Miksi joillakin on niin iso ongelma katsoa toista silmiin?
Erityisesti jos töissä oleva ihminen välttää asiakkaansa katsetta tai ei katso silmiin puhuessa tälle, asia on todella häiritsevä ja itselläni ainakin on vaikea ottaa vakavasti näin toimivaa ihmistä.
Ei tarvitse koko ajan tuijottaa silmiin, mutta itse ainakin katson sitä kenelle puhun, tai sitä ketä kuuntelen. Epäkohteliasta koko ajan katsella muualle.
Kommentit (43)
Vaikea ajatella, jos pitää toljottaa toisen naamaa koko ajan. Keskityn paremmin, kun saan katsoa mihin haluan tai jopa laittaa silmät kiinni.
Eikö se ole teistä epäkohteliasta? Ymmärrän jos pitää samalla tehdä tietokoneella jotain tai tarvitsee papereista katsoa asiakkaan tietoja yms yms mutta jos silloinkaan ei voi välillä katsoa asiakasta silmiin hänelle puhuttaessa tai kun kuuntelee. Epäkohteliasta?
Nuorilta teineiltä ymmärtäisin että "ujostuttaa" mutta aikuiset ihmiset hyvänen aika!
Ujostuttaa, ei ole tottunut, koska kotona lapsena ei silmiin katseltu...
Jos haluat laittaa sen epäkohteliaisuuden piikkiin, niin laita. Takana on kuitenkin ihan muuta. Ja tässä niitä vastauksia on sinulle jo pari hyvää tullut.
Itse as-ihmisenä koen silmiin katsomisen jotenkin liian intiiminä, en pidä siitä. Hermostun jos joku yrittää katsoa minua silmiin. Pyrin kuitenkin hymyilemään ja pitämään katsekontaktia yllä, mutta tähänkin minun on pakottettava itseni.
En ole sinäänsä ujo, vaikka monet niin luulevat. Kärsin myös lievästä puhehäiriöstä, joka pahenee hermostuessani. Olen myös huomannut että puhehäiriöni pahenee jos yritän katsoa ihmisiä silmiin.
vittu mä repesin.Jos on vaikka kiinnostunut siitä kenelle puhuu niin katselee pitkin lattioita.
Mistä hitosta mä voin tietää jos mies käyttää aurinkolaseja ja juttelee mulle että mihin katse kohdistuu?
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 16:12"]
vittu mä repesin.Jos on vaikka kiinnostunut siitä kenelle puhuu niin katselee pitkin lattioita.
[/quote] Työasioita tässä..
Koska jos naisia katsoo silmiin, ne luulee, että yrittää iskeä :(
Hiton harhaiset retardit.
Jos kaupan kassa katsoo puoli metriä ohi antaessaan kuitin ja sanoessaan "ole hyvä", niin itselle ainakin tulee sellainen fiilis että sen pienen bimbon päässä on ajatus: "Voi V*** mikä lehmä, menis jo tosta himaan kaljaa kiskomaan" Tai "Hyi mikä kaljamaha, yäk!!!
Voi olla kiusallista, jos toinen tuijottaa intensiivisesti koko ajan suoraan silmiin, jolloin itse alkaa vältellä katsekontaktia.
Hyvä asiakaspalvelia osaa viedä kommunikaation asiakkaan tasolle. Älä tuijota silmiin jos toinenkaan ei sitä tee.
Voi kun olis pysytty niissä työympyröissä. Tää keskustelu repee nyt liikaa ja menettää mielenkiinnon.
Asiasta toiseen. Katsekontaktissa on jotain maagista. Jos on paljon ihmisiä ja hakee jotain tuttua katseellaan, niin jos ei saa katsekontaktia tähän toiseen ihmiseen, niin häntä ei näe. Olen usein hämmästellyt tätä ilmiötä. Sen sijaan jos toinen tuijottaa etsijää, niinkatseet kohtaa helposti.
Minä en osaa oikein katsoa toisia pidempään silmiin. Tulee vaivautunut ja epämiellyttävä olo, ja keskittymiskyky katoaa. Katson kyllä nopeasti välillä toista silmiin, mutta pääosin katselen muualle.
Mun mielestä katsekontaktilla on todellakin paljon merkitystä. Haastattelen paljon ihmisiä ja erityisesti nuoria, silmiin katsovat rauhalliset ihmiset antavat itsestään paljon miellyttävämmän kuvan kuin ne, jotka katsekontaktia välttelevät, vilkuilevat ja katselevat muualle. Viimeksi palkkasin yhden nuoren meille töihin ja yksi iso plussa oli se, miten luontevasti hän piti katsekontaktin koko keskustelumme ajan, eikä se tuntunut hänestäkään vaivaannuttavalta. Luulen että hän on loistava asiakaspalvelutyössä, siis muutenkin, joten tuo silmiin katsominen on vain plussaa. Tulee todella luotettava tunne ihmisistä jotka katsovat silmiin puhuessa ja kuunnellessaan.
Ja aika usein tuo ihminen, joka ei pysty katsomaan silmiin, on työyhteisössä se riidankylväjä ja selän takana pahanpuhuja. Eli ujouteen en ainakaan siinä tapauksessa usko.
vau kyl on ihmiset traumatisoituneita, kun ei voida silmiin katsoa puhuttaessa. Kyllä, pidän sitä epäkohteliaana ja käytöstapoja osaamattomana jos ei voi silmiin katsoa puhuttaessa. Ja tämä ei tietenkään tarkota, että pidempään puhuttaessa tarvitsisi koko ajan tiivisti silmiin tuijottaa.
Ujostuttaa.