Velvoitetaanko myyjät nykyisin tuputtamaan tavaraa asiakkaalle?
Kävin eilen vaateliikkeessä ostamassa sukkahousut. Myyjäkysyi, katsoinko heidän rintaliivejä. En ollut katsonut. On nyt tosi hyvät valikoimat ja koossa löytyy! Kysyin, onko G-kuppia. No ei ole, C ja D löytyy, kokeiletko. Ei maksa vaivaa...
Käännyin lähteäkseni, myyjä juoksi perään. Oletko katsonut meidän farkkutarjousta? Oli pakko pysähtyä farkkuhyllyn kohtaan katsomaan. Kato, mikä sun koko on...
Olen jo ostanut syksyksi kahdet uudet housut, en tarvi enempiä. Kiitin ja lähdin. Ei ole tällaista ennen tuollaisessa isossa ketjuvaateliikkeessä tapahtunut, ennen sai ostaa ne sukkahousut ja se siitä, ei alettu tuputtamaan muuta.
Kun nyt mietin, sama ilmiö kirjakaupassa. Ostan lehden. Myyjä näyttää, katso, tiskillä on tällaisia kivoja tarroja, otatko? Ei, en tullut ostamaan tarroja vaan lehden. Mutta olisi myös tällainen suklaakeittokirja, laitetaanko mukaan? En tarvitse. Entä heijastin...?
Huoltoasemalla, maksan bensaa. Myyjä kysyy, otatko myös näitä suklaapatukoita? Ei kiitos. Entä limonadia? Makkarasämpylä?
Ei, ei ja ei! Jos olen tullut ostamaan nenäliinoja, niin tarvitsen vain ne! Jos mulla on tarvetta suklaalle,kahvipaketille tai kahvimukille, osaan kyllä itse etsiä niitä liikkeestä. Ei niitä tarvi tuputtaa! Jos en tuonut kassalle niitä pikkuhousuja, en tällä kertaa tarvitse sellaisia!
Tämä tuputus on nyt niin yleistä, että ohjeistetaanko myyjiä pakkomyymään tavaroita asiakkaille tällä tavalla?
Kommentit (104)
tee kuten minä. Mulla on vuonna 2002 ostettu takki päällä. Ikävä kyllä on myös sen näköinen . Kukaan ei tarjoa minulle yhtään mitään extraa, kun tietävät etten kuitenkaan osta.
Mullahan on tilillä rahaa, varaa olis ostaa. Takki ostettiin häämatkalta ja löysin sen viime keväänä muuton yhteydessä. Ihastuin siihen uudestaan vaikka jopa mieheni mielestä se näyttää aivan kamalta.
Nyt se on aika pahasti nyppyyntynyt ja olen vaihtanut uuden vetoketjunkin, eli luulen että se kestää enää vuoden verran aktiivikäyttöä ja sitten olen taas valmis myyjien uhriksi.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 19:36"]
Viimeksi,kun kävin bensa-asemalla,mulle tyrkytettiin lego-autoa. Olin jo maksanut ja käännyin kassalta (jolla oli jo tuputettu suklaapatukoita mulle), kun kassapoika huusi perään, että hei, otatko lego-auton!
Olin ihan, että häh. Niin, hän unohti tarjota mulle legoautoa, saisit sen nyt 5 eurolla, kun ostit bensaa summalla X.
Kysyin, että mihin ihmeeseen mä tarvitse legoautoa? En ole tullut lelukauppaan vaan ostamaan polttoainetta. Myyjä häkeltyi. No, vie lapsille. Ei ole lapsia. Ja se on mulle kipeä paikka. Lähdin kyynel silmässä sieltä asemalta sitten. Sekö on näiden kampanjojen tarkoitus? Saada asiakas tuntemaan itsensä surulliseksi?
[/quote]
Tosi silmiä avaava ketju. Onko suomalaisnaiset tosiaan näin yliherkkiä vai onko tämä taas vaan joku palstailmiö?
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 19:31"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 19:25"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 19:21"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 19:09"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 18:58"]
Eniten minua korpeavat "kivaa päivänjatkoa sulle" -kommentit. Kiitos ja hei -toivotukset riittävät minulle.
[/quote]
Uskomatonta. Jos kestät kuulla vain tiettyjä lauseita, niin kannattaa tosiaan pysyä kotona neljän seinän sisällä.
Miten jaksattekin valittaa joka ikisestä asiasta? Se ei vie teiltä sen enempää aikaa, jos myyjä kysyy kassaa naputellessaan, että kiinnostaisiko kalenteri/arpa/heijastin/mikälie. Kaikesta sitä osataankin tehdä ongelma. En todellakaan tajunnut, että tästäkin asiasta voi noin pahasti ottaa itseensä - siitä että myyjä tekee vain työnsä hyvin. :D
[/quote]
Jaa. Sekö on työnsä hyvin tekemistä, että selkeästi ylipainoiselle ihmiselle myydään heräteostoksena kolme suklaapatukkaa - ja vielä ne limpparitkin? Joita hän ei olisi muuten äkännyt sillä hetkellä haluavansa.
Minusta se on asiakkaan heikkouteen vetoamista.
Sekö on hyvin työnsä tekemistä, ettei osaa nähdä päältä asiakkaan kokoa edes summittain vaan kehuu hyviä kokovalikoimia ja sitten ne onkin surkeat? Ja saa asiakkaan nolostumaan.
Yhtä tuotetta voi kysyä, jos se on siihen asiakkaan ostokseen liittyvä. Jos ostan postikortin, on ihan ok kysyä, tarvitsenko postimerkkejä. Jos ostan täytetyn sämpylän, voi kysyä, otatko juotavaa sen kanssa. Jos ostan housut, voi kysyä tarvitsenko myös vyön.
Mutta jos ostan sukkahousut, mistä tulee mieleen tuputtaa rintaliivejä tai huulikiiltoa?! Eihän ne liity siihen mun sen hetkiseen tarpeeseen mitenkään. Sukkahousujen pesupussia voisi ehkä sitten tarjota.
Samoin se, että jos asiakas sanoo ei sille heijastimelle, miksi sitten tarjotaan vielä kahta muuta tuotetta? Tai, jos asiakas sanoo, että ok, ostan myös sen kirjanmerkin, aletaan tuputtaa myös kyniä. Siinä tulee asiakkaalle tympääntynyt olo.
Ja oikeasti. Usein on kiire hoitamaan muita asioita. Ei siinä olisi aikaa tuputuksille, varsinkaan, jos aletaan raahaamaan oikein hyllyn viereen, että ota nyt ja sovita.
[/quote]
Unohda nyt jo ne G-koon tissiliivisi. Koko maailma ei pyöri sun ympärillä.
[/quote]
Mun maailma pyörii mun ympärillä. Ja en todella korkealle arvosta sellaisen vaatemyyjän ammattitaitoa, joka ei päältä näe edes summittain asiakkaan kokoa ja alkaa tarjoamaan tuotteita, joista heillä ei ole ollenkaan valikoimissa mitään asiakkaalle sopivaa!
Rintaliivien hankkiminen on mulle hyvin hankalaa ja myös kiusallista. Monet liikkeet, mm. Stockmann, ei enää pidä valikoimissa isompia kuin E-kupin liivejä. On tahditonta ja todella huonoa asikaspalvelua alkaa tällaiselle ihmiselle ehdottelemaan, että meillä olisi nyt hyvät liivivalikoimat ja sitten ei olekaan.
[/quote]
Joo. Ihan sama, kuin miehelle alettaisiin tarjota huulipunaa kassalla. Ja naiselle miesten kalsareita. Osta nyt, että me saadaan pojoja! Osta!
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 19:38"]
Viimeksi,kun kävin bensa-asemalla,mulle tyrkytettiin lego-autoa. Olin jo maksanut ja käännyin kassalta (jolla oli jo tuputettu suklaapatukoita mulle), kun kassapoika huusi perään, että hei, otatko lego-auton!
Olin ihan, että häh. Niin, hän unohti tarjota mulle legoautoa, saisit sen nyt 5 eurolla, kun ostit bensaa summalla X.
Kysyin, että mihin ihmeeseen mä tarvitse legoautoa? En ole tullut lelukauppaan vaan ostamaan polttoainetta. Myyjä häkeltyi. No, vie lapsille. Ei ole lapsia. Ja se on mulle kipeä paikka. Lähdin kyynel silmässä sieltä asemalta sitten. Sekö on näiden kampanjojen tarkoitus? Saada asiakas tuntemaan itsensä surulliseksi?
[/quote]
Tosi silmiä avaava ketju. Onko suomalaisnaiset tosiaan näin yliherkkiä vai onko tämä taas vaan joku palstailmiö?
[/quote]
Jos minä tarvitsen leluja, en tule niitä huoltikselta hakemaan. Menen lelukauppaan tai marketin leluosastolle.
On tosi tahditonta alkaa mulle nyt tällä hetkellä jotain lapsiin liittyvää tavaraa. Ihan, kuin myyjä olisi halunnut v*lla mulle ja hieronut kakkaa naamaan. Ihan vastaava efekti.
Kannattaisi vähän ottaa hienotunteisuutta kehiin.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 19:37"]
tee kuten minä. Mulla on vuonna 2002 ostettu takki päällä. Ikävä kyllä on myös sen näköinen . Kukaan ei tarjoa minulle yhtään mitään extraa, kun tietävät etten kuitenkaan osta.
Mullahan on tilillä rahaa, varaa olis ostaa. Takki ostettiin häämatkalta ja löysin sen viime keväänä muuton yhteydessä. Ihastuin siihen uudestaan vaikka jopa mieheni mielestä se näyttää aivan kamalta.
Nyt se on aika pahasti nyppyyntynyt ja olen vaihtanut uuden vetoketjunkin, eli luulen että se kestää enää vuoden verran aktiivikäyttöä ja sitten olen taas valmis myyjien uhriksi.
[/quote]
Jaah. Mulla on yli 10 vuotta sitten ostettu nahkataki ja silti tuputetaan. Ei ne vanhat vaatteet auta. Ei edes meikitön naama ja pesemätön tukka.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 19:41"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 19:38"]
[/quote]
[/quote]
Jos minä tarvitsen leluja, en tule niitä huoltikselta hakemaan. Menen lelukauppaan tai marketin leluosastolle.
On tosi tahditonta alkaa mulle nyt tällä hetkellä jotain lapsiin liittyvää tavaraa. Ihan, kuin myyjä olisi halunnut v*lla mulle ja hieronut kakkaa naamaan. Ihan vastaava efekti.
Kannattaisi vähän ottaa hienotunteisuutta kehiin.
[/quote]
"Kuin"-sanan eteen ei tule pilkkua.
Googlaamalla myyntikilpailu, pääsee mm. tälläiseen. Oikeilla tunnuksilla saisit ketjusi tämän hetkiset myyntikilpailut tietoon, voisit lisätä omat myyntisi ja sen jälkeen voisit vielä lunastaa palkintoja!!!
Myyntikisa.com on tarkoitettu edistämään tuotteiden myyntiä jälleenmyyntikanavassa. Kilpailuun saa osallistua jälleenmyyjillä toimivat asiakkaille myyvät henkilöt. Kilpailu on henkilökohtainen.
Joissain myyntikilpailuissa on jopa palkintoina ulkomaanmatkoja!!! Tottakai kaikkien myyjien on pakko osallistua niihin. Muussa tapauksessa näytät laiskalta, työpaikkasi on vaarassa ja pomo saa kuumottaa.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 19:47"]
Googlaamalla myyntikilpailu, pääsee mm. tälläiseen. Oikeilla tunnuksilla saisit ketjusi tämän hetkiset myyntikilpailut tietoon, voisit lisätä omat myyntisi ja sen jälkeen voisit vielä lunastaa palkintoja!!!
Myyntikisa.com on tarkoitettu edistämään tuotteiden myyntiä jälleenmyyntikanavassa. Kilpailuun saa osallistua jälleenmyyjillä toimivat asiakkaille myyvät henkilöt. Kilpailu on henkilökohtainen.
Joissain myyntikilpailuissa on jopa palkintoina ulkomaanmatkoja!!! Tottakai kaikkien myyjien on pakko osallistua niihin. Muussa tapauksessa näytät laiskalta, työpaikkasi on vaarassa ja pomo saa kuumottaa.
[/quote]
Just. Mua alkaa oksettaa.
Olen itsekin myyjä, mutta teen lisämyyntiä vain tuotteista jotka sopivat jotenkin siihen mitä asiakas on ostamassa, tai tarjoan ehkä jotain joka liittyy ajankohtaan.. Usein asiakas on iloinen ja tyytyväinen jos osaan tarjota jotain mikä olisi jäänyt häneltä huomaamatta tai muistamatta.
Säälittää ne myyjät vaikkapa Jyskissä kun joutuvat tuputtamaan jokaiselle asiakkaalle siinä kassalla jotain pikkutavaraa. Se on mautonta ja asiakkaan aliarviointia.
Meillä on töissä ihan lisämyyntikoulutus. Ja noottia tulee, jos pomo sattuu näkemään jos jollekin asiakkaalle ei yritä myydä jotain..
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 19:50"]
Olen itsekin myyjä, mutta teen lisämyyntiä vain tuotteista jotka sopivat jotenkin siihen mitä asiakas on ostamassa, tai tarjoan ehkä jotain joka liittyy ajankohtaan.. Usein asiakas on iloinen ja tyytyväinen jos osaan tarjota jotain mikä olisi jäänyt häneltä huomaamatta tai muistamatta.
Säälittää ne myyjät vaikkapa Jyskissä kun joutuvat tuputtamaan jokaiselle asiakkaalle siinä kassalla jotain pikkutavaraa. Se on mautonta ja asiakkaan aliarviointia.
[/quote]
Olet oivaltanut asian hyvin! SINÄ olet hyvä myyjä! Kiitos siitä!
Intersportissa on meneillään tälläinen kilpailu: '
Myyntikilpailuun voit rekisteröityä syöttämällä aktivointikoodin alla olevaan kenttään. Aktivointikoodi on toimitettu kaikille Intersport kauppiaille HEAD-myyntikilpailun uutiskirjeessä sekä kampanjainfossa.
Joten jos menet nyt Intersporttiin, sinulle tarjotaan Head-tuotteita!
Lisämyynti on minusta hyödyllistä. Olen kaupassa töissä ja lähes joka toinen asiakkaista ostaa tuotteen, jota ehdotan. Ja nekin jotk eivät osta ihmettelevät: ai onkos tällaisiakin, ompas hyödyllinen! , kuule pertti, eikö tämä sopisi tähän ja tähän jne.. Että ei se kaikkien mielestä ole huono. Avlla näyttää olevan vaan tämmöstä tumput suorina suu supussa kaupassa asioivia tanttoja.. Meillä monet asiakkaat jäävät riesaksi asti meille myyjille juttelemaan.. Että näinkin päin!!
63 jatkaa, että olen ehkä väärällä alalla myyjänä. Tuollaiset myyntikilpailut vesittävät jotenkin aitoa myyntityötä, jos motiivina on vaan se palkinto.
Mua niin ällöttää sekin jokavuotinen Keskon Mestarimyyjä-tentti. Ihan samaa pakkopullaa joka vuosi, eli siihen on pakko osallistua, mutta kirja on luettava tietenkin omalla ajalla. Kysymyksiin saa vastata myös työajalla, mutta osa kysymyksistä on kompakysymyksiä joihin ei löydy vastausta niin vaan kirjasta eikä netistä. Ajatuksena se on ihan kiva, varsinkin jos olet aloittelija kyseisessä tehtävässä, mutta jotenkin se on enemmän sitä että esimies "kannustaa" (hiillostaa) tenttiin ja sitten siitä ollaan taas niin tekoinnostuneita ja kysellään että oletko jo vastannut. Itsekin olen alkanut näytellä innostunutta vaikka oikeasti vaan ärsyttää nykyinen johtamistyyli, suhtautuminen alaisiin ja tekopositiivinen ja perseennuolemisilmapiiri.
Tämä ketju on avannut paljon... Kauppoissa taitaa kulissien takana tapahtua paljon sellaista, joista kuluttajalla ei ole harmainta hajua...
Miksei Pirkka-lehdessä kirjoiteta tällaisista asioista?
Eihän siinä mitään, jos se lisämyyntituote liittyy jotenkin muihin ostoksiin. Mutta sellainen kaavamainen tyrkyttäminen on ärsyttävää. Jos vaikka kaulakorun ostajalle myyjä ehdottaa, että huomasitko tähän yhteen sopivat korvikset tuolla toisella seinustalla, niin ok. Sen sijaan joku "saisiko olla tästä vielä näitä hiuspinnejä" on ihan turha.
Mieluummin sitä lisämyyntiä tuotetuntemuksen kautta kuin ihan puhtaalla, kaavamaisella tyrkytyksellä. Jos kauppaketju ylhäältä sanelee, että tuotetta X pitää tarjota jokaiselle, niin ei siinä hirveästi jää mahdollisuuksia myyjälle.
Lisäksi tyrkyttämisessä ahdistaa sekin, että kun en osta, niin saatan aiheuttaa myyjälle työpaikan menetyksen/työsuhteen koeaikapurun/työtuntien painamisen minimiin. Vaikka myyjä olisi ollut kiva, kohtelias ja kaikin puolin hyvä asiakaspalvelija.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 20:07"]Tämä ketju on avannut paljon... Kauppoissa taitaa kulissien takana tapahtua paljon sellaista, joista kuluttajalla ei ole harmainta hajua...
Miksei Pirkka-lehdessä kirjoiteta tällaisista asioista?
[/quote]
Öö miksi kirjoitettaisiin? :D miksi kesko haluaisi kuuluttaa kaikille mitä heidän kulisseissaan tapahtuu? Eihän esim. Forttumkaan kuuluta henkilöstöasioitaan missään lehdessä
Juuri kävin tänään bensiksellä kolmatta kertaa. Joka kerta minulle on tarjottua kolmea suklaapatukkaa kolmella eurolla. Joka kerta myyjä on nauranut mun kommentille, ei kiitos, muuten mä syön ne. Yritin ostaa lamppua autoon.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 19:10"]
Kuka muka puhetta pelkää. Asiakkaat yleensä haluaa nopeasti ulos liikkeestä. On muutakin tekemistä. Sitä Suomessa ei ymmärretä että ammattitaito eli tuotetietous ja hyvä palvelu tuo sitä myyntiä. T. Entinen mestarimyyjä.
Saisi tulla hyvän asiakaspalvelun trendi.
[/quote]
Nykyisenä, vähän arvokkaampia laitteita (puhumme useiden satojen eurojen kertaostoksista) myyvänä henkilönä täytyy sanoa, että se tuotetietoisuus ja hyvä palvelu eivät valitettavasti enää näinä aikoina tuo sitä myyntiä, johon myyjän palkkakin on sidottu. Erittäin yleistä nimittäin on, että liikkeeseen tullaan tutustumaan tuotteeseen ja kysymään mielipidettä myyjältä. Aikomustakaan tuotteen ostamisesta kyseisestä liikkestä ei kuitenkaan välttämättä ole. Tuote tilataan verkkokaupasta, jossa se ymmärrettävästi maksaa vähemmän, koska liikken pidon kiinteät kustannukset ovat pienemmät. Muutamissa, hyvin harvinaisissa tapauksissa asiakas päättää syystä tai toisesta palkita saamansa neuvonnan ja hyvän asiakaspalvelun ostopäätöksellä. Muuten se ostopäätös pitää kyllä todella kaivaa asiakkaasta. Sellaisiakin myyjiä on, jotka osaavat tehdä tämän tyylikkäästi ja nätisti. Mutta enemmän juttu on mennyt siihen, että myynti tehdään suoranaisesti jallittamalla niitä asiakkaita, jotka eivät syystä tai toisesta osaa tai halua sanoa ei.