilleen ihan kohta muutenkin. 19v lapsi on enää asumassa kodissaan vain sen aikaa kun saa oman elämänsä aloitettua ja en todellakaan hyväksy mitään hillumista ja mihin aikaan tahansa juoksemista omassa kodissani kun en ole niitä hyväksynyt tähänkään asti.
[/quote]
Yäk minkälainen vanhempi..toivottavasti et ole tosissasi :( tuollaisella minäminäminä asenteella kuulostat itse teiniltä. Kyllä jos lapsesi aikuisena asuu kotona se ei voi olla vain sinun koti ja hänen "katto pään päällä" jonka armeliaasti tarjoat.
Perheessä kaikkien, myös äitien! kuuluu ottaa toiset huomioon...
Hohhoijakkaa. Kyllä näkee peukutuksista että palsta on täynnä penikoita, niitä joilla oma 19v ikä on paljon paljon lähempänä kuin lapsensa 19v ikä.
Kun asutaan muiden kanssa, niin ne muut perkele soikoon otetaan elintavoissa huomioon. Jos tämä ei sovi, niin sitten on haettava asunto jostain muualta. Tämänhän ei pitäisi olla "aikuiselle" mikään ongelma, en minäkään ole ilmoitellut menemisiäni äidilleni sen jälkeen kun muutin omilleni, siihen asti kyllä.
Lapsi on lapsi niin pitkään kun asuu vanhempiensa kanssa. Toki hän voi myös käyttäytyä kuin aikuinen, eli osallistua perheen kotitöihin ja hankkii rahaa elämiseen, ottaa muut huomioon oma-alotteisisti eikä tarvi enää kasvatusta.
http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tukivinkit/nuori_laiminlyo_kotiintuloajat/
"Perheenjäsenet pitävät toisistaan huolta ja sen vuoksi muiden tulee tietää, missä kukin kulkee, kenen kanssa ja koska palaa kotiin. Myös perheen aikuisten tulee kertoa menemisistään ja kotiintuloajoistaan."
Noniin, lässykkä mikä lässykkä. Ite en ollu tuossa iässä enää noin vastuuton, kun minä asuin jo 16v omillani ja itsenäistyin niin tajusin miten yli täysi-ikäisen nuoren aikuisen tuli alkaa käyttäytymään ja normaalisti olin myös kasvua ja kehittymistä itsessäni kokenut aikuiseksi, että ei sitä enää niin lapsellisia oltu kuin ylä-asteella.
18-vuotiaana alkoi myös minun ensimmäinen raskauteni ja 19-vuotiaana synnytin ensimmäisen lapseni. 21-vuotiaana aloin odottamaan toista lasta ja hänet synnytin 22-vuotiaana. Myöhemmin luin kasvatustieteiden maisteriksi.
Mutta ei kai se mikään harvinaisuuskaan vielä ole, että tuon ikäisiltä puuttuu yksi mutteri päästä. Jospa se viimestään siinä 30-vuotiaana löytyy sinne päähän takasin paikalleen.
Ymmärtäisin jos ylä-koululainen pyrkii käyttäytymään noin ja ymmärrän myös sen, vaikka monet 16-vuotiaat asuu jo omillaan ja opiskelee aikuisopistossa tai lukiossa, että saattaa lapsellisuuttaan vaikka tuollasen mokan tehdä että nostaa koko tilin tyhjäksi. Mutta se että ei ala 19-vuotiaana, kohta parikymppisenä, mitään järjen hiventä olemaan päässä siitä _mikä rahan arvo oikeasti on_ ja jos asutaan samassa taloudessa myös muiden ihmisten kanssa _niin ei ajatella heidän hyvinvointiaan, että onko heillä aamulla aikaisin vaikka töihin lähtö_.
Mikä tekeminen on sellaista että se aloitetaan klo 21 jälkeen? Kaikki paikathan alkaa olla baareja lukuunottomaatta kiinni? Ja onpa se meneminen mitä tahansa, niin kyllä niistä menoista kuuluu myös aikuisten ilmoitaa muille perheenjäsenille. Jos minulla loppuu iltavuoro klo 22, enkä ole klo 23 kotona, enkä vastaisi puhelimeen, niin luultavasti mies soittaisi jo poliisille.
Järkyttävää miten röyhkeitä ja välinpitämättömiä penikannulikoita täällä on, kun kuvietellaan että säännöt loppuu siihen kun täyttää 18v ja "aikuinen" voi toimia miten huvittaa muita kohtaan. Tietysti perheen aikuisetkin ilmoittelee menemisensä muille, tämän pitäisi olla täysin itsestään selvää kaikille.
Minkälainen ovimattovanhempi tuollaiseen suostuu?!?
Kyllähän klo 21. jälkeen on vielä nimenomaan ne baarit auki:) Ja on kavereita, joiden luona voi viettää iltaa:)
AP ei puhunutkaan siitä, etteikö ilmoita, vaan siitä, että pitää olla klo 21. kotona.
Tässä nyt menee sekaisin eri asiat, kotiintuloaika 19-vuotiaalle ja se, ilmoittaako tulevansa myöhään vai ei.
Kyllä minäkin, tottakai, ilmoitan miehelleni, jos tulen myöhään tai jos menee suunniteltua pitempään, mutta ei minulla mitään kotiintuloaikaa ole:D
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 10:48"]
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 10:06"]
KLO 21 on liian aikainen kotiintulo "aikuiselle" ihmiselle.
anna nyt vähän narua, ja siirrä se klo 22.... nimim. kokemusta omaava,
[/quote]
Jaha, minä 35- vuotias täällä naureskelen vatsaani tuollaiselle "anna sen nyt olla 60 minuuttia pidempään jossain". Oikeasti? Tunti pidempään? Minun 9- vuotias saa luvan olla joskus tunnin pidempään ulkona mitä sovittu.
On ihan perusteltua olla ulkona arki-iltana kymppiin jos on joku leffa vaikka jota menee katsomaan muttei tuota todellakaan voi joka arki-ilta tehdä.
Eikö teille ole tärkeää kunnollinen uniaika?
Eikö teillä ole kotona tärkeää viettää aikaa yhdessä?
[/quote]
Toki uniaika on tärkeää, mutta ei se 19-vuotias sitä vielä tajua:) Sen kuuluu tuossa vaiheessa kulkea, liehua. Tasaantuu kyllä parin vuoden kuluttua, mutta mun mielestäni tuokin vaihe kuuluu elää (useimpien, ei ehkä kaikkien).
Samoin tuo "perheen yhteinen aika" - 19-vuotias ei ihan näe sitä näin:D
Mutta tulee sekin aika, kun tämä nyt 19-vuotias taas istuu mielelläänkin kotonaan.
Aikansa kutakin.