Kannattaako hakea bioanalyytikoksi?
Kommentit (34)
Jos minun pitäisi valita kumpi minua piikittää lääkäri vai bioanalyytikko niin valitsisin jälkimmäisen. t potilas
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 13:25"]
Täällä yksi joka juuri haki bioanalyytikon koulutukseen. Jos joku osaisi kertoa vielä vähän pääsykokeista niin olisin todella kiitollinen! Mitä haastattelussa kysytään?
[/quote] Riipuu kuulemma aikalailla koulusta. Minnepäin haet?
Mitä ihmettä, vaativa koulutus muka ja työ? Itse kävin ko. koulutuksen aikoinaan, mutta petyin siihen että oli niin älyllisesti epävaativa. Työ oli vielä epävaativampaa, kun olin ison yliopistollisen sairaalan "liukuhihnatyylinen" näyttenottaja. Robotiksi siinä itsensä tunsi. Lähdin sitten yliopistoon opiskelemaan ihan muuta alaa.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 13:26"]
Jos minun pitäisi valita kumpi minua piikittää lääkäri vai bioanalyytikko niin valitsisin jälkimmäisen. t potilas
[/quote]
Jos minun pitäisi valita kumpi ottaa verinäytteen niin valtisisin myös bioanalyytikon. Rokotuksen antajaksi terveydenhoitajan. Niveleen, selkäytimeen, tai luuytimeen piikittäjäksi pitäisikin sitten valita lääkäri.
Perustemppuja joiden osaaminen paranee toistojen myötä. Ihan niin kuin vaikka kutominen.
Koulutuksen tietomäärästä oli kuitenkin puhe.
Terv lekuri
P.S Olen aina ihmetellyt, miten sairaaloihin on pesiytynyt sellainen käytäntö, että jos hoitaja ei saa iv kanyyliä, nakitetaan lääkäri laittamaan se. Me laitetaan niitä hyvin harvoin (joitakin poikkeuksia kuten anestesialääkäreitä lukuunottamatta) ja koulutuksessa painotetaan kylä jotain ihan muuta kuin viggojen tunkemista, joten hommassa ei ole mitään järkeä. Kyllä sen sitten kuitenkin useimmiten saa kun on pakko, mutta järkevämpää olisi, jos hoitajat itse kokisivat että heidän on se pakko saada ja pyytäisivät vaikka toista hoitajaa laittamaan jos ei itse onnistu. Useinhan jo se pistäjän vaihto auttaa.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 13:30"][quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 13:25"]
Täällä yksi joka juuri haki bioanalyytikon koulutukseen. Jos joku osaisi kertoa vielä vähän pääsykokeista niin olisin todella kiitollinen! Mitä haastattelussa kysytään?
[/quote] Riipuu kuulemma aikalailla koulusta. Minnepäin haet?
[/quote]
Tamkin järjestämä koulutus.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 13:32"]
Mitä ihmettä, vaativa koulutus muka ja työ? Itse kävin ko. koulutuksen aikoinaan, mutta petyin siihen että oli niin älyllisesti epävaativa. Työ oli vielä epävaativampaa, kun olin ison yliopistollisen sairaalan "liukuhihnatyylinen" näyttenottaja. Robotiksi siinä itsensä tunsi. Lähdin sitten yliopistoon opiskelemaan ihan muuta alaa.
[/quote]
Täällä toinen samanlainen. Nimenomaan älylliset haasteet jäivät puuttumaan ja koulussa oppimiaan teoreettisia tietoja ei koskaan pääse ammatissa hyödyntämään, vaan työt ovat pelkkää rutiinia. Tuo opintojen vaikeus, mitä täällä hehkutetaan vähän huvittaa. Pakko myöntää, että aika vasemmalla kädellä tuli käytyä läpi tuo koulutus ja numerot silti todella hyviä. Siirryin sitten aika pian yliopiston puolelle jatkamaan.
Ja kuten joku sanoikin, kyse on hoitoalan ammatista ja hoitajalla hoitajan palkka. Ja lisäisin tähän vielä, että hoitajan asema työtehtävissä.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 13:50"][quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 13:32"]
[/quote]
Täällä toinen samanlainen. Nimenomaan älylliset haasteet jäivät puuttumaan ja koulussa oppimiaan teoreettisia tietoja ei koskaan pääse ammatissa hyödyntämään, vaan työt ovat pelkkää rutiinia. Tuo opintojen vaikeus, mitä täällä hehkutetaan vähän huvittaa. Pakko myöntää, että aika vasemmalla kädellä tuli käytyä läpi tuo koulutus ja numerot silti todella hyviä. Siirryin sitten aika pian yliopiston puolelle jatkamaan.
Ja kuten joku sanoikin, kyse on hoitoalan ammatista ja hoitajalla hoitajan palkka. Ja lisäisin tähän vielä, että hoitajan asema työtehtävissä.
[/quote]
Mihin jatkoit? Hoitotieteitä? Mitä teet nyt?
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 21:59"]
Jos olet valmis tekemään PALJON TÖITÄ koulutuksesi eteen niin mikä ettei. Ei ole helppo ala, esim insinööriksi pääsee paljon vähemmällä. Bioanalyytikko tietää monista asioista enemmän kuin esim lääkärit.
[/quote]totta, sillä mulle yksi lääkäriluennoitsija, joka joutui tutustumaan meidän koulutukseen, sanoi, että monet asiat opiskellaan laajemmin kuin lääkärikoulutuksessa.
toki diagnostisoinita ei opeteta.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 13:22"]
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 13:10"]
Höpö höpö.Koulutus ei ole vaikea.Pätkämatikalla pärjäilet hyvin, laaja matikka , menee hukkaan.Hoitajilla hoitajan liksat.Äikänmaikaksi mä ainakin lukisin jo palkan takia.
[/quote] Oletko itse bioanalyytikko? Ainakin kemia, fysiikka, englanti ja biologia pitäisi olla hyvät. Myös äidinkieltä tarvitaan (kaikki kielioppisäännöt olisi hyvä olla hallussa) . Eikä työ millään tavoin ole kuin hoitajan työ...bioanalyytikko tietää monesta asiasta lääkäriä enemmän. Palkka tosiaan ei vastaa työn vaativuutta, niinkuin joku täällä jo totesikin.
[/quote]totta töriset, enemmin minulta on lääkärit kyselleet kuin minä heiltä työelämäni aikan
.t.vanha opistotasoinen koulutus, jossa oli tosi hankala pärjätä,jos ei ollut lukio-opintoja fysiikassa, kemiassa ja miel pitkä matikka. moni jätti koulun kesken. Työhön hakiessa ei niillä loppuarvosanoilla ole juuri merkitystä.
Siis laborantiksi.
Lyhyt koulutus ja varmasti töitä.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 13:32"]
Älä nyt tukehdu tohon omaan erinomaisuuteesi!
Vierailija kirjoitti:
Onko mitään järkeä?
Jos olet sellainen nysvääjä-tyyppinen ihminen, niin sopii hyvin. Tutkija-luonne, hiirulaisuus, pikkutarkkuus ja hieman introvertti-asenne ovat eduksi.
- Analyytikko