Mihin yleiseen valituksen aiheeseen et pysty samaistumaan?
Minä siihen, kun lapsiperheen vanhemmat valittavat, kuinka "koko ajan on hirveä sotku ja kaaos" ja "hirveä pyykkivuori". Meillä on kolme lasta. Joka päivä siivotaan vähän: tavarat paikoilleen, keittiön siivous, jos jotain roiskuu, heti pyyhitään pois jne. Pyykkiä pestään useampana päivänä viikossa ja kuivat viikataan heti pois. Kerran viikossa isompi siivous. Ihan kohtuullista minusta. Paikat pysyy siistinä eikä vie tuhottomasti aikaa.
Kiusallista, kun monesti joku alkaa valittaa em.aiheesta yrittäen saada minusta jonkin hengenheimolaisen. Hymähtelen vaan kohteliaasti "eh joo niin, sellaista se on", vaikkei ole.
Kommentit (542)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kans ihmettelen pyykkivuoria. Mitä hiton pyykkivuoria?! Likaiset pyykit säilytetään pyykkikorissa, pestään ja kuivana viikataan heti kaappiin. Lapsia useampi ja pyykinpesu on niin kivuton juttu ettei sitä edes laske kotityöksi. Kuivatetaan pääasiassa narulla, kuivausrummulle on käyttöä ehkä 2 krt/vuosi.
Mullakaan ei ole pyykkivuoria, mutta en kyllä myöskään näe pyykinpesua ihan kivuttomana juttuna. Varmasti olisi huomattavasti kivuttomampaa, jos laittaisin pyykit kuivumaan samoin kuin moni, eli nostelisin vaan koneesta narulle. Itse kuitenkin tykkään siisteistä ja sileistä vaatteista sekä siitä, että vaatteet säilyttävät muotonsa, joten suorin vaatteista saumat, venytän lahkeet ja hihat sekä sukat jne. Mulla ainakin menee pyykin ripustamiseen aika paljon aikaa ja mieluummin tekisin jotain muuta.
Kyllä se tympäisee kun on illalla väsyneenä menossa nukkumaan ja muistaa että ai niin, pyykit on koneessa ja eikun ripustamaan täyttä 8kg koneellista, jossa on joku 40 paria sukkia. Jos arkipäivänä pesee pyykkiä niin melko väistämättä se menee sinne iltamyöhään kun pesuohjelmat on pitkiä, iltaisin on usein jotain harrastusmenoja eikä konetta voi jättää päälle jos lähtee pois kotoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajan Wilma-viesteistä valittaminen. Ei niille tarvitse tehdä mitään, jos ei kerran kiinnosta.
Opettaja on virkavelvollinen kertomaan lapsen koulunkäynnistä. Merkinnät ovat myös hänen omaa kirjanpitoaan tai suunnattu työkavereille.
Mitä varten pitää valittaa siitä, miten taas tyhmä ope laittoi merkinnän myöhästymisestä, vaikka mirkkupetteri oli vain kaksi minuuttia myöhässä tai viestin siitä, että pojat painivat, kun se on ihan normaalia käytöstä. Eivät ne merkinnät tai viestit vaadi sinulta mitään.
Meinaat, että lukematta tietää, oliko kyse siitä et leikkimielisesti painittiin vai siitä että lapsi löikin toiselta huulen halki? Opettajan työpäivää osa on Wilmaviestit. Meillä vanhemmilla ne tulee työpäivän viestien päälle, ei kiinnostaisi aukoa ja lukea vaan huomatakseen, et jaa, tää olikin hänen omaa kirjanpitoaan tai suunnattu työkavereille,mitä nyt mun nimi oli tässä. Muissa työpaikoissa on huonoa etikettiä spämmätä viestejä asiaankuulumattomille.
Tuo on just sitä valitusta jota en ymmärrä. Tottakai kunnon vanhempi haluaa tietää miten lapsella koulussa menee. Jos kokee työksi sen että käy kaksi kertaa päivässä katsomassa viestit yhdestä sovelluksesta niin voi hyvänen aika. Kuitenkin sillä puhelimella lähetellään itse pitkin päivää viestejä sinne sun tänne ja vauvapalstaakin ehtii selata.
Sanna Marin sitä ja Sanna Marin tätä. Hienoa, että menee eteenpäin elämässään. Kaikkien ei tarvitse tehdä samanlaisia ratkaisuja elämässään. Eläköön muutokset.
Käyttäjä2875 kirjoitti:
Että marraskuu on kamala. Se on vuoden ihanin kuukausi. Pimeä ja turvallinen. Ei ole mitään pakkoulkonaoloa. Peiton alla kirjan kanssa. Konvehtirasia.
Koko marraskuun? Et taida nimihullu paljon töissä käydä?
Vierailija kirjoitti:
Parittomat sukat eli sukkien katoaminen pesukoneeseen. Minulta ei ole ikinä kadonnut yhtään sukkaa.
-
Mä pystyn oikein hyvin samaistumaan tähän:
Kalastan paljon ahventa ja kuhaa ja pidän vasemmassa kädessä työsormikasta, jolla voi lähes huoletta tarttua kaloihin. Vuosien saatossa on siivouskomeron nurkkaan 40l jätesäkkiin kertynyt lähes pikkusäkillinen OIKEAN käden työsormikkaita. Samaan aikaan on välillä hankalaa löytää kalareissulle sitä tarvittavaa ja käytettävää vasemman käden hanskaa....
- Missä ne vasemman käden hanskat piileskelevät?
3300 netto kirjoitti:
5000€ ja ylöspäin ei ole hyvä palkka.
-
Mielestäni "hyvä palkka" on liukuva ja dynaaminen käsite. Kokeneelle diplarille tuo ei ole kummoinenkaan palkka, mutta mielestäni tuo olisi jo "hyvä palkka" jos joku etenee amispohjalta toimihenkilöasemaan ja etenee omalla erikoisalalla tuohon ansiotasoon.
- Nähty on!
Maskottikeisari kirjoitti:
Siihen, että joka jumalan vuosi valitetaan uudenvuoden raketeista. Sama juttu, jos joulunavaukseen tai Venetsialaisiin liittyy ilotulitus. Tämä iloton maa tarvitsisi paljon nykyistä enemmän karnevaalimeininkiä eikä mitään turhaa ulinaa tyhjänpäiväisistä asioista. Jos et tykkää raketeista, älä osta niitä.
- Ja syystä valitetaan. Entisenä koiranhuoltajana vammailu-uudenvuodenpaukuttelut olivat yhtä kärsimysnäytelmää eläimille.
Sitä että tulee aika pitkäksi. Itsellä ei ollut sitä ongelmaa vaikka olin reilun vuoden työttömänä pari vuotta sitten. Keksin aina pienen budjetin tekemistä helposti ja aika meni nopeasti.
Siihen että viime kesä olisi ollut huono viileytensä takia. Viileät kesät ovat parhaita eikä sadekaan haittaa minua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä sateesta/huonosta kelistä valittamista jos käy kävelemässä tai juoksemassa. Kaikki om goretexiä, ja naaman suojaa aina lipalla.
Toinen on kauppakassien pakkaaminen. Raskaat ostokset tietty pitää laittaa pohjalle, mutta en vaan ymmärrä niitä mikroilmastoja ja kikkailuja jos kassiin menee pakasteita, leipiä ja vaikka pieniä maustepurkkeja. Jotkut on niin tarkkoja että leipiin ei tule yhtään kosteutta ja että kaikki on just optimaalista. Ikinä en ole pilannut ruokia vaikka kaikki survon "raskaimmat pohjalle"-säännön mukaan.
Se sade ja harmaus vaikuttaa mielialaan vaikka olisikin kaikki goretexia. Minä tykkään käydä juoksemassa että saa hyvän, piristävän alun päivään ja voi nauttia raikkaasta ulkoilmasta. Mikään ei voita esim sinistä syystaivasta tai talviaurinkoa kasvoilla. Harmaassa pilvi/sade/loskamössössä urheilu ei tuo samaa nautinnollista fiilistä, tuntuu vaan suorittamiselta. Menen silloin mielummin kuntosalin juoksumatolle hikoilemaan. Muuten kyllä tykkään sadepäivistä, mutta minusta sadekeliin yhdistyy enemmän sellainen halu hidastaa ja rauhoittua kotona, mikä ei yhtään innosta urheilemaan.
No, minä olen ajatellut asian siten, että mitä hirveämpi keli ulkona lenkille lähtiessä, sitä ihanammalta tuntuu mennä lenkin jälkeen saunaan lämmittelemään väsyneitä lihaksia. Tuntuu vielä enemmän "ansaitulta" kuin hyvällä ilmalla. :)
Vierailija kirjoitti:
Maskottikeisari kirjoitti:
Siihen, että joka jumalan vuosi valitetaan uudenvuoden raketeista. Sama juttu, jos joulunavaukseen tai Venetsialaisiin liittyy ilotulitus. Tämä iloton maa tarvitsisi paljon nykyistä enemmän karnevaalimeininkiä eikä mitään turhaa ulinaa tyhjänpäiväisistä asioista. Jos et tykkää raketeista, älä osta niitä.
- Ja syystä valitetaan. Entisenä koiranhuoltajana vammailu-uudenvuodenpaukuttelut olivat yhtä kärsimysnäytelmää eläimille.
Jep ja kaikki muutkin eläimet. Ei niissä raketeissa ole mitään järkeä jumalaton meteli ja roskat jätetään mihin nyt sattuvatkaan jäämään. Jotkut ovat vieläpä niin tyhmiä että räjäyttelevät itseltään sormet ja silmät. Tässä maassa on niin idioottivarmat lait etten käsitä miten tuo voi olla laillista touhua kenen tahansa ostaa raketteja ja sitten sikailla niiden kanssa miten huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Siihen että viime kesä olisi ollut huono viileytensä takia. Viileät kesät ovat parhaita eikä sadekaan haittaa minua.
Viime kesä oli oikein hyvä. Minäkin pidän viileästä ja syksy onkin parasta aikaa! Tulee oltua ulkona paljon enemmän ja pukeutuminen on helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että miehet olisivat muka etuoikeutettuja mitä nyt heitä koskee vankilan uhalla pakollinen intti/sivari, huonommat terveyspalvelut, isompi työttömyys, heidän kokemaa väkivaltaa vähätellään jopa feministien ja politiikkojen toimesta yms.
Alapeukuttajat siis kieltävät sen että miehiä syrjitään? Eläisitte edes päivän miehenä niin mieli muuttuisi.
Olen koko ikäni elänyt miehenä. En koe tulleeni syrjityksi tai vähätellyksi. Väkivaltaa välttää kun ei tappele. Terveyspalveluita Suomessa saa kyllä. Töitä saa kun on asiallinen. Sivaria en kokenut ongelmana.
Että lapsuuden traumat pilaa elämän. Niin varmaan kun elämänasenne on ruikutiruikuti. Jos haluaa velloa siinä KAUHEASSA TUSKASSA kun koulussa heitettiin penaali roskiin v 1978 niin sitten velloo. Ei heru sympatiaa eikä ymmärrystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ymmärrä pyörätuolilla liikkuvien valitusta siitä, että pitäisi olla esteetön kulku. Itselläni toimii jalat ja kädet normaalisti niin pääsen ilman ramppeja ja sellaisia ihan hyvin.
Mitä mahdat sanoa sitten, kun joudut pyörätuoliin?
Ai niin. Alat valittamaan esteettömästä pääystä.
Valittaja valittaa vaikka valittamisesta.Älkää tällaisista ruvetko vääntämään, 0/5 provo
Se, mihin vastasin, oli huono provo.
Toi mun vastine oli lähinnä potku munille...
Lääkärinä en ymmärrä puoliakaan niistä 50+ naisten ainaisesta valituksista ja vaivoista. Päästä ne johtuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helteestä valittajat raivostuttaa. Suomessa ei oikeaa hellettä ole ikinä edes koettu. Keinotekoisesti laskettu hellerajakin.
Minä taas en ymmärrä kylmästä valittajia. Uskoisin, että ainakin suurimmalla osalla on rahaa tarpeeksi ostaakseen riittävästi vaatteita, ettei tarvitse palella.
Sen sijaan jos alasti on aivan liian kuuma, niin vähän vaikea riisua vaatetusta vähäisemmäksi.
Kyllä siitä epämukava olo tulee siitäkin, jos joutuu tuppaamaan päälleen hirveän paksusti vaatetta. Paljon mukavampaa olisi, jos ei tarvitsisi tunkea kerrastoa vaatteiden alle, tosin tietokonetyötä tehdessä sormet tahtoo talviaikaan toimistotyössä palella vaikka ois miten paljon vaatetta päällä.. Ja ulkona voisi pukeutua kevyisiin vaatteisiin, joissa on mukava liikkua, paksujen toppakamppeiden sijaan.
Mutta varmaan sitä ei voi ymmärtää jos ei itse ole viluisuuteen taipuvainen. Ihmisten on hirvittävän vaikea ymmärtää erilaisuutta. Minustakin olisi kyllä mukavampaa olla Suomen olissa "lämminverinen" kuin kylmästä kärsivä vilukissa, mutta minkäs teet kun on vilukissan geenit saanut.
Vierailija kirjoitti:
Että lapsuuden traumat pilaa elämän. Niin varmaan kun elämänasenne on ruikutiruikuti. Jos haluaa velloa siinä KAUHEASSA TUSKASSA kun koulussa heitettiin penaali roskiin v 1978 niin sitten velloo. Ei heru sympatiaa eikä ymmärrystä.
Jos oman lapsuutesi traumat pelkistyvät siihen, että joku heitti penaalin roskiin, niin hienoa. Osalla ne vastoinkäymiset oli vähän isompia.
Aloituksessa kysyttiin samaistumisesta, mutta yllättävän monelta tuntuu puuttuvan kyky myös empatiaan.
Itse en kykene samaistumaan ihmisiin, jotka jaksavat ruikuttaa muiden ruikuttamisesta. Useimmilla meistä on jokin valituksen aihe, jota muut pitävät turhana, kuten tästäkin ketjusta käy ilmi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ymmärrä pyörätuolilla liikkuvien valitusta siitä, että pitäisi olla esteetön kulku. Itselläni toimii jalat ja kädet normaalisti niin pääsen ilman ramppeja ja sellaisia ihan hyvin.
Mitä mahdat sanoa sitten, kun joudut pyörätuoliin?
Ai niin. Alat valittamaan esteettömästä pääystä.
Valittaja valittaa vaikka valittamisesta.Älkää tällaisista ruvetko vääntämään, 0/5 provo
Se, mihin vastasin, oli huono provo.
Toi mun vastine oli lähinnä potku munille...
Tuo pyörätuoliviesti oli satiiri. Täällä on näitä viestejä, että "en ymmärrä valitusta että ei saa tiskattua/siivottua jne. itse saan ihan hyvin hoidettua noi hommat." Ei ollenkaan ymmärretä, että toisen elämässä on aivan eri muuttujat kuin omassa elämässä. Ihmisellä voi olla toiminnanohjauksen haasteita.. Mitä vaan. Niin mielestäni on typerää esittää sankaria, että kyllä minä saan siivottua, käytyä lenkillä, tehtyä sitä ja tätä, kun ihmisillä on eri olosuhteet ja haasteet. Tuolle minä tällä viestilläni naureskelin. Ei ollut provo, vaan turhautumisesta kummunnut ääriesimerkki, jonka tarkoitus oli naljailla ihmisten empatiakyvyttömyydelle muiden ongelmista.
No olet kyllä sitten asunut poikkeuksellisessa paikassa. Suurimmassa osassa suomea oli selvästi keskimääräistä sateisempi ja viileämpi kesä.