Kannattaako hakea bioanalyytikoksi?
Kommentit (34)
Miksei olisi? Kiinnostaako ala sua? Itse opiskelen ko alaa ja olen kyllä tykännyt! Tosi monipuoliset mahdollisuudet työllistyä kiinnostuksen mukaan. Ja näytteenottajista on aina pulaa.
Jos olet valmis tekemään PALJON TÖITÄ koulutuksesi eteen niin mikä ettei. Ei ole helppo ala, esim insinööriksi pääsee paljon vähemmällä. Bioanalyytikko tietää monista asioista enemmän kuin esim lääkärit.
On järkeä, mutta miten meinasit päästä kouluun? Eikös tuota ole ylipäänsä aika harvassa bioanalyytikon koulutusta ja hakijoita paljon?
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 21:58"]
Miksei olisi? Kiinnostaako ala sua? Itse opiskelen ko alaa ja olen kyllä tykännyt! Tosi monipuoliset mahdollisuudet työllistyä kiinnostuksen mukaan. Ja näytteenottajista on aina pulaa.
[/quote]
Eli töitä riittää siis? Olen ajatellut hakea yliopistoon lukemaan suomea ja valmistua sitä kautta äidinkielenopettajaksi, mutta en tiedä riittääkö mulla pienen lapsen kanssa kuitenkaan rahkeet ihan siihen. Haluaisin myös opiskella jotain, mistä varmasti työllistyisi. Jotain älyllistä haastetta pitäisi olla.
Onko bioanalyytikon työ paljonkin ihan niitä näytteenottoja? Itse työ kyllä kiinnostaa, mutta vähän mietyttää, miten selviäisin noista näytehommista...
Jaa-a, äikän opeksi kyllä pääset helpommalla lukumäärällä kuin bioanalyytikoksi. (Ellei sinulle sitten riitä kakkoset arvosanoiksi). Tyttäreni sai lähes joka kurssista täydet pisteet mutta TYÖTÄ se vaati. Tutkielmat ja opinnäytetyöt ovat pitkiä, laajoja ja vaativia. Häne kurssiltaankin kolmasosa lopetti kesken kaiken kun eivät jaksaneet käydä loppuun (Treella) Tosin nyt koulutusta on kuulemma hieman helpotettu, mutta tuskinpa kuitenkaan kovin paljon.
Minä olen hakemassa myös, tosin uskon että on melko huonot mahikset päästä.
Auttaako työkokemus sos. ja terveysalalta mitään, jos hakee ihan nuorten koulutukseen amk:hon? Vai otetaanko se huomioon vain aikuiskoulutuksessa?
Kiinnostaa juurikin siksi että voisin hyvin kuvitella ottavani näytteitä ja olevani potilastyössä, mutta tarvitsen myös älyllistä haastetta...
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 22:01"][quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 21:58"]
[/quote]
Eli töitä riittää siis? Olen ajatellut hakea yliopistoon lukemaan suomea ja valmistua sitä kautta äidinkielenopettajaksi, mutta en tiedä riittääkö mulla pienen lapsen kanssa kuitenkaan rahkeet ihan siihen. Haluaisin myös opiskella jotain, mistä varmasti työllistyisi. Jotain älyllistä haastetta pitäisi olla.
Onko bioanalyytikon työ paljonkin ihan niitä näytteenottoja? Itse työ kyllä kiinnostaa, mutta vähän mietyttää, miten selviäisin noista näytehommista...
[/quote]
En ole ennustaja, mutta ainakin tällä hetkellä työn saaminen ei ole ongelma. Jo opiskeluaikana pääsee töihin alalle, jota kaitta pidempi työllistyminen valmistuttua on tavallista.
Näytteenottoa on opiskeluaikana paljon. Valmistuttua ei ole mikään pakko työskennellä näytteenoton parissa. Siihen näytteenottoon kyllä turtuu äkkiä ja tulee rutiiniksi. On omalla tavallaan ihan kivaa hommaa, kun saa olla kontaktissa asiakkaisiin. Analysointipuolella laboratoriopuolella ei näytteenottoa tapahdu, esimerkiksi patologian tai genetiikan olen itse kokenut mielenkiintoiseksi.Tämän lisäksi on mahdollista työllistyä markkinointialalle esim. tuote-esittelijäksi.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 22:08"]Minä olen hakemassa myös, tosin uskon että on melko huonot mahikset päästä.
Auttaako työkokemus sos. ja terveysalalta mitään, jos hakee ihan nuorten koulutukseen amk:hon? Vai otetaanko se huomioon vain aikuiskoulutuksessa?
Kiinnostaa juurikin siksi että voisin hyvin kuvitella ottavani näytteitä ja olevani potilastyössä, mutta tarvitsen myös älyllistä haastetta...
[/quote]
Ei taida nuorisopuolelle ainakaan metropoliassa saada kokemuspisteitä. Sisään päästyä voi hyväksilukea opintoihin, ja valmistuminen aikaistua. Jos pisteesi riittävät pääsykokeisiin pääsyyn, niin itse pääsykokeet ovat aika helpot ainakin Metropoliassa; haastattelu, pieni palikkamatikan osuus ja englannista luetun ymmärtäminen. Haastattelusta tulee eniten pisteitä, siihen kannattaa panostaa.
Töitä riittää varmasti mutta työn vaativuuteen nähden palkka on huono (ottaen huomioon että on riskialtistyö kun milloin vaan voi saada huumeneulasta tai muuten vaan hankala asiakas käy kiinni) ja lisäksi työ on monesti ERITTÄIN kiireistä ja työajat venyy helposti yli (eli jos työ loppuu esim klo 3 ja viimeisenä tulee tosi hankala tapaus niin voi mennä helpolla tuntinkin ylityön puolelle ja pois et voi lähteä vaikka lapsi pitäisi hakea tarhasta tms) Alipalkattu ala!
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 22:06"]Jaa-a, äikän opeksi kyllä pääset helpommalla lukumäärällä kuin bioanalyytikoksi. (Ellei sinulle sitten riitä kakkoset arvosanoiksi). Tyttäreni sai lähes joka kurssista täydet pisteet mutta TYÖTÄ se vaati. Tutkielmat ja opinnäytetyöt ovat pitkiä, laajoja ja vaativia. Häne kurssiltaankin kolmasosa lopetti kesken kaiken kun eivät jaksaneet käydä loppuun (Treella) Tosin nyt koulutusta on kuulemma hieman helpotettu, mutta tuskinpa kuitenkaan kovin paljon.
[/quote]
Ei niitä kurssinumeroita työelämässä kysytä. Jos tavoitteena on jatkaa opintoja myöhemmin, on niillä tietenkin merkitystä, mutta muuten ei kannata itseään polttaa loppuun täydellisyyden tavoittelulla. :)
Millaista osaamista pääsykokeissa vaaditaan?
Hakisin heti jos olisi parempi matikkapää :(
Höpö höpö.Koulutus ei ole vaikea.Pätkämatikalla pärjäilet hyvin, laaja matikka , menee hukkaan.Hoitajilla hoitajan liksat.Äikänmaikaksi mä ainakin lukisin jo palkan takia.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 21:59"]
Jos olet valmis tekemään PALJON TÖITÄ koulutuksesi eteen niin mikä ettei. Ei ole helppo ala, esim insinööriksi pääsee paljon vähemmällä. Bioanalyytikko tietää monista asioista enemmän kuin esim lääkärit.
[/quote] Komppaan tätä. Elio JÄRKEÄ siinä todellakin tarvitaan ja PALJON . Lisäksi palkkaus ei vastaa alan vaativuutta.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 00:06"]
Siis laborantiksi.
Lyhyt koulutus ja varmasti töitä.
[/quote] Laborantti ja bioanalyytikko EIvät OLE SAMA ASIA. Älkää nyt vastailko jos ette asiasta tiedä!
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 00:06"]Siis laborantiksi.
Lyhyt koulutus ja varmasti töitä.
[/quote]
Laborantti on eri tutkinto.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 21:59"]Jos olet valmis tekemään PALJON TÖITÄ koulutuksesi eteen niin mikä ettei. Ei ole helppo ala, esim insinööriksi pääsee paljon vähemmällä. Bioanalyytikko tietää monista asioista enemmän kuin esim lääkärit.
[/quote]
Just joo. Hämmästyttävän vähän tuntuvat tietävän ihan peruskemiasta, mikrobiologiasta tai hematologiasta. Yhä on valtava kuilu akateemisten alojen ja muiden välillä. Saatetaan tietää jotain nippeliä mutta lisäinfon hankkiminen on vaikeaa ja sen upottaminen kontekstiin mahdotonta. Joskus kun on joutunut labraa selvittämään tai tekemään jotain uutta tai erikoista, niin kyllä on pitänyt lopulta aina sen akateemisen väen pakeille marssia. Joko lääkärin tai mikrobiologin tai kemistin...
Poikkeulsia henk koht tiedän vain yhden.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 13:10"]
Höpö höpö.Koulutus ei ole vaikea.Pätkämatikalla pärjäilet hyvin, laaja matikka , menee hukkaan.Hoitajilla hoitajan liksat.Äikänmaikaksi mä ainakin lukisin jo palkan takia.
[/quote] Oletko itse bioanalyytikko? Ainakin kemia, fysiikka, englanti ja biologia pitäisi olla hyvät. Myös äidinkieltä tarvitaan (kaikki kielioppisäännöt olisi hyvä olla hallussa) . Eikä työ millään tavoin ole kuin hoitajan työ...bioanalyytikko tietää monesta asiasta lääkäriä enemmän. Palkka tosiaan ei vastaa työn vaativuutta, niinkuin joku täällä jo totesikin.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 21:48"]
Panna elokuvateatterissa? Eikö mitään muuta harrastusta voisi hankkia vaikka onhan siellä tietty pimeää. Osakeanalyytikko esim. niin ei tarvi lähteä ihmisten ilmoille.
[/quote]
Nyt en kyllä tajunnut mitään.