Opettajan hyödyllinen joululahja, miten kehtaisin pyytää vanhemmilta?
Monet oppilaat tuo taas jouluksi minulle suklaata, kynttilöitä, mukeja, kahvia, kukkia... Ihanaa, mutta... Miten kehtaisin pyytää, että vanhemmat käyttäisi nämä rahat ennemmin yhteen hyödylliseen joululahjaan.
Se lahja olisi 11 shakkilautaa luokkaan. Yksi lauta nappuloineen maksaa 10 euroa.
Haluaisin opettaa alakoululuokalleni shakkia. Tarkoitus olisi jatkossa pelata shakkia oppitunnilla muutaman kerran viikossa. Tästä olisi suuri hyöty oppilaiden loogisen ajattelun, keskittymistaidon, matemaattisten taitojen kehittymisessä.
Kysyin rehtorilta mahdollisuutta hankkai shakkilaudat nappuloineen luokalle niin, että kahdella oppilaalla olisi yksi yhteinen lauta. Ei käy, ei ole varoja sellaiseen, turhaa...
Kun tiedän, että saan kuitenkin useammalta oppilaalta jonkun joulumuistamisen, niin miten voisin ehdottaa, että niiden sijaan hankittaisiin nuo shakkilaudat koko luokalle. Noloa... :(
Kommentit (159)
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 14:08"]
Voi, olisitpa minun lasteni opettaja! Kuulostat niin innovattiselta ja aidosti välittävän siitä että oppilaat oppii :)
Mielelläni antaisin tuollaiseen rahaa, mutta Wilmassa kerjääminen on vähän niin ja näin... Tunnetko oppilaittesi vanhempia hyvin tai saisitko jonkun vanhemmista tekemään tuon aloitteen, että olisi toiveena saada shakkilautoja luokkaan ja vanhempi voisi hoitaa sen rahan keruun muilta.
Voisitteko askerralla nuo shakkilaudat itse? Pelkästä kartongista saisi tehtyä pelilaudan ja kolmiulotteiset pelihahmot.
[/quote]
Joo, unohdin tuon Wilman jo. Tai ylipäänsä, että itse ottaisin vanhempien kanssa asian puheeksi.
Luokka on ollut mulla vasta puoli vuotta ja olen vasta viime keväänä tullut tähän kouluun. Joten tunnen aika huonosti vielä ketään vanhempia. Mutta siellä on pari aktiivisemman tuntuista äiti-ihmistä. ehkä voisin heidän kanssaan jutella tuosta luokkatoimikunnasta.
Tuo askartelu olisi itseasiassa ehkä hyvä vaihtoehto sitten kuitenkin.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 13:39"]
Just. Opettaja on shakkihullu ja on saanut päähänsä siirtää tämän harrastuksen myös oppilaille.
Jos moinen järjestely toteutettaisiin oman lapseni luokalla niin vaatisin, että lapseni saa käyttää sen ajan liikuntaan, kun muut pelaavat shakkia. Koska mielestäni liikunta on paljon hyödyllisempää kuin shakin peluu, ja lapseni siitä tykkää.
Ja tosiaan, ihan parinkymmen tuhannen asukkaan kaupungeissakin on shakkikerhoja.
[/quote]
älä jauha paskaa. Lapset tykkää ku koulussa on rentoja päiviä ja oppii paremmin kun on kiva opettaja jota ei vihaa. Sun lapsi varmaan tekeeki kaiken miten sä tykkään eikä ite saa miettiä mistä pitää
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 14:10"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 14:06"]
Ennustan, että ei mene kuin muutama vuosi, kun suuremmissa kaupungeissa alkaa olla maksullisia yksityiskouluja. Ne houkuttelee parhaat opettajat kovemmilla palkoilla ja paremmilla opetusvälineillä sekä homeettomilla koulutiloilla. Maksullinen tukiopetus luo tälle uraa.
Veikkaan, että 10 vuoden sisällä tämän ketjun aloittanut opettajakin on sellaisessa koulussa opettajana. Eikä tarvitse tapella yksistä shakkilaudoista enää, vaan oppilaiden varakkaat vanhemmat kustantaa ne mielellään.
[/quote]Enpä usko. Suomessa on todella vähän sellaisia ihmisiä joilla on haluja ja mahkuja maksaa lasten peruskoulusta tarvittavia summia. Yksityisiä kouluja on jo kaikilla suuremmilla paikkakunnilla, mutta toimita on varsin pienimuotoista ja resurssit vielä kehnompia kuin tavallisissa kouluissa. Pitäisi vielä saada aikaan voittoa omistajallekkin.
[/quote]
Onhan meillä yksityisiä lääkäriasemiakin ja niille riittää asiakkaita ruuhkaksi asti. Miksei sitten myös kouluja.
Nykyiset yksityiskoulut on yleensä jonkin ideologian ympärillä toimivia laitoksia (steinerkoulut, uskonnolliset koulut) tai sitten pohjautuu johonkin kieleen (kiinalainen koulu). Niistä ei mikään taida olla voittoa tavoitteleva liikeyritys, toistaiseksi.
Kun nuo koulut menee taloudellisesti yhä huonompaan jamaan ja ekasta rakennuksesta sortuu katto oppilaiden päähän, niin uskon, että yksityiskouluista alkaa olla kysyntää. Monissa maissa keskituloiset vanhemmatkin säästää ja venyttää penniä, että saa lapset kalliiseen yksityiskouluun. Tämä on Suomessakin edessä - katsokaa vaan muitakin aloja, mihin suuntaan on trendi. On yksityisiä päiväkoteja, yksityisiä palvelutaloja. Kohta on rikkaiden yksityiskoulujakin.
Ilman muuta teette pelilaudat ja -nappulat luokan kanssa itse. Kässäntunnilla voi sahata, maalata ja lakata vanerista pelilaudat. Kuviksessa teette massasta nappulat.
Tällaisiahan voi sitten vaikka myydä myyjäisissä koulun luokkaretkirahastoa varten.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 14:04"]
Jou, meidän lapsen luokalla on tabletit omassa käytössä ja tykki.
[/quote]
ootko alanurmoosta?
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 13:16"]
Osta itse, niin kuin muutkin opettajat. Kun ostat yhden pelin per kuukausi, ei käy liiaksi tilipussin päälle. Sitten pelit ovat sinun omiasi, ja jos/kun vaihdat koulua, voit huoletta viedä pelit mukanasi. Tai sitten pelit voi valmistaa koulussa, teillä on varmasti varastossa mustaa ja valkoista paperia, ja pelinappulatkin saa itse tehtyä vaikka muovailumassasta.
Shakkia voi muuten pelata netissäkin.
Ja mitä tulee opettajan lahjomiseen, etkö ole vielä tehnyt vanhemmille selväksi, että opettaja saa työstään palkkaa eikä vanhempien kuulu lahjoa opettajaa millään tavoin koskaan.
[/quote]
Miksi tämä on saanut kymmeniä alapeukkuja? Itse ostetut työvälineet - siis myös shakkipelit, jos osaa perustella ostoksensa - voi vähentää verotuksessa.
Voithan laittaa vaikka joulujuhlaan (siis jos niitä enää vanhemmille järjestetään jokaisessa koulussa) keräyslippaan, johon vanhemmat voisivat halutessaan sujauttaa haluamansa summan. Näin kenenkään ei ole pakko osallistua eikä hävetä esim. vähävaraisuuttaan. Ja Wilmaan tietysti viestiä, mihin lahjoitukset voi tuoda ja vanhemmille vastaaja nro. 1 mukainen kiitos-mutta-viesti. Minä ainakin osallistuisin mielelläni tuollaiseen :)
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 14:21"]
Onhan meillä yksityisiä lääkäriasemiakin ja niille riittää asiakkaita ruuhkaksi asti. Miksei sitten myös kouluja.
Nykyiset yksityiskoulut on yleensä jonkin ideologian ympärillä toimivia laitoksia (steinerkoulut, uskonnolliset koulut) tai sitten pohjautuu johonkin kieleen (kiinalainen koulu). Niistä ei mikään taida olla voittoa tavoitteleva liikeyritys, toistaiseksi.
Kun nuo koulut menee taloudellisesti yhä huonompaan jamaan ja ekasta rakennuksesta sortuu katto oppilaiden päähän, niin uskon, että yksityiskouluista alkaa olla kysyntää. Monissa maissa keskituloiset vanhemmatkin säästää ja venyttää penniä, että saa lapset kalliiseen yksityiskouluun. Tämä on Suomessakin edessä - katsokaa vaan muitakin aloja, mihin suuntaan on trendi. On yksityisiä päiväkoteja, yksityisiä palvelutaloja. Kohta on rikkaiden yksityiskoulujakin.
[/quote]
Sinulla ei näytä olevan aavistustakaan siitä, miten arvokasta koulu ja opetus ovat jos vertaan niitä johonkin yksityisten lääkäriasemien käyntimaksuihin. Jotka vieläpä yleensä saa vakuutuksesta takaisin. Katsohan huviksesi lukukausimaksuja ulkomailta ja mieti, että Suomessa opetus on kuintekin maailman laadukkainta.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 14:27"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 14:21"]
[/quote]
Sinulla ei näytä olevan aavistustakaan siitä, miten arvokasta koulu ja opetus ovat jos vertaan niitä johonkin yksityisten lääkäriasemien käyntimaksuihin. Jotka vieläpä yleensä saa vakuutuksesta takaisin. Katsohan huviksesi lukukausimaksuja ulkomailta ja mieti, että Suomessa opetus on kuintekin maailman laadukkainta.
[/quote]
Tuo on aika myytti. Meidän koulussa on käynyt mm. sveitsiläisiä opettajia ja olivat aika järkyttyneitä "maailman parhaasta" koululaitoksesta.
Ota yhteyttä koulun vanhempainyhdistykseen. Sitä kautta on helpompi tuo asia ehkä järjestää. Meillä ainakin vy lahjoittaa koululle joka vuosi sitä mitä oppilaat ja opettajat ovat erityisesti toivoneet. Palloja, liikuntavälineitä, teatterivaatetusta yms. Shakkilautoja koulun yhteiseen käyttöön onnistuisi siis myös. Ei tulisi erityisesti yhden luokan vanhempien "vaivaksi" tällä tavoin. Vy on myös valmiimpi kyselemään yrityksiltä lahjoituksia yms.
Minusta on ihan käsittämätöntä, että osa vanhemmista on tätä shakki-ideaa vastaan! En kerta kaikkiaan tajua! Ei kaikkia asioita opiskella (onneksi) niin, että luetaan kirjasta ja tehdään tehtäviä. Loogisen ajattelun kehittäminen todellakin auttaa sekä monen oppiaineen opiskelussa että elämässä ylipäänsä. Ja ihan varma olen, että oppilaat innostuisivat asiasta myös, kaikki vaihtelu koulupäivässä on innostavaa. Otetaan esimerkiksi vaikka Alias-peli. Varmasti kaikki eivät sitä kotona oma-aloitteisesti pelaa, mutta koulussa joka ikisen lapsen silmät loistavat innosta, kun peli joskus kaivetaan äidinkielen tunnilla esiin. Kokemusta on useammasta luokasta.
Mitä sitten tulee tuohon rahankeruuseen... Vilma-viestiä en laittaisi, mutta vanhempainillassa voisin asiasta todella varovasti mainita. Luulen, että joku vanhemmista ottaisi vinkistä vaarin. Tai ehkä itse tekisin niin, että juttelisin asiasta jonkun aktiivisen vanhemman kansssa ja toivoisin, että hän toimisi. Rahankeruu pitäisi hoitaa kuitenkin ehdottomasti niin, että kenellekään ei selviä, kuka on osallitunut ja minkä verran. Se, että vanhemmat rahoittavat jotakin (vaikka luokkaretkeä) ei ole käsittääkseni laitonta, mutta se on, jos se on pakko tai joku lapsi ei pääse osallistumaan kaikkeen siksi, että hänen vanhempansa eivät ole osallistuneet. Opettaja tulee joka tapauksessa saamaan suklaata, kynttilöitä tms., joten sinänsä ap:n pointti on tosi hyvä! Itse en ainakaan kehtaa sanoa vanhemmille, että en halua mitään muistamisia, sehän on sama kuin antaisi ymmärtää, että muuten jotain olisi pitänyt antaa. T: ope ja äiti
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 14:32"]
Minusta on ihan käsittämätöntä, että osa vanhemmista on tätä shakki-ideaa vastaan! En kerta kaikkiaan tajua! Ei kaikkia asioita opiskella (onneksi) niin, että luetaan kirjasta ja tehdään tehtäviä. Loogisen ajattelun kehittäminen todellakin auttaa sekä monen oppiaineen opiskelussa että elämässä ylipäänsä. Ja ihan varma olen, että oppilaat innostuisivat asiasta myös, kaikki vaihtelu koulupäivässä on innostavaa. Otetaan esimerkiksi vaikka Alias-peli. Varmasti kaikki eivät sitä kotona oma-aloitteisesti pelaa, mutta koulussa joka ikisen lapsen silmät loistavat innosta, kun peli joskus kaivetaan äidinkielen tunnilla esiin. Kokemusta on useammasta luokasta.
Mitä sitten tulee tuohon rahankeruuseen... Vilma-viestiä en laittaisi, mutta vanhempainillassa voisin asiasta todella varovasti mainita. Luulen, että joku vanhemmista ottaisi vinkistä vaarin. Tai ehkä itse tekisin niin, että juttelisin asiasta jonkun aktiivisen vanhemman kansssa ja toivoisin, että hän toimisi. Rahankeruu pitäisi hoitaa kuitenkin ehdottomasti niin, että kenellekään ei selviä, kuka on osallitunut ja minkä verran. Se, että vanhemmat rahoittavat jotakin (vaikka luokkaretkeä) ei ole käsittääkseni laitonta, mutta se on, jos se on pakko tai joku lapsi ei pääse osallistumaan kaikkeen siksi, että hänen vanhempansa eivät ole osallistuneet. Opettaja tulee joka tapauksessa saamaan suklaata, kynttilöitä tms., joten sinänsä ap:n pointti on tosi hyvä! Itse en ainakaan kehtaa sanoa vanhemmille, että en halua mitään muistamisia, sehän on sama kuin antaisi ymmärtää, että muuten jotain olisi pitänyt antaa. T: ope ja äiti
[/quote]
Kiitos tästä viestistä!
Olen itsekin hämmästynyt, että oikeasti löytyy vanhempia, joilla on negatiivinen suhtautuminen shakin peluuseen koulussa. Oikeasti, oppitunneilla tehdään paljon turhempiakin juttuja. Tiedän, että naapuriluokan ope käyttää joka perjantai kaksi oppituntia leffan katseluttamiseen - eikä sitä käsitellä sitten mitenkään, se ei ole oppimistilanne vaan ajan tappamista.
Meilläkin katsellaan tunnilla videopätkiä. Johdantona tai motivointina tai kertaamisena tai tietolähteenä. Ja mediakasvatuksen vuoksi katsomme 2-3 täyspitkää elokuvaa nyt syksyllä, mutta niitä sitten myös käsitellään oppitunnilla monipuolisesti. Mutta me ei vain tapeta aikaa niiden leffojen kanssa.
Shakin peluusta on niin monipuoliset hyödyt osoitettavissa, että en ymmärrä, miten jotkut vanhemmat pitää sitä vain "vapaa-ajan harrastuksena". Ihan kuin oppimista ei tapahtuisi ihan kaikenlaisissa tilanteissa.
Tottakai yksityiskoulut tulee. Se, joka viittaisi tuolla, ettei rahat riitä, niin ei kai sitä koko koulua tarvikaan maksaa itse vaan yhteiskunta antaa ensin pohjat (saman kuin kaikkien lasten koulutukseen per nenä) ja sen päälle vanhemmat antaa rahaa, jolla saadaan ekstrat. Sen lisäksi yksityiskoulussa ei tarvi katsella lapsia, joiden vanhempia ei kiinnosta. Pummit lapsineen olkoon siellä rapautuvalla julkisella.
Muistaakseni yksin peruskoululainen (ei erityislapsi) maksaa yhteiskunnalle noin 7000 Euroa/vuosi. Sillä saa nykyisen tason. Sitten vanhemmat heittää vaikka 3000 Euroa vuodessa lisää, niin sitä voi miettiä, kuinka paljon siinä saa jo kaikkea lisää tuolla rahalla. On vaikka 10-20% paremmat palkat opeilla ja saadaan paremmat opet, luokkakoko onkin 20 28 sijasta, ruoka hiukan parempaa, tiloissa enemmän pientä viihdykettä jne. Kyllä tuo reilut 40% lisää rahaa oppilasta päälle tuo kaikkea mukavaa lisää.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 14:51"]
Tottakai yksityiskoulut tulee. Se, joka viittaisi tuolla, ettei rahat riitä, niin ei kai sitä koko koulua tarvikaan maksaa itse vaan yhteiskunta antaa ensin pohjat (saman kuin kaikkien lasten koulutukseen per nenä) ja sen päälle vanhemmat antaa rahaa, jolla saadaan ekstrat. Sen lisäksi yksityiskoulussa ei tarvi katsella lapsia, joiden vanhempia ei kiinnosta. Pummit lapsineen olkoon siellä rapautuvalla julkisella.
Muistaakseni yksin peruskoululainen (ei erityislapsi) maksaa yhteiskunnalle noin 7000 Euroa/vuosi. Sillä saa nykyisen tason. Sitten vanhemmat heittää vaikka 3000 Euroa vuodessa lisää, niin sitä voi miettiä, kuinka paljon siinä saa jo kaikkea lisää tuolla rahalla. On vaikka 10-20% paremmat palkat opeilla ja saadaan paremmat opet, luokkakoko onkin 20 28 sijasta, ruoka hiukan parempaa, tiloissa enemmän pientä viihdykettä jne. Kyllä tuo reilut 40% lisää rahaa oppilasta päälle tuo kaikkea mukavaa lisää.
[/quote]
Valtiohan antoi ennen jonkin tietyn summan per oppilas yksityiskouluille juuri tuolla perusteella. Mutta nyt, kun yksityiskoulujen suosio on kasvussa, niin on tehty periaatepäätös, että uusille yksityiskouluille ei enää myönnetä vuosittain rahaa. Koska pelätään, että ihmiset vie lapsensa mielummin niihin kuin julkisiin peruskouluihin.
Yksityiskoulunhan voi Suomessa käytännössä kuitenkin perustaa. Suomessa on oppivelvollisuus, muttei koulupakkoa ja vanhemmat saa järjestää lapsensa koulunkäynnin haluamallaan tavalla.
Ruotsissa yksityiskoulujen määrä on kasvussa. Ne saavat siellä oppilasta kohden saman määrärahan kuin kunnalliset koulutkin.
Mitä Ruotsi edellä, sitä Suomi perässä.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 14:12"]
Eli aikuisten oikeasti, emme saa järjestää luokan oppilaiden kanssa iltamia? Entäs, jos tilaisuudessa kerätään vapaaehtoinen ohjelmamaksu? Rahat menee luokan virkistystoimintaan.
Eli mulla ei opettajana ole mitään mahdollisuuksia järjestää luokkaan vaikka lisää legonappuloita? Kunta ei anna, vanhemmilta ja yrityksiltä ei saa kysyä, iltamia ei saa järjestää?
Taitaa olla kansalaistottelemattomuuden paikka. Jos joku soittaa poliisille, että me kerätiin iltamilla 250 euroa ja niistä sijoitetaan 150 euroa museoretkeenja 100 euroa legonappuloihin, niin siitä vaan.
Ja jos Suomessa ei poliisilla ole muuta tekemistä, kuin alkaa ratkoa tuollaista juttua, niin on rikolliset vähissä.
[/quote]Aikusten oikeesti? Rahahan ei ole menossa virkistystoimintaan vaan opiskeluvälineisiin. = laiton keräys.
Hyväksy tilanne tai vaihda allaa.
Hoida homma epävirallisesti, mainitse asiasta vanhempain vartsissa tms. tilanteessa. Ehkä joku vanhemmista hoitaa teille ne laudat.
Esität toiveen oppilaille. Opettajathan toivoo lukukauden alussa että oppilaat päällystyttäisivät kirjat omalla kustannuksellaan kotona, ihan laiton pyyti, mutta en ole koskaan kuullut että tämä olisi missään johtanut mihinkään toimenpiteisiin.
Pyydät vaan että lapset toisi kotoa sahakkilaudan kouluun.
Joku vanhempi voi vetää tästä herneen nenään, mutta sen riskin joudut ottamaan. Eihän tuosta voi pahimmillaan varmaan tulla ensimäisellä kerralla kuin varoitus.
Tuhoon tuomittu idea. Entäs sitten ne lapset, joita ei se helvetin shakinpeluu kiinnosta? Pakotetaanko nekin opettelemaan? Kunpa opettajat nyt vain keskittyisivät opettamaan opetussuunnitelmassa olevat asiat niin hyvä olisi. Näköjään töitä sitten on liian vähän, kuin voi suunnitella shakinpeluuta oppitunneille. Huhhuh.
Teette tunneilla opetussuunnitelman mukaiset asiat ja jätätte harrastukset vapaa-ajalle. Jos rehtori ei ole hankkelle myötämielinen, niin anna olla.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 14:07"]
Minusta tämä alkaa haiskahtaa vähän porvoon koulun toiminnalta.
Ap tuntuu olevan parempi keksimään selityksiä kuin ratkasuita.
Meidän lasten koulussa kerättiin lautapelejä välituntitoimintaa varten.
[/quote]
Mutta sehän on laitonta!