Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajan hyödyllinen joululahja, miten kehtaisin pyytää vanhemmilta?

Vierailija
12.11.2013 |

Monet oppilaat tuo taas jouluksi minulle suklaata, kynttilöitä, mukeja, kahvia, kukkia... Ihanaa, mutta... Miten kehtaisin pyytää, että vanhemmat käyttäisi nämä rahat ennemmin yhteen hyödylliseen joululahjaan.

Se lahja olisi 11 shakkilautaa luokkaan. Yksi lauta nappuloineen maksaa 10 euroa.

Haluaisin opettaa alakoululuokalleni shakkia. Tarkoitus olisi jatkossa pelata shakkia oppitunnilla muutaman kerran viikossa. Tästä olisi suuri hyöty oppilaiden loogisen ajattelun, keskittymistaidon, matemaattisten taitojen kehittymisessä.

Kysyin rehtorilta mahdollisuutta hankkai shakkilaudat nappuloineen luokalle niin, että kahdella oppilaalla olisi yksi yhteinen lauta. Ei käy, ei ole varoja sellaiseen, turhaa...

Kun tiedän, että saan kuitenkin useammalta oppilaalta jonkun joulumuistamisen, niin miten voisin ehdottaa, että niiden sijaan hankittaisiin nuo shakkilaudat koko luokalle. Noloa... :(

Kommentit (159)

Vierailija
141/159 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala asteella meidän luokalle riitti vain yksi shakkilauta jota pelattiin kun odoteltiin välitunnilla opettajaa luokkaa taikka ruokatunnilla :) Ei kannata hankkia noin montaa lautaa, kun yleensä muutamat siitä vain innostuu.. 

Vierailija
142/159 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 17:34"]

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 17:30"]

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 17:26"]

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 17:19"]

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 17:08"]

Apua, suorastaan röyhkeää, että opettajat alkavat "toivomaan" lahjoja! Minusta ammattihenkilöille lahjan ostaminen on muutenkin sopimatonta, mutta että oikein toiveita... en voi kun paheksua!

[/quote]

Minä myös ihmettelen tätä opettajan lahjojen kerjäämistä. En ole ikinä ostanut opettajille lahjoja ja jos opettaja alkaisi kerjäämään rahaa lahjaksi, tekisin ilmoituksen asiasta.

Eri asia, jos vaikka laittaisi oikeasti toiveen, että jos kotien nurkista löytyy vanhoja shakkipelejä, otettaisiin mielellään kouluun vastaan.

Mutta jos wilmaan tulee toive, että laittakaa minulle opettajalle joululahjaksi 10 euroa oppilas, niin jo pompaa ja lujaa.

Kenenkään ei ole pakko ostaa opettajille lahjoja. Ei edes lahjoittaa opettajalle rahaa. Jos joku haluaa ostaa koululle shakkipelin, asia ok.

Mutta opettaja ei laita wilmaan lahjalistaa.

[/quote]

Ok. Eli on hyväksyttävää huudella noiden vanhojen shakkipelien perään? Sitä ei koeta kerjäämisenä?

[/quote]

Ap halusi, että vanhemmat laittavat hänelle joululahjaksi rahaa. Eli hän olettaa, että kaikki vanhemmat haluaa lahjoa häntä.

Eli miten ne, jotka eivät ole koskaan ostaneet opettajille lahjoja.

Eli opettaja menee liian pitkälle, jos alkaa kerjäämään rahaa ITSELLEEN JOULULAHJAKSI vanhemmilta.

Se on aivan eri asia, jos panee kyselyn, onko perheissä ylimääräisiä pelejä. Jos joku haluaa ostaa uuden pelin, niin asia ok.

Mutta vielä ei onneksi kukaan opettaja ole ollut niin röyhkeä, että olisi olettanut, että kaikki haluaa hänelle lahjan ostaa ja hän voi tilata vanhemmilta itselleen lahjan rahana. Vaikka ostaisi niitä shakkipelejä.

Ero on kyllä aivan selvä, jos asiaa mietit.

Eli jos opettaja alkaa kerjätä rahaa, se on todella laitonta ja menee oikeuteen keveästi, jos joku vanhemmista haluaa sen viedä.

Opettaja ei saa kerjätä itselleen rahaa.

[/quote]

En kerjännyt rahaa, vaan niitä pelejä. Enkä edes itselleni. Vaan olisi ehdottanut, että SEN SIJAAN, että oppilaat ehkä tuovat minulle jonkun joulumuistamisen, voisi ostaa noita shakkipelejä. Voisin antaa vanhemilla vaikka osoitteen, mistä noita 10 euron pelejä saa.

Mutta kyllä sen jo tajusin, että tätä ei kannata ehdottaa. Kysyn noita vanhoja pelejä, kysyn niitä myös tuttavilta. Ja alan puuhata niitä "laittomia" iltamia.

[/quote]

Sinä et voi olettaa, että jokainen lapsi haluaa ostaa sinulle jouluna lahjan. Siinä on se ero.

Muuten toivon sinun löytävän keinoja haaveesi toteutukseen. Mutta et voi todellakaan alkaa kirjoitella, että muistamisten sijaan. Sen jälkeen nekin, jotka eivät ole koskaan kokeneet tarpeellisena lahjoa opettajia, kokevat pakotetuiksi ostaa sinulle lahjan

Eli olet sitten siinä tilanteessa, että saat jouluna kasan kympin seteleitä ja silti jokaiselta oppilaalta lahjoja ja lisäksi niiltäkin, jotka ei ole sinulle ennen ostaneet.

Mieluummin ilmoita, että toivot päästävän tästä perinteestä eroon, että opettajalle ostetaan lahjoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/159 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 17:45"]

Ala asteella meidän luokalle riitti vain yksi shakkilauta jota pelattiin kun odoteltiin välitunnilla opettajaa luokkaa taikka ruokatunnilla :) Ei kannata hankkia noin montaa lautaa, kun yleensä muutamat siitä vain innostuu.. 

[/quote]

Meillä luokka ei odottele itsekseen luokassa opettajaa missään vaiheessa. Oppilat ei saa joutua olemaan luokassa yksin. Se on koulun sääntö. Luokkien ovet on lukossa ja opettajan pitää joutua luokkaan välittömästi kellon soitua.

Vierailija
144/159 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 17:47"]

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 17:34"]

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 17:30"]

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 17:26"]

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 17:19"]

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 17:08"]

Apua, suorastaan röyhkeää, että opettajat alkavat "toivomaan" lahjoja! Minusta ammattihenkilöille lahjan ostaminen on muutenkin sopimatonta, mutta että oikein toiveita... en voi kun paheksua!

[/quote]

Minä myös ihmettelen tätä opettajan lahjojen kerjäämistä. En ole ikinä ostanut opettajille lahjoja ja jos opettaja alkaisi kerjäämään rahaa lahjaksi, tekisin ilmoituksen asiasta.

Eri asia, jos vaikka laittaisi oikeasti toiveen, että jos kotien nurkista löytyy vanhoja shakkipelejä, otettaisiin mielellään kouluun vastaan.

Mutta jos wilmaan tulee toive, että laittakaa minulle opettajalle joululahjaksi 10 euroa oppilas, niin jo pompaa ja lujaa.

Kenenkään ei ole pakko ostaa opettajille lahjoja. Ei edes lahjoittaa opettajalle rahaa. Jos joku haluaa ostaa koululle shakkipelin, asia ok.

Mutta opettaja ei laita wilmaan lahjalistaa.

[/quote]

Ok. Eli on hyväksyttävää huudella noiden vanhojen shakkipelien perään? Sitä ei koeta kerjäämisenä?

[/quote]

Ap halusi, että vanhemmat laittavat hänelle joululahjaksi rahaa. Eli hän olettaa, että kaikki vanhemmat haluaa lahjoa häntä.

Eli miten ne, jotka eivät ole koskaan ostaneet opettajille lahjoja.

Eli opettaja menee liian pitkälle, jos alkaa kerjäämään rahaa ITSELLEEN JOULULAHJAKSI vanhemmilta.

Se on aivan eri asia, jos panee kyselyn, onko perheissä ylimääräisiä pelejä. Jos joku haluaa ostaa uuden pelin, niin asia ok.

Mutta vielä ei onneksi kukaan opettaja ole ollut niin röyhkeä, että olisi olettanut, että kaikki haluaa hänelle lahjan ostaa ja hän voi tilata vanhemmilta itselleen lahjan rahana. Vaikka ostaisi niitä shakkipelejä.

Ero on kyllä aivan selvä, jos asiaa mietit.

Eli jos opettaja alkaa kerjätä rahaa, se on todella laitonta ja menee oikeuteen keveästi, jos joku vanhemmista haluaa sen viedä.

Opettaja ei saa kerjätä itselleen rahaa.

[/quote]

En kerjännyt rahaa, vaan niitä pelejä. Enkä edes itselleni. Vaan olisi ehdottanut, että SEN SIJAAN, että oppilaat ehkä tuovat minulle jonkun joulumuistamisen, voisi ostaa noita shakkipelejä. Voisin antaa vanhemilla vaikka osoitteen, mistä noita 10 euron pelejä saa.

Mutta kyllä sen jo tajusin, että tätä ei kannata ehdottaa. Kysyn noita vanhoja pelejä, kysyn niitä myös tuttavilta. Ja alan puuhata niitä "laittomia" iltamia.

[/quote]

Sinä et voi olettaa, että jokainen lapsi haluaa ostaa sinulle jouluna lahjan. Siinä on se ero.

Muuten toivon sinun löytävän keinoja haaveesi toteutukseen. Mutta et voi todellakaan alkaa kirjoitella, että muistamisten sijaan. Sen jälkeen nekin, jotka eivät ole koskaan kokeneet tarpeellisena lahjoa opettajia, kokevat pakotetuiksi ostaa sinulle lahjan

Eli olet sitten siinä tilanteessa, että saat jouluna kasan kympin seteleitä ja silti jokaiselta oppilaalta lahjoja ja lisäksi niiltäkin, jotka ei ole sinulle ennen ostaneet.

Mieluummin ilmoita, että toivot päästävän tästä perinteestä eroon, että opettajalle ostetaan lahjoja.

[/quote]

en aio puhua mistään lahjoista mitään. en ole koskaan mitään pyytänyt, enkä sitten aio tehdä sitä vastakaan. Enkä oleta, että kukaan tuo mitään lahjoja. Joka vuosi on vaan jotain tuotu. Mutta en aio kieltää, en kannustaa. Ihmiset tehköön, mitä itse haluaa.

Vierailija
145/159 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempainyhdistys voisi innostua hankkiaan pelejä, jos koulussanne on vanhempainyhdistys aktiivinen. 

Vierailija
146/159 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
147/159 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 17:52"]

Vanhempainyhdistys voisi innostua hankkiaan pelejä, jos koulussanne on vanhempainyhdistys aktiivinen. 

[/quote]

Meidän vanhempainyhdistys on ainakin niin vanhoillinen, että tuputtavat automaattisesti sitä jättikonvehtiaskia opettajalle kuin opettajalle. Shakin ehdottaminen olisi heille liian radikaalia.

Vierailija
148/159 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko vanhempien joukosta valita jonkun, joka ottaisi asian hoitaakseen?

Vierailija
149/159 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot ihana ope :) Toivottavasti ehdotuksesi saa tuulta alleen!

Vierailija
150/159 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko luokalla yhteistä tiliä? Meidän lasten luokilla on, sinne vanhemmat maksaa (vapaaehtoisesti toki, eli ei kaikki) tietyn summan vuodessa ja rahat käytetään opetuksen tukemiseen opettajan toiveiden mukaan. Voisiko jotain tällaista ehdottaa vaikka vanhempainillassa? Eli vanhemmat kerää tavallaan "kolehdin" ja sillä rahalla ostetaan shakkilaudat (ja ehkä muutakin tulevaisuudessa). Meillä on mm. luokka käynyt kylällä nukketeatterissa, pääsyliput oli kai juuri 10 e/lapsi ja tietenkään koulu ei olisi niitä maksanut. Kurjaa tietysti että kunta tosiaan tuhlaa rahaa vaikka mihin mutta kouluille ei anneta mitään ylimääräistä, mutta sille ei mitään voi joten toimimme näin. Ja meillä siis kerätyt rahat ovat kaikkien oppilaiden käytössä riippumatta siitä maksoiko omat vanhemmat vuosisumman vai ei. Tililtä ei katsella kuka on maksanut ja kuka ei, vaan paljonko siellä on rahaa ja mihin se riittää. Toimii, suosittelen!

Vierailija
151/159 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 09:00"]

Noita shakki pelejä saattaa olla kertynyt koteihinkin. Meilläkin kolme.

Tuo lautojen askartelu olisi kyllä hienoa. Kuulostaa steiner koulumaiselta. Hyvässä mielessä.

Mahdatkohan ap olla legojen kyselijä opettaja. Kuulostat fiksulta ja kekseliäältä.

[/quote]

Joo, syyllinen.... Mutta olen luopunut ajatuksesta kysellä kodeilta mitään sen kummempia apuja tai tavaroita lainaan. :) Joku tuntuu aina vetävän herneen nenäänsä. Sitä luokkatoimikuntaa yritän.

Ja muutamille kyselijöille, kyllä mulla on koulutus ja ideoita muitakin kuin sellaisia, missä kotoa pitäisi jotain lainata tai tuoda. Mutta ajattelin vaan, että oppilaille nuo legot voisi olla erityisen motivoivia.

Shakkipelit ajattelin, että yritetään ainakin osa tehdä itse oppilaiden kanssa. Mulla on jo ideoita ja täältäkin tullut hyviä. Se shakkilaudan ruudukko voi olla vähän haasteellinen.... Tjaa, ehkä sen saa väkerrettyä tietokoneella, tulostettua ja laminoitua! Tuli just mieleen.

Vierailija
152/159 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 22:49"]

[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 09:00"]

Noita shakki pelejä saattaa olla kertynyt koteihinkin. Meilläkin kolme.

Tuo lautojen askartelu olisi kyllä hienoa. Kuulostaa steiner koulumaiselta. Hyvässä mielessä.

Mahdatkohan ap olla legojen kyselijä opettaja. Kuulostat fiksulta ja kekseliäältä.

[/quote]

Joo, syyllinen.... Mutta olen luopunut ajatuksesta kysellä kodeilta mitään sen kummempia apuja tai tavaroita lainaan. :) Joku tuntuu aina vetävän herneen nenäänsä. Sitä luokkatoimikuntaa yritän.

Ja muutamille kyselijöille, kyllä mulla on koulutus ja ideoita muitakin kuin sellaisia, missä kotoa pitäisi jotain lainata tai tuoda. Mutta ajattelin vaan, että oppilaille nuo legot voisi olla erityisen motivoivia.

Shakkipelit ajattelin, että yritetään ainakin osa tehdä itse oppilaiden kanssa. Mulla on jo ideoita ja täältäkin tullut hyviä. Se shakkilaudan ruudukko voi olla vähän haasteellinen.... Tjaa, ehkä sen saa väkerrettyä tietokoneella, tulostettua ja laminoitua! Tuli just mieleen.

[/quote]

Itse asiassa, nyt kun tuli mieleen, löysin verkosta tulostettavia, valmiita shakkilaudan "kuvia". Hyvähyvä!

Mietin, että tehdään paperimassasta ne nappulat. Etsin kuvia erilaisista nappuloista ja yritän saada lapset suunnittelemaan oikein erikoiset fantasia-nappulat. Luulen, että niistä voisi tulla hienoja!

Tongin vaan paperiroskiksesta tarpeeksi vanhoja sanomalehtiä viikonloppuna, niin saadaan jo maanantain kuvistunnilla aloittaa tämä projekti. :D

Vierailija
153/159 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt jaksanut lukea koko ketjua, mutta tulin vain sanomaan että vaikutat ihanalta opettajalta, Ap!! :) Tuollaisia innokkaita, luovia ja välittäviä opeja tarvitaan, JES! :)

Vierailija
154/159 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 23:35"]

Vink Vink. Laudat voitte punoa paperista/kartongista vähän tähän tapaan kuin tämä kori on tehty http://mymysig.blogspot.fi/2012/09/karttakorit.html?m=1

[/quote]

Hyvä idea tuokin! Voisin antaa oppilaille eri vaihtoehtoja toteuttaa tämä juttu.

Pareittain voisivat suunnitella, miten haluavat tehdä laudan ja millaiset nappulat. Jokaisellahan voi olla vaikka ihan omat nappulat, joilla pelaa. Jos joku haluaa, voi vaikka piirtää ne, liimata kartongille ja laminoida. Tai mitä vaan keksivät, tuon paperimassan lisäksi.

Tästähän tulikin hienompi projekti, kuin kuvittelin. :) Ehkä innostumme tekemään itse muitakin pelejä.

Ja niille, jotka ei tykkää shakista: Lapsi ei voi tietää tykkääkö vai ei ennen kuin kokeilee. Sääntöjen oppimisessa ei ole mitään vikaa. Hyvä pelissä ei tarvi olla - tärkeintä on se, että ajattelee asioita, ei se, että on paras tai voittaa. Se prosessi siinä kehittää ajattelua, ei itse voitto (se vaan hivelee ehkä itsetuntoa).

Haluan luokkaan ilmapiirin, jossa arvostetaan itse matkaa eikä vain päämäärää.

Vierailija
155/159 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt jaksa lukea kaikkia kommentteja, mutta todella mielenkiintoista keskustelua. Ap opettajan idea minusta erittöin hyvä, tutkimustulokset osoittavat, että shakinpeluu kehittää monia taitoja mm. matemaattista hahmotuskykyä, joten todella erikoista, että jotkut tuota vastustavat.

Tuohon rajankeruuseen ja vanhemmilta kerjäämiseen en sinänsä ota kantaa, mutta minusta olisi pedagigisestikin kehittävämpää ja ehkä oppilaistakin mielenkiintoisempaa tehdä shakkipelit itse. Pistäpä googleen vaikka hakusanat chess models free printable ja valitse hienoimmat mallit, tulosta ne ja askarrelkaa taikataikinasta omat shakkipelit, jokainen voi vaikka valita omanlaisensa. Tulee lapsillekin kokonaisvaltaisempi kokemus ja pääset hyödyntämään useamman oppilaan vahvuuksia ja ehkä innostamaan useamman siihen shakkiin;)

Vierailija
156/159 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
157/159 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://lekmer.fi/lelut/pelit-ja-palapelit/lautapelit/alga-peli-shakki1

Varmaan löytyy opettajalta rahat jos tuolla hinnalla saa!!

Outlet-hinta:
Säästä:Kpl jäljellä:
€ 1,45

Vierailija
158/159 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 23:50"]

[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 23:35"]

Vink Vink. Laudat voitte punoa paperista/kartongista vähän tähän tapaan kuin tämä kori on tehty http://mymysig.blogspot.fi/2012/09/karttakorit.html?m=1

[/quote]

Hyvä idea tuokin! Voisin antaa oppilaille eri vaihtoehtoja toteuttaa tämä juttu.

Pareittain voisivat suunnitella, miten haluavat tehdä laudan ja millaiset nappulat. Jokaisellahan voi olla vaikka ihan omat nappulat, joilla pelaa. Jos joku haluaa, voi vaikka piirtää ne, liimata kartongille ja laminoida. Tai mitä vaan keksivät, tuon paperimassan lisäksi.

Tästähän tulikin hienompi projekti, kuin kuvittelin. :) Ehkä innostumme tekemään itse muitakin pelejä.

Ja niille, jotka ei tykkää shakista: Lapsi ei voi tietää tykkääkö vai ei ennen kuin kokeilee. Sääntöjen oppimisessa ei ole mitään vikaa. Hyvä pelissä ei tarvi olla - tärkeintä on se, että ajattelee asioita, ei se, että on paras tai voittaa. Se prosessi siinä kehittää ajattelua, ei itse voitto (se vaan hivelee ehkä itsetuntoa).

Haluan luokkaan ilmapiirin, jossa arvostetaan itse matkaa eikä vain päämäärää.

[/quote]

Ensin kuitenkin halusit mennä sieltä mistä aita on matalin ja kerjätä itsellesi rahana vanhemmilta joulumuistamiset.

Sitten tuittuilet, että ei voi, kun aina joku nipo vanhempi vetää herneet nenään

Ehkä niille lapsille on hyvä, että tekevät pelin eteen jotain, eikä pappa betalar kouluun shakkipelejä heti kun opettaja napsauttaa sormiaan.

Vierailija
159/159 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset