Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajan hyödyllinen joululahja, miten kehtaisin pyytää vanhemmilta?

Vierailija
12.11.2013 |

Monet oppilaat tuo taas jouluksi minulle suklaata, kynttilöitä, mukeja, kahvia, kukkia... Ihanaa, mutta... Miten kehtaisin pyytää, että vanhemmat käyttäisi nämä rahat ennemmin yhteen hyödylliseen joululahjaan.

Se lahja olisi 11 shakkilautaa luokkaan. Yksi lauta nappuloineen maksaa 10 euroa.

Haluaisin opettaa alakoululuokalleni shakkia. Tarkoitus olisi jatkossa pelata shakkia oppitunnilla muutaman kerran viikossa. Tästä olisi suuri hyöty oppilaiden loogisen ajattelun, keskittymistaidon, matemaattisten taitojen kehittymisessä.

Kysyin rehtorilta mahdollisuutta hankkai shakkilaudat nappuloineen luokalle niin, että kahdella oppilaalla olisi yksi yhteinen lauta. Ei käy, ei ole varoja sellaiseen, turhaa...

Kun tiedän, että saan kuitenkin useammalta oppilaalta jonkun joulumuistamisen, niin miten voisin ehdottaa, että niiden sijaan hankittaisiin nuo shakkilaudat koko luokalle. Noloa... :(

Kommentit (159)

Vierailija
101/159 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 15:04"]

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 14:12"]

Eli aikuisten oikeasti, emme saa järjestää luokan oppilaiden kanssa iltamia? Entäs, jos tilaisuudessa kerätään vapaaehtoinen ohjelmamaksu? Rahat menee luokan virkistystoimintaan.

Eli mulla ei opettajana ole mitään mahdollisuuksia järjestää luokkaan vaikka lisää legonappuloita? Kunta ei anna, vanhemmilta ja yrityksiltä ei saa kysyä, iltamia ei saa järjestää?

Taitaa olla kansalaistottelemattomuuden paikka. Jos joku soittaa poliisille, että me kerätiin iltamilla 250 euroa ja niistä sijoitetaan 150 euroa museoretkeenja 100 euroa legonappuloihin, niin siitä vaan.

Ja jos Suomessa ei poliisilla ole muuta tekemistä, kuin alkaa ratkoa tuollaista juttua, niin on rikolliset vähissä.

[/quote]Aikusten oikeesti? Rahahan ei ole menossa virkistystoimintaan vaan opiskeluvälineisiin. = laiton keräys.

Hyväksy tilanne tai vaihda allaa.

Hoida homma epävirallisesti, mainitse asiasta vanhempain vartsissa tms. tilanteessa. Ehkä joku vanhemmista hoitaa teille ne laudat.

[/quote]

En vaihda alaa, koska olen kutsumustyössäni. Itse asiassa olen alanvaihtaja ja aiemmin ollut yritysmaailmassa, jossa totuin siihen, että aina on löydettävissä jokin ratkaisu.

En suostu sopeutumaan typeriin säädöksiin. Aion kyllä luoda sen luokkatoimikunnan. Mutta aion myös järjestää ne iltamat, jos saan vanhemmat innostumaan. Kyse on pikkusummista ja raha menee järkevään tarkoitukseen. Kenenkään ei ole pakko maksaa iltamiin osallistumisesta. Mutta veikkaan, että joku äveriäämpi isoisä saattaa sitten keräyslippaaseen sujauttaa sen euron sijasta vaikka peräti 2 euron kolikon.

Eiköhän me ne laudat ja retki ja legotkin saada. Vaikka sitten joutuisi tosiaan tuota kansalaistottelemattomuutta vähän harjoittamaan.

Haluan nähdä sen poliisin, jolla on pokkaa tulla sanomaan, että legot pois, lapset! Ne on hankittu lainvastaisesti!

Vierailija
102/159 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 14:06"]

Et ole huomannut, että siihen se on menossa jo muutenkin?

[/quote]Joo äänestäkää vaan kokoomusta, niin suuntaus jatku ja voimistuu. Kohta pitää varmaan ottaa mukaan oma tuoli jos haluaa istua terkkarissa jonottaessaan, kunta tarjoaa vain jonnon, ei istuimia. Jos haluaa pötkötelä mahdollisien operaation aikana, pitää tuoda oma sänky, kunta järjestää vain operaation.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/159 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 15:08"]

Tuhoon tuomittu idea. Entäs sitten ne lapset, joita ei se helvetin shakinpeluu kiinnosta? Pakotetaanko nekin opettelemaan? Kunpa opettajat nyt vain keskittyisivät opettamaan opetussuunnitelmassa olevat asiat niin hyvä olisi. Näköjään töitä sitten on liian vähän, kuin voi suunnitella shakinpeluuta oppitunneille. Huhhuh.

[/quote]

Opetussunnitelmassa sanotaan monta asiaa, jotka puoltaa shakinpeluuta luokassa.

Entäs sitten, kun luokassa on oppilaita, joita ei se helvetin liikunta ja matematiikkakaan kiinnosta? Tai koulu ylipäänsä? Onko niiden pakko olla siellä?

Vierailija
104/159 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 15:09"]

Teette tunneilla opetussuunnitelman mukaiset asiat ja jätätte harrastukset vapaa-ajalle. Jos rehtori ei ole hankkelle myötämielinen, niin anna olla.

[/quote]

Jos mä kysyisin rehtorilta ihan kaikkea, niin meillä olisi luokassa aika ankeaa.

Ja rehtori on hankkeelle kyllä muuten myötämielinen. Mutta sillä ei ole rahaa antaa, kun ei ne rahat oikein riitä edes kirjoihin ja kyniin.

Vierailija
105/159 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli ala-asteella shakkikerho, opettajamme oli innokas shakinpelaaja. En muista että pelattiinko shakkia myös tunneilla, vai pelkästään koulun jälkeen kerhossa. Mutta tämä kerhovaihtoehto oli poissuljettu, koska ap:n into ei riitä palkattomaan shakinpeluuseen.

Olen aika huolestunut tästä suuntauksesta että maksutonta perusopetusta nakerretaan näillä vapaaethoisuuteen verhotuilla lahjoitustoiveilla. On se kumma jos koulusta ei nyt yhtä satasta löydy tuollaiseen touhuun... en kyllä löytänyt noin halpoja sahkkilautoja nappuloineen mistään, kun yritin googlailla.

Vierailija
106/159 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 15:14"]

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 15:08"]

Tuhoon tuomittu idea. Entäs sitten ne lapset, joita ei se helvetin shakinpeluu kiinnosta? Pakotetaanko nekin opettelemaan? Kunpa opettajat nyt vain keskittyisivät opettamaan opetussuunnitelmassa olevat asiat niin hyvä olisi. Näköjään töitä sitten on liian vähän, kuin voi suunnitella shakinpeluuta oppitunneille. Huhhuh.

[/quote]

Opetussunnitelmassa sanotaan monta asiaa, jotka puoltaa shakinpeluuta luokassa.

Entäs sitten, kun luokassa on oppilaita, joita ei se helvetin liikunta ja matematiikkakaan kiinnosta? Tai koulu ylipäänsä? Onko niiden pakko olla siellä?

[/quote]Ei koulussa ole mikään pakko olla, oppinsa voi hoitaa muutenkin ja hoidetaankin kun lakkaa käymästä koulua.

Ihna turha verhota shakkilautahankintaan osallistumista "pakkomatematiikaan". Toinen on opetussuunnitelmassa ja toinen ei.

Vierailija
107/159 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita tällainen viesti Wilmaan:

hyvät vanhemmat,

haluan jo etukäteen ilmoittaa, että en halua tänä vuonna joululahjoja. Tiedän, että kyseessä on perinne ja monet teistä haluavat muistaa opettajaa kuluneesta lukuvuodesta. Olen todella kiitollinen positiivisesta muistamisesta, mutta tiedän, että monilla vanhemmilla kuten koulullakin on tadoudellisesti tiukkaa, joten jätämme yhteisestä sopimuksesta lahjat tänä vuonna pois.

Jos kuitenkin haluat muistaa ja tuoda joulumieltä, niin olen puuhaamassa shakkilautoja luokalle. osallistuminen tähän projektiin rahallisesti lämmittäisi eniten opettajan mieltä.

Vierailija
108/159 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 15:15"]

Teette tunneilla opetussuunnitelman mukaiset asiat ja jätätte harrastukset vapaa-ajalle. Jos rehtori ei ole hankkelle myötämielinen, niin anna olla.

[/quote]

Jos mä kysyisin rehtorilta ihan kaikkea, niin meillä olisi luokassa aika ankeaa.

Ja rehtori on hankkeelle kyllä muuten myötämielinen. Mutta sillä ei ole rahaa antaa, kun ei ne rahat oikein riitä edes kirjoihin ja kyniin.

[/quote]Kirjoista pitäisikin päästä eroon, kalliita ja vanhanaikaisia opetustapoja. Pelkästään kustantomon elättämistä. jos WSOY:llä olisi myynnissä jotain shakkilautoja, niin voi hyvinkin olla että rehtori haluaisi ostaa niitä. Annappa vinkki kustantomon myyntiin. Voi hyvinkin olla että shakkilautojen ostoon löytyy pari tonnia kun siinä kaupassa tulee yksi ylimääränen läppäri kylkiäisenä.

Vierailija
109/159 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 15:18"]

Meillä oli ala-asteella shakkikerho, opettajamme oli innokas shakinpelaaja. En muista että pelattiinko shakkia myös tunneilla, vai pelkästään koulun jälkeen kerhossa. Mutta tämä kerhovaihtoehto oli poissuljettu, koska ap:n into ei riitä palkattomaan shakinpeluuseen.

Olen aika huolestunut tästä suuntauksesta että maksutonta perusopetusta nakerretaan näillä vapaaethoisuuteen verhotuilla lahjoitustoiveilla. On se kumma jos koulusta ei nyt yhtä satasta löydy tuollaiseen touhuun... en kyllä löytänyt noin halpoja sahkkilautoja nappuloineen mistään, kun yritin googlailla.

[/quote]

Niitä halpoja shakkilautoja nappuloineen myydään yhdessää kouluille ja oepttajille suunnatussa nettikaupassa. Ei ne olekaan julkisessa jaossa.

Vierailija
110/159 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 15:23"]

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 15:15"]

[/quote]

[/quote]Kirjoista pitäisikin päästä eroon, kalliita ja vanhanaikaisia opetustapoja. Pelkästään kustantomon elättämistä. jos WSOY:llä olisi myynnissä jotain shakkilautoja, niin voi hyvinkin olla että rehtori haluaisi ostaa niitä. Annappa vinkki kustantomon myyntiin. Voi hyvinkin olla että shakkilautojen ostoon löytyy pari tonnia kun siinä kaupassa tulee yksi ylimääränen läppäri kylkiäisenä.

[/quote]

Mun puolesta voitaisiin oppikirjat pitkälti korvata tableteilla. Mutta jotain kirjoja pitäisi silti olla myös.

Ennen kouluilla oli koulukirjastot. Sitten ne lakkautettiin, onhan tuo lähikirjasto. Sitten lakkautettiin lähikirjasto, onhan tuo kunnan pääkirjasto. Sitten kiellettiin oppilaiden kerran lukuvuodessa tapahtuva retki pääkirjastoon, siihenhän menee rahaa...

Meillä on kohta sama tilanne kuin Afrikassa: oppilaat istuu ulkona maassa puun alla ja opella on joku vanha liitutaulunpala opetusvälineenä.

Vierailija
111/159 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 13:46"]

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 13:39"]

Just. Opettaja on shakkihullu ja on saanut päähänsä siirtää tämän harrastuksen myös oppilaille.

Jos moinen järjestely toteutettaisiin oman lapseni luokalla niin vaatisin, että lapseni saa käyttää sen ajan liikuntaan, kun muut pelaavat shakkia. Koska mielestäni liikunta on paljon hyödyllisempää kuin shakin peluu, ja lapseni siitä tykkää.

Ja tosiaan, ihan parinkymmen tuhannen asukkaan kaupungeissakin on shakkikerhoja.

[/quote]

En todellakaan ole shakkihullu. En edes ole kovin hyvä shakissa. Mutta osaan minä säännöt opettaa.

Meillä on joka oppitunnilla nk. "brain break", jolloin oppilaat nousee pulpetista venyttelemään, voimistelemaan, tanssimaan 1-5 minuutiksi. Joten liikuntaakin on kyllä. Nyt varmaan joku alkaa valittaa tästäkin...

Meillä on lisäksi luokassa tapana hahmottaa mm. matemaattisia ja luonnontieteen asioita legopalikoiden kanssa. Niitä vaan tarvittaisiin lisää, olen tuttavilta, joiden lapset ei enää leiki legoilla, jo kerännyt kaikki liikenevät peruslegopalikat. Tämäkin on varmaan väärin ja päin honkia. Legothan kuuluu päiväkotiin, 9-vuotiaat ei enää leiki legoilla vaan niiden kuuluu jo opetella meikkaamaan ja tupakoimaan!

Arvatkaa mitä, pääsisin tietty paljon helpommalla, jos pakottaisin oppilaat istumaan joka ikisen oppitunnin 45 minuuttia pää kirjassa, Muuta ei tehtäisi, kuin luettaisiin sitä kirjaa, tehtäisiin muistiinpanoja taululta, kuunneltaisiin opettajan lässytystä ja sitten tehtäisiin kirjan tehtäviä. Sehän olisi sitä oikeaa kouluoppimista, eikö vaan?

Ja sehän ollaan nähty, mitä se tekee oppilaiden älylliselle uteilaisuudelle, opiskeluinnolle, oppimistuloksille...

[/quote]

Täytyy sanoa, vaikka en mikään kasvatusekspertti olekaan, että tapasi opettaa kuulostaa erittäin hyvältä ja oppilaita motivoivalta. Olen asunut muutamassa maassa lapsieni ollessa kouluikäisiä ja olen nähnyt heissä millaisia oppimistuloksia saa aikaan ap:n kuvaama opetustapa ja sitten se toinen ääripää eli 60 minuuttia naama kirjassa jopa viisi tuntia putkeen. Ei varmasti ole vaikea päätellä, kumpaan kouluun lapset lähtivät halukkaammin ja oppivat paremmin, enemmän ja iloisemmin.

Te opettajat teette tärkeää työtä tulevaisuuden kansalaisten kasvattamiseksi. Niin kuin joku jo aiemmin täällä totesi, ei koulu ole vain aineiden oppimista varten, vaan myös oppimista elämää varten. Minä ainakin haluaisin lapsilleni ap:n kaltaisen opettajan, joka pitää tärkeänä muutakin kuin asioiden pänttäämistä ja selvästi ajattelee oppilaiden parasta ja haluaa tehdä koulutyöstä motivoivaa, vaikka se tarkoittaisi lisätyötä hänelle itselleen.

- Terveisin PISA-tutkimusten häntämaasta, Italiasta

Vierailija
112/159 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 15:35"]

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 13:46"]

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 13:39"]

Just. Opettaja on shakkihullu ja on saanut päähänsä siirtää tämän harrastuksen myös oppilaille.

Jos moinen järjestely toteutettaisiin oman lapseni luokalla niin vaatisin, että lapseni saa käyttää sen ajan liikuntaan, kun muut pelaavat shakkia. Koska mielestäni liikunta on paljon hyödyllisempää kuin shakin peluu, ja lapseni siitä tykkää.

Ja tosiaan, ihan parinkymmen tuhannen asukkaan kaupungeissakin on shakkikerhoja.

[/quote]

En todellakaan ole shakkihullu. En edes ole kovin hyvä shakissa. Mutta osaan minä säännöt opettaa.

Meillä on joka oppitunnilla nk. "brain break", jolloin oppilaat nousee pulpetista venyttelemään, voimistelemaan, tanssimaan 1-5 minuutiksi. Joten liikuntaakin on kyllä. Nyt varmaan joku alkaa valittaa tästäkin...

Meillä on lisäksi luokassa tapana hahmottaa mm. matemaattisia ja luonnontieteen asioita legopalikoiden kanssa. Niitä vaan tarvittaisiin lisää, olen tuttavilta, joiden lapset ei enää leiki legoilla, jo kerännyt kaikki liikenevät peruslegopalikat. Tämäkin on varmaan väärin ja päin honkia. Legothan kuuluu päiväkotiin, 9-vuotiaat ei enää leiki legoilla vaan niiden kuuluu jo opetella meikkaamaan ja tupakoimaan!

Arvatkaa mitä, pääsisin tietty paljon helpommalla, jos pakottaisin oppilaat istumaan joka ikisen oppitunnin 45 minuuttia pää kirjassa, Muuta ei tehtäisi, kuin luettaisiin sitä kirjaa, tehtäisiin muistiinpanoja taululta, kuunneltaisiin opettajan lässytystä ja sitten tehtäisiin kirjan tehtäviä. Sehän olisi sitä oikeaa kouluoppimista, eikö vaan?

Ja sehän ollaan nähty, mitä se tekee oppilaiden älylliselle uteilaisuudelle, opiskeluinnolle, oppimistuloksille...

[/quote]

Täytyy sanoa, vaikka en mikään kasvatusekspertti olekaan, että tapasi opettaa kuulostaa erittäin hyvältä ja oppilaita motivoivalta. Olen asunut muutamassa maassa lapsieni ollessa kouluikäisiä ja olen nähnyt heissä millaisia oppimistuloksia saa aikaan ap:n kuvaama opetustapa ja sitten se toinen ääripää eli 60 minuuttia naama kirjassa jopa viisi tuntia putkeen. Ei varmasti ole vaikea päätellä, kumpaan kouluun lapset lähtivät halukkaammin ja oppivat paremmin, enemmän ja iloisemmin.

Te opettajat teette tärkeää työtä tulevaisuuden kansalaisten kasvattamiseksi. Niin kuin joku jo aiemmin täällä totesi, ei koulu ole vain aineiden oppimista varten, vaan myös oppimista elämää varten. Minä ainakin haluaisin lapsilleni ap:n kaltaisen opettajan, joka pitää tärkeänä muutakin kuin asioiden pänttäämistä ja selvästi ajattelee oppilaiden parasta ja haluaa tehdä koulutyöstä motivoivaa, vaikka se tarkoittaisi lisätyötä hänelle itselleen.

- Terveisin PISA-tutkimusten häntämaasta, Italiasta

[/quote]

Kiitos rohkaisusta!

Olen ammentanut paljon ideoita itsekin ulkomaanmatkoilta ja -asumisjaksoilta. Nähnyt, miten eri tavoin asioida voidaan toteuttaa. Yhdellä pitkällä lennolla luin kirjakaupasta sattumalta mukaan tarttuneen, aivojen oppimiskyvystä kertovan kirjan ja siitä sain kipinän vaihtaa alaa. Tajusin, että koulunkäynti voidaan tehdä niin paljon luovemmaksi, tehokkaammaksi, hauskemmaksi, mielekkäämmäksi kuin mitä se oli omana peruskouluaikanani.

Minulla on visioita, jotka käytännössä tietysti kehittyy ja muuttuukin. Mutta haluan muuttaa omalta osaltani sen, miten lapsia opetetaan, ohjataan, kasvatetaan koulussa.

Vierailija
113/159 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkki: Nyt hei ope vähän mielikuvitusta kehiin! Opetatko itse käsityötä ja/tai kuvista? Askartelette shakkilaudat kädentaitojen tunneilla. :) Nappulat on vähän hankalampi, mutta eihän niissäkään ole pääasiana ulkonäkö, riittää, kun erottaa mitkä on mitäkin.

Sinänsä menisi vielä itselleni läpi shakkilautojen hankinta, muttei ehkä kaikkia yhdellä kertaa kun kuitenkin tuon verran maksavat.

Vierailija
114/159 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaa nyt opettaja, mitä teet sitten, jos joku ei halua opetella eikä pelata shakkia?

Vierailija
115/159 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 16:01"]

Vastaa nyt opettaja, mitä teet sitten, jos joku ei halua opetella eikä pelata shakkia?

[/quote]

Saman, kuin jos joku ei halua opetella matematiikkaa tai pelata hippaa liikuntatunnilla.

Sitten keskustellaan, miksi ei halua. Ja miksi olisi hyödyllistä, jne.

En ole kyllä kertaakaan joutunut tilanteeseen, jossa oppilas ei olisi halunnut pelata jotain peliä. Harva 9-vuotias tietää shakista mitään. EI heillä ole ennakkoluuloja sen suhteen että tämä on vaikeaa, en ymmärrä, en halua. Ellei aikuiset ole niitä tuputtaneet.

Kysyn huomenna luokalta, että kuka haluaa oppia uuden pelin? Varmasti kaikkien kädet nousee ylös. Jos sanon, että sen pelin nimi on shakki, niin tuskin sieltä soraääniä kuuluu. En usko.

Ja joskus koulussa on pakko tehdä asioita, joista ei niin tykkää. Kuten elämässä muutenkin. Aina ei voi miellyttää kaikkia.

Jos sitten, kokeilun jälkeen, joitakuita ei tosiaan se shakki nappaa yhtään, niin meillä on koulussa 80-luvulta juontavia, yksin tai pareittain pelattavia matikkapelejä, jossa perinteisemmin ratkotaan matemaattisia tehtäviä päässälaskuna. Nämä shakkivastaiset saa sitten pelata niitä.

Vierailija
116/159 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun opettajaa on tapana jotenkin muistaa, on mun mielestä ihan hyvä asia, jos opettaja itse kertoo, millaisia muistamisia toivoo. Samalla tavalla kuin syntymäpäiväsankarit voivat esittää toiveen, että muistamiseen käytettävät rahat ohjataan tiettyyn hyväntekeväisyyskohteeseen, tai annetaan jotain tiettyä tai pelkkää rahaa. Lapseni luokanopettajalle kerättiin vanhempien kesken usein joku lahjakortti oletettavasti kiinnostavaan liikkeeseen, eikä varmasti olisi pantu pahaksi jos olisi saatu tietoa opettajan toiveista.

Jos luokan vanhemmilla on joku yhteydenpitotapa tai aktiviteettia rahankeräyksen tms. suhteen niin opettajan riittää varmaan jutella jollekulle vanhemmalle, joka on niissä aktiivinen. Hän voisi sitten ilmoitella (jos vanhemmilla on sähköpostilista) sinne, että toivot joulumuistamisten sijasta rahankeräystä shakkilautoihin. 

Mun mielestä voit kyllä ihan hyvin itsekin laittaa viestin "Hei! Toivon, että opettajan joululahjamuistamisten sijasta kerätään rahaa luokan yhteiseksi iloksi..." 

Monilla voi muuten olla shakkilautoja kotona tai mummoloissa tai jossain ihan tyhjän pantteina ja voisivat olla tosi mielissään, jos niille löytyisi hyötykäyttöä. Muista siis kysyä niitäkin :) Toivottavasti pääsette pelaamaan shakkia heti joulun jälkeen!

Vierailija
117/159 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 16:23"]

Kun opettajaa on tapana jotenkin muistaa, on mun mielestä ihan hyvä asia, jos opettaja itse kertoo, millaisia muistamisia toivoo. Samalla tavalla kuin syntymäpäiväsankarit voivat esittää toiveen, että muistamiseen käytettävät rahat ohjataan tiettyyn hyväntekeväisyyskohteeseen, tai annetaan jotain tiettyä tai pelkkää rahaa. Lapseni luokanopettajalle kerättiin vanhempien kesken usein joku lahjakortti oletettavasti kiinnostavaan liikkeeseen, eikä varmasti olisi pantu pahaksi jos olisi saatu tietoa opettajan toiveista.

Jos luokan vanhemmilla on joku yhteydenpitotapa tai aktiviteettia rahankeräyksen tms. suhteen niin opettajan riittää varmaan jutella jollekulle vanhemmalle, joka on niissä aktiivinen. Hän voisi sitten ilmoitella (jos vanhemmilla on sähköpostilista) sinne, että toivot joulumuistamisten sijasta rahankeräystä shakkilautoihin. 

Mun mielestä voit kyllä ihan hyvin itsekin laittaa viestin "Hei! Toivon, että opettajan joululahjamuistamisten sijasta kerätään rahaa luokan yhteiseksi iloksi..." 

Monilla voi muuten olla shakkilautoja kotona tai mummoloissa tai jossain ihan tyhjän pantteina ja voisivat olla tosi mielissään, jos niille löytyisi hyötykäyttöä. Muista siis kysyä niitäkin :) Toivottavasti pääsette pelaamaan shakkia heti joulun jälkeen!

[/quote]

Joo, nuo nurkissa toimettomina lojuvat shakkipelit kelpaisivat oikein hyvin myös! :)

Vierailija
118/159 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla ei ope ole mitään oikeutta vaatia ketään edes kokeilemaan shakkia. Et voi verrata shakin pelaamista opetussuunnitelman mukaisten aineiden opiskeluun, kuten matikka tai kielet. Luulisi tämän olevan koulutetulle opettajalle selvä asia mutta ei näköjään ole.

Vierailija
119/159 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ideaa raivokkaasti vastustavien vanhempien lapsista kasvaa suurella todennäköisyydellä yhtä lannistuneita, innottomia ja kaikkeen uuteen epäluuloisesti suhtautuvia niuhoja kuin vanhemmistaan. Surullista oikeasti :(

Vierailija
120/159 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea ketjua läpi, mutta itse muistan pelanneeni shakkia koulussa ala-asteella. Opettaja oli itse tehnyt shakkilaudan puusta ja nappulat askartelumassasta. Hyvin toimi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän neljä