Velvoitetaanko myyjät nykyisin tuputtamaan tavaraa asiakkaalle?
Kävin eilen vaateliikkeessä ostamassa sukkahousut. Myyjäkysyi, katsoinko heidän rintaliivejä. En ollut katsonut. On nyt tosi hyvät valikoimat ja koossa löytyy! Kysyin, onko G-kuppia. No ei ole, C ja D löytyy, kokeiletko. Ei maksa vaivaa...
Käännyin lähteäkseni, myyjä juoksi perään. Oletko katsonut meidän farkkutarjousta? Oli pakko pysähtyä farkkuhyllyn kohtaan katsomaan. Kato, mikä sun koko on...
Olen jo ostanut syksyksi kahdet uudet housut, en tarvi enempiä. Kiitin ja lähdin. Ei ole tällaista ennen tuollaisessa isossa ketjuvaateliikkeessä tapahtunut, ennen sai ostaa ne sukkahousut ja se siitä, ei alettu tuputtamaan muuta.
Kun nyt mietin, sama ilmiö kirjakaupassa. Ostan lehden. Myyjä näyttää, katso, tiskillä on tällaisia kivoja tarroja, otatko? Ei, en tullut ostamaan tarroja vaan lehden. Mutta olisi myös tällainen suklaakeittokirja, laitetaanko mukaan? En tarvitse. Entä heijastin...?
Huoltoasemalla, maksan bensaa. Myyjä kysyy, otatko myös näitä suklaapatukoita? Ei kiitos. Entä limonadia? Makkarasämpylä?
Ei, ei ja ei! Jos olen tullut ostamaan nenäliinoja, niin tarvitsen vain ne! Jos mulla on tarvetta suklaalle,kahvipaketille tai kahvimukille, osaan kyllä itse etsiä niitä liikkeestä. Ei niitä tarvi tuputtaa! Jos en tuonut kassalle niitä pikkuhousuja, en tällä kertaa tarvitse sellaisia!
Tämä tuputus on nyt niin yleistä, että ohjeistetaanko myyjiä pakkomyymään tavaroita asiakkaille tällä tavalla?
Kommentit (104)
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 18:44"]
Jyskissä kerrotaan kassalla, että saat kampanjatuotteen ilmaiseksi, jos myyjä ei sitä esittele. Eli myy.
[/quote]
Jos mä en edes tiedä, mikä se Jyskin kampanjatuote on, en ole tullut sellaista halemaan enkä sitä tarvitse. Edes ilmaiseksi.
Tästälähin pitää varmaan kassalla sanoa, että ennen kuin alat tuputtaa mitään muuta, niin ei tarvitse. En osta kuin tämän.
Ovelaa tuo... Yritetään kääntää tuollainen tuputus muka positiiviseksi asiaksi. Jos emme yritä saada sinua kuluttamaan vähiä rahojasi johonkin heräteostokseen, saat sen ilmaiseksi... Yritetään asiakkaiden negatiivisena pitämästä asiasta kääntää jotenkin positiivinen.
Riippuu nyt vähän. Jos se tuputtaminen on sitä, että tyrkytetään jotain kampanjatuotetta joka on pakko saada myytyä, niin kiitos ei. Jos se tuputtaminen lähtee asiakkaan tarpeista eli tarjotaan juuri sitä mitä asiakas tarvitsee, niin kiitos kyllä. Sit tää toivois kans, että sais rauhassa kattella ilman et joku tulee siihen niskaan hengittämään.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 18:20"]
Kävin eilen vaateliikkeessä ostamassa sukkahousut. Myyjäkysyi, katsoinko heidän rintaliivejä. En ollut katsonut. On nyt tosi hyvät valikoimat ja koossa löytyy! Kysyin, onko G-kuppia. No ei ole, C ja D löytyy, kokeiletko. Ei maksa vaivaa...
Käännyin lähteäkseni, myyjä juoksi perään. Oletko katsonut meidän farkkutarjousta? Oli pakko pysähtyä farkkuhyllyn kohtaan katsomaan. Kato, mikä sun koko on...
Olen jo ostanut syksyksi kahdet uudet housut, en tarvi enempiä. Kiitin ja lähdin. Ei ole tällaista ennen tuollaisessa isossa ketjuvaateliikkeessä tapahtunut, ennen sai ostaa ne sukkahousut ja se siitä, ei alettu tuputtamaan muuta.
Kun nyt mietin, sama ilmiö kirjakaupassa. Ostan lehden. Myyjä näyttää, katso, tiskillä on tällaisia kivoja tarroja, otatko? Ei, en tullut ostamaan tarroja vaan lehden. Mutta olisi myös tällainen suklaakeittokirja, laitetaanko mukaan? En tarvitse. Entä heijastin...?
Huoltoasemalla, maksan bensaa. Myyjä kysyy, otatko myös näitä suklaapatukoita? Ei kiitos. Entä limonadia? Makkarasämpylä?
Ei, ei ja ei! Jos olen tullut ostamaan nenäliinoja, niin tarvitsen vain ne! Jos mulla on tarvetta suklaalle,kahvipaketille tai kahvimukille, osaan kyllä itse etsiä niitä liikkeestä. Ei niitä tarvi tuputtaa! Jos en tuonut kassalle niitä pikkuhousuja, en tällä kertaa tarvitse sellaisia!
Tämä tuputus on nyt niin yleistä, että ohjeistetaanko myyjiä pakkomyymään tavaroita asiakkaille tällä tavalla?
[/quote]Ohjeistetaan, monessa ketjussa. Tietysti jos ihmisen ammatti on myyjä niin pitäähän hänen myydä.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 18:58"]
Eniten minua korpeavat "kivaa päivänjatkoa sulle" -kommentit. Kiitos ja hei -toivotukset riittävät minulle.
[/quote]
Uskomatonta. Jos kestät kuulla vain tiettyjä lauseita, niin kannattaa tosiaan pysyä kotona neljän seinän sisällä.
Miten jaksattekin valittaa joka ikisestä asiasta? Se ei vie teiltä sen enempää aikaa, jos myyjä kysyy kassaa naputellessaan, että kiinnostaisiko kalenteri/arpa/heijastin/mikälie. Kaikesta sitä osataankin tehdä ongelma. En todellakaan tajunnut, että tästäkin asiasta voi noin pahasti ottaa itseensä - siitä että myyjä tekee vain työnsä hyvin. :D
Kuka muka puhetta pelkää. Asiakkaat yleensä haluaa nopeasti ulos liikkeestä. On muutakin tekemistä. Sitä Suomessa ei ymmärretä että ammattitaito eli tuotetietous ja hyvä palvelu tuo sitä myyntiä. T. Entinen mestarimyyjä.
Saisi tulla hyvän asiakaspalvelun trendi.
Valtaosa myyjistä on kohteliaita ja ystävällisiä. Ei siitä olekaan kysymys. Kaikki me emme ole Sööttiä namipäivää sulle! -jenkkityylin ystäviä.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 19:10"]
Kuka muka puhetta pelkää. Asiakkaat yleensä haluaa nopeasti ulos liikkeestä. On muutakin tekemistä. Sitä Suomessa ei ymmärretä että ammattitaito eli tuotetietous ja hyvä palvelu tuo sitä myyntiä. T. Entinen mestarimyyjä.
Saisi tulla hyvän asiakaspalvelun trendi.
[/quote]
Olen niin samaa mieltä! Mutta sitten, kun sitä asiakaspalvelua tarvitsisi - esim. uutta telkkaria ostaessa - niin myyjät ei ole yhtään perehtyneet niihin tuotteisiin. Sanovat vaan, että katso netistä valmistajan sivuilta ja vertaile sieltä.
Kiitos vaan, samalla vaivalla voin sitten tehdä sen ostoksenkin netistä!
Ei minua häiritse, sanon vain ei kiitos. Toivoisin kylläkin että myyjillä olisi jonkinlainen tilannetaju eikä vain kaikille asiakkaille suosittele sitä samaa tuotetta, esim tuo G-kuppi sukkahousujen ostaja jolle mainostettiin rintsikoita. Itsellänikin on joskus ollut naurussa pidättelemistä kun suositeltu jotain hirveitä koruja, kai tyylistä jo näkisi vähän kenelle kannattaa suositella ja mitä.
Ja jos joku ostaa sukkahousuja niin en kyllä farkkuja alkaisi mainostamaan, sopisi paremmin jos joku ostaisi kengät tai topin mihin farkut sopisivat.
Eli joo, saa tuputtaa, mutta tehkää se harkiten ja arvioikaa jokainen asiakas erikseen.
Kyllä, monissa kaupoissa on nykyään ohjeistettu lisämyyntiin. Tämän takia en jaksa aina ostaa mitään esim. Vilasta ja Vero Modasta koska paitaa ostaessa pitää väistellä myyjän leggari, asuste yms esittely ja myyntitarjoukset. Postipaketit tilaan automaattiin koska en jaksa käydä postin myyjän kanssa keskustelua postimerkeistä. Yhdessä Valintatalossa en asioi tietyllä kassalla koska se kysyy aina "tuliko muuta" vaikka joskus tekisi mieli sanoa että otan vielä pari appelsiiniä, irtokarkkeja (ei sitten niitä vaahtiksia eikä Pandan suklaita) 125g, pullatiskistä 2 korvapuustia ja paketin tamppooneja.
Moni kyseli velvoitetaanko myyjät tuputtamaan tuotteita. Kyllä, todellakin!
Joka työpäivä pitää pitää kirjanpitoa, monellako eurolla olet lisämyynyt asiakkaalle kentällä ja monellako eurolla vielä kassamyyntiä päälle. Näitä tosiaan seurataan, ja jos et pääse tavoitteisiin, saat satikutia. Sillä ei ole mitään merkitystä vaikka ei olisi asiakkaitakaan (esim. aukioloajan viimeisellä tunnilla), ne puutteet täytyy sitten kiriä kiinni jo aikaisemmin päivällä. Huolimatta siitä että saatat olla yksin myymälässä ja samalla pitäisi purkaa rullakoita, hyllyttää ja rakentaa esillepanoja. Joskus on extramyyntinä joku pomon määräämä tyrkkytuotekin, jota pitää tarjota kaikille.
Tästä saat palkaksi alle 10 euroa/tunti, et bonuksia, et palkkioita.
Voitte vaan kuvitella kuinka motivoituneita mestarimyyjiä siellä kaupoissa on, kun työtuntejakaan ei ole tarjolla kuin 25 viikossa.
Kaikki tämä on - Luojan kiitos - mun kohdallani jo historiaa!
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 19:09"]
Eniten minua korpeavat "kivaa päivänjatkoa sulle" -kommentit. Kiitos ja hei -toivotukset riittävät minulle.
[/quote]
Uskomatonta. Jos kestät kuulla vain tiettyjä lauseita, niin kannattaa tosiaan pysyä kotona neljän seinän sisällä.
Miten jaksattekin valittaa joka ikisestä asiasta? Se ei vie teiltä sen enempää aikaa, jos myyjä kysyy kassaa naputellessaan, että kiinnostaisiko kalenteri/arpa/heijastin/mikälie. Kaikesta sitä osataankin tehdä ongelma. En todellakaan tajunnut, että tästäkin asiasta voi noin pahasti ottaa itseensä - siitä että myyjä tekee vain työnsä hyvin. :D
[/quote]
Jaa. Sekö on työnsä hyvin tekemistä, että selkeästi ylipainoiselle ihmiselle myydään heräteostoksena kolme suklaapatukkaa - ja vielä ne limpparitkin? Joita hän ei olisi muuten äkännyt sillä hetkellä haluavansa.
Minusta se on asiakkaan heikkouteen vetoamista.
Sekö on hyvin työnsä tekemistä, ettei osaa nähdä päältä asiakkaan kokoa edes summittain vaan kehuu hyviä kokovalikoimia ja sitten ne onkin surkeat? Ja saa asiakkaan nolostumaan.
Yhtä tuotetta voi kysyä, jos se on siihen asiakkaan ostokseen liittyvä. Jos ostan postikortin, on ihan ok kysyä, tarvitsenko postimerkkejä. Jos ostan täytetyn sämpylän, voi kysyä, otatko juotavaa sen kanssa. Jos ostan housut, voi kysyä tarvitsenko myös vyön.
Mutta jos ostan sukkahousut, mistä tulee mieleen tuputtaa rintaliivejä tai huulikiiltoa?! Eihän ne liity siihen mun sen hetkiseen tarpeeseen mitenkään. Sukkahousujen pesupussia voisi ehkä sitten tarjota.
Samoin se, että jos asiakas sanoo ei sille heijastimelle, miksi sitten tarjotaan vielä kahta muuta tuotetta? Tai, jos asiakas sanoo, että ok, ostan myös sen kirjanmerkin, aletaan tuputtaa myös kyniä. Siinä tulee asiakkaalle tympääntynyt olo.
Ja oikeasti. Usein on kiire hoitamaan muita asioita. Ei siinä olisi aikaa tuputuksille, varsinkaan, jos aletaan raahaamaan oikein hyllyn viereen, että ota nyt ja sovita.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 19:21"]
[/quote]
[/quote]
Jaa. Sekö on työnsä hyvin tekemistä, että selkeästi ylipainoiselle ihmiselle myydään heräteostoksena kolme suklaapatukkaa - ja vielä ne limpparitkin? Joita hän ei olisi muuten äkännyt sillä hetkellä haluavansa.
Sekö on hyvin työnsä tekemistä, ettei osaa nähdä päältä asiakkaan kokoa edes summittain vaan kehuu hyviä kokovalikoimia ja sitten ne onkin surkeat? Ja saa asiakkaan nolostumaan.
Yhtä tuotetta voi kysyä, jos se on siihen asiakkaan ostokseen liittyvä. Jos ostan postikortin, on ihan ok kysyä, tarvitsenko postimerkkejä. Jos ostan täytetyn sämpylän, voi kysyä, otatko juotavaa sen kanssa. Jos ostan housut, voi kysyä tarvitsenko myös vyön.
Mutta jos ostan sukkahousut, mistä tulee mieleen tuputtaa rintaliivejä tai huulikiiltoa?! Eihän ne liity siihen mun sen hetkiseen tarpeeseen mitenkään. Sukkahousujen pesupussia voisi ehkä sitten tarjota.
Samoin se, että jos asiakas sanoo ei sille heijastimelle, miksi sitten tarjotaan vielä kahta muuta tuotetta? Tai, jos asiakas sanoo, että ok, ostan myös sen kirjanmerkin, aletaan tuputtaa myös kyniä. Siinä tulee asiakkaalle tympääntynyt olo.
Ja oikeasti. Usein on kiire hoitamaan muita asioita. Ei siinä olisi aikaa tuputuksille, varsinkaan, jos aletaan raahaamaan oikein hyllyn viereen, että ota nyt ja sovita.
[/quote]
Unohda nyt jo ne G-koon tissiliivisi. Koko maailma ei pyöri sun ympärillä.
Jos kohtaatte lisämyyntiä, joka ärsyttää, niin valitus myymälän johdolle olisi hyvä. Varsinkin jos ette laita sitä myyjän syyksi vaan ikään kuin koko systeemin. Koska myyjä tekee tosiaan niin vain koska ylempää on sanottu, että niin pitää tehdä.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 19:20"]
Moni kyseli velvoitetaanko myyjät tuputtamaan tuotteita. Kyllä, todellakin!
Joka työpäivä pitää pitää kirjanpitoa, monellako eurolla olet lisämyynyt asiakkaalle kentällä ja monellako eurolla vielä kassamyyntiä päälle. Näitä tosiaan seurataan, ja jos et pääse tavoitteisiin, saat satikutia. Sillä ei ole mitään merkitystä vaikka ei olisi asiakkaitakaan (esim. aukioloajan viimeisellä tunnilla), ne puutteet täytyy sitten kiriä kiinni jo aikaisemmin päivällä. Huolimatta siitä että saatat olla yksin myymälässä ja samalla pitäisi purkaa rullakoita, hyllyttää ja rakentaa esillepanoja. Joskus on extramyyntinä joku pomon määräämä tyrkkytuotekin, jota pitää tarjota kaikille.
Tästä saat palkaksi alle 10 euroa/tunti, et bonuksia, et palkkioita.
Voitte vaan kuvitella kuinka motivoituneita mestarimyyjiä siellä kaupoissa on, kun työtuntejakaan ei ole tarjolla kuin 25 viikossa.
Kaikki tämä on - Luojan kiitos - mun kohdallani jo historiaa!
[/quote]
Myyjät taitaa olla aika puun ja kuoren välissä tässä asiassa.
Kiitos, kun valaisit asiaa myyjän kannalta! Ei ole helppoa heilläkään.
Mistä liikkeille on tullut tämä tuputusidea? Eikö tajuta, että se karkottaa asiakkaita? Itse ainakin olen esim. liikekeskuksessa kävellyt kirjakaupan ohi ja ajatellut, että olisikohan siellä se ja se kirja.... Ja sitten todennut, että ei huvita mennä katsomaan, kun en jaksa sitä tuputusta. Ja kotona ostanut kirjan verkkokaupasta sitten.
Tai ehkä monet lankeaa noihin heräteostoksiin ja se on hyvä tulo sitten liikkeelle. Itse yritän välttää turhaa ostamista ja siksi kiukuttaa sellaisten tavaroiden tuputus, joita en ole ollut aikeissakaan ostaa.
Suunnittelen työkseni myyntikilpailuja brändeille. Esimerkiksi kun menet vaikka kemikaaliosastolle, heidän työhönsä kuuluu tarjota myyntikilpailun ajan tiettyä shampoota. Paras tiimi, joka on myynyt eniten tiettyä shampoota, juhlii sitä esimerkiksi kylpylässä.
Myös bensiksillä on usein myyntikilpailuja. Yrität ostaa tiettyä öljyä, mutta myyjä yrittää saada sinut ostamaan jotain toista merkkiä siksi, että saa siitä vaikka lottokuponkeja kasan.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 19:25"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 19:21"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Unohda nyt jo ne G-koon tissiliivisi. Koko maailma ei pyöri sun ympärillä.
[/quote]
Mun maailma pyörii mun ympärillä. Ja en todella korkealle arvosta sellaisen vaatemyyjän ammattitaitoa, joka ei päältä näe edes summittain asiakkaan kokoa ja alkaa tarjoamaan tuotteita, joista heillä ei ole ollenkaan valikoimissa mitään asiakkaalle sopivaa!
Rintaliivien hankkiminen on mulle hyvin hankalaa ja myös kiusallista. Monet liikkeet, mm. Stockmann, ei enää pidä valikoimissa isompia kuin E-kupin liivejä. On tahditonta ja todella huonoa asikaspalvelua alkaa tällaiselle ihmiselle ehdottelemaan, että meillä olisi nyt hyvät liivivalikoimat ja sitten ei olekaan.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 19:30"]
Suunnittelen työkseni myyntikilpailuja brändeille. Esimerkiksi kun menet vaikka kemikaaliosastolle, heidän työhönsä kuuluu tarjota myyntikilpailun ajan tiettyä shampoota. Paras tiimi, joka on myynyt eniten tiettyä shampoota, juhlii sitä esimerkiksi kylpylässä.
Myös bensiksillä on usein myyntikilpailuja. Yrität ostaa tiettyä öljyä, mutta myyjä yrittää saada sinut ostamaan jotain toista merkkiä siksi, että saa siitä vaikka lottokuponkeja kasan.
[/quote]
Kiitos, kun kerroit tämän. Onpa ovelaa! Ilmankos ne myyjät on niin innolla tyrkyttämässä. Enää en todellakaan osta kuin juuri sen, mitä olen ennakolta suunnitellut!
Ostin KappHallista 5€ alerintsikoita. Myymäläpäällikkö yritti myydä mulle leggingsejä ja kun kieltäydyin, yritti myydä takkia. Ihme hakuammuntaa. Ehkä rintsikoiden kanssa voisi suositella vaikka pikkuhousuja ennemmin. En muutenkaan ymmärrä miksi yritetään myydä vasta kassalla se sekoittaa koko palveluprosessin. Esim. kerran Vilassa olin ostamassa takkia ruuhkaisena aikana. Huomasin, että kassalla oli vain yksi asiakas joten menin jonoon kun ajattelin että selviäisin nopeasti ulos kaupasta. Myyjä sitten lähti esittelemään jonossa ekana olleelle jotain toppia. En jaksanut jäädä odottelemaan joten takki jäi ostamatta kun en sitä varsinaisest tarvinnut.
Postissa täti yritti joskus puoliväkisin myydä Seiskaa. Näytänkö muka siltä, että luen seiskaa. pah.
entisenä myyjänä olen eri mieltä, että tuputtaminen ei toimi. Voi kysyä saako olla jotain muuta, mutta kaiken paskan ja turhan tuputtaminen ärsyttää asiakasta. Tuputtamisella vaan asiakkaat häviää ja siirtyy muualle. Itse vältän tuputtamis kauppoja ja se on kyllä heille menetetty asiakas. Tän päivän kova sana on tuputtaminen ja joskus aikanaan se oli tiimityöskentelyn ylikorostaminen.