Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Selkävaivat psyykkisiä?

Vierailija
11.11.2013 |

Selkävaivat saattavat olla psyykkisiä eikä vain istumatyöntekijöiden vaiva. Toki moni on niksauttanut selkänsä fyysisellä puolella.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli reilut parikymppisenä alaselkävaivoja ja kävin lääkärissä ja fysioterapiassa. Lääkäri sanoi, että tuoli on selän pahin vihollinen, ja olen kyllä samaa mieltä. Kun siirryin opiskelijaelämästä kotiäitielämään, kolotukset katosivat. Toisaalta jo opiskelijavuosina huomasin, että elämäntilanne vaikutti kipuihin yllättävänkin paljon. Olin kaikin puolin "jumissa" väärällä alalla ja väärässä parisuhteessa ja sitten oli selkäkin jumissa. Ja sain noidannuoliakin, eli ihan pikkukolotuksia ei olleet. Kuka oireilee mitenkin, mutta psykofyysisiä kokonaisuuksiahan me kaikki ollaan. Edelleenkin jos elämä jumittuu liikaa ja ajatukset sen myötä, tulee alaselkään pieni tuttu kipu. Minulle se on ihan kiitettävä varoitusmerkki.

Vierailija
2/26 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan, vatsahaavakin tulee stressistä.

Ja syöpä on jumalan rankaisu pahoista teoista.

Tervetuloa keskiajalle.

Näin muuten moni (no joku) lääkärikin luulee, ihan tosi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 10:22"]

Aivan, vatsahaavakin tulee stressistä.

Ja syöpä on jumalan rankaisu pahoista teoista.

Tervetuloa keskiajalle.

Näin muuten moni (no joku) lääkärikin luulee, ihan tosi.

[/quote]

Tokihan psyyke vaikuttaa. Jopa syövän leviämiseen. Oletko pelle?

Vierailija
4/26 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai psyyke vaikuttaa. Ei pelkästään niin, että "iloisella mielellä ei kolota", vaan myös hormonitoiminnan ja lihaksiston kautta. Ettekö muka itse huomaa, että stressitilanteessa tai pelätessänne jännitätte hartioita ja menette vähän kyyryyn? Efekti on käytännössä sama kuin jos odottaisit, että joku heittää räntäisen lumikasan niskaan - kuvittelepa mielessäsi ja tunnustele sitten, mihin asentoon suojauduitkaan.

Totta mooses sellainen aiheuttaa selkäkipuja jos se jatkuu pitkään.

Jännittävintä on se, että hommat oimii myös toiseen suuntaan: jos onnistuu laukaisemaan lihasjännityksen, myös hormonitoiminta palautuu normaaliksi ja stressikin ahdistaa hieman vähemmän.

Vierailija
5/26 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se selkavaiva mulla ainakin on aina tullut joko noidannuolena kun kylmässä tehny jotain kiertoliikettä.

Tai tiukasta istumatyöstä, ja huonolla alustalla makuusta.

Keskiajalla syyllinen haettiin vaikka naapurin noita-akasta joka noitui karjan umpeen.

Haloo, tulkaahan nykyaikaan, sieltä pimeeltä keskiajalta.

Vierailija
6/26 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevaisuudessa kauhistellaan meidän nykyaikaa kauheana aikana, jolloin taikaluuloisesti projisoitiin ihan hirveästi vaivoja psyykkisiksi.

Itselläni ei ollut yli 30-v mitään kipuja selässä. Sitten venäytin selkäni, ja kipu alkoi siltä istumalta. Sen jälkeen on ajoittain ollut pahojakin kipuja alaselässä. Jos joku tulee marisemaan minulle, että ne ovat psyykkisiä, niin saa nyrkistä!

Vierailija
7/26 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 10:46"]

Tulevaisuudessa kauhistellaan meidän nykyaikaa kauheana aikana, jolloin taikaluuloisesti projisoitiin ihan hirveästi vaivoja psyykkisiksi.

Itselläni ei ollut yli 30-v mitään kipuja selässä. Sitten venäytin selkäni, ja kipu alkoi siltä istumalta. Sen jälkeen on ajoittain ollut pahojakin kipuja alaselässä. Jos joku tulee marisemaan minulle, että ne ovat psyykkisiä, niin saa nyrkistä!

[/quote]

Ei, sun vaivat onkin kognitiivisia, eli älyllisiä. Venäytysvaivat alaselässä on tyypillinen esimerkki vaivasta, joka olisi erittäin helppo pitää kurissa säännöllisellä aamuvoimistelulla. Fysioterapeutti voisi neuvoa sulla varttitunnin parikymmentaminuuttisen ohjelman, joka joka aamu tehtynä estäisi noiden vaivojen synnyn.

Vierailija
8/26 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mulla on pahat selkävaivat. On välilevyongelmaa ja lievä skolioosis. Kipulääkkeillä ja hieronnalla hoidettu vuosia. Kunnes menin hyvälle fysiatrille Sanoi, että joo, nää ongelmat on, mutta ne eivät vaivaisi jos olisi hyvät tukilihakset. Kävin hyvällä jumpparilla ja selkävaivat katosivat. Kokonaan. Kun jaksoin joka päivä hiukan treenata. Fyysiset viat selästä eivät ole hävinneet mihinkään. Selkävaivat ovat usein psyykkisiä. Kun psyyke on huonossa kunnossa ei jaksa pitää itsestään ja lihaksistaan huolta, ei edes tiedostaa niitä. Moni vaan toivoisi että löytyisi vika jonka joku muu voi hoitaa pillerillä pois. Selkävaivat kertovat usein siitä ettei jaksa kantaa vastuuuta hyvinvoinnistaan. ja se miksei jaksa on usein psyykkinen ongelma.  

Vierailija
9/26 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

suurin osa varmaan ei, mutta osa kyllä. Varsinkin narkkarien ja muiden kipulääkeriippuvaisten keskuudessa. Pitää saada o:lla alkavia kipulääkkeitä, kun on niin kamalat selkäkivut. Ja niin varmaan...

Vierailija
10/26 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 10:48"]

[/quote]

Ei, sun vaivat onkin kognitiivisia, eli älyllisiä. Venäytysvaivat alaselässä on tyypillinen esimerkki vaivasta, joka olisi erittäin helppo pitää kurissa säännöllisellä aamuvoimistelulla. Fysioterapeutti voisi neuvoa sulla varttitunnin parikymmentaminuuttisen ohjelman, joka joka aamu tehtynä estäisi noiden vaivojen synnyn.

[/quote]

Jaha, taidat oikein haluta nyrkistä. Etpä sitten kuunnellut, mitä kerroin. Tämä tapahtui juurikin iltaliikunnan aikana (vein kämmenet lattiaan, ja krak, ja tiesin, että jotain pahaa oli sattunut, ja kipu alkoikin juurikin sinä iltana). Yritin, kuten tapanani oli, aamu- ja iltavoimistella, mutta vuosien varrella kipu oli seuralaiseni. Sitten lopetin voimistelun, ja kipu melkein katosi. Nyt se tulee ajoittain, mutta harvoin. Ikävää, että kivun aika on juuri nyt, tosin se on menossa jo pois.

Vierailija
11/26 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 10:58"]

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 10:48"]

[/quote]

[/quote]

Jaha, taidat oikein haluta nyrkistä. Etpä sitten kuunnellut, mitä kerroin. Tämä tapahtui juurikin iltaliikunnan aikana (vein kämmenet lattiaan, ja krak, ja tiesin, että jotain pahaa oli sattunut, ja kipu alkoikin juurikin sinä iltana). Yritin, kuten tapanani oli, aamu- ja iltavoimistella, mutta vuosien varrella kipu oli seuralaiseni. Sitten lopetin voimistelun, ja kipu melkein katosi. Nyt se tulee ajoittain, mutta harvoin. Ikävää, että kivun aika on juuri nyt, tosin se on menossa jo pois.

[/quote]

Kyllä mä kuuntelin.- Sun pitää mennä fyssarille, joka opettaa tekemään oikeat jumppaliikkeet oikein.

Vierailija
12/26 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 11:00"]

Kyllä mä kuuntelin.- Sun pitää mennä fyssarille, joka opettaa tekemään oikeat jumppaliikkeet oikein.

[/quote]

Sulla on nyt luetunymmärtämisessä vaikeuksia.

Ja joo, uskotaan oot hyvä fyssari, tai ainakin promoomaan niitä.

Tai ihan oikeesti, teet niille karhunpalveluksen jankkaamaalla.

Tai oletko peräti näitä ll:iä joilla ei ole älliä ja ovat puusilmiä, kehottavat 

urheilemaan kun sydänlihastulehdus tai muuta?

Vierailija
13/26 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 11:10"]

[/quote]

[/quote]

Kauhea äkäpussi! Nyrkkiä tarjolla ja räkä pärskyy, kun niin raivostuttaa.  Hakkaatko usein ihmsiä ihan oikeastikin? ohis

Vierailija
14/26 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 11:16"]

[/quote]

[/quote]

Kauhea äkäpussi! Nyrkkiä tarjolla ja räkä pärskyy, kun niin raivostuttaa.  Hakkaatko usein ihmsiä ihan oikeastikin? ohis

[/quote]

Jaaha, asia loppu, pitää keksiä muuta sanottavaa.

Keskiajan tiedonvälittäjä ja inkvisiittori, tunnustit siis hävinneesi.

Vierailija
15/26 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 11:16"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Haha! Kiitokset muuten kanssakommentoijalleni. Minä en siis tuota kirjoittanut, vaan ihan toinen kommentoija, joten väärään osoitteeseen menivät haukkusi. Joka tapauksessa, jos nyt oikeasti haluat tietää, niin olen väkivaltaa vastaan, enkä oikeasti varmastikaan antaisi sinulle nyrkistä, vaikka kyllä näyttää siltä, että sen ansaitsisitkin.

Joka tapauksessa, jotkut eivät nyt näy ymmärtävän, että se kipu helpotti ja meni vuosiksi pois, kun lopetin voimistelun. Oma vajavainen käsitykseni on, että leikkaus voisi auttaa, mutta paskaaks köyhällä väliä...

Joka tapauksessa tää kipujen psykologisoiminen pännii kyllä, ja pahasti.

Vierailija
16/26 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ehkä patoutunut agressiivisuutesi kuitenkin vaikuttaa?

Vierailija
17/26 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äijä/ämmä on kuin viritetty viulunkieli, ja ihmettelee kun selkä napsahtaa. Ja vieläkin naama punaisena vaahtoaa, ettei psyyke vaikuta. Taidat olla kunnon juntti.

Vierailija
18/26 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
19/26 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen on kokonaisuus ja kaikki vaikuttaa kaikkeen. Jos on iloisella mielellä niin ei paikkoja kolota.

Vierailija
20/26 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai saattaa olla selkärankareuma, joka on hankala diagnosoitava, koska oireisto heilahtelee niin kovasti. Ilman magneettiröntgeniä ei voi poissulkea, eikä aina ihan varmasti sen myötäkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän neljä