Velvoitetaanko myyjät nykyisin tuputtamaan tavaraa asiakkaalle?
Kävin eilen vaateliikkeessä ostamassa sukkahousut. Myyjäkysyi, katsoinko heidän rintaliivejä. En ollut katsonut. On nyt tosi hyvät valikoimat ja koossa löytyy! Kysyin, onko G-kuppia. No ei ole, C ja D löytyy, kokeiletko. Ei maksa vaivaa...
Käännyin lähteäkseni, myyjä juoksi perään. Oletko katsonut meidän farkkutarjousta? Oli pakko pysähtyä farkkuhyllyn kohtaan katsomaan. Kato, mikä sun koko on...
Olen jo ostanut syksyksi kahdet uudet housut, en tarvi enempiä. Kiitin ja lähdin. Ei ole tällaista ennen tuollaisessa isossa ketjuvaateliikkeessä tapahtunut, ennen sai ostaa ne sukkahousut ja se siitä, ei alettu tuputtamaan muuta.
Kun nyt mietin, sama ilmiö kirjakaupassa. Ostan lehden. Myyjä näyttää, katso, tiskillä on tällaisia kivoja tarroja, otatko? Ei, en tullut ostamaan tarroja vaan lehden. Mutta olisi myös tällainen suklaakeittokirja, laitetaanko mukaan? En tarvitse. Entä heijastin...?
Huoltoasemalla, maksan bensaa. Myyjä kysyy, otatko myös näitä suklaapatukoita? Ei kiitos. Entä limonadia? Makkarasämpylä?
Ei, ei ja ei! Jos olen tullut ostamaan nenäliinoja, niin tarvitsen vain ne! Jos mulla on tarvetta suklaalle,kahvipaketille tai kahvimukille, osaan kyllä itse etsiä niitä liikkeestä. Ei niitä tarvi tuputtaa! Jos en tuonut kassalle niitä pikkuhousuja, en tällä kertaa tarvitse sellaisia!
Tämä tuputus on nyt niin yleistä, että ohjeistetaanko myyjiä pakkomyymään tavaroita asiakkaille tällä tavalla?
Kommentit (104)
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 20:07"]
Tämä ketju on avannut paljon... Kauppoissa taitaa kulissien takana tapahtua paljon sellaista, joista kuluttajalla ei ole harmainta hajua...
Miksei Pirkka-lehdessä kirjoiteta tällaisista asioista?
[/quote]
Kukapa haluaisi maksaa tuotteen hinnassa myyjien dokausreissun? Minä haluan ostaa hyvän tuotteen ja maksaa vain siitä tuotteesta.
Parhaimmillaan lisämyynti on niin sanottu win–win-tilanne, josta molemmat osapuolet hyötyvät. Esimerkiksi minusta on mukavaa, jos minulle tarjotaan dvd-soitinta ostaessani HDMI-kaapelia, joka on kuitenkin melkeinpä välttämätön laitteen toimimisen kannalta. Tai vastaavasti jos myyjä tarjoaa märillä syyskeleillä nahkakenkien kaveriksi suojasuihketta. Tähän vaaditaan jo jonkin verran pelisilmää ja ammattitaitoa.
Tällainen kuva minulle oli syntynyt hyvästä lisämyynnistä työskennellessäni myyjänä yhdessä isossa tavarataloketjussa. Siksi järkytyinkin, kun olin työhaastattelussa yhteen (tässäkin ketjussa mainittuun) vaatekauppaan, ja jo haastattelussa minulta tentattiin lisämyynnistä. Selvästikään vastaukseni eivät miellyttäneet haastattelijaa, joka toitotti sitä, kuinka farkkujen kanssa pitää tarjota toppia ja mekon kanssa neuletakkia. Just.
Tuollainen ylhäältä määrätty pakkotuputtaminen johtaa pahimmillaan siihen, että kaikille tulee paha mieli. Myyjä tuntee itsensä turhautuneeksi, ja työstä katoaa ilo. Asiakas närkästyy, kuten tässäkin ketjussa on huomattu. Työnantaja taas saattaa menettä sekä asiakkaat että ne toivotut myyntiroposet, kun lisämyynti ei pakotettuna ja väkinäisenä toimikaan.
Kyllä ohjeistetaan, eivät he sitä muuten tekisi.
Joo, lisämyynti on ihan kamalaa. Ei ainoastaan asiakkaalle, vaan myös myyjälle, jonka mielestä tuputtaminen on inhottavaa. Sitä vaan joutui väkisin tekemään koska pomo hengitti niskaan ja valvoi päivittäin meidän myyjien lisämyyntitilastoja. Huh, onneksi ei tarvi enää myyjänä työskennellä.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 20:39"]
Minä, joka suunnittelen myyntikilpailuja työkseni toivon aina, että kyseisessä myymälässä ei olisi myyntikilpailua vaan...
MINULLE TARJOTTAISIIN PARASTA JA SOPIVINTA TUOTETTA.
Ei sitä, jonka avulla myyjä pääsee katsomaan lätkämatsia tai kylpylään kavereiden kanssa dokaamaan tai marketin lahjakortteja.
[/quote]
Asiakkaana olen samaa mieltä.
Jos liikkeillä on ongelmia saada tuotteita kaupaksi, kannattaisi ehkä tarkistaa sitä tuotevalikoimaa... Mutta ei, kun hankitaan iso lasti bulkkituotteita halvalla ja yritetään väkisin saada ne myytyä.
Minusta niitä kenkäsuihkeita tarjotaan kenkäkaupassa jo riesaksi asti...
Eikä auta, jos sanoo, että mulla on kaapissa vielä edellisiäkin suihkeita kolme pulloa. Myyjä vaan tuputtaa, että ei sulla taatusti ole just TÄTÄ.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 20:29"]
Juuri kävin tänään bensiksellä kolmatta kertaa. Joka kerta minulle on tarjottua kolmea suklaapatukkaa kolmella eurolla. Joka kerta myyjä on nauranut mun kommentille, ei kiitos, muuten mä syön ne. Yritin ostaa lamppua autoon.
[/quote]
Voi voi, tympeällä huumorinyritelmälläsi olet vielä pahoittanut myyjän mielen. :( Asiakkaat ei saa toistella niitä samoja latteuksia, mutta myyjille se on jostain syystä sallittua.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 20:58"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 20:39"]
Minä, joka suunnittelen myyntikilpailuja työkseni toivon aina, että kyseisessä myymälässä ei olisi myyntikilpailua vaan...
Ei sitä, jonka avulla myyjä pääsee katsomaan lätkämatsia tai kylpylään kavereiden kanssa dokaamaan tai marketin lahjakortteja.
[/quote]
Asiakkaana olen samaa mieltä.
Jos liikkeillä on ongelmia saada tuotteita kaupaksi, kannattaisi ehkä tarkistaa sitä tuotevalikoimaa... Mutta ei, kun hankitaan iso lasti bulkkituotteita halvalla ja yritetään väkisin saada ne myytyä.
[/quote]
Ei vaan esim. joku tuotemerkki saa järjestää vaikka kaikissa tietyissä ketjuissa myyntikilpailun esim. intersporteissa, kuten mainittu HEAD-tuoteperhe. Se tuotemerkki maksaa myyntikilpailusaitin ja maksaa myöskin ne kylpylät ja lahjakortit ja ulkomaanmatkat ja vaikka jonkun tuotepalkinnon.
Sitten ketjun osastopääliköt voi katsoa tuloksista, ketkä myyjät tekevät niinkuin ketju on toivonut ja huonosti myyneet saadaan selville.
Kaupat voisivat kilpailla nettikauppojen kanssa hyvällä palvelulla. Tällainen tyrkytysmentaliteetti on ainakin minulla aiheuttanut sen, että hankin tuotteet netistä.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 20:36"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 19:10"]
Kuka muka puhetta pelkää. Asiakkaat yleensä haluaa nopeasti ulos liikkeestä. On muutakin tekemistä. Sitä Suomessa ei ymmärretä että ammattitaito eli tuotetietous ja hyvä palvelu tuo sitä myyntiä. T. Entinen mestarimyyjä.
Saisi tulla hyvän asiakaspalvelun trendi.
[/quote]
Nykyisenä, vähän arvokkaampia laitteita (puhumme useiden satojen eurojen kertaostoksista) myyvänä henkilönä täytyy sanoa, että se tuotetietoisuus ja hyvä palvelu eivät valitettavasti enää näinä aikoina tuo sitä myyntiä, johon myyjän palkkakin on sidottu. Erittäin yleistä nimittäin on, että liikkeeseen tullaan tutustumaan tuotteeseen ja kysymään mielipidettä myyjältä. Aikomustakaan tuotteen ostamisesta kyseisestä liikkestä ei kuitenkaan välttämättä ole. Tuote tilataan verkkokaupasta, jossa se ymmärrettävästi maksaa vähemmän, koska liikken pidon kiinteät kustannukset ovat pienemmät. Muutamissa, hyvin harvinaisissa tapauksissa asiakas päättää syystä tai toisesta palkita saamansa neuvonnan ja hyvän asiakaspalvelun ostopäätöksellä. Muuten se ostopäätös pitää kyllä todella kaivaa asiakkaasta. Sellaisiakin myyjiä on, jotka osaavat tehdä tämän tyylikkäästi ja nätisti. Mutta enemmän juttu on mennyt siihen, että myynti tehdään suoranaisesti jallittamalla niitä asiakkaita, jotka eivät syystä tai toisesta osaa tai halua sanoa ei.
[/quote]
Esim. mun vanhemmat ei tilaa mitään netistä. Eivät ymmärrä tekniikasta mitään, ostavat taatusti vähän paremman laitteen ja kaupasta mutta kaipaavat asiakaspalvelua.
Mä en itse tilaisia myöskään elektroniikkaa nettikaupasta.
Mutta jos tilanne on tuo, että myymälässä ei kannata enää olla asiakaspalvelua, mihin tarvitaan niitä myymälöitäkään? Kiinni kaikki kaupat ja myynti nettiin vaan.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 21:05"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 20:29"]
Juuri kävin tänään bensiksellä kolmatta kertaa. Joka kerta minulle on tarjottua kolmea suklaapatukkaa kolmella eurolla. Joka kerta myyjä on nauranut mun kommentille, ei kiitos, muuten mä syön ne. Yritin ostaa lamppua autoon.
[/quote]
Voi voi, tympeällä huumorinyritelmälläsi olet vielä pahoittanut myyjän mielen. :( Asiakkaat ei saa toistella niitä samoja latteuksia, mutta myyjille se on jostain syystä sallittua.
[/quote]
Jepjep. Ja koko touhun tarkoitus on lisätä turhaa kulutusta ja saada asiakkaat erotettua rahoistaan.
Lisämyynti on varmasti lisääntynyt. Tuntuu että lähes joka paikassa tarjotaan jotakin ylimääräistä. Aikaisemmin näin tehtiin hyvin harvoin, ainakaan kassalla. Rasittavaa välillä, kerran teki suorastaan mieli jättää ostokset tiskille ja lähteä pois.
Kyllä, liikkeessä, jossa olin töissä, oli kuukausittainen kilpailu siitä, kuka tekee eniten lisämyyntiä. Sitten saa kivan bonuksen palkkaan.
"Kuin"-sanan eteen ei tule pilkkua.
Että, jotta, koska, kun, jos, vaikka, kuin ,kunnes. Eli pilkku tulee!!
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 21:40"]
"Kuin"-sanan eteen ei tule pilkkua.
Että, jotta, koska, kun, jos, vaikka, kuin ,kunnes. Eli pilkku tulee!!
[/quote]Tuon säännön olet kyllä nyt keksinyt itse :)
Pilkutuksen pääsääntö: virkkeen eri lauseet erotetaan toisistaan pilkulla.
Relatiivilauseet alkavat relatiivipronomineilla joka tai mikä. Ne taipuvat substantiivien tavoin, esim. joka : jota : jossa jne.; mikä : mitä : missä jne. Näihin rinnastuvat myös sanat jolloin, jollainen jne.
Heidän yhteinen kielensä on englanti, jota kumpikin osaa välttävästi.
Häkkinen tuli kilpailussa kolmanneksi, mitä voi pitää lähes ihmeenä.
Uudistukset toteutetaan vasta ensi vuonna, jolloin taloudellinen tilanne on parempi.
Asian hoito kuuluu sosiaalilautakunnalle, jollainen tulee olla joka kunnassa.
Alistuskonjunktiolauseet alkavat mm. jollakin seuraavista alistuskonjunktioista: että, jotta, koska, kun, kunnes, jos, mikäli, vaikka, joten, kuten, kuin, sekä liittokonjunktioilla ennen kuin, ikään kuin, niin kuin jne. Konjunktiot ovat taipumattomia sanoja.
Sulla ei ollut siinä pää- eikä sivulausetta, vaan "ihan kuin", jonka väliin ei tule pilkkua.
Samoin ei tule pilkkua esim. näihin lauseisiin, vaikka käytetäänkin "kuin"-alistuskonjunktiota: Olet valkoisempi kuin lakana. Tykkään enemmän mansikoista kuin mustikoista.
Kuin -sanan eteen ei tule pilkkua, jos sanan jälkeen ei tule enää verbiä. Jos tulee, niin sitten tulee pilkkukin.
Eräässä hiljattain konkurssiin ajautuneessa krääsäkaupassa tätä lisämyyntiä tosiaan painotettiin koko ajan. Jokaisella myyjällä piti olla oma pikku vihkonen johon merkittiin tukkimiehenkirjanpidolla jokainen tyrkytys kassalla jokainen kerta kun sai myytyä, tyrkytys kentällä jne. Ja ne merkattiin takahuoneen seinälle taulukkoon ja siitä pystyttiin vertailemaan kuka myy ja yrittää mitenkin. Kassalla olevat tyrkkytuotteet tietenkin määrättiin ylemmältä taholta ja välillä niissä ei ollut mitään järkeä. Itseäänkin alkaa ahdistaa kun tiesi että asiakas vain ärsyyntyy, mutta pakko oli kun joku oli aina korva tarkkana teenkö lisämyyntiä.
Ja tästä kaikesta ei todellakaan saanut kuin lämmintä kättä! Ei bonuksia ei palkintoja!
Luojan kiitos ymmärsin poistua hyvissä ajoin ennen kaatumista!!