Mihin yleiseen valituksen aiheeseen et pysty samaistumaan?
Minä siihen, kun lapsiperheen vanhemmat valittavat, kuinka "koko ajan on hirveä sotku ja kaaos" ja "hirveä pyykkivuori". Meillä on kolme lasta. Joka päivä siivotaan vähän: tavarat paikoilleen, keittiön siivous, jos jotain roiskuu, heti pyyhitään pois jne. Pyykkiä pestään useampana päivänä viikossa ja kuivat viikataan heti pois. Kerran viikossa isompi siivous. Ihan kohtuullista minusta. Paikat pysyy siistinä eikä vie tuhottomasti aikaa.
Kiusallista, kun monesti joku alkaa valittaa em.aiheesta yrittäen saada minusta jonkin hengenheimolaisen. Hymähtelen vaan kohteliaasti "eh joo niin, sellaista se on", vaikkei ole.
Kommentit (542)
Ehkäpä kanssasi ei vaan keksi mitään syvällisempää keskusteltavaa? Kyllä sitä kaikille joskus kertyy, vaikka normaalisti siivoaisikin. Teillekin voi tulla niitä poikkeustilanteita.
Häiritsevä valitus, jota näkee tälläkin palstalla. " Suomi on paska maa." "Mies ei tee mitään." "Ei kannata mennä töihin, kun tuista saa yhtä paljon. Asutaan kaukana ja tarvitaan kaksi autoa. Rahat ei riitä." Vastaan näihin kaikkiin. Muuta vaikka Afganistaniin. Ettekö osaa keskustella miehenne kanssa syyttelemättä toisianne. Muuttakaa pois korvesta. Elintaso ei nouse tuilla. Keksi lisätuloja ja mieti tarkemmin rahan kulutustasi.
Ilmastonmuutos
Ylikulutus
Kulttuurillinen omiminen
Inter...eksuaalisuus
Kaikkea tuota aivopestään ihmisiin niin, että ainakin omalla kohdalla se on muuttunut erittäin oksettavaksi ja saa pahalle tuulelle.
Krapulasta valittaminen ja sen esittäminen miten hienoa sellainen on.
Jos Sijaltainen nousisi.
Siihen että ei voi elää ilman astianpesukonetta. Varsinkin jos on yksinasuva nuori ihminen kyseessä.
Että suomessa on muka "yrittäminen tehty todella vaikeaksi, lähes mahdottomaksi". Suomessa yrittäminen on huomattavasti helpompaa kuin suurimmassa osaa maailmaa, täällä valtio antaa niin taloudellista kuin juridista apua aloitteleville yrittäjille jos idea on tarpeeksi hyvä. En koskaan ole ymmärtänyt tuota vuosittain toistuvaa saarnaa miten se on täällä muka niin vaikeaa.
En pysty samaistumaan ihmisten valituksiin perhe elämän "raskaudesta" normaalien terveiden lasten kanssa? Ittsellä ei ole elämän arpa pelissä käynyt yhtä hyvä tuuri minulla on yksi adhd/dysfasia lapsi, yksi vakavasti sairas lapsi, yksi kehitysvammainen lapsi ja yksi normi lapsi voin hyvällä omalla tunnolla sanoa että meidä arki on raskasta.
Siihen että kauhistellaan kuinka kamalaa tämä etäopiskelu on. Mulla ei ole koskaan aikaisemmin sujunut koulu näin hyvin! Tykitän opintopisteitä ihan ennätystahtia ja nautin siitä kun ei tarvitse lähteä minnekään ja luennoille voi herätä 5 minuuttia ennen niiden alkamista eikä tarvitse edes housuja laittaa jalkaan. Kaikki turhanpäiväiset sosiaaliset rituaalit ruokailuineen yms. jääneet pois. Ahdistaa kun joutuu palaamaan kampukselle vuodenvaihteen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Niistä asioista valittamiseen, joille emme voi mitään, oli kyse sitten säästä tai vaikka koronatilanteesta. Tilanne on mikä on ja siihen sitten yritetään sopeutua.
Minä en mitenkään voi samaistua ihmisiin, jotka eivät ymmärrä small talkia säästä vaan paisuttelevat sen omassa mielessään todelliseksi valittamiseksi. On tilanteita, joissa on kohteliasta sanoa toiselle ihmiselle jotain, ja yleisin harmiton aihe on sää. En tiedä syytä, mutta jostakin syystä suomalaiset hyväksyvät vain negatiiviset kommentit säästä. Positiivinen kommentti säästä saa lähes aina kuulijan suun mutristumaan sitruunan haukkaamista tehokkaammin ja silmät alkavat toljottomaan kuin täyshullun näkisi.
Valitettavasti ihmiskunta on muuttunut niin oudoksi, että nykyään kannattaa välttää toisten ihmisten katsomista ja ennen kaikkea toiselle ihmiselle puhumista.
Lukematta ketjua vastaan kulttuurinen omiminen. En vain tajua sen logiikkaa. Juuri törmäsin kommenttiin, jossa kerrottiin, että pitää tietää eri juttujen historiasta, että sitä voi itse käyttää ja pilkkaaminen (esim naamiaispuvut) ovat väärin.
Ensinnäkään en ymmärrä, miksi minulla on velvollisuus perehtyä asioihin, joista minulla ei ole mitään tietoa, jos satun näkemään jotain, mikä miellyttää omaa silmääni. Nytkin jalassani on villasukat, joten voiko joku karjalanmummo nyt loukkaantua, kun en tiedä, mistä nämä sukat ovat alunperin kotoisin ja miten pula-aikana on kudottu sukkia. Vai voisiko olla ihan vain niin, että villasukat ovat mukavat käyttää?
Toiseksi en ymmärrä, millä tavalla esim naamiaispuvut ovat pilkkaamista. Tarkoittaako sitten esimerkiksi poliisiksi, ballerinaksi tai koiraksi pukeutuminenkin, että vihaan poliiseja, ballerinoja ja koiria.
Koirankakka. Usein samat ihmiset nakkelee röökinnatsoja sinne tänne tai savuttavat roskia pihallaan säästääkseen jätekuluissa ja myrkkysavuihin tukehtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että normaaleilla työssäkäyvillä "ei rahat ikinä riitä mihinkään".
Ei kai jos pihassa on auto, pari, ulkomaan matka kerran vuoteen ja kaikilla on suht tip top vaatetta. Äidillä tietysti säännöllinen kampaajakäynti, tekoripset ja v1ttukarvat vahattuna kosmetologilla. Puhumattakaan tuikkukipoista ja kausiverhoista.
Tämä. Itelle jää käteen alle kaks tonnia ja rahat riittää ihan hyvin vähän kaikkeen. Kyllä nolottaa kuunnella niitä, jotka tienaa selvästi enemmän mutta määkii koko ajan, ettei rahat muka riitä. NO EI NE RIITÄKÄÄN JOS NE TUHLAA, STNA! Joidenkin elämässä raha on näköjään joku abstrakti asia, joka joko riittää tai ei riitä eikä asiaan voi itse mitenkään vaikuttaa?
Tämä kyllä ihmetyttää minuakin. Nämä ihmiset tuntuvat ajattelevan, että jos naapuri ei käy lomamatkoilla ja hänellä jää samoista tuloista rahaa säästöön joka kuukausi pari sataa euroa enemmän, näille pitäisi jäädä kuitenkin saman verran säästöön vielä sen lomamatkan lisäksi.
Tälläkin palstalla kuulee jatkuvasti kitinää, että omistusasuminen on todella kallista, kun omakotitalon lyhennyksiin menee 500 euroa ja sen verran enemmän jäisi käteen, jos asuisi kerrostalossa vuokralla. No haloo, se lainan lyhentäminen kerryttää omaisuuttasi ja asunnon hankkiminen oli ihan oma ideasi. Mutta sitten seuraava selitys on se, että ei omistusasunnosta kannata ja voi muuttaa vuokralle, kun kuitenkin tarvitaan omakotitalo, että lapsille saadaan se trampoliini sun muut härpäkkeet. No niin, jälleen haloo. Siitähän sinä siinä maksat. Miksi kerrostalon vuokra-asujan pitäisi maksaa omasta asumisestaan saman verran?
Että pitäis olla yhteisvessat, pukuhuoneet yms. Ne keillä on housuissa mu1kku saisivat mielestäni jatkossakin olla eri vessoissa. Ahdistelua saa jo muutenkin kärsiä niin jos nuo paikat pidettäisiin edes turvallisina. Tätä en omassa kaveripiirissäni uskalla sanoa ääneen. Minua on transnainen ahdistellut pukuhuoneessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajien ainaiseen valitukseen palkasta. Aina!! Se on kutsumus, sen on se työ jossa on tarkoitus auttaa toista ihmistä. Sitten valitetaan kun onkin raskasta ja palkka pieni (!??) Mitä hittoa.—-.
”Kutsumusammatti” on ehkä haitallisinpia työmaailman käsitteitä. Kissa ei kiitoksella elä eikä kutsumuksella makseta laskuja.
Kutsumusammattina voidaan pitää kaikkia aloja, joissa työntekijä on itse valinnut työn ja sen vuoksi työn tekeminen ei ole vastenmielistä työtä, jota yleensä tehdään vain palkan vuoksi.
Valitukseen kellojen siirtämisestä. Menee muka vuorokausirytmi sekaisin yhden tunnin vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että normaaleilla työssäkäyvillä "ei rahat ikinä riitä mihinkään".
Ei kai jos pihassa on auto, pari, ulkomaan matka kerran vuoteen ja kaikilla on suht tip top vaatetta. Äidillä tietysti säännöllinen kampaajakäynti, tekoripset ja v1ttukarvat vahattuna kosmetologilla. Puhumattakaan tuikkukipoista ja kausiverhoista.
Tämä. Itelle jää käteen alle kaks tonnia ja rahat riittää ihan hyvin vähän kaikkeen. Kyllä nolottaa kuunnella niitä, jotka tienaa selvästi enemmän mutta määkii koko ajan, ettei rahat muka riitä. NO EI NE RIITÄKÄÄN JOS NE TUHLAA, STNA! Joidenkin elämässä raha on näköjään joku abstrakti asia, joka joko riittää tai ei riitä eikä asiaan voi itse mitenkään vaikuttaa?
Juurikin näin. Palkka on itsellä suunnilleen tuota luokkaa. Osa työkavereista on joka kuukausi ennen palkkapäivää joko vippailemassa tai itkemässä, kuinka rahat on loppu, uaa, uaa. Rahat ei riitä, ei mitenkään riitä, on niin pieni palkka, että itkettää jne. Vaikka iso osa näistä itkijöistä on lapsettomia!!!
Kiehun sisältä.
Meillä on 2 lasta ja puolisollani on vielä vähän pienempi palkka, joten emme ole isotuloisia. Käteen jää lapsilisienkin kanssa kuukaudessa alle neljä tonnia. Ja nyt seuraa häikäisevä paljastus: rahat riittävät oikein hyvin normaaliin elämiseen, asuntolainaan ja vieläpä kesämökkilainaan sekä kahden henkilöauton ylläpitämiseen. Vielä jää säästöönkin sen verran, että vähän väliä pystyy tekemään pientä remonttia, pihan kunnostusta, laituria mökille jne.
En osaa samaistua märmätykseen sanavalinnoista, kieliopista ja murreilmauksista. Hyvä kielioppi oli minulle joskus tärkeää, mutta nykyään kiinnitän mieluummin huomiota asiasisältöön ja pidän kielioppinatseja ärsyttävinä pätijöinä. Ihmisillä voi olla lukihäiriöitä ja kielioppivirheet voivat olla murteellisia. Jokainen saa kuitenkin ilmaista asiansa, vaikka olisikin oppimishäiriö tai kotoisin Turusta.
Kuinka on taas tullut lihottua. Uskomattoman kuuloista omaan korvaan, kun tuntuu, että itse on täysi läpipasko eikä kilot tartu ollenkaan.
Maskien pitämiseen. Joudun läheisen syövän vuoksi pitämään maskia päivittäin lähes koko valveilla olon ajan ja hyvin usein kyse vielä ffp2- maskista, jolla vaikeampi hengittää. Ja toiset narisevat kirurgin maskin pitämisestä lyhyillä kauppakäynneillä ym. En vaan käsitä.
Hyppisin tasajalkaa riemusta, jos voisin pitää maskia noin harvoin ja vähän aikaa.
Mitä ne sun lapset siellä koulussa touhuaa? Mulle tulee max 1 viesti päivässä, yleensä joku kaikille menevä tiedotus.
Positiivisia merkintöjä on kiva lukea, niitä tuleekin enemmän eivätkä vie aikaa työpäivältä.